Robert z'n Bus deel I

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Robert z'n Bus deel I

Bericht door Robert » za jun 17, 2006 21:19 pm

Beste medebussers,

Het is deze week een druk weekje geweest voor wat betreft het verzamelen van onderdelen.
Donderdagavond na het werk even een stukje omgereden op weg naar huis voor wat spullen voor de bus.

Afbeelding
Eindelijk mijn bestuurdersstoel opgehaald zodat ik straks lekker achter het stuur kan zitten. Totaal heb ik nu 4 van deze stoelen dus aan zitcomfort geen gebrek. :lol:

Daarna bij Rico (hij was niet thuis dus zijn vrouw mocht de honeurs waar nemen) in Almere een paar zwarte deurpanelen opgehaald. :D
Afbeelding

Vanmorgen al vroeg op weg naar Budel om meteen de onderdelen markt te gaan afstruinen. In het begin kon ik niets vinden wat mijn kon bekoren, maar gelukkig had ik de stuurnaaf voor het nog aan te schaffen sportstuur meegenomen.
Bij een handelaar een nieuw exemplaar gevonden wat paste en aan mijn wensen voldeed, maar de prijs was zo'n beetje mijn hele busbudget voor vandaag. Toch maar even laten liggen en nog even verder kijken. Daarna bij een particuliere handelaar hetzelfde stuur gevonden. Tweedehands, maar voor 17,5 euro een absoluut koopje.
Afbeelding
:P

Op die manier kon ik met mijn budget voor vandaag ook nog een leuke schakelpookknop kopen.
Afbeelding
:wink:

En er waren ook nog genoeg eurocentjes over voor een leuk schaalmodel als aanvulling op de collectie.
Afbeelding

Buiten dat heb ik deze week ook nog aan de bus gewerkt. De voorkant is nu strak en deze is gisteren in de primer gezet. Vanmiddag alvast een laagje lak er over heen gerold en morgen nog een laagje. (foto volgt nog, vandaag m'n camera vergeten mee te nemen naar mijn klusschuur).

De komende week zijn de portieren aan de beurt dus ik boek al vooruitgang.

Groeten,
Robert
Laatst gewijzigd door Robert op ma jun 01, 2009 16:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » wo jun 21, 2006 19:58 pm

Hier de beloofde foto van de voorkant van mijn bus.

Afbeelding

Vandaag bezig geweest aan het interieur van mijn bus. De ruwbouw van de kastjes is nu bijna klaar. Bij de achterklep komen nog twee hoge kastjes om de schuine kant af te werken.

Afbeelding
De deksels van de lage kastjes worden tevens armsteunen voor de achterbank In de plank onder de bank komt nog een luik zoals in de westfalia campers. Rechts en links van de bank komen onderaan nog speakers te zitten.
Afbeelding

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » wo jul 05, 2006 20:34 pm

Beste medebussers,

Ondanks de hitte vandaag toch lekker aan de bus bezig geweest.
In mijn stalling valt het gelukkig mee met de hitte dus dan kun je nog wat doen.

Vandaag een gedeelte van het dashboard tijdelijk geplaatst om het stuur op de juiste plek te krijgen. Daarna het originele stuur verwijderd en het onlangs aangeschafte sportstuur geplaatst. Overigens is het dashboard gepoedercoated, en ik ben zo bescheiden om te zeggen dat het een heel mooi gezicht is. :lol:
Afbeelding

Verder ben ik de rest van de dag bezig geweest om de voorstoelen te monteren. Viel niet mee maar uiteindelijk is het gelukt en ik ben zelf zeer tevreden over het resultaat. En ik moet zeggen het zit fantastisch!
Afbeelding

Tijdens de zoektocht naar wat onderdelen op mijn zolder kwam ik nog een onderdeeltje tegen wat ik bijna vergeten was. :o Een origineel klokje voor in het dashboard. De kleur komt overeen met mijn dashboard dus dat wordt binnenkort ook gemonteerd.
Afbeelding

