Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door mobiel70 » zo feb 04, 2018 22:59 pm

@ Lars,

Dat kan ook, het ontwerp is heel simpel: een buis met een bodem aan de ene kant en aan de andere kant de buis afgezet met een stevige band waaraan zo'n kunststof sluiting is bevestigd. De buis moet je een flink stuk langer maken dan die 140 cm, dan kan je het laatste stuk een aantal malen omvouwen en afsluiten met de kunststof sluiting. Werkt perfect. Natuurlijk wel de naden aan de binnenzijde tapen! Bij zeilmakerijen kan je de benodigde (kunst-)stof (vinyl) kopen. Kijk nog even op het plaatje van de eerdere link die ik meestuurde, dan weet je precies wat ik bedoel. Succes, en ik ben benieuwd!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo feb 18, 2018 10:22 am

Onder het motto domme vragen bestaan niet, wil ik jullie toch de volgende vraag stellen. Momenteel gebruik ik de krik van onze VW Golf om de bus op te krikken. Echter is deze niet hoog genoeg, dus werk ik met blokken. Eigenlijk wil ik dus een andere aanschaffen, eventueel tweedehands.
Wat voor krik gebruiken jullie voor de T2? Liefst niet te groot ivm de beperkte bagageruimte en niet te zwaar ivm het totale gewicht van de bus.
De tweede vraag is, welk steunpunt heeft de voorkeur om stevig de bus op te krikken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Tuinkabouter90 » zo feb 18, 2018 10:45 am

voor welk doeleind wil je hem gebruiken??
is dat alleen wielen wisselen als je lekke band hebt of om ook extra werkzaam heden uit te voeren.
voor wielen wisselen gewoon de originele gebruiken :-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » zo feb 18, 2018 13:34 pm

Zoveel mogelijk een krik gebruiken die je onnder vaste punten zet dus vooras en de dikke pijp van de achteras, het veiligst is dan een hydraulische te gebruiken, is ook te gebruiken om waterpas te zetten op de camping.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo apr 01, 2018 19:41 pm

Afgelopen vrijdag hebben we onze bus laten keuren. Alles was prima in orde, geen enkel puntje van afkeur wat gerepareerd moest worden! Laat het seizoen maar beginnen!
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door eelke » zo apr 01, 2018 19:54 pm

Dat zijn de betere berichten!

Laat de zon maar komen!
hoe???

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo mei 06, 2018 20:47 pm

Net terug van een heerlijk weekendje strand. Heerlijk gereden, lekker gerelaxed en heerlijk onthaast.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo mei 06, 2018 21:45 pm

Het volgende... Helaas kwam ik er bij thuiskomst wel achter dat onze bus wat olie lekt/verbruikt. Het is niet bijzonder veel vind ik, maar van ongeveer twee millimeter boven het streepje van de peilstok naar 1 millimeter onder het streepje. Ongeveer 3 mm gezakt dus. Na het bijgevuld te hebben bleek er iets minder dan een kwart liter olie bij in moest om alles weer prima op peil te krijgen.

Het is niet het ergste van de wereld, hij rijd momenteel heerlijk, start top en loopt perfect. Eigenlijk mogen we niet klagen, maar toch zit me dat lekken van de olie niet helemaal lekker.

Hoe gaan jullie om met olieverbruik gedurende jullie verre vakantie trips?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » zo mei 06, 2018 22:03 pm

Lars schreef:
zo mei 06, 2018 21:45 pm
Het volgende... Helaas kwam ik er bij thuiskomst wel achter dat onze bus wat olie lekt/verbruikt. Het is niet bijzonder veel vind ik, maar van ongeveer twee millimeter boven het streepje van de peilstok naar 1 millimeter onder het streepje. Ongeveer 3 mm gezakt dus. Na het bijgevuld te hebben bleek er iets minder dan een kwart liter olie bij in moest om alles weer prima op peil te krijgen.

Het is niet het ergste van de wereld, hij rijd momenteel heerlijk, start top en loopt perfect. Eigenlijk mogen we niet klagen, maar toch zit me dat lekken van de olie niet helemaal lekker.

