Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik heb er bewust voor gekozen om 2 AGM accu's te plaatsen. De laadstand gaat dus voor beide tot 14,7v, waardoor er geen conflict zal ontstaan tussen beide accu's.
De BMV monitor is inderdaad heel uitgebreid. Ik twijfelde in eerste instantie om een accu bewaking te installeren, maar voor net iets meer geld heb ik dus monitoring én accubewaking in één, inclusief heel veel extra functies.
Alles in de motorruimte plaatsen is zeker geen slecht idee, maar ik hou het graag allemaal geordend. Alles lekker overzichtelijk en netjes.
Eind van de week gaan we er een aantal dagen mee weg naar de Lievelinge. Ik ben er mezelf van bewust dat de koelkast niet veel zal verbruiken met de huidige buitentemperaturen, maar het is wel fijn en leuk om alles uit te proberen en de proef op de som te nemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De BMV monitor is inderdaad heel uitgebreid. Ik twijfelde in eerste instantie om een accu bewaking te installeren, maar voor net iets meer geld heb ik dus monitoring én accubewaking in één, inclusief heel veel extra functies.
Alles in de motorruimte plaatsen is zeker geen slecht idee, maar ik hou het graag allemaal geordend. Alles lekker overzichtelijk en netjes.
Eind van de week gaan we er een aantal dagen mee weg naar de Lievelinge. Ik ben er mezelf van bewust dat de koelkast niet veel zal verbruiken met de huidige buitentemperaturen, maar het is wel fijn en leuk om alles uit te proberen en de proef op de som te nemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
We staan nu voor de 4e nacht op de camping. Wat ik merk is dat de accu's goed hun werk doen.
Achteraf is de keuze om 2 AGM (start en hh) accu's te plaatsen een hele goede geweest. De dynamo laad beide accu's op tot 13,7v waarna er van beide accu's geleefd kan worden. De huishoudaccu kan leeggetrokken worden tot 11,7v en ook de start accu word pas door het Cyrix relais losgekoppeld als de 12,7v bereikt word. Dat betekend dus dat in eerste instantie beide accu's gebruikt worden om van te leven, en dat de startaccu altijd op een veilig voltage word losgekoppeld om nog prima weg te kunnen rijden.
De koelkast heeft niet veel moeten werken, maar ik heb wel een half uur lang een 500watt kacheltje aan gehad, wat hij goed trok.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over alles! Het enige wat ik nog jammer vind is dat ik uit het opladen van de dynamo niet de volledige capaciteit van de accu haal. De accu's kunnen namelijk tot ruim 14,7v opgeladen worden, maar de dynamo red het maar tot 13,7v max....
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Achteraf is de keuze om 2 AGM (start en hh) accu's te plaatsen een hele goede geweest. De dynamo laad beide accu's op tot 13,7v waarna er van beide accu's geleefd kan worden. De huishoudaccu kan leeggetrokken worden tot 11,7v en ook de start accu word pas door het Cyrix relais losgekoppeld als de 12,7v bereikt word. Dat betekend dus dat in eerste instantie beide accu's gebruikt worden om van te leven, en dat de startaccu altijd op een veilig voltage word losgekoppeld om nog prima weg te kunnen rijden.
De koelkast heeft niet veel moeten werken, maar ik heb wel een half uur lang een 500watt kacheltje aan gehad, wat hij goed trok.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over alles! Het enige wat ik nog jammer vind is dat ik uit het opladen van de dynamo niet de volledige capaciteit van de accu haal. De accu's kunnen namelijk tot ruim 14,7v opgeladen worden, maar de dynamo red het maar tot 13,7v max....
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Mooi zo. Maar ik ga er van uit dat je niet in zuid Spanje met 30 graden staat;)
Maar 4 dagen is netjes!
Maar 4 dagen is netjes!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Haha nee dat denk ik ook. De koelkast is bijna niet aangeslagen nu denk ik.
Even wat anders. Stel ik wil er over een tijdje toch een zonnepaneel bij. Hoe kies ik dan de juiste qua verbruik, opbrengst en dergelijke?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Even wat anders. Stel ik wil er over een tijdje toch een zonnepaneel bij. Hoe kies ik dan de juiste qua verbruik, opbrengst en dergelijke?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
100w zou ik minimaal doen.
