Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma feb 15, 2021 8:40 am

Thijs84 schreef:Waarom plaats je geen tweede accu met een cytrex relais er tussen.. alleen daarmee hebben wij vaker 3 dagen achter elkaar wild gekampeerd. Koellast op 12v wil niet echt koelen.. maar dat moet je dan maar voor lief nemen ;-)
Is dit met de oude Electrolux koelkist Thijs? Jij bedoeld dus enkel een tweede accu plaatsen inclusief dat relais en meer niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Thijs84 » ma feb 15, 2021 9:54 am

2de accu is vooral om telefoons op te laden, verlichting, waterpomp, en radio met actieve sub voeding te geven. Koelkast staat eigelijk altijd op gas te draaien als we stil staan. Nadeel daarvan is dat de bekende blauwe gasflessen niet in elk land verkrijgbaar zijn.. als we de koelkast op 12v laten staan is ook de 75ah gel accu na een halve dag leeg.
Wij gaan er wel een compressor koelkast in stoppen met zonnepanelen. Vooral omdat we afgelopen vakanties 4 weke of meer alleen maar hebben wild gekampeerd.
Als je op koelkast op gas kan, en je vindt lauw bier ook goed, dan is een absorbtie koelkast dikke prima.
.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma feb 15, 2021 11:41 am

Ik begrijp jullie setup. Onze koelkast werkt niet meer op gas en het heeft ook meer onze voorkeur om op stroom te werken.

Zonnepanelen hebben we bekeken, maar de aanschaf van 1 a 2 panelen incl omvormer enz, een 2e accu en een ombouw van de koelkast gaat ons iets te veel geld kosten voor datgene wat we er voor terug krijgen.

Ik wil gewoon de koelkast een dag kunnen laten draaien op de startaccu, zodat we een nacht kunnen wildkamperen.
Als dit met een "grotere" accu niet kan, dan moeten we wellicht kijken naar een koelkast ombouw naar compressor icm onze huidige accu..?
Is het ook mogelijk om de accu te begrenzen? Maw dat hij niet tè ver leeggedronken word?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Briebelbus » ma feb 15, 2021 12:09 pm

Dan is een compressor kast een must. De absorptie kasten gebruiken teveel stroom. Ik heb dat bij mij geconstateerd. Op 12v zit er een thermostaat tussen die hem aan/uit schakelt. Dus hij trekt zo’n 5A. Meeste accu’s houden dat een uurtje of wat vol voor de spanning inzakt.

De redt laat zich raden.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Thijs84 » ma feb 15, 2021 13:10 pm

Op je start accu zou ik nooit doen, zeker niet met wild kamperen.. dan sta je toch vaak op plekken waar niemand komt op een onverharde weg. Dan wil je je bus niet aan duwen. Haha
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma feb 15, 2021 13:21 pm

mss is een los zonnepaneel dan een uitkomst, die zet je goed in de zon neer en zeker in de zomer laad die heel lang door en als je hem strategisch neerzet dan heb je zo tussen 4-5 uur al weer stroom.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Thijs84 » ma feb 15, 2021 13:57 pm

Maar alleen op een zonnepaneel kan je absorptie koelkast niet draaien weet ik uit ervaring ;-) .. heb ook zo'n draagbaar ding 100watt
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma feb 15, 2021 15:50 pm

Dan moet dat kunnen 100w beteken iets meer dan 8 amp. en de kast heeft 5 nodig dus dan zou je nog 3 amp over hebben om de accu op te peppen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Thijs84 » ma feb 15, 2021 16:37 pm

Lijkt me geen discussie voor hier, maar ik zou zeggen probeer het eens ;-) met al het verlies erbij, en dat de opbrengst altijd minder is dan aangegeven.. gaat niet werken. Als je je geld wilt weg gooien, zeker doen. Haha
Daarnaast is volgens mij de vraag om hem in de nacht aan te laten.
Maar on topic.. mijn koelkast gaat er dus uit.. mag je voor een vct2 prijs wel overnemen. :-) deze werkt wel op gas
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma feb 15, 2021 16:47 pm

Heb in de 30 jaar dat ik de bus heb nog nooit nodig gehad!!!! Volgens mij een volkomen overbodig ruimte en energie verslindend apparaat, maar ieder doet het op zijn manier gelukkig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma feb 15, 2021 18:45 pm

old brumax schreef:Heb in de 30 jaar dat ik de bus heb nog nooit nodig gehad!!!! Volgens mij een volkomen overbodig ruimte en energie verslindend apparaat, maar ieder doet het op zijn manier gelukkig.
Bedoel je dat je de koelkist nooit nodig gehad hebt?
Wij gebruiken dat ding volle bak. We vullen hem met producten en leven er de hele dag uit. Twee a drie dagen later weer nieuwe producten er in, en we beginnen het rondje weer opnieuw. Met andere woorden, wij gebruiken de koelkast als koelkast...

