
Update juni 2012
agata wordt thee leut, er gaat een subaru motor in klik
(edit vanaf pagina 19 heeft taiga een zusje erbij gekregen genaamd agata)

Dit is wat Volkswagen op het M-plaatje schreef:
82 117 824
T1D577 D50 027 227 246
15 1 7246 UA 2218 63
82 117 824: dit is het chassisnr waarbij de eerste '8' staat voor modeljaar 1978. Heeft geen verdere uitleg nodig meer nodig toch?
T1D577: Wow! coole kleurencombi: achatbraun L36Z met dakotabeige L13A dak . Bij deze kleurencombi zijn de bumpers kennelijk ook dakotabeige ipv de standaard pastellweiss L90D. Dat zie je vaker bij eind 70-er kleurencombinaties. Moet nog eens uitzoeken bij welke precies. '77' staat voor het klassieke, overbekende, 'canyonbraun' interieur.
D50 is een groepscode, deze staat voor:
012 - M-code: Uitlaatgas-controleinstallatie en snelheidsmeter in miles i.p.v. kilometers
067 - M-code: 12 V 54 A accu in plaats van de standaard 12 V 45 A accu
102 - M-code: achterruitverwarming
508 - M-code: schuifraam in schuifdeur en in het raam tegenover de schuifdeur
027 - M-code: plaatje voor emissiewaarde en motor met katalysator.
227 - M-code: uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
246 - M-code: Voorruit vrij van invoerheffingen voor de Verenigde Staten
15 1: productiedatum is de 15e week, dag 1 (= maandag) van kalenderjaar 1978. De datum is dan:
10 april 1978
7246: code voor productieplanning. Dit was een soort volgnummer om de wagens in te kunnen plannen voor productie.
UA: export bestemming: USA, Los Angeles, California.
2218:
model 22 - VW Microbus
1 - stuur links, schuifdeur rechts
8 - standaard uitvoering, 7-zitter
63:
6 - type 4 motor met injectie, 2000cc
3 - automatische versnellingsbak
De '8' in 2218 geeft aan dat de bus een standaard uitvoering is. Geen deluxe dus. Het vreemde is dat ik tot nu toe nog nooit een deluxe bus voor de Amerikaanse markt heb gevonden. Ik denk dat ze niet bestaan. Ze lijken wel vaak 'luxe', dit komt doordat de Amerikaanse bussen altijd met een set chrome strips werden besteld. Maar de echte kenmerken van een deluxe hebben ze niet: zoals klokje in dashboard, de 'jailbars' achter de achterruit en standaard rubber strips op de bumpers. Voor T2a's geld dan nog dat een deluxe standaard een schuifdak heeft. (en dat dit schuifdak dus niet is als extra is besteld als M-code).
en zo moet agata worden,maar dan met de striping erop:

update:
en zo is zeg geworden

Nou na een lange tijd maar even voorstellen.
Nadat wij een een 3 jaar hebben rond gereden in een kroket t2tje(als je ernaar wees prikje er al doorheen) was onze bus liefde aangewakkerd.
maar het opknappen was bijna onmogelijk dus gingen we op zoek naar een mooie "harde" bus. Eerst wat kijken naar de amerikaantjes bij kieft en klok, en bij jerry in zoelen. maar daar stond niet iets waarvan het hart op hol sloeg.
na een tijdje keken we weer eens op de vwbusclub site en daar stond die dan. ons bussie. mooie prijs maar wel in limboland. Dus bellen met de verkopen of het de moeite waard was daarheen te kachelen. hij vond natuurlijk van wel ondanks wat vliegroest(spikkels in de lak) was hij in goede staat. Maar de eigenaar was op vakantie.
de volgende dag dat de eigenaar thuis was stonden wij om 9 uur op de stoep want we hadden met ons kroketje om de hoek gecampeert.
Dit was een slimme actie want over de mail had hij al meerdere biedingen gehad en hij had ook nog meer bezichtigingen gepland.
Een uurtje later hadden we 2 busjes!!.
De verkoper had de bus voor een prikkie van een oude baas in friesland gekocht, waar die onder een carpoort heeft gestaan (vandaar de vliegroest). Die man had hem weer van zijn tante, waar die altijd binnen had gestaan. in totaal waren er 56000 km mee gereden. het is dus geen amerikaan. en er is ook niets aan gerestaureert behalve de lak is die helemaal tip top. met origineel berlin westfalia interieur zonder beschadigingen.
Wij hebben de bus laten spuiten om verder roest vorming te voorkomen. en nieuwe raamrubbers + antiroest behandeling)
nu net is die door de apk en heeft een set nieuwe wielen eronder om ons 2e jaar in te rijden.
edit
Het is trouwens een 2.0 liter automaat. Dat rijd goddelijk!!



voor de volledigheid hier de M-code ontcijfert door zomerbloempje(dank daarvoor)
72 157 137
120 161 181 690
P4P477 A23 RRO 025 073
225 7001 HO 2310 33
73157137: 7: modeljaar 1977, rest chassisnummer
P4P4: buitenkant taigagroen L63H
77: Canyonbruin kunstleer
A23: ?? update2 zie onder
RRO: ?? update zie onder
025: Kilometer met dagteller en een klok
073: Met opening in het dak en aangepaste versterking voor een westfalia hefdak.
120: Zonder aansluitpunten voor banken en gordels in het laadruim
161: aansluitingen voor hoofdsteunen op stoelen in de cabine.
181: Chrome wieldoppen, koplampringen en achteruitkijkspiegels
690: passagiersstoel in de cabine draaistoel, zonder metalen schot daarachter.
(157: benzineinjectie)
249: automaat
251: motor 2000cc (70bhp) inplaats van 1600cc
22 5: week 22 dag 5: vrijdag 3-6-1977
23: Kombi
1: stuur links, schuifdeur rechts.
0: standaard versie
3: type 4 2000cc motor (M251)
3: Automaat (NE met M249+251 of NF met M157+249+251)
update:
RRO (modeljaar 1977) staat voor de volgende M codes:
032 054 089 094 206 511
032: afsluitbare tankdop
054: afsluitbaar dashboardklepje
089: gelaagde voorruit
094: afsluitbare motorklep
206: binnenachteruitkijkspiegel anti-verblinding
511: bekleed dashboard en -klepje
update2:
A23: 050, 085, 123, 506, 507, 528, 697, 912
050: gescheiden remsysteem en handrem controlelampje
085: in de fabriek gevuld met een dubbele hoeveelheid benzine
123: ontstoord voor radioontvangst
506: rembekrachtiger
507: ventilatieramen in de cabine
528: convex achteruitkijkspiegel aan de rechterkant
697: afgeleverd met "Continental" banden
912: zonder chassis indentificatieplaatje
vervolg foto`s BUSJE

dubbelglas/plastic. allemaal nog in goede staat.


hier is die dan de genotsknots. niet meer zoeken naar de achteruit of welke versnelling dan ook;)

een ander type dan normale koelkast


knop van het kraantje was foetsie dus deze ergens uit een bak gepakt.


zelfs de blauw schenk tuiten van de water jerrycans zitten er nog bij

de originele rekjes