Hoe gaan jullie om met olieverbruik gedurende jullie verre vakantie trips?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hoever heb je gereden om die halve liter kwijt te raken??
Is het ergens uitgelekt, denk aan klepdeksels oid, of heeft ie alles opgedronken?
Tja met de vacantie, hoe ver wil je gaan en wat is je verbruik, standaard heb ik een liter olie achter de accu verstopt, staat niemand in de weg en je hebt wat voor noodgevallen, kwestie van calkuleren hoeveel je nodig denkt te hebben en,,, ook in andere landen hebben ze olie maar is soms erg moeilijk om de juiste te vinden dus 5 L in de bus kom je een heel eind!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma mei 07, 2018 7:19 am

Het was een kwart liter in het totaal. Hij lekt aan de linkerkant. Het is vochtig boven de stoterstangen aan de kant van waar je de kleppen stelt. Ik denk aan de cilinderkop ergens.. Of het is een stoterstang die lekt, hoewel me dat sterk lijkt want het is daarboven dus ook nat..

We hebben nu totaal tussen de 300 en de 400 km gereden denk ik...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » ma mei 07, 2018 8:09 am

Lekkage is iets anders dan verbruik....

Het eerste kan je deels verhelpen het 2e duid meer richting revisie. In beide gevallen totdat je er iets aan doet, regelmatig peilen en voldoende olie mee! 5-10l moet voldoende zijn.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » ma mei 07, 2018 10:12 am

opzich is lekkage geen probleem als je maar optijd bijvult. als je een liter per km lekt moet er ook een liter per km in;) dure grap maar je kan er de hele wereld mee rond rijden;)


als je een type4 motor hebt, meestal 1700cc tot 2000cc. dan kun je relatief eenvoudig de rubbers van de stoter pijpjes vervangen als die lek zijn. Misschien is het je klepdeksel pakking dan is dat ook prima te vervangen. gelijk kleppen stellen als je daar toch bezig bent.

is het een type 1 vaak 1600cc dan is het vervangen van de pijpjes iets lastiger maar daar zijn ook speciale pijpjes voor die je er tussen kan steken(soort van telescopisch)

Ik zou er niet echt van wakker liggen alleen kan het stinken zeker als hij in je kachelpotten lekt..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma mei 07, 2018 12:39 pm

Het is echt lekken, er hangt regelmatig een druppel olie onder. Gelukkig ook geen stank of rook, dus het loopt niet in de kachelpotten of op de uitlaat.

In oktober 2017 zijn alle stoterstangpijpjes vervangen voor die twee delige pijpjes. Dus alles is nieuw wat dat betreft, dat vind ik er juist zo vreemd aan. Ook langs het kleppendeksel lekt het niet, want daar is de onderkant niet nat van.

Kan het ook van iets boven de stoterstangpijpjes komen? Koppakking misschien? Of is dat niet logisch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » ma mei 07, 2018 13:07 pm

Nieuw is niet altijd een garantie... Nieuw kan ook slecht gemonteerd worden.

Lekken bij de stoterstangen komt vaak voor, bij de kop niet heel vaak.

Belangrijkste is eerst de bron opzoeken. Dus alles schoonmaken, motor aan en kijken of je iets ziet lekken of ergens vandaan komen.

Let wel, kurkdroge blokjes vind je niet vaak hoor.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di mei 08, 2018 14:05 pm


Wilfred schreef:Nieuw is niet altijd een garantie... Nieuw kan ook slecht gemonteerd worden.

Lekken bij de stoterstangen komt vaak voor, bij de kop niet heel vaak.

Belangrijkste is eerst de bron opzoeken. Dus alles schoonmaken, motor aan en kijken of je iets ziet lekken of ergens vandaan komen.

Let wel, kurkdroge blokjes vind je niet vaak hoor.
Vandaag even je advies opgevolgd. Alles schoongemaakt, motor laten draaien en zelf onder de bus met een lampje.
Blijken aan de linkerkant de stoterstangpijpjes te zijn. Ze lekken op meerdere plaatsen af en toe een klein drupje. Na 10 minuten zag ik al druppelvorming komen aan enkele pakkingen. Ik baal er van. Vorig jaar alles vervangen, rechts is kurkdroog dus ik moet toch iets goed hebben gedaan...

Ik ga maar eens bekijken wat hij opmaakt aan olie, zodat ik kan kijken of ik het waard vind om ze links nogmaals te vervangen of niet...

Kan ik ze overigens aantikken? Ik heb ooit ergens eens gelezen dat je tegen de stalen o-ring kan tikken zodat je de pakking er verder in slaat. Klopt dit, of maak ik het hier alleen maar erger mee?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Plaats reactie