Groeten,
Robert
8)
Member of ACF

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo jul 05, 2006 20:36 pm

Ai, dat wordt hard werken om de bocht om te komen met zo'n klein stuur :o

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » wo jul 05, 2006 20:50 pm

Valt mee, het stuur is ongeveer 7cm kleiner als het originele stuur.
Heb zonder te rijden het geprobeerd en ik krijg het probleemloos rondgedraaid. Heb vroeger veel spinazie gegeten. :lol:

Ik ga met de bus ook niet meedoen aan het WK fileparkeren dus ik voorzie geen grote problemen. Als het eenmaal rolt draait het wel.
Heb vroeger toen ik net mijn rijbewijs had veel in een zware bestelbus gereden die ook geen stuurbekrachtiging had. Weet dus wel hoe je de bus het werk kunt laten doen zodat hij soepel draait.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » do jul 06, 2006 11:07 am

Ziet er comfi uit om zo te sturen, lijkt me een aardige opwaardering van de cockpit!

Airco misschien nog een idee 8)
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » do jul 06, 2006 13:28 pm

Ik heb een schuifdak, en er komen twee schuiframen in.
Ventilatie geen probleem dus denk ik zo.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » zo jul 09, 2006 21:47 pm

Na een weekendje hard werken is de ruwbouw van het interieur klaar. Alleen het binnenpaneel van de schuifdeur moet ik nog maken. Omdat ik nog een andere (deukloze) schuifdeur ga monteren wacht ik daar nog even mee.
Afbeelding
Een paar hulplatjes geplaatst op het frame van de bus.
Afbeelding
Daarna een multiplex plaat bevestigd, vanwege de dikte van de plaat loopt deze niet krom mee met de buitenkant van de bus. Vandaar ook de hulplatjes om de ruimte op te vullen. Komt tijdens de afbouw nog isolatimateriaal tussen. De multiplex panelen worden straks bekleed met tapijt in de dezelfde kleurstelling als de bus.

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit met alle stoelen op z'n plek. De middelste zijn eenvoudig te verwijderen zodat ik meer ruimte heb voor als ga kamperen.

Afbeelding
Afbeelding
Tussen de voorstoelen komt een middenconsole waar ik alle apparatuur in kwijt kan en waardoor er ook plek is voor wat bekerhouders en opbergruimte.

Binnenkort ga ik alles weer demonteren om de binnenkant klaar te maken om te kunnen spuiten/verven. De onderkant wordt binnenkort ook gelast en daarna kan ik de buitenkant gaan afwerken en kan de het grote opbouwwerk weer beginnen.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » zo jul 23, 2006 15:17 pm

De laatste dagen heb ik vanwege de tropische temperaturen niet zo veel aan mijn bus gedaan. Wel heb ik thuis wat kleine klusjes gedaan, o.a. aan een van de portieren gewerkt en de bevestiging voor de gordels voor de voorstoelen gemaakt.
De bevestiging van de gordels ga ik deze week proefmonteren in de bus en daarna kan e.a. weer terug in de doos tot de definitieve montage.

Ik heb ik afgelopen week bij de VW dealer een nieuw typeplaatje voor mijn bus gehaald. Mijn achternaam is gelijk aan die van de VW-Fox. vos=fox

Afbeelding

Is toch leuk je "eigen" naam in originele VW letters achter op de bus.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » vr jul 28, 2006 9:17 am

De binnenkant van één van de portieren is nu bijna klaar.
Gisteren de randen rondom de raam gespoten en de deurpanelen onder handen genomen. De randen hadden een beetje losgelaten dus e.e.a. weer vastgelijmd. Verder een nieuw roostertje in de deur gezet, hier komt nog oranje folie achter voor het kleureffect.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het grijze gedeelte aan de onderkant van de portier wordt nog zwartgespoten.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » za jul 29, 2006 21:26 pm

Heb vandaag ook even de schuifdeur verwijderd omdat deze nog vervangen gaat worden door een deuk- en roestloos exemplaar.
Dit is wel een karweitje voor twee man, een houd de deur vas en de ander schroeft hem los.

