Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?

wie oh wie?

Ik
7
25%
Hij
4
14%
Wij
17
61%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Bericht door fahtal » ma jul 30, 2007 13:05 pm

update 27-08-2014 Zo nu is er ook een doka bij. nu heb ik wel de 3 prominente gebruiksvormen van de bus vind ik. camper, personen en werkbus.

Afbeelding

Update juni 2012

agata wordt thee leut, er gaat een subaru motor in klik

(edit vanaf pagina 19 heeft taiga een zusje erbij gekregen genaamd agata)
Afbeelding
Dit is wat Volkswagen op het M-plaatje schreef:
82 117 824

T1D577 D50 027 227 246
15 1 7246 UA 2218 63


82 117 824: dit is het chassisnr waarbij de eerste '8' staat voor modeljaar 1978. Heeft geen verdere uitleg nodig meer nodig toch?

T1D577: Wow! coole kleurencombi: achatbraun L36Z met dakotabeige L13A dak . Bij deze kleurencombi zijn de bumpers kennelijk ook dakotabeige ipv de standaard pastellweiss L90D. Dat zie je vaker bij eind 70-er kleurencombinaties. Moet nog eens uitzoeken bij welke precies. '77' staat voor het klassieke, overbekende, 'canyonbraun' interieur.

D50 is een groepscode, deze staat voor:
012 - M-code: Uitlaatgas-controleinstallatie en snelheidsmeter in miles i.p.v. kilometers
067 - M-code: 12 V 54 A accu in plaats van de standaard 12 V 45 A accu
102 - M-code: achterruitverwarming
508 - M-code: schuifraam in schuifdeur en in het raam tegenover de schuifdeur

027 - M-code: plaatje voor emissiewaarde en motor met katalysator.
227 - M-code: uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
246 - M-code: Voorruit vrij van invoerheffingen voor de Verenigde Staten

15 1: productiedatum is de 15e week, dag 1 (= maandag) van kalenderjaar 1978. De datum is dan:
10 april 1978

7246: code voor productieplanning. Dit was een soort volgnummer om de wagens in te kunnen plannen voor productie.

UA: export bestemming: USA, Los Angeles, California.

2218:
model 22 - VW Microbus
1 - stuur links, schuifdeur rechts
8 - standaard uitvoering, 7-zitter

63:
6 - type 4 motor met injectie, 2000cc
3 - automatische versnellingsbak

De '8' in 2218 geeft aan dat de bus een standaard uitvoering is. Geen deluxe dus. Het vreemde is dat ik tot nu toe nog nooit een deluxe bus voor de Amerikaanse markt heb gevonden. Ik denk dat ze niet bestaan. Ze lijken wel vaak 'luxe', dit komt doordat de Amerikaanse bussen altijd met een set chrome strips werden besteld. Maar de echte kenmerken van een deluxe hebben ze niet: zoals klokje in dashboard, de 'jailbars' achter de achterruit en standaard rubber strips op de bumpers. Voor T2a's geld dan nog dat een deluxe standaard een schuifdak heeft. (en dat dit schuifdak dus niet is als extra is besteld als M-code).

en zo moet agata worden,maar dan met de striping erop:
Afbeelding
update:
en zo is zeg geworden

Afbeelding


Nou na een lange tijd maar even voorstellen.

Nadat wij een een 3 jaar hebben rond gereden in een kroket t2tje(als je ernaar wees prikje er al doorheen) was onze bus liefde aangewakkerd.

maar het opknappen was bijna onmogelijk dus gingen we op zoek naar een mooie "harde" bus. Eerst wat kijken naar de amerikaantjes bij kieft en klok, en bij jerry in zoelen. maar daar stond niet iets waarvan het hart op hol sloeg.

na een tijdje keken we weer eens op de vwbusclub site en daar stond die dan. ons bussie. mooie prijs maar wel in limboland. Dus bellen met de verkopen of het de moeite waard was daarheen te kachelen. hij vond natuurlijk van wel ondanks wat vliegroest(spikkels in de lak) was hij in goede staat. Maar de eigenaar was op vakantie.

de volgende dag dat de eigenaar thuis was stonden wij om 9 uur op de stoep want we hadden met ons kroketje om de hoek gecampeert.

