Revisie GE motor
Geplaatst: vr jul 13, 2018 19:32 pm
Hallo allemaal,
Vorig jaar kwam aan onze vakantie die zo mooi begon mét bus een onverwacht einde zonder bus omdat we het niet verstandig vonden om door te rijden met een 3 à 4-pitter in een land als Noorwegen. Om een lang verhaal heel erg kort te maken: de 2L GE motor uit 1977, motorcode GE 005536 bleek toe aan een revisie.
We zijn nu een jaar verder. Najaarsmeeting gemist. Voorjaarsmeeting gemist. Hoog tijd voor actie!
Heb de motor zelf - met hulp van een buurman - dit voorjaar uit de bus gehaald en stukje bij beetje gedemonteerd. Daar heb ik veel van geleerd. Het koste mij wat moeite om een diagnose te stellen, maar uiteindelijk is het wel gelukt: een van de koppen was gaar vanwege een verzakte klepzitting bij de inlaat van cilinder nummer 4.
Revisie is bijna net zo duur als nieuw kopen dus deze kop staat nu reserve. De andere kop was eigenlijk nog redelijk goed, maar vanwege een kleine schade op een niet kritiek plek en de (gevoelsmatig) wat grotere kans op problemen als je met één nieuwe en één oude kop gaat rijden leek het mij toch een goed idee om verder te gaan met twee nieuwe koppen. Er staan bij mij nu dus twee koppen op reserve, en ook de zuigers en cilinders waren eigenlijk iets te ver heen om hergebruikt te kunnen worden.
Ik heb het carter gelijk maar open laten maken, nu we toch bezig zijn. Daarbij is gebleken dat de krukas in goede staat is. De nokkenas was aan zijn eind. Kortom: revisie van het blok is ondanks de in prima staat verkerende krukas erg nuttig en nodig.
Revisie van het carter heeft vorige week plaatsgevonden bij Rob Brons in Zeist. Hij heeft alle lagers vernieuwd en het blok weer in elkaar gezet met een nieuwe nokkenas. Nieuwe hydraulische nokvolgers zijn meegeleverd, evenals de overgebleven onderdelen van de revisie(pakkings)set. Daarnaast gaf Rob het dringende advies voor een nieuwe oliekoeler.
Overigens heb ik op Rob's advies afgezien van balanceren, ten eerste omdat hij aangeeft dat het niet nodig is voor een niet-performance motor en ten tweede omdat het toch weer een paar uur kost. Het enige voordeel van balanceren is eigenlijk dat de motor stationair wat soepeler zou lopen, zegt hij.
Ik had het snode plan opgevat om de motor zelf weer op te gaan bouwen. Met goede hulp van Barry Fokker van Oldvolks is dat vandaag gelukt. Misschien vinden jullie het leuk om daar iets van te zien? Ik zal hieronder in aparte berichtjes iets vertellen over hoe het ging en foto's van het verloop van de opbouw plaatsen. Veel plezier!
Vorig jaar kwam aan onze vakantie die zo mooi begon mét bus een onverwacht einde zonder bus omdat we het niet verstandig vonden om door te rijden met een 3 à 4-pitter in een land als Noorwegen. Om een lang verhaal heel erg kort te maken: de 2L GE motor uit 1977, motorcode GE 005536 bleek toe aan een revisie.
We zijn nu een jaar verder. Najaarsmeeting gemist. Voorjaarsmeeting gemist. Hoog tijd voor actie!
Heb de motor zelf - met hulp van een buurman - dit voorjaar uit de bus gehaald en stukje bij beetje gedemonteerd. Daar heb ik veel van geleerd. Het koste mij wat moeite om een diagnose te stellen, maar uiteindelijk is het wel gelukt: een van de koppen was gaar vanwege een verzakte klepzitting bij de inlaat van cilinder nummer 4.
Revisie is bijna net zo duur als nieuw kopen dus deze kop staat nu reserve. De andere kop was eigenlijk nog redelijk goed, maar vanwege een kleine schade op een niet kritiek plek en de (gevoelsmatig) wat grotere kans op problemen als je met één nieuwe en één oude kop gaat rijden leek het mij toch een goed idee om verder te gaan met twee nieuwe koppen. Er staan bij mij nu dus twee koppen op reserve, en ook de zuigers en cilinders waren eigenlijk iets te ver heen om hergebruikt te kunnen worden.
Ik heb het carter gelijk maar open laten maken, nu we toch bezig zijn. Daarbij is gebleken dat de krukas in goede staat is. De nokkenas was aan zijn eind. Kortom: revisie van het blok is ondanks de in prima staat verkerende krukas erg nuttig en nodig.
Revisie van het carter heeft vorige week plaatsgevonden bij Rob Brons in Zeist. Hij heeft alle lagers vernieuwd en het blok weer in elkaar gezet met een nieuwe nokkenas. Nieuwe hydraulische nokvolgers zijn meegeleverd, evenals de overgebleven onderdelen van de revisie(pakkings)set. Daarnaast gaf Rob het dringende advies voor een nieuwe oliekoeler.
Overigens heb ik op Rob's advies afgezien van balanceren, ten eerste omdat hij aangeeft dat het niet nodig is voor een niet-performance motor en ten tweede omdat het toch weer een paar uur kost. Het enige voordeel van balanceren is eigenlijk dat de motor stationair wat soepeler zou lopen, zegt hij.
Ik had het snode plan opgevat om de motor zelf weer op te gaan bouwen. Met goede hulp van Barry Fokker van Oldvolks is dat vandaag gelukt. Misschien vinden jullie het leuk om daar iets van te zien? Ik zal hieronder in aparte berichtjes iets vertellen over hoe het ging en foto's van het verloop van de opbouw plaatsen. Veel plezier!