
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Mooi project hoor.. en tof dat je het gelijk in 1 keer goed doet. Waarom las je zelf niet? Kriksteunen e.d. is goed te doen. 

zij die vielen zijn gevallen
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Hi Thijs, ik had bij Rustbuster Veenendaal (waar ik woon) cursus aangevraagd. Die kunnen ze nu weer geven na de Corona tijd. Kriksteunen weet ik niet, maar kleine plaatwerk zou ik misschien wel kunnen na de cursus.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Heb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.
Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.

Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
zij die vielen zijn gevallen
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Hmmm, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben!!!Thijs84 schreef: ↑wo feb 09, 2022 19:06 pmHeb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.
Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Deel 5.
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 5…
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Pano, bij deze nu ook bij de busverhalen geplaatst...
Oktober.
Kabels worden verwijderd, nog meer tectyl wegsteken, van de vloer aan de onderkant al veel weg.

November.
De lasser/plaatwerker/elektra-man met passie voor auto’s Ron van Harten uit Veenendaal komt voor het eerst eraan werken en we bekijken wat het beste plan van aanpak wordt.
We besluiten toch de hele vloer te vervangen ipv kleine stukjes te repareren. Het wegslijpen van de kriksteunen die rot zijn lukt goed, sommige moeten helemaal weg, andere gedeeltelijk. Daarna gaat de zaag in de vloer, en wordt deze in delen eruit gebeiteld en gezaagd.
Op de plek waar de verwarmings T-buis met de conserveblikjes aan elkaar gepopt zat, heeft Kieft & Klok voor mij een oud onderdeel gescoord. Krijgen mijn medepasssagiers ook warme voeten ooit.

December.
De wielkasten aan de onderkant pak ik mee met het schrapen en Ron gaat verder met de laatste vloerdelen weghalen. De nieuwe vloerdelen heb ik gekocht bij Kieft en Klok en staan braaf te wachten, net als alle andere (30) stukken die ik verzameld/aangeschaft heb de afgelopen jaren.
Ik geef mezelf een mooi kerstcadeau voor onder de boom. Ik zag een houten dakrek te koop voorbijkomen op Facebook. Bleek het dakrek van de Amescador van wijlen Jack en zijn vrouw te zijn.
Prachtig opgeknapt dakrek, met een mooie historie heb ik nu in de loods. Erg blij mee. Totaal niet handig, in dit proces van de bus maar het zij zo, het verlangen wordt nu alleen maar groter hem af te maken.
Januari.
Natuurlijk hoop ik altijd in de kerstvakantie extra dagen te gaan klussen in de loods, maar dat lukte niet en het krijgen van Corona hielp ook niet. Beetje YouTube filmpjes kijken over busjes lukte dan nog wel!
Februari.
Nu de vloer eruit ligt kan ik bij alle kabelstangen de onderkant ook schuren, kan er goed bij. Her en der de laatste stukjes tectyl eruit peuteren.
Het Y-stuk van de verwarming achter is ook erg rot, enorme gaten zitten erin. Deze eruit gehaald en nieuwe besteld. Zelfs met de vloer eruit en nog wat slangen weg krijg ik de nieuwe niet op zijn plaats. Gezocht op youtube, maar de enige manier is toch 2 stukken eraf slijpen, plaatsen en dan weer lassen. Komt later aan de orde.
Ron gaat verder met slijpen en we passen de puzzelstukken in elkaar. Kriksteun, binnenbalk, en dorpel passen redelijk, beetje aanpassingen nodig.

