"De Bus"
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
"De Bus"
Hier dan ook eindelijk ook mijn verhaal dan maar.
Ik heb vorige maand een T2b uit 1973 gekocht. Twee keer wezen kijken, ook samen met een vriend die ook een b-tje heeft. Het was voor mij wel duidelijk, gezien mijn budget, en dat ik ook nog wel wat wilde doen aan de bus, heb ik besloten om de aankoop te wagen.
Aandachtspunten waren vooral:
- accubak
- veeeeeel plamuur (wat verschuilt ze???)
- schuifdeurrail
- dorpels aan de bijrijderskant
voor 1625 euro is "de Bus" van eigenaar gewisseld.
ook gelijk een stalling gevonden bij mij in de buurt, waar ze dan ook gelijk in is gezet.
een een sfeerplaatje van binnen,
Jaja een echt IKEA kleedje
nadat ik haar leeg heb gehaald en wat plamuur heb verwijderd kwamen er toch nog een paar extra aandachtspunten bij...
dorpel bestuurders zijde...
zat allemaal netjes verborgen onder een kilo of 20 plamuur...
binnenhoek achter de bestuurder...
Dit alles moet er natuurlijk uitgeslepen worden...
Aangezien ik nog nooit echt aan een auto gewerkt heb (bandje verwisselen uitgezonderd) toch een beetje huiverig om maar gelijk de slijptol erin te zetten. Uiteindelijk, na het binnenkomen van een nieuwe hoge dorpel voor de maat, toch de haakse slijper gepakt om de buitendorpel te verwijderen.
Recht slijpen ga ik ook nog een keer leren
wat erachter vandaan kwam was (natuurlijk) schrikbarend
deze heb ik niet zelf los geslepen.... dat gebeurde vanzelf.
de hoek binnen ook maar gelijk aangepakt:
Er zitten daar zoveel kleine hoekjes dat ik nog niet alles weg heb.
heb gister nog wel een positief iets gevonden toen ik de "mega" laag tectyl van wel 0,5mm wegkrapde....
Ik heb een Kinzo easy MIG 101 gekocht om haar weer in elkaar te zetten. Alleen moet ik nu nog leren lassen
Ik vermaak me prima zo...
snel meer,
groet eelke
Ik heb vorige maand een T2b uit 1973 gekocht. Twee keer wezen kijken, ook samen met een vriend die ook een b-tje heeft. Het was voor mij wel duidelijk, gezien mijn budget, en dat ik ook nog wel wat wilde doen aan de bus, heb ik besloten om de aankoop te wagen.
Aandachtspunten waren vooral:
- accubak
- veeeeeel plamuur (wat verschuilt ze???)
- schuifdeurrail
- dorpels aan de bijrijderskant
voor 1625 euro is "de Bus" van eigenaar gewisseld.
ook gelijk een stalling gevonden bij mij in de buurt, waar ze dan ook gelijk in is gezet.
een een sfeerplaatje van binnen,
Jaja een echt IKEA kleedje
nadat ik haar leeg heb gehaald en wat plamuur heb verwijderd kwamen er toch nog een paar extra aandachtspunten bij...
dorpel bestuurders zijde...
zat allemaal netjes verborgen onder een kilo of 20 plamuur...
binnenhoek achter de bestuurder...
Dit alles moet er natuurlijk uitgeslepen worden...
Aangezien ik nog nooit echt aan een auto gewerkt heb (bandje verwisselen uitgezonderd) toch een beetje huiverig om maar gelijk de slijptol erin te zetten. Uiteindelijk, na het binnenkomen van een nieuwe hoge dorpel voor de maat, toch de haakse slijper gepakt om de buitendorpel te verwijderen.
Recht slijpen ga ik ook nog een keer leren
wat erachter vandaan kwam was (natuurlijk) schrikbarend
deze heb ik niet zelf los geslepen.... dat gebeurde vanzelf.
de hoek binnen ook maar gelijk aangepakt:
Er zitten daar zoveel kleine hoekjes dat ik nog niet alles weg heb.
heb gister nog wel een positief iets gevonden toen ik de "mega" laag tectyl van wel 0,5mm wegkrapde....
