"De Bus"

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

"De Bus"

Bericht door eelke » di jul 31, 2007 16:16 pm

Hier dan ook eindelijk ook mijn verhaal dan maar.

Ik heb vorige maand een T2b uit 1973 gekocht. Twee keer wezen kijken, ook samen met een vriend die ook een b-tje heeft. Het was voor mij wel duidelijk, gezien mijn budget, en dat ik ook nog wel wat wilde doen aan de bus, heb ik besloten om de aankoop te wagen.
Aandachtspunten waren vooral:
- accubak
- veeeeeel plamuur (wat verschuilt ze???)
- schuifdeurrail
- dorpels aan de bijrijderskant

voor 1625 euro is "de Bus" van eigenaar gewisseld.
ook gelijk een stalling gevonden bij mij in de buurt, waar ze dan ook gelijk in is gezet.

Afbeelding
Afbeelding

een een sfeerplaatje van binnen,
Afbeelding

Jaja een echt IKEA kleedje :D

nadat ik haar leeg heb gehaald en wat plamuur heb verwijderd kwamen er toch nog een paar extra aandachtspunten bij...

dorpel bestuurders zijde...

Afbeelding

Afbeelding

zat allemaal netjes verborgen onder een kilo of 20 plamuur...

binnenhoek achter de bestuurder...

Afbeelding

Dit alles moet er natuurlijk uitgeslepen worden...
Aangezien ik nog nooit echt aan een auto gewerkt heb (bandje verwisselen uitgezonderd) toch een beetje huiverig om maar gelijk de slijptol erin te zetten. Uiteindelijk, na het binnenkomen van een nieuwe hoge dorpel voor de maat, toch de haakse slijper gepakt om de buitendorpel te verwijderen.

Afbeelding

Recht slijpen ga ik ook nog een keer leren :oops:

Afbeelding
Afbeelding

wat erachter vandaan kwam was (natuurlijk) schrikbarend :wink:
Afbeelding
deze heb ik niet zelf los geslepen.... dat gebeurde vanzelf.

Afbeelding

de hoek binnen ook maar gelijk aangepakt:

Afbeelding

Er zitten daar zoveel kleine hoekjes dat ik nog niet alles weg heb.

heb gister nog wel een positief iets gevonden toen ik de "mega" laag tectyl van wel 0,5mm wegkrapde....

Afbeelding

Ik heb een Kinzo easy MIG 101 gekocht om haar weer in elkaar te zetten. Alleen moet ik nu nog leren lassen :lol:

Ik vermaak me prima zo... :wink:

snel meer,

groet eelke
hoe???

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di jul 31, 2007 16:41 pm

kun je nagaan wat plamuur kan verschuilen.. damn :?
ik hoop dat het lassen gaat lukken.. succes iig
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » di jul 31, 2007 16:59 pm

zo ik hoop dat de easy in de naam van je las apparaat synoniem staat voor het vervolg van je project.

ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken. Succes!!!

ga je er eigenlijk een campertje van maken of personen vervoer?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
flippie
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: ma jan 08, 2007 12:29 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Helden, Limburg
Contacteer:

Bericht door flippie » di jul 31, 2007 17:10 pm

ik blijf het bewonderingswaardig vinden dat mensen gewoon zonder ervaring beginnen zulke klussen. =D>
ik ben er zelf nog steeds een beetje huiverig voor (gelukkig zat er aan mijn bus weinig laswerk...)

heel leuk, veel succes ermee!!
flippie

Gebruikersavatar
thijn
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: za jun 10, 2006 22:17 pm
Locatie: muiderberg
Contacteer:

