Revisie GE motor

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » vr jul 13, 2018 19:32 pm

Hallo allemaal,

Afbeelding

Vorig jaar kwam aan onze vakantie die zo mooi begon mét bus een onverwacht einde zonder bus omdat we het niet verstandig vonden om door te rijden met een 3 à 4-pitter in een land als Noorwegen. Om een lang verhaal heel erg kort te maken: de 2L GE motor uit 1977, motorcode GE 005536 bleek toe aan een revisie.

We zijn nu een jaar verder. Najaarsmeeting gemist. Voorjaarsmeeting gemist. Hoog tijd voor actie!

Heb de motor zelf - met hulp van een buurman - dit voorjaar uit de bus gehaald en stukje bij beetje gedemonteerd. Daar heb ik veel van geleerd. Het koste mij wat moeite om een diagnose te stellen, maar uiteindelijk is het wel gelukt: een van de koppen was gaar vanwege een verzakte klepzitting bij de inlaat van cilinder nummer 4.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Revisie is bijna net zo duur als nieuw kopen dus deze kop staat nu reserve. De andere kop was eigenlijk nog redelijk goed, maar vanwege een kleine schade op een niet kritiek plek en de (gevoelsmatig) wat grotere kans op problemen als je met één nieuwe en één oude kop gaat rijden leek het mij toch een goed idee om verder te gaan met twee nieuwe koppen. Er staan bij mij nu dus twee koppen op reserve, en ook de zuigers en cilinders waren eigenlijk iets te ver heen om hergebruikt te kunnen worden.

Ik heb het carter gelijk maar open laten maken, nu we toch bezig zijn. Daarbij is gebleken dat de krukas in goede staat is. De nokkenas was aan zijn eind. Kortom: revisie van het blok is ondanks de in prima staat verkerende krukas erg nuttig en nodig.

Revisie van het carter heeft vorige week plaatsgevonden bij Rob Brons in Zeist. Hij heeft alle lagers vernieuwd en het blok weer in elkaar gezet met een nieuwe nokkenas. Nieuwe hydraulische nokvolgers zijn meegeleverd, evenals de overgebleven onderdelen van de revisie(pakkings)set. Daarnaast gaf Rob het dringende advies voor een nieuwe oliekoeler.

Overigens heb ik op Rob's advies afgezien van balanceren, ten eerste omdat hij aangeeft dat het niet nodig is voor een niet-performance motor en ten tweede omdat het toch weer een paar uur kost. Het enige voordeel van balanceren is eigenlijk dat de motor stationair wat soepeler zou lopen, zegt hij.

Afbeelding

Ik had het snode plan opgevat om de motor zelf weer op te gaan bouwen. Met goede hulp van Barry Fokker van Oldvolks is dat vandaag gelukt. Misschien vinden jullie het leuk om daar iets van te zien? Ik zal hieronder in aparte berichtjes iets vertellen over hoe het ging en foto's van het verloop van de opbouw plaatsen. Veel plezier!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Revisie GE motor

Bericht door Tuinkabouter90 » vr jul 13, 2018 19:39 pm

fijn dat er weer schot zit in de motor revisie. kunnen jullie straks weer lekker toeren.
en inderdaad nieuwe olie koeler is heel verstandig, je weet nooit wat voor rotzooi er ingekomen is van het stuklopen van de motor.
en je wilt natuurlijk weer vele km`tjes rijden met je gereviseerde blokje.

hoop dat ze snel weer onderweg is.

Gebruikersavatar
Red
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Revisie GE motor

Bericht door Red » vr jul 13, 2018 20:28 pm

Foto's komen me bekend voor.
Die van ons had dit ook op de 3e cilinder helaas.
Ook 2 nieuwe koppen en cilinder moeten aanschaffen helaas.
evenals bij jullie ook bij ons krukas goed maar nokkenas helaas ook versleten.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Revisie GE motor

Bericht door freddeblok » vr jul 13, 2018 20:39 pm

Zo herkenbaar dit.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door gijsv » za jul 14, 2018 7:56 am