Ik heb een Kinzo easy MIG 101 gekocht om haar weer in elkaar te zetten. Alleen moet ik nu nog leren lassen
Ik vermaak me prima zo...
snel meer,
groet eelke
hoe???
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
zo ik hoop dat de easy in de naam van je las apparaat synoniem staat voor het vervolg van je project.
ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken. Succes!!!
ga je er eigenlijk een campertje van maken of personen vervoer?
ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken. Succes!!!
ga je er eigenlijk een campertje van maken of personen vervoer?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- thijn
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: za jun 10, 2006 22:17 pm
- Locatie: muiderberg
- Contacteer:
HE Eelke, ontzettend stoer!!!
Ik heb ook ooit een lascursus gedaan en wil het weer op gaan halen, waar ga jij het leren?
Goed dat je niet teveel schrikt van de ellende en lekker dat ie binnen kan staan. Pak niet teveel tegelijk aan dan zakt de moed je in de schoenen. Je kunt er natuurlijk ook mee rijden als ie er niet zo fraai uit ziet. (Doen wij al jaren)
Heel veel succes....
Thijn (ook vrouw)
((((ben je trouwens wel vrouw??Eelke kan ook wel een mannennaam zijn))))
Ik heb ook ooit een lascursus gedaan en wil het weer op gaan halen, waar ga jij het leren?
Goed dat je niet teveel schrikt van de ellende en lekker dat ie binnen kan staan. Pak niet teveel tegelijk aan dan zakt de moed je in de schoenen. Je kunt er natuurlijk ook mee rijden als ie er niet zo fraai uit ziet. (Doen wij al jaren)
Heel veel succes....
Thijn (ook vrouw)
((((ben je trouwens wel vrouw??Eelke kan ook wel een mannennaam zijn))))
Laatst gewijzigd door thijn op di jul 31, 2007 21:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Hoi,
Eelke is in mijn geval een mannennaam
Lassen wil ik eigenlijk zelf leren... beetje trial and error and error and error
vandaag een goed uur tectyl lopen verwijderen, de wielkas aan de bestuurders zijde is nu zo goed als schoon. zat wel wat roest onder op een paar plekjes maar niets zorgwekkends.
Eigenlijk moet de vooras eraf om het echt goed te doen maar dat is nog een beetje teveel voor mij op dit moment.
ben natuurlijk alles tegelijk aan het doen, dorpels eruit slijpen, onderkant tectyl-vrij maken, binnenkant ontroesten...
misschien op 1 ding tegelijk richten
groet eelke
Eelke is in mijn geval een mannennaam
Lassen wil ik eigenlijk zelf leren... beetje trial and error and error and error
vandaag een goed uur tectyl lopen verwijderen, de wielkas aan de bestuurders zijde is nu zo goed als schoon. zat wel wat roest onder op een paar plekjes maar niets zorgwekkends.
Eigenlijk moet de vooras eraf om het echt goed te doen maar dat is nog een beetje teveel voor mij op dit moment.
ben natuurlijk alles tegelijk aan het doen, dorpels eruit slijpen, onderkant tectyl-vrij maken, binnenkant ontroesten...
misschien op 1 ding tegelijk richten
groet eelke
hoe???
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Goed bezig!eelke schreef:Hoi,
Eelke is in mijn geval een mannennaam
Lassen wil ik eigenlijk zelf leren... beetje trial and error and error and error
vandaag een goed uur tectyl lopen verwijderen, de wielkas aan de bestuurders zijde is nu zo goed als schoon. zat wel wat roest onder op een paar plekjes maar niets zorgwekkends.
Eigenlijk moet de vooras eraf om het echt goed te doen maar dat is nog een beetje teveel voor mij op dit moment.
ben natuurlijk alles tegelijk aan het doen, dorpels eruit slijpen, onderkant tectyl-vrij maken, binnenkant ontroesten...
misschien op 1 ding tegelijk richten
groet eelke
Ben je weer lekker zoet, hopelijks komt het allemaal weer goed, dan heb je wel een puike bus!
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Een heel klein updateje dan en dan ga ik nog even een weekendje weg.