Bericht door thijn » di jul 31, 2007 19:15 pm

HE Eelke, ontzettend stoer!!!
Ik heb ook ooit een lascursus gedaan en wil het weer op gaan halen, waar ga jij het leren?
Goed dat je niet teveel schrikt van de ellende en lekker dat ie binnen kan staan. Pak niet teveel tegelijk aan dan zakt de moed je in de schoenen. Je kunt er natuurlijk ook mee rijden als ie er niet zo fraai uit ziet. (Doen wij al jaren)
Heel veel succes....
Thijn (ook vrouw)
((((ben je trouwens wel vrouw??Eelke kan ook wel een mannennaam zijn))))
Laatst gewijzigd door thijn op di jul 31, 2007 21:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door Westy » di jul 31, 2007 19:41 pm

Dusss.. Heelveel suc6 er mee.
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Bericht door eelke » di jul 31, 2007 22:12 pm

Hoi,

Eelke is in mijn geval een mannennaam :lol: :lol:

Lassen wil ik eigenlijk zelf leren... beetje trial and error and error and error :D

vandaag een goed uur tectyl lopen verwijderen, de wielkas aan de bestuurders zijde is nu zo goed als schoon. zat wel wat roest onder op een paar plekjes maar niets zorgwekkends.
Eigenlijk moet de vooras eraf om het echt goed te doen maar dat is nog een beetje teveel voor mij op dit moment.

ben natuurlijk alles tegelijk aan het doen, dorpels eruit slijpen, onderkant tectyl-vrij maken, binnenkant ontroesten...

misschien op 1 ding tegelijk richten :lol:

groet eelke
hoe???

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » di jul 31, 2007 23:14 pm

eelke schreef:Hoi,

Eelke is in mijn geval een mannennaam :lol: :lol:

Lassen wil ik eigenlijk zelf leren... beetje trial and error and error and error :D

vandaag een goed uur tectyl lopen verwijderen, de wielkas aan de bestuurders zijde is nu zo goed als schoon. zat wel wat roest onder op een paar plekjes maar niets zorgwekkends.
Eigenlijk moet de vooras eraf om het echt goed te doen maar dat is nog een beetje teveel voor mij op dit moment.

ben natuurlijk alles tegelijk aan het doen, dorpels eruit slijpen, onderkant tectyl-vrij maken, binnenkant ontroesten...

misschien op 1 ding tegelijk richten :lol:

groet eelke
Goed bezig!
Ben je weer lekker zoet, hopelijks komt het allemaal weer goed, dan heb je wel een puike bus!
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » do aug 02, 2007 22:21 pm

Hoera
weer een bus die gered gaat worden van
de ondergang

keep up the good work!
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
twotone
Gevorderde
Berichten: 599
Lid geworden op: wo mar 21, 2007 18:29 pm

Bericht door twotone » do aug 02, 2007 23:17 pm

Inderdaad gewoon aan beginnen , dan gaat het vanzelf. Veel succes!!!
:D
T2a in de resto : www.freewebs.com/vwt2a



Kustom, because stock sucks.......

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Bericht door eelke » vr aug 03, 2007 11:46 am

Een heel klein updateje dan en dan ga ik nog even een weekendje weg. :lol:

Met mijn wielkast bezig geweest aan de bestuurders zijde.

ik was al tot zover gevorderd:

Afbeelding

nu al de plaatjes die Dhr. B. de Haas erop had gebakken eraf geslepen:

Afbeelding

zoals het scherpe oog misschien al zie is de binnenkant van mijn wielkast nog gewoon blauw en niet zoals ik vermoedde roestbruin :D :D

Afbeelding

en de onderste chassisbalk ook een stukje kaal gekrapt :lol:

Afbeelding

Ik heb fertan gehaald om alle plekken met roest die er niet uitgeslepen gaan worden mee te behandelen.
Iemand info over de beste methode om dit toe te passen??

tot zover weer even.

groet eelke
hoe???