Verder ook begonnen met nadenken wat voor spul waarover heen gaat. Zoals ik het nu zie, komt er eerst rx5 over de kale stukken van de bodem. Maar ja, niet alles is/hoeft kaal. Wat smeer ik er dan op? Antwoorden genoeg…
Maart.
Een MIG lascursus gedaan bij Rustbuster in Veenendaal, wat was dat leerzaam en leuk.
Niet om het perse zelf allemaal te doen, dat kan ik echt niet. Lassen is een vak. Maar ik wil het wel begrijpen en kleine gaten kan ik proberen te dichten.
Met 6 man en vrouw. Oldtimers, Kever, Saab, allemaal liefhebbers die het misschien zelf gaan proberen.
In de ochtend theorie geleerd over hitte, materiaal etc. s ’Middags echt aan de bak.
Eerst zelf het apparaat in elkaar zetten met draad etc. Daarna plaatjes in verzet maken, ponsgaten erin en dan proplassen. Dat ging nog wel aardig. Maar daarna een kokerbalk vasthouden en dan aan elkaar was een stuk lastiger. En een mooi streepje maken viel ook niet mee, de gaten brandde ik erin.Te langzaam, te snel, te scheef enz enz.

Ron kwam weer helpen in de loods. De puzzelstukken weer proberen te passen, wat laatste rottigheid wegzagen en slijpen. Ik heb een klein zetbankje voor op een workmate/bankschroef en een kleine hefboomplaatschaar gekocht. Daarmee ging hij al stukjes maken en jawel, de eerste stukken zijn erin gelast!!!!!

‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 5…
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Pano, bij deze nu ook bij de busverhalen geplaatst...
Oktober.
Kabels worden verwijderd, nog meer tectyl wegsteken, van de vloer aan de onderkant al veel weg.

November.
De lasser/plaatwerker/elektra-man met passie voor auto’s Ron van Harten uit Veenendaal komt voor het eerst eraan werken en we bekijken wat het beste plan van aanpak wordt.
We besluiten toch de hele vloer te vervangen ipv kleine stukjes te repareren. Het wegslijpen van de kriksteunen die rot zijn lukt goed, sommige moeten helemaal weg, andere gedeeltelijk. Daarna gaat de zaag in de vloer, en wordt deze in delen eruit gebeiteld en gezaagd.
Op de plek waar de verwarmings T-buis met de conserveblikjes aan elkaar gepopt zat, heeft Kieft & Klok voor mij een oud onderdeel gescoord. Krijgen mijn medepasssagiers ook warme voeten ooit.

December.
De wielkasten aan de onderkant pak ik mee met het schrapen en Ron gaat verder met de laatste vloerdelen weghalen. De nieuwe vloerdelen heb ik gekocht bij Kieft en Klok en staan braaf te wachten, net als alle andere (30) stukken die ik verzameld/aangeschaft heb de afgelopen jaren.
Ik geef mezelf een mooi kerstcadeau voor onder de boom. Ik zag een houten dakrek te koop voorbijkomen op Facebook. Bleek het dakrek van de Amescador van wijlen Jack en zijn vrouw te zijn.
Prachtig opgeknapt dakrek, met een mooie historie heb ik nu in de loods. Erg blij mee. Totaal niet handig, in dit proces van de bus maar het zij zo, het verlangen wordt nu alleen maar groter hem af te maken.
Januari.
Natuurlijk hoop ik altijd in de kerstvakantie extra dagen te gaan klussen in de loods, maar dat lukte niet en het krijgen van Corona hielp ook niet. Beetje YouTube filmpjes kijken over busjes lukte dan nog wel!
Februari.
Nu de vloer eruit ligt kan ik bij alle kabelstangen de onderkant ook schuren, kan er goed bij. Her en der de laatste stukjes tectyl eruit peuteren.
Het Y-stuk van de verwarming achter is ook erg rot, enorme gaten zitten erin. Deze eruit gehaald en nieuwe besteld. Zelfs met de vloer eruit en nog wat slangen weg krijg ik de nieuwe niet op zijn plaats. Gezocht op youtube, maar de enige manier is toch 2 stukken eraf slijpen, plaatsen en dan weer lassen. Komt later aan de orde.
Ron gaat verder met slijpen en we passen de puzzelstukken in elkaar. Kriksteun, binnenbalk, en dorpel passen redelijk, beetje aanpassingen nodig.


