Het verhaal van de bus start voor mij op 14 juni 2002, al is het verhaal van de bus gestart op 22 augustus 1978 (althans volgens de geplande productiedatum).
Volgens de M-plate is de bus geleverd in Duitsland aan het "Bundesinnenministerium (Federal Minsitry of The Interior). De bus is namelijk gebouwd voor de Technische Hilfswerke (THW) in Duitsland. De bus is op 23 oktober 1978 in eigendom gekomen van THW in Haßfurt met als kenteken:

Hier rechts staat ie op een oude archief foto:

De heeft daar ieder jaar zo'n 2 a 3.000 km gereden en ieder jaar onderhoud gehad bij de "Katastrophenschutz Zentralwerkstaat" in Würzburg t/m 1992.
De bus is in 1998 verkocht aan de 2e eigenaar en in 1999 aan de 3e.
Twee jaar later (2001) is de bus in eigendom gekomen van een VW dealer in Dinkelscherben die motor opnieuw van lagers heeft voorzien. Datzelfde jaar is de bus geëxporteerd naar NL via VW Classics, hier een foto bij de RDW:

De bus is bij een particulier terecht gekomen en in 2002 heb ik 'm gekocht met nog geen ton op de teller. De bus was op dat moment voor zo'n 99% origineel vergeleken met toen hij in 1978 van de band rolde:

Ik vind het zelf leuk om deze geschiedenis te hebben als "weetje". Origineel onderhoudsboekje alsook de fahrzeugbrief zijn er nog bij. Vandaar dat de historie met bijhorende kilometerstand duidelijks is.
De dag na aanschaf meteen mijn eerste meeting: Budel!!!! Wat een feest om als 21-jarige met je eerste eigen auto, dat ook nog eens een VW bus is, naar de eerste VW meeting te gaan: helemaal te gek!
En een week later samen met mijn toenmalige vriendin, inmiddels vrouw, ingestapt voor een heerlijke vakantie. Via Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Italië uiteindelijk terecht gekomen in Istrië/Kroatië. Wat een avontuur. Op het af en toe tikken met een hamer op de start motor na, heeft de bus ons perfect dienst gedaan. Wat was dat genieten!

Dat over het eerste deel van het verhaal van mijn bus. Binnenkort meer.