Met mijn wielkast bezig geweest aan de bestuurders zijde.
ik was al tot zover gevorderd:
nu al de plaatjes die Dhr. B. de Haas erop had gebakken eraf geslepen:
zoals het scherpe oog misschien al zie is de binnenkant van mijn wielkast nog gewoon blauw en niet zoals ik vermoedde roestbruin
en de onderste chassisbalk ook een stukje kaal gekrapt
Ik heb fertan gehaald om alle plekken met roest die er niet uitgeslepen gaan worden mee te behandelen.
Iemand info over de beste methode om dit toe te passen??
tot zover weer even.
groet eelke
Met mijn wielkast bezig geweest aan de bestuurders zijde.
ik was al tot zover gevorderd:
nu al de plaatjes die Dhr. B. de Haas erop had gebakken eraf geslepen:
zoals het scherpe oog misschien al zie is de binnenkant van mijn wielkast nog gewoon blauw en niet zoals ik vermoedde roestbruin
en de onderste chassisbalk ook een stukje kaal gekrapt
Ik heb fertan gehaald om alle plekken met roest die er niet uitgeslepen gaan worden mee te behandelen.
Iemand info over de beste methode om dit toe te passen??
tot zover weer even.
groet eelke
hoe???
Citaat:
Auteur: Fertan is ok (---.upc-j.chello.nl)
Datum: 05-09-2006 06:59
Onzin, ik gebruik het al jaren naar tevredenheid. Het is SUPER-spul. Je moet het wel GOED gebruiken. Dat heet:
-eerst alles NATMAKEN met water
-aanbrengen met kwast of spuit
-na 1 uur weer alles natmaken (plantenspuit) om de werking te bevorderen
-na 12 tot 24 uur de zwarte poeder af vegen met natte spons
-alles afdrogen en het is spuit of kwast klaar
bij ernstige roest:
-eerst loszittende roest goed verwijderen met staalborstel
-en vooral na toepassing van bovenstaande behandeling de gehele behandeling nog eens herhalen (dus 2x in de fertan) dan dringt het goed door in het metaal en wel daar in de minuscule scheurtjes die elk metaaloppervlak heeft en waar roest ontstaat.
Bij zeer ernstige roest:
ontkom je niet aan stralen of glasparelen want daar kan zelfs FERTAN niet tegen op uiteraard. met de handstaalborstel kom je gewoon anders niet het onderste deel van de roestlaag terecht en FERTAN dus ook niet.
Holle ruimtes kun je in de FERTAN zetten maar als de roest ernstig is verwacht er dan niet teveel van. heb je geen andere optie omdat je er gewoon niet bij kunt. Behandel met de spuit dan 2 of zelfs 3x met FERTAN in de holle ruimtes. Tussendoor wel nat maken met water natuurlijk en telkens 12 tot 24 uur wachten met de 2e en evt. 3e behandeling.
NATMAKEN na 1 uur is HEEL belangrijk. Veel mensen vergeten dit en dan werkt het niet goed., Fertan heeft water nodig om het chemisch proces gangbaar te houden waarbij rost wordt omgezet in een zwart poeder.
Ik vermoed deze gebruiiker is dit vergeten of heeft de behandeling maar 1x gedaan terwijl waarschijnlijk 2x beter was.
Het is simpel: vind je nog bruine vlekken/strepen/ plekjes tussen het zwarte poeder dan is er nog roest en moet het nogmaals gebeuren.
Afz: Een FERTAN gebruiker.
Auteur: Fertan is ok (---.upc-j.chello.nl)
Datum: 05-09-2006 06:59
Onzin, ik gebruik het al jaren naar tevredenheid. Het is SUPER-spul. Je moet het wel GOED gebruiken. Dat heet:
-eerst alles NATMAKEN met water
-aanbrengen met kwast of spuit
-na 1 uur weer alles natmaken (plantenspuit) om de werking te bevorderen
-na 12 tot 24 uur de zwarte poeder af vegen met natte spons
-alles afdrogen en het is spuit of kwast klaar
bij ernstige roest:
-eerst loszittende roest goed verwijderen met staalborstel
-en vooral na toepassing van bovenstaande behandeling de gehele behandeling nog eens herhalen (dus 2x in de fertan) dan dringt het goed door in het metaal en wel daar in de minuscule scheurtjes die elk metaaloppervlak heeft en waar roest ontstaat.
Bij zeer ernstige roest:
ontkom je niet aan stralen of glasparelen want daar kan zelfs FERTAN niet tegen op uiteraard. met de handstaalborstel kom je gewoon anders niet het onderste deel van de roestlaag terecht en FERTAN dus ook niet.
Holle ruimtes kun je in de FERTAN zetten maar als de roest ernstig is verwacht er dan niet teveel van. heb je geen andere optie omdat je er gewoon niet bij kunt. Behandel met de spuit dan 2 of zelfs 3x met FERTAN in de holle ruimtes. Tussendoor wel nat maken met water natuurlijk en telkens 12 tot 24 uur wachten met de 2e en evt. 3e behandeling.
NATMAKEN na 1 uur is HEEL belangrijk. Veel mensen vergeten dit en dan werkt het niet goed., Fertan heeft water nodig om het chemisch proces gangbaar te houden waarbij rost wordt omgezet in een zwart poeder.
Ik vermoed deze gebruiiker is dit vergeten of heeft de behandeling maar 1x gedaan terwijl waarschijnlijk 2x beter was.
Het is simpel: vind je nog bruine vlekken/strepen/ plekjes tussen het zwarte poeder dan is er nog roest en moet het nogmaals gebeuren.
Afz: Een FERTAN gebruiker.
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Kon me gister niet meer inhouden en ben toch nog maar even naar "de bus" geweest.
het wordt echter steeds minder bus, al het roest wil ik er namelijk echt uit hebben.
zo was het dus...
zo is het geworden.
Wordt nog wel een hele klus
om toch nog iets leuks te doen, heb ik het dashbord er maar uit gehaald.
kijken hoe erg die voorruit is, en eigenlijk vind ik het gewoon leuk om dingen uit elkaar te halen
GEEN ROEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(voor de verandering...)
Wel leuk wat er dan allemaal achteruit komt.
iets van een parkeerkaartje:
en een bonnetje van de pond ofzo, ik kon het niet helemaal meer lezen...
en om mijn vriendin niet te veel te pesten heb ik mijn dashbord maar mee naar huis genomen zodat ik iets minder vaak naar de garage ga
dit is hem dan
en nu maar snel er iets aan doen
tot zover weer even,
groet eelke
het wordt echter steeds minder bus, al het roest wil ik er namelijk echt uit hebben.
zo was het dus...
zo is het geworden.
Wordt nog wel een hele klus
om toch nog iets leuks te doen, heb ik het dashbord er maar uit gehaald.
kijken hoe erg die voorruit is, en eigenlijk vind ik het gewoon leuk om dingen uit elkaar te halen
GEEN ROEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(voor de verandering...)
Wel leuk wat er dan allemaal achteruit komt.
iets van een parkeerkaartje:
en een bonnetje van de pond ofzo, ik kon het niet helemaal meer lezen...
en om mijn vriendin niet te veel te pesten heb ik mijn dashbord maar mee naar huis genomen zodat ik iets minder vaak naar de garage ga
dit is hem dan
en nu maar snel er iets aan doen
tot zover weer even,
groet eelke
hoe???
Goed bezig Eelke, bekende puntjes van de geliefde T2.
Af en toe een verrassing (positief of negatief) houdt je nou eenmaal bij een bus van meer dan 30 jaar (is trouwens nog een T2a/b, gezien je benzineklep )
suc6, ik volg je verrichtingen met belangstelling.
PS lassen is veel proberen en klooien met staalplaatjes en uiteindelijk op je bus, is mij als amateur ook gelukt
Af en toe een verrassing (positief of negatief) houdt je nou eenmaal bij een bus van meer dan 30 jaar (is trouwens nog een T2a/b, gezien je benzineklep )
suc6, ik volg je verrichtingen met belangstelling.
PS lassen is veel proberen en klooien met staalplaatjes en uiteindelijk op je bus, is mij als amateur ook gelukt
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Robert&Sandra
- Nieuweling
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 13:24 pm
- Locatie: Noord brabant