Wat zou de optie, ombouw naar compressie koelkast icm de huidige startaccu doen?
Thijs je hebt zeker een punt mbt het leegtrekken van je accu op een wildplek... Word vrij vervelend als je daar niet wegkomt, zo had ik het nog niet bekeken. Point made!

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma feb 15, 2021 19:04 pm

Lars schreef:
ma feb 15, 2021 18:45 pm
old brumax schreef:Heb in de 30 jaar dat ik de bus heb nog nooit nodig gehad!!!! Volgens mij een volkomen overbodig ruimte en energie verslindend apparaat, maar ieder doet het op zijn manier gelukkig.
Bedoel je dat je de koelkist nooit nodig gehad hebt?
Wij gebruiken dat ding volle bak. We vullen hem met producten en leven er de hele dag uit. Twee a drie dagen later weer nieuwe producten er in, en we beginnen het rondje weer opnieuw. Met andere woorden, wij gebruiken de koelkast als koelkast...

Wat zou de optie, ombouw naar compressie koelkast icm de huidige startaccu doen?
Thijs je hebt zeker een punt mbt het leegtrekken van je accu op een wildplek... Word vrij vervelend als je daar niet wegkomt, zo had ik het nog niet bekeken. Point made!

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Idd die heb in in al die tijd nooit nodig gehad, we zijn 1 keer zo decadent geweest om een koelboksje te lenen met een b&b weekend en die dus ook aangezet al die tijd, was die zondagmiddag errug blij dat er nog meer bussen in de buurt waren om even de startkabels aan te hangen anders waren we de pineut geweest en toen ook gelijk tegen elkaar gezegd, 1 keer maar nooit weer, iedereen verbaast zich er trouwens over dat de koelkast bij mij thuis zo leeg is, daar staat ook bijna niets in dus we zijn het gewend denk ik en niet ermee verwent. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma feb 15, 2021 19:59 pm

Het is inderdaad ook een bepaald soort gewenning, dat kan ik niet ontkennen. We kunnen natuurlijk prima voorbereid één nacht wildkamperen zonder koelkast. Er is genoeg lekker eten en drinken wat niet ijskoud hoeft te blijven bedoel ik te zeggen.

Zo een starthulp of powerbooster is absoluut een mooie optie om aan te schaffen. Zeker op de eenzame plekken, heel prettig om zoiets achter de hand te hebben, ook al leef je niet van de accu (een foutje is zo gemaakt, gevolg accu leeg).

Genoeg stof tot nadenken... Eerst een bearlock laten plaatsen als hij uit de stalling komt... Daarna misschien iets met de accu. Bedankt voor jullie hulp en reacties! Altijd leerzaam om hierover te discussiëren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di mar 09, 2021 19:40 pm

Bearlock is geplaatst. Blij mee!

Toch bij deze nog even mijn laatste vraag terug ophalen.
Als ik nu een tweede accu plaats icm een Cyrix relais, hoe ga ik dan te werk? Momenteel zit alles op mijn startaccu. Is het dan zo simpel dat ik de kabels van mijn startaccu loshaal, deze op het cyrix relais aansluit om dan vervolgens vanuit het cyrix relais de splitsing te maken naar de twee accu's? Of is dit te simpel gedacht van mij....?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fleetwood » di mar 09, 2021 19:55 pm

Lars schreef:Bearlock is geplaatst. Blij mee!

Toch bij deze nog even mijn laatste vraag terug ophalen.
Als ik nu een tweede accu plaats icm een Cyrix relais, hoe ga ik dan te werk? Momenteel zit alles op mijn startaccu. Is het dan zo simpel dat ik de kabels van mijn startaccu loshaal, deze op het cyrix relais aansluit om dan vervolgens vanuit het cyrix relais de splitsing te maken naar de twee accu's? Of is dit te simpel gedacht van mij....?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Iets te simpel gedacht, maar de praktijk is niet heel erg veel moeilijker Afbeelding. Er zijn op dit forum best wat topics die hierover gaan (bv deze: Cyrix relais
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app) dus even de zoekfunctie gebruiken en de schema's vliegen je om de oren. Ik heb hier namelijk zelf ook vorig jaar naar gezocht en voldoende info kunnen vinden.

Daarnaast is de handleiding van het cyrix relais ook op internet te vinden en daar staat ook een eenvoudig schema in en dat is eigenlijk ook al voldoende.

Je hebt voldoende dikke kabels nodig, een flinke zekering en een paar uur tijd.

Ik heb eerst zitten passen en meten (test met stugge electra draad) en daarna kabels besteld op de juiste lengte en er gelijk perskabelogen aan laten zetten. Scheelt zelf veel geklooi!

Succes!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Plaats reactie