Dit verhaal in meerdere delen over bus Kees staat ook in de Pano, ons clubblad, maar niet iedereen op het forum is lid. Hoor graag tips en trics tijdens deze klus....Zelf lees ik ook graag de verhalen van anderen, leer er veel van!

‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ en ‘HOEVEEL? ‘
Dat waren 2 reacties die ik van mijn vrienden kreeg toen ik langs kwam rijden met T2 camperbusje Kees uit 1973. Mijn vrienden uit de autobranche krabden zich achter hun oren en vroegen aan mij waarom ik geen advies had gevraagd aan hun. Nou, omdat jullie dan me het dan hadden afgeraden… daarom….
Augustus 2019, en ik had zojuist Kees gekocht van mijn broer. Verliefd tot over mijn oren, nergens verstand van, maar ben wel handig en leergierig begon ik aan dit avontuur. Natuurlijk had ik alle roest onder de verkeerde verf gezien, het (niet) grappige craquelé dak, brosse rubbers, lekkages, krokante billen, leuke spikkels van het vocht overal, maar ook een prachtig ronkend gereviseerd 2.0 benzinemotortje van 2009. Ik ging ervoor.
September. Na 2 maanden toeren, met vrienden die het wel snapten, ben ik op de Najaarsmeeting in Zeewolde geweest. Wat een feest! Kees was de meest roestige/krokante bus van allemaal, en kreeg veel aandacht. Ik heb zoveel fantastische tips gekregen en heerlijke gesprekken gevoerd. Glurend en scrollend op het Forum kreeg ik steeds meer een idee wat ik kon doen.

Oktober. Aan de bak met Kees. Tijdelijke buitenplek gevonden om te klussen, met af en toe hulp. Goede ademende bushoes gekocht, werkte top!
Voorruit eruit, losse onderdelen van de neus af, foto’s maken om later te weten hoe het ook alweer zat en aan de gang met de slijptol. Stukje bij beetje slijp ik delen weg. Zoals verwacht ook een roestige voorbalk boven en onder. En ja hoor, met de slijptol de kabelboom geraakt, kan ik gaan solderen en isoleren…zorg voor later. Eerst voor in de onderkant stukjes plaat gemaakt en in laten lassen. Nieuwe neus en balk bij Kieft gehaald.

November. Hoera, overdekte stalling/klusplek gevonden in IJsselstein bij een andere T2 en Kever klusser. Ik breng Kees op een oprijwagen naar zijn nieuwe adres. Best een spannende onderneming, hoop gekraak. Onderweg zag ik in mijn spiegel de verfschilfers over de snelweg vliegen…
2ehands bovenplaat dashboard gekocht, laten stralen en poeder coaten, prachtig geworden! Verder gegaan met wegslijpen van neus en balk rondom de luchtinlaat, fröbelen met tangetjes en zaagjes, wat een gedoe. Zelf uitgevonden, sommige delen die gelast waren kon ik als een sardineblikje met een tangetje ‘oprollen”. De lassen scheurden dan los en kon ik de laspunten wegslijpen of schuren. Het schiet niet op maar alles vordert wel gestaag. Leek me beter dan uitboren.
Reacties van vrienden: “Dapper van je, dit project! “ Ondertussen zijn ze ook om, en zien dat ik elke week er 1 dag aan werk en het geen bevlieging is.

December. Dashboard losgemaakt om de deuren eruit te krijgen. Zie ik ineens dat mijn raam aan de bestuurderskant verdwenen is. Deurpaneel losgemaakt, raamschoen compleet verdwenen en roest en raam ligt op de bodem. Hmmm, even de deur checken….een lasser gaat dat niet oplossen, al die gaten in de onderkant. Na inspectie natuurlijk nog wat plekken gevonden. Een goede droge deur gekocht, bij Evam gekocht deze keer. Alle losse onderdelen eruit gehaald uit de oude.
Januari 2020. Op het Winterfestijn in Rosmalen mijn ogen uitgekeken! Ik was in de VW hemel…ook hier veel tips en tricks geleerd en gehoord! Ook de Nieuwjaarsborrel was gezellig, leuk om bekenden te zien van VCT2 bij meneer Sam, al ben ik nog een nieuweling.
Februari. Bevriende lasser is komen kijken en wil me graag helpen! De nieuwe balk, neus, bumperverstevigings afdekplaat en dashboardbovenplaat wachten braaf. Aan het schuren geslagen, stijlen, kieren, dak, deuren. Alles voorbereiden zodat de lasser kan komen en ik daarna weer verder kan.
Zo langzamerhand ga ik mijn streven om busje Kees rijdend krijgen in april bijstellen naar juni….maar ik blijf verliefd…..
Deel 2 volgt!