Dit was een slimme actie want over de mail had hij al meerdere biedingen gehad en hij had ook nog meer bezichtigingen gepland.

Een uurtje later hadden we 2 busjes!!.

De verkoper had de bus voor een prikkie van een oude baas in friesland gekocht, waar die onder een carpoort heeft gestaan (vandaar de vliegroest). Die man had hem weer van zijn tante, waar die altijd binnen had gestaan. in totaal waren er 56000 km mee gereden. het is dus geen amerikaan. en er is ook niets aan gerestaureert behalve de lak is die helemaal tip top. met origineel berlin westfalia interieur zonder beschadigingen.

Wij hebben de bus laten spuiten om verder roest vorming te voorkomen. en nieuwe raamrubbers + antiroest behandeling)

nu net is die door de apk en heeft een set nieuwe wielen eronder om ons 2e jaar in te rijden.

edit
Het is trouwens een 2.0 liter automaat. Dat rijd goddelijk!!



Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

voor de volledigheid hier de M-code ontcijfert door zomerbloempje(dank daarvoor)
Afbeelding
72 157 137
120 161 181 690
P4P477 A23 RRO 025 073
225 7001 HO 2310 33

73157137: 7: modeljaar 1977, rest chassisnummer

P4P4: buitenkant taigagroen L63H
77: Canyonbruin kunstleer

A23: ?? update2 zie onder
RRO: ?? update zie onder
025: Kilometer met dagteller en een klok
073: Met opening in het dak en aangepaste versterking voor een westfalia hefdak.
120: Zonder aansluitpunten voor banken en gordels in het laadruim
161: aansluitingen voor hoofdsteunen op stoelen in de cabine.
181: Chrome wieldoppen, koplampringen en achteruitkijkspiegels
690: passagiersstoel in de cabine draaistoel, zonder metalen schot daarachter.

(157: benzineinjectie)
249: automaat
251: motor 2000cc (70bhp) inplaats van 1600cc

22 5: week 22 dag 5: vrijdag 3-6-1977

23: Kombi
1: stuur links, schuifdeur rechts.
0: standaard versie
3: type 4 2000cc motor (M251)
3: Automaat (NE met M249+251 of NF met M157+249+251)

update:

RRO (modeljaar 1977) staat voor de volgende M codes:

032 054 089 094 206 511

032: afsluitbare tankdop
054: afsluitbaar dashboardklepje
089: gelaagde voorruit
094: afsluitbare motorklep
206: binnenachteruitkijkspiegel anti-verblinding
511: bekleed dashboard en -klepje

update2:
A23: 050, 085, 123, 506, 507, 528, 697, 912
050: gescheiden remsysteem en handrem controlelampje
085: in de fabriek gevuld met een dubbele hoeveelheid benzine
123: ontstoord voor radioontvangst
506: rembekrachtiger
507: ventilatieramen in de cabine
528: convex achteruitkijkspiegel aan de rechterkant
697: afgeleverd met "Continental" banden
912: zonder chassis indentificatieplaatje

vervolg foto`s BUSJE


Afbeelding

dubbelglas/plastic. allemaal nog in goede staat.

Afbeelding


Afbeelding


hier is die dan de genotsknots. niet meer zoeken naar de achteruit of welke versnelling dan ook;)


Afbeelding

een ander type dan normale koelkast
Afbeelding

Afbeelding
knop van het kraantje was foetsie dus deze ergens uit een bak gepakt.
Afbeelding

Afbeelding

zelfs de blauw schenk tuiten van de water jerrycans zitten er nog bij
Afbeelding

de originele rekjes

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fahtal op wo aug 27, 2014 10:03 am, 24 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jodocus
Luchtgekoeld
Berichten: 1053
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jodocus » ma jul 30, 2007 20:37 pm

Mooi bussie. Ziet er goed uit!