Je gaat vast veel plezier hebben van je nieuwe blokje
Miranda & Marian schreef:
vr jul 13, 2018 19:32 pm
Revisie is bijna net zo duur als nieuw kopen dus deze kop staat nu reserve.
Dat is niet helemaal waar, een nieuwe kop dient eigenlijk ook nog nabewerkt te worden. Dus grotendeels dezelfde handelingen die je bij de oude kop zou doen. Blokje loopt dan net wat beter, betrouwbaarder en langer.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Revisie GE motor

Bericht door superkever » za jul 14, 2018 23:33 pm

Ben benieuwd. Heb je nu ook het injectiesysteem erop gezet of carburateurs?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » zo jul 15, 2018 13:31 pm

Afbeelding Afbeelding

Ik heb de motor direct opgebouwd met de injectie. De onderdelen van het injectiesysteem zijn verzameld uit meerdere bronnen, ze hebben niet samen in een bus gezeten. Het is dus nog even afwachten of het allemaal samen gaat werken.
Ik hoop binnen 2 weken te weten of de motor loopt. Zelf heb ik geen ervaring met injectie en daarom heb ik de motor bij Busbrothers gebracht. Eric gaat de motor laten inlopen en dus ook de injectie testen. Fingers crossed!

Gebruikersavatar
Red
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Revisie GE motor

Bericht door Red » di jul 17, 2018 20:31 pm

Ziet er weer netjes uit.Hopen dat alles gaat werken.
Heb je weer koppen gemonteerd met originele maat kleppen of met een grotere inlaat diameter?

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » do aug 02, 2018 19:30 pm

Dag allemaal op deze warme maar zeeer vreugdevolle dag.

Vandaag is het huwelijk van ons Bussie met haar motor opnieuw gesloten
Ze mag weer innig in haar armen liggen :-)

Afbeelding

Afbeelding

@Red: De nieuwe koppen hebben de grote kleppen.

Gebruikersavatar
Red
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: vr mar 10, 2017 22:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Revisie GE motor

Bericht door Red » do aug 02, 2018 22:05 pm

Wij zitten ook in dezelfde fase.
Bij ons ligt de motor er ook weer in en is in de laatste fase van opbouw dan kan de 1e start plaatsvinden.
Wij hebben alleen gekozen om weer koppen met de originele maat kleppen te monteren.
Succes met opstarten.

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » vr aug 03, 2018 19:32 pm

Nog een dag mee bezig geweest, en een hickup bij het starten door een vergeten kabeltje, maar...
ons Bussie rijdt weer!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Revisie GE motor

Bericht door Tuinkabouter90 » vr aug 03, 2018 20:47 pm

top, dat de bus weer rijdt. maar vele veilige km`tjes

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Revisie GE motor

Bericht door superkever » zo aug 19, 2018 16:19 pm

Veel plezier en mooie Km”s.

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » zo sep 16, 2018 18:42 pm

Het najaarsweekend was top!
Onze dakota-beige bus is nu in het gelukkige gezelschap van een tweelingzusje: zelfde bus, zelfde kleur, zelfde motor.
We hebben elkaar natuurlijk direct gevonden. ;-)

Afbeelding

Vraag: zijn er hier meer usa-bussers met een injectiemotor die een meetup / klusdag leuk zouden vinden?

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » di jun 11, 2019 23:03 pm

Recent heb ik bij ongeveer 1500 km na de motorrevisie van juni 2018 de preload van de hydraulische klepstoters opnieuw ingesteld. Bij een cylinder (nr 2) kon ik bij beide klepstoters bij het terugdraaien van de schroef geen bestaande preload vaststellen. Ik denk dat ze vanaf het eerste moment na de revisie al niet goed ingesteld zijn geweest. De preload was overigens 0: de stelschroef raakte, maar niet meer dan dat.

Nu ik wel de correcte preload heb ingesteld is het eeuwige getik van vermoedelijk deze twee klepstoters in elk geval opgehouden en loopt de motor op het gehoor ook mooi.

Mag ik ervan uitgaan dat dit ook bewijs is dat er geen hydraulische klepstoters defect zijn?

Plaats reactie