Verder ook begonnen met nadenken wat voor spul waarover heen gaat. Zoals ik het nu zie, komt er eerst rx5 over de kale stukken van de bodem. Maar ja, niet alles is/hoeft kaal. Wat smeer ik er dan op? Antwoorden genoeg…
Maart.
Een MIG lascursus gedaan bij Rustbuster in Veenendaal, wat was dat leerzaam en leuk.
Niet om het perse zelf allemaal te doen, dat kan ik echt niet. Lassen is een vak. Maar ik wil het wel begrijpen en kleine gaten kan ik proberen te dichten.
Met 6 man en vrouw. Oldtimers, Kever, Saab, allemaal liefhebbers die het misschien zelf gaan proberen.
In de ochtend theorie geleerd over hitte, materiaal etc. s ’Middags echt aan de bak.
Eerst zelf het apparaat in elkaar zetten met draad etc. Daarna plaatjes in verzet maken, ponsgaten erin en dan proplassen. Dat ging nog wel aardig. Maar daarna een kokerbalk vasthouden en dan aan elkaar was een stuk lastiger. En een mooi streepje maken viel ook niet mee, de gaten brandde ik erin.Te langzaam, te snel, te scheef enz enz.

Ron kwam weer helpen in de loods. De puzzelstukken weer proberen te passen, wat laatste rottigheid wegzagen en slijpen. Ik heb een klein zetbankje voor op een workmate/bankschroef en een kleine hefboomplaatschaar gekocht. Daarmee ging hij al stukjes maken en jawel, de eerste stukken zijn erin gelast!!!!!



- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Deel 6.
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 6…
Dit verhaal in meerdere delen over bus Kees verscheen ook in de Pano najaar 2022, ons clubblad.
Restauratie van T2b 1973 bus Kees
2022
April
Nadat de eerste stukken er in zijn gelast kwam de vaart er een beetje in.
Een vriendin kwam weer helpen, maar wat kan ik haar laten doen dat handig is?
Los project dan maar, zoals de motorklep schoonmaken en schuren. Een mooi afgebakend klusje waar zij en ik blij van werden. Zij noemt het Kees-therapie, heel zen even een middagje schuren en alle problemen zijn opgelost…

Nog meer tectyl heb ik weggeschraapt onder de voorstoelen en vloer.
Ook hier moet gelast worden t.z.t. en ik bestel wat plaatmateriaal, de instap, en een staand stuk onder de bestuurderskant.
Het enige dat ik niet wegkrijg is de spie van de handrempook. Verhit, afgekoeld, geramd, lief gedaan, boos gedaan, niks helpt. Dan maar laten zitten en ter plekke opknappen.

Laatste remleidingen weghalen zodat ik overal beter bij kan.
De rechter wielkasten die nu aan de onderkant zitten krap ik ook schoon. Die zien er nog redelijk uit. Het lijkt of de rechterkant van de bus minder aangetast is. Trottoirkant? Minder pekel?? Hij heeft 4 jaar buiten gestaan.
Mei
De alleskunner met passie voor auto’s en alles wat daarmee te maken heeft Ron uit Veenendaal komt weer meehelpen. Nog wat rottigheid wegslijpen en stukken passend maken.
De dorpel, binnendorpel en 1e kriksteun voor worden gepast en gelast. Mooi gezicht, steeds meer roestige delen weg en vervangen. Daar gaat je hart sneller van kloppen, zo mooi!

Juni
Verder met de rechterkant van de zijkant. De achterste stukken richting achterwiel worden aangepast en geplaatst. Stukje kriksteun eraf, hoeft niet helemaal. Besefte ik me op een gegeven moment ook. Niet alles wat je gaat vervangen moet er ook helemaal uit, ook gedeeltes kun je gebruiken om iets te restaureren. Logisch.
De kriksteun achter, stukje balk en de wielkast plaat mooi gerepareerd door Ron. Je ziet de bus echt zijn vorm terugkrijgen.