T2Bay

Bericht door T2Bay » vr aug 03, 2007 12:04 pm

Citaat:

Auteur: Fertan is ok (---.upc-j.chello.nl)
Datum: 05-09-2006 06:59

Onzin, ik gebruik het al jaren naar tevredenheid. Het is SUPER-spul. Je moet het wel GOED gebruiken. Dat heet:

-eerst alles NATMAKEN met water
-aanbrengen met kwast of spuit
-na 1 uur weer alles natmaken (plantenspuit) om de werking te bevorderen
-na 12 tot 24 uur de zwarte poeder af vegen met natte spons
-alles afdrogen en het is spuit of kwast klaar

bij ernstige roest:

-eerst loszittende roest goed verwijderen met staalborstel
-en vooral na toepassing van bovenstaande behandeling de gehele behandeling nog eens herhalen (dus 2x in de fertan) dan dringt het goed door in het metaal en wel daar in de minuscule scheurtjes die elk metaaloppervlak heeft en waar roest ontstaat.

Bij zeer ernstige roest:

ontkom je niet aan stralen of glasparelen want daar kan zelfs FERTAN niet tegen op uiteraard. met de handstaalborstel kom je gewoon anders niet het onderste deel van de roestlaag terecht en FERTAN dus ook niet.

Holle ruimtes kun je in de FERTAN zetten maar als de roest ernstig is verwacht er dan niet teveel van. heb je geen andere optie omdat je er gewoon niet bij kunt. Behandel met de spuit dan 2 of zelfs 3x met FERTAN in de holle ruimtes. Tussendoor wel nat maken met water natuurlijk en telkens 12 tot 24 uur wachten met de 2e en evt. 3e behandeling.

NATMAKEN na 1 uur is HEEL belangrijk. Veel mensen vergeten dit en dan werkt het niet goed., Fertan heeft water nodig om het chemisch proces gangbaar te houden waarbij rost wordt omgezet in een zwart poeder.

Ik vermoed deze gebruiiker is dit vergeten of heeft de behandeling maar 1x gedaan terwijl waarschijnlijk 2x beter was.
Het is simpel: vind je nog bruine vlekken/strepen/ plekjes tussen het zwarte poeder dan is er nog roest en moet het nogmaals gebeuren.

Afz: Een FERTAN gebruiker.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Bericht door eelke » wo aug 08, 2007 12:48 pm

Kon me gister niet meer inhouden en ben toch nog maar even naar "de bus" geweest.

het wordt echter steeds minder bus, al het roest wil ik er namelijk echt uit hebben.

Afbeelding

zo was het dus...

Afbeelding

Afbeelding

zo is het geworden.
Wordt nog wel een hele klus :? :?

om toch nog iets leuks te doen, heb ik het dashbord er maar uit gehaald.
kijken hoe erg die voorruit is, en eigenlijk vind ik het gewoon leuk om dingen uit elkaar te halen :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

GEEN ROEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(voor de verandering...)

Afbeelding

Wel leuk wat er dan allemaal achteruit komt.

iets van een parkeerkaartje:
Afbeelding
en een bonnetje van de pond ofzo, ik kon het niet helemaal meer lezen...
Afbeelding

en om mijn vriendin niet te veel te pesten heb ik mijn dashbord maar mee naar huis genomen zodat ik iets minder vaak naar de garage ga :oops:

dit is hem dan :o

Afbeelding

en nu maar snel er iets aan doen :twisted:

tot zover weer even,

groet eelke
hoe???

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » wo aug 08, 2007 15:57 pm

Goed bezig Eelke, bekende puntjes van de geliefde T2.
Af en toe een verrassing (positief of negatief) houdt je nou eenmaal bij een bus van meer dan 30 jaar (is trouwens nog een T2a/b, gezien je benzineklep :wink: )

suc6, ik volg je verrichtingen met belangstelling.

PS lassen is veel proberen en klooien met staalplaatjes en uiteindelijk op je bus, is mij als amateur ook gelukt :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Robert&Sandra
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 13:24 pm
Locatie: Noord brabant

Bericht door Robert&Sandra » wo aug 08, 2007 16:16 pm

mooi projectje. Je bent nog wel even zoet zie ik! Probeer niet alleen te slijpen en delen eraf te halen, en begin ook aan lassen, dat zorgt ervoor dat je resultaat ziet en niet alleen nog meer werk!

Plaats reactie