Ik heb 2x 60w dat werkt. 1x 60w niet
Ik heb 2x 60w dat werkt. 1x 60w niet
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik zou voor minimaal 150w gaan of 2*100w. Bij warmte neemt rendement van die dingen snel af. De koeling van de flexibele is beduidend minder dan die op huizen ligt. Daarbij komt dat je de bus liever niet de hele dag in de volle zon zet bij 30 graden. mocht je voor minder gaan dan wel je regelaar een maatje te groot kopen, kan je er altijd een 2e bij leggen.
- Rowan
- Beginner
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Net zoals de keuze van het accu pakket is de keuze voor zonnepanelen afhankelijk van je gebruikers omstandigheden. Ben je veel aan het rijden, ga je op zonnige dagen op vakantie, hoeveel dagen wil je stil kunnen staan, wat is je verbruik enz enz.
Ik heb zelf 2x 110w flexibel op m'n dak met 110ah accu.
Laad eigenlijk nooit bij via de dynamo maar heb behoudens mijn dometic cre koelkast weinig verbruik.
De 2 panelen kon ik mooi kwijt op het dak en ik wist dat ik in ieder geval genoeg had. 1 of 2 panelen scheelt qua werk niet zo veel als je ze er in 1x opleg. Behalve de extra prijs van 1 paneel zijn er alleen maar voordelen. (Altijd voldoende stroom, betere laadstatus accu's geen belasting van dynamo)
Paar plaatjes op: http://t2b.ooijen.info/upgrade_detail.php?id=22
Ik zou idd niet onder de 100W gaan
Ik heb zelf 2x 110w flexibel op m'n dak met 110ah accu.
Laad eigenlijk nooit bij via de dynamo maar heb behoudens mijn dometic cre koelkast weinig verbruik.
De 2 panelen kon ik mooi kwijt op het dak en ik wist dat ik in ieder geval genoeg had. 1 of 2 panelen scheelt qua werk niet zo veel als je ze er in 1x opleg. Behalve de extra prijs van 1 paneel zijn er alleen maar voordelen. (Altijd voldoende stroom, betere laadstatus accu's geen belasting van dynamo)
Paar plaatjes op: http://t2b.ooijen.info/upgrade_detail.php?id=22
Ik zou idd niet onder de 100W gaan
T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Als je even googled kom je genoeg rekenmodellen tegen om na te gaan hoeveel watt je nodig hebt.
Zit wel verschil in de panelen.
Flexibel (laagste rendement, maar wel het mooiste)
Semi flexibel (tussen modelletje qua rendement)
Vaste (glazen) panelen. Hoogste rendement (maar zit op een aluminium opbouw)
Zit wel verschil in de panelen.
Flexibel (laagste rendement, maar wel het mooiste)
Semi flexibel (tussen modelletje qua rendement)
Vaste (glazen) panelen. Hoogste rendement (maar zit op een aluminium opbouw)
zij die vielen zijn gevallen
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik heb een mooi flexibel paneel gezien van 180watt met de afmetingen van 1150mm bij 840mm. Met 1150mm in de breedte van het hefdak moet deze mooi op de achterkant passen, met aan iedere zijkant nog een paar centimeter over denk ik. Voor de dakdoorvoer zijn er ook mooie spulletjes te koop, dat gaat goedkomen.
Ik vraag me alleen af hoe jullie de kabels aan de binnenzijde van het hefdak hebben afgewerkt? Wij slapen daar en het lijkt me niet handig altijd tegen die kabels aan te trappen oid.
Hebben jullie daar voorbeelden van?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Ik vraag me alleen af hoe jullie de kabels aan de binnenzijde van het hefdak hebben afgewerkt? Wij slapen daar en het lijkt me niet handig altijd tegen die kabels aan te trappen oid.
Hebben jullie daar voorbeelden van?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik heb die kabels inderdaad langs mijn voeten lopen, is niet ideaal.