Juli.
Ik ga aan de slag met Fertan anti-roest. ( de meningen zijn daarover verdeeld, dat weet ik
) Hele stukken bus smeer ik er mee in. Stukken kaalgemaakt of nog licht roestig metaal behandel ik ermee tot ik het verder kan afwerken. Is het iig beschermd.
De firewall pak ik erbij, schoonmaken, schuren en behandelen. Volgens mij het enige deel dat niet gelast hoeft te worden, oeps...
Augustus
De 2e achterklep die ik ooit al had aangeschaft kan ook verdere bewerking gebruiken. Verder geschuurd en behandeld, net als het motorluik dat ik heb (niet origineel, maar is er later gemaakt).

Ron komt weer en maakt weer een prachtig werk. Een balkreparatie en kriksteun voor, en achter verder met de wielkast en een achterkriksteun. Het plaatmateriaal past goed en de wielkast is weer compleet. Pracht gezicht!
Ikzelf bekijk mijn al in 2020 gekochte vervangende schuifdeur, hmm is een b, mijn originele is een a. Overleggen, wat gaat we doen? De b-deur heeft goede raamranden maar rot aan de onderkant, de originele a-deur heeft erg rotte raamranden maar goede onderkant. Toch maar de oude a gebruiken, ook i.v.m. passend hang en sluitwerk. De b-deur wordt waarschijnlijk donor voor de a raamranden.
Her en der wel plamuur, maar geen rottigheid eronder. Ik haal alles eraf, sloten, scharnieren en opgeborgen en omschreven in de stelling gezet, bij alle andere losse onderdelen van de bus.

Als hij ooit weer in elkaar zit, moeten alle planken weer leeg zijn…
September
Mijn vooras wordt bekeken door de medeklusser en verder ontmanteld. De oude is echt niet best, 9 gaatjes. Mijn nieuwere maar 3… van later zorg…

Op de VCT2 najaarsmeeting en 20 jaar bestaan in Tienhoven aan de Lek veel schik gehad. Met mijn ‘Kees” tent kon ik er toch bij zijn. Dankzij mijn lieve buren die me extra tentstokken leenden een droge tent gehouden in de regen.
Wat een feest was het weer! Fantastisch weer en 62 bussen om van te genieten. Gelachen, goed gegeten, gedanst, en vooral veel geouwehoerd in goed gezelschap over busjes. Vooral met degene uit de appgroep VCT2, waar veel tips, advies en verhalen worden gedeeld. Nu eindelijk de gelegenheid elkaar in het echt te treffen. Hoe doe jij dit en hoe hebben jullie dat gedaan? Heerlijk!

Ron gaat me helpen met de slechte hoek van het motorluik. Ik maak met de hefboomschaar en de zetbank wat passende stukken uit plaatmateriaal die hij erin last. Leuk om te doen! Ook wat kleine gaatjes maakt hij dicht zodat ik er weer mee verder kan. In de achterklep zitten paar kleine gaatjes, die hij ook even aanstipt en dan is dat ook al weer klaar. Blij mee!

Wordt vervolgd….
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 6…
Dit verhaal in meerdere delen over bus Kees verscheen ook in de Pano najaar 2022, ons clubblad.
Restauratie van T2b 1973 bus Kees
2022
April
Nadat de eerste stukken er in zijn gelast kwam de vaart er een beetje in.
Een vriendin kwam weer helpen, maar wat kan ik haar laten doen dat handig is?
Los project dan maar, zoals de motorklep schoonmaken en schuren. Een mooi afgebakend klusje waar zij en ik blij van werden. Zij noemt het Kees-therapie, heel zen even een middagje schuren en alle problemen zijn opgelost…

Nog meer tectyl heb ik weggeschraapt onder de voorstoelen en vloer.
Ook hier moet gelast worden t.z.t. en ik bestel wat plaatmateriaal, de instap, en een staand stuk onder de bestuurderskant.
Het enige dat ik niet wegkrijg is de spie van de handrempook. Verhit, afgekoeld, geramd, lief gedaan, boos gedaan, niks helpt. Dan maar laten zitten en ter plekke opknappen.