Afbeelding
Aan de onderkant zit een steun die dmv drie inbusbouten is bevestsigd.

Afbeelding
Bovenaan de deur draai je drie schroeven los waardoor je de bevestiging in de rails naar beneden kan schuiven. LET OP, hierdoor is de schuifdeur aan de bovenkant al los.

Afbeelding
Aan de achterkant ziet een beugel met vier boutjes vast. Als het zijpaneeltje aan de buitenkant van de bus al verwijderd is hoeft dit volgens mij niet losgemaakt te worden. Door de deur een beetje te kantelen zal dit volgens mij al los komen van de rails.
Anders moet je de boutjes losdraaien en kun je de beugel zo uit de deur schuiven.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » zo jul 30, 2006 18:25 pm

Robert schreef:Heb vandaag ook even de schuifdeur verwijderd omdat deze nog vervangen gaat worden door een deuk- en roestloos exemplaar.
Dit is wel een karweitje voor twee man, een houd de deur vas en de ander schroeft hem los.
Je moet echt wel met z'n tweeen zijn je kunt niet de deur vasthouden en alles loschroeven. Op enig moment komt de deur los van de rails en kan hij dus vallen of afbreken.

Was bij mij in twee minuten gebeurt.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
avdleeuw
Actief Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 7:15 am
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door avdleeuw » zo jul 30, 2006 19:05 pm

Ik kan niet uit ervaring spreken, maar volgens de boeken moet je de deur min of meer uit de rails kunnen schuiven...

Scheelt je een hoop schroeven terwijl iemand anders de deur vast moet houden. Voor dat schuiven moet overigens wel die afdekkap op het achterpaneel verwijderd worden. Ik begreep uit je verhaal dat jij dat later hebt gedaan 8)

Ard
[color=#FFC317]
http://www.bulli-bus.nl/

Marino-gelb rules!!!
[/color]
Maar zilver mag er ook wel zijn :)

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » zo jul 30, 2006 22:21 pm

Dat soort klusjes doe ik liever met z'n tweeen, gewoon ter voorkoming van engige schade of vervorming tijdends de de- of montage.

Mocht je tijdens het klussen eens klem komen te zitten kun je altijd nog de hulptroepen bellen. Ook als ik de bus weer van de wielen ga halen en op steunen ga zetten zorg ik ervoor dat ik niet alleen ben.
Tijdens het transport van de bus op een aanhanger had ik ook de assitentie van een goede vriend van me.
Ik zorg er ook altijd voor dat ik mijn GSM in mijn zakken heb zitten.
Ik denk dat velen van ons als ze aan het klussen zijn alleen ergens in een schuurtje bezig zijn waar verder niemand is.
Een klein beetje aan je eigen veiligheid denken kan geen kwaad.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » do aug 03, 2006 20:12 pm

Omdat mijn bus een enigzins multifunctioneel interieur krijgt heb ik een losse stoel gemaakt voor als ik ga camperen. Uiteraard komt er nog een kussen op de zitting een de rugleuning. De ombouw functioneert ook nog als opbergruimte.
De stoel wordt met bouten op de originele bevestigingspunten van de middelste bank vastgezet.
Afbeelding

Daarnaast komt de koelkist te staan die ik pas heb aangeschaft.
In de bak heb ik ook een ruimte gemaakt om de gasfles in te zetten. Hierdoor staat alles bij elkaar en is het in 1 keer uit de bus te tillen en in de voortent te zetten.
Afbeelding
Net als de rest van het interieur moet dit nog bekleed gaan worden.

Nu moet ik alleen nog even een tafel maken die ook makkelijk te verwijderen is.

Hier nog even een foto van de andere interieuropstelling.
Afbeelding

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gesloten