Kwam laatst een Zwitser tegen die had ze buitenom via de oortjes naar binnen gedaan. Voordeel is niet boren en kabels in je bed, nadeel is dat je dan buiten wat meer ziet
Kwam laatst een Zwitser tegen die had ze buitenom via de oortjes naar binnen gedaan. Voordeel is niet boren en kabels in je bed, nadeel is dat je dan buiten wat meer ziet
- Rowan
- Beginner
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik heb het als volgt gedaan;
1. Kabels per paneel door het polyester dak aan de achterkant. Aan de buitenkant van het tentdoek.
2. In een rechte lijn naar beneden door het dak, uitkomend boven de dakkast achter.
3. Daar de kabels gebundeld.
4. Een klein gat gemaakt aan de binnenkant van het oor (hoog).
5. Kabels via de achter buitenkant oor naar beneden naar de accu (onzichtbaar)
Bij mij zaten de (platte) kabels aan de onderkant van het paneel. Door de kabels achter te plaatsen heb je minimaal last van het hoogte verschil bij heffen/liggen.
Het kost wat gaatjes maar als je weet dat het permanent is en netjes uitvoer dan vond ik dit de mooiste oplossing. Ik het platte kabels dus heb gleufjes gezaagd en daarna goed met kit gefixeerd.
Vooral het gat in het oor was erg uitdagend maar met een Dremel met flexibele slang wel te doen.
Op de kabels die achter lopen bij een geheft dak na, zie je (op het eerste gezicht) geen kabels. Bij mij zijn ze wit en plat, ze vouwen mooi met het dak mee.
In het oor vallen ze nauwelijks op tenzij je goed kijkt





1. Kabels per paneel door het polyester dak aan de achterkant. Aan de buitenkant van het tentdoek.
2. In een rechte lijn naar beneden door het dak, uitkomend boven de dakkast achter.
3. Daar de kabels gebundeld.
4. Een klein gat gemaakt aan de binnenkant van het oor (hoog).
5. Kabels via de achter buitenkant oor naar beneden naar de accu (onzichtbaar)
Bij mij zaten de (platte) kabels aan de onderkant van het paneel. Door de kabels achter te plaatsen heb je minimaal last van het hoogte verschil bij heffen/liggen.
Het kost wat gaatjes maar als je weet dat het permanent is en netjes uitvoer dan vond ik dit de mooiste oplossing. Ik het platte kabels dus heb gleufjes gezaagd en daarna goed met kit gefixeerd.
Vooral het gat in het oor was erg uitdagend maar met een Dremel met flexibele slang wel te doen.
Op de kabels die achter lopen bij een geheft dak na, zie je (op het eerste gezicht) geen kabels. Bij mij zijn ze wit en plat, ze vouwen mooi met het dak mee.
In het oor vallen ze nauwelijks op tenzij je goed kijkt





T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Door het oortje.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3353
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Fraai weggewerkt!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Vandaag aan de slag gegaan met het ophogen van de achterzijde. Het was een doorn in mijn oog dat de bus achterover hangt sinds de zware 2e accu er in zit.
Op dit moment één zijde compleet afgewerkt. Tijdens het meten van de torsieplaat besloten dat 1 tandje aan de buitenzijde voldoende gaat zijn. Het verschil is nu ongeveer 4,5 centimeter met voorheen. Tevens binnenste en de buitenste torsieasrubbers vervangen voor nieuwe exemplaren.
Ik ben heel tevreden met het resultaat, maar het zou erg welkom zijn als hij nog een centimeter zakt. Ik ga er niks meer aan veranderen, maar hoop dat hij nog wat zakt tijdens het "zetten".
Mag ik er vanuit gaan dat hij nog wat zakt tijdens het zetten, of is dit absoluut niet het geval?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Op dit moment één zijde compleet afgewerkt. Tijdens het meten van de torsieplaat besloten dat 1 tandje aan de buitenzijde voldoende gaat zijn. Het verschil is nu ongeveer 4,5 centimeter met voorheen. Tevens binnenste en de buitenste torsieasrubbers vervangen voor nieuwe exemplaren.
Ik ben heel tevreden met het resultaat, maar het zou erg welkom zijn als hij nog een centimeter zakt. Ik ga er niks meer aan veranderen, maar hoop dat hij nog wat zakt tijdens het "zetten".
Mag ik er vanuit gaan dat hij nog wat zakt tijdens het zetten, of is dit absoluut niet het geval?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Vaak zakt ie nog wel iets in.. even naar voren en naar achter rijden..
zij die vielen zijn gevallen