Laatste remleidingen weghalen zodat ik overal beter bij kan.
De rechter wielkasten die nu aan de onderkant zitten krap ik ook schoon. Die zien er nog redelijk uit. Het lijkt of de rechterkant van de bus minder aangetast is. Trottoirkant? Minder pekel?? Hij heeft 4 jaar buiten gestaan.
Mei
De alleskunner met passie voor auto’s en alles wat daarmee te maken heeft Ron uit Veenendaal komt weer meehelpen. Nog wat rottigheid wegslijpen en stukken passend maken.
De dorpel, binnendorpel en 1e kriksteun voor worden gepast en gelast. Mooi gezicht, steeds meer roestige delen weg en vervangen. Daar gaat je hart sneller van kloppen, zo mooi!




Juni
Verder met de rechterkant van de zijkant. De achterste stukken richting achterwiel worden aangepast en geplaatst. Stukje kriksteun eraf, hoeft niet helemaal. Besefte ik me op een gegeven moment ook. Niet alles wat je gaat vervangen moet er ook helemaal uit, ook gedeeltes kun je gebruiken om iets te restaureren. Logisch.
De kriksteun achter, stukje balk en de wielkast plaat mooi gerepareerd door Ron. Je ziet de bus echt zijn vorm terugkrijgen.


Juli.
Ik ga aan de slag met Fertan anti-roest. ( de meningen zijn daarover verdeeld, dat weet ik
De firewall pak ik erbij, schoonmaken, schuren en behandelen. Volgens mij het enige deel dat niet gelast hoeft te worden, oeps...
Augustus
De 2e achterklep die ik ooit al had aangeschaft kan ook verdere bewerking gebruiken. Verder geschuurd en behandeld, net als het motorluik dat ik heb (niet origineel, maar is er later gemaakt).


Ron komt weer en maakt weer een prachtig werk. Een balkreparatie en kriksteun voor, en achter verder met de wielkast en een achterkriksteun. Het plaatmateriaal past goed en de wielkast is weer compleet. Pracht gezicht!
Ikzelf bekijk mijn al in 2020 gekochte vervangende schuifdeur, hmm is een b, mijn originele is een a. Overleggen, wat gaat we doen? De b-deur heeft goede raamranden maar rot aan de onderkant, de originele a-deur heeft erg rotte raamranden maar goede onderkant. Toch maar de oude a gebruiken, ook i.v.m. passend hang en sluitwerk. De b-deur wordt waarschijnlijk donor voor de a raamranden.
Her en der wel plamuur, maar geen rottigheid eronder. Ik haal alles eraf, sloten, scharnieren en opgeborgen en omschreven in de stelling gezet, bij alle andere losse onderdelen van de bus.

Als hij ooit weer in elkaar zit, moeten alle planken weer leeg zijn…
September
Mijn vooras wordt bekeken door de medeklusser en verder ontmanteld. De oude is echt niet best, 9 gaatjes. Mijn nieuwere maar 3… van later zorg…

Op de VCT2 najaarsmeeting en 20 jaar bestaan in Tienhoven aan de Lek veel schik gehad. Met mijn ‘Kees” tent kon ik er toch bij zijn. Dankzij mijn lieve buren die me extra tentstokken leenden een droge tent gehouden in de regen.
Wat een feest was het weer! Fantastisch weer en 62 bussen om van te genieten. Gelachen, goed gegeten, gedanst, en vooral veel geouwehoerd in goed gezelschap over busjes. Vooral met degene uit de appgroep VCT2, waar veel tips, advies en verhalen worden gedeeld. Nu eindelijk de gelegenheid elkaar in het echt te treffen. Hoe doe jij dit en hoe hebben jullie dat gedaan? Heerlijk!


Ron gaat me helpen met de slechte hoek van het motorluik. Ik maak met de hefboomschaar en de zetbank wat passende stukken uit plaatmateriaal die hij erin last. Leuk om te doen! Ook wat kleine gaatjes maakt hij dicht zodat ik er weer mee verder kan. In de achterklep zitten paar kleine gaatjes, die hij ook even aanstipt en dan is dat ook al weer klaar. Blij mee!


Wordt vervolgd….
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10861
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Mooie update!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 910
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Lekker bezig !
Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Goed bezig. Flinke update zo