Froukje

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9615
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma jul 30, 2007 21:01 pm

het is inderdaad een pracht bussie :D

veel plezier ermee.. alhoewel een kroket ook veel plezier kan geven ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » di jul 31, 2007 9:54 am

Turbo.d schreef:het is inderdaad een pracht bussie :D

veel plezier ermee.. alhoewel een kroket ook veel plezier kan geven ;)
thnx

hahah dat heeft die ook 3 jaar gedaan. en na het blok reviseren heeft die me ook veel van de techniek geleerd. Maar het busje moet in utrecht buitenstaan en dan gaat het erg hard met een kroketje;)

p.s. heb er nog even wat specs erbij gezet
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9615
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di jul 31, 2007 20:21 pm

denk een kroket in de frituurpan meer op z'n plaats is??? :D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » di jul 31, 2007 22:19 pm

Turbo.d schreef:denk een kroket in de frituurpan meer op z'n plaats is??? :D
die zal na het frituur bad in idergeval niet meer roesten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door MadMax78 » di jul 31, 2007 22:47 pm

Ziet er netjes uit hoor, ook mooie voortent erbij.

Hoe is het brandstof verbruik trouwens met die automaat? Beter dan bij handgeschakeld?
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo aug 01, 2007 10:22 am

MadMax78 schreef:Ziet er netjes uit hoor, ook mooie voortent erbij.

Hoe is het brandstof verbruik trouwens met die automaat? Beter dan bij handgeschakeld?
nah volgens mij iets meer. ik zit rond de 1:7 1:9. eerlijk gezegd hou ik me daar niet mee bezig. Ik heb eerst een 1600 geschakeld gereden. maar dat vond ik maar roeren in een bak blubber. ik begrijp nu dat dat wel te verhelpen zou zijn geweest door wat kruis verbindingen te vervangen, maar dit rijd wel erg luxe moet ik zeggen. mischien dat ik wel een keertje een bak als reserve koop . je weet maar nooit.



de voortent heb ik voor 100 2e handsgekocht. hij komt oorspronkelijk van de vrijbuiter (norg-drenthe) vandaan. ik vond de kleur combi nog wel kunnen. veel van de tegenwoordige tenten zijn echt niet mooi.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » do aug 02, 2007 22:19 pm

hoe ziet zo'n automaat er nou van binnen uit?
onderdelen nodig? PB maar!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 03, 2007 10:11 am

Hilfigerbus schreef:hoe ziet zo'n automaat er nou van binnen uit?
wat bedoel je? de versnellings pook?

ik heb hem nu in de stalling staan omdat we hem op het moment niet gebruiken. maar zodra ik bij het busje ben zal ik wat foto`s van het interieur maken.

maar een tipje van de sluier de staat een zwarte doos van ongveer 10cm breed en 25cm lang op de grond en daar zit de automaat pook in. ziet er een beetje raar uit in het begin. alsof het later een keer door iemand is gemonteerd. past niet helemaal in de stijl van het busje.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10172
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » di aug 07, 2007 0:44 am

JEEEEEEEI!!!

Mijntje is geboren. 4120 gr fototje volgt snel!!!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9852
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » di aug 07, 2007 6:16 am

Gefelicitieerd :D
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

desmonia
Actief Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: di mei 23, 2006 7:49 am
Locatie: Arkel city

Bericht door desmonia » di aug 07, 2007 7:46 am

:lol: Gefeliciteerd en heel veel kraamplezier. Ben benieuwd naar de foto.
Geniet ervan :!: :!:

Gebruikersavatar
surfpanel
Actief Lid
Berichten: 482
Lid geworden op: do nov 30, 2006 17:18 pm
Locatie: Ergens op het water

Bericht door surfpanel » di aug 07, 2007 8:44 am

Gefeliciteerd en veel geluk met de kleine.

Er is dit jaar een ware babyboom gaande binnen de vct2.
Allemaal aspirant busbezitters natuurlijk :lol:
Als het waait moet je surfen de rest kan later wel

Gebruikersavatar
Baphi
PR / Communicatie
Berichten: 7458
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » di aug 07, 2007 10:42 am

fahtal schreef:JEEEEEEEI!!!

Mijntje is geboren. 4120 gr fototje volgt snel!!!
Gveeeeeliciteerd!!! Da's een aardig zwaargewichtje. Onze Mijke woog 5 mnd geleden bij geboorte slechts 2935 gr...

Alles ok met kind en moeders?

Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie