Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma jul 03, 2017 13:23 pm

Zoals eerder vermeld in een ander topic 'onze zoektocht', hebben we een T2b Westfalia gekocht.

De kleur is marinogeel, hij is voorzien van een 1600 type 1 motor welke direct start en erg soepel loopt. De versnellingsbak schakelt goed en hapert niet.
Er zitten wat roestplekjes op het plaatwerk, welke in de loop der jaren wat aandacht nodig hebben. De onderkant is keihard.
Het berlin interieur is origineel met wat lichte gebruikerssporen. Hier en daar zijn wat kleine hoekjes van het gelamineerde houtwerk af. De voorstoelen zijn prima, maar worden met de tijd wel opnieuw gestoffeerd met de originele stof en gevuld.
Het doek is prima in orde, we kunnen hier zeker nog wat jaren van genieten.

Al met al was ons gevoel bij deze bus heel erg goed. We zijn daarom ook erg gelukkig dat hij nu van ons is!

Edit:
Nog een foto van de 1600 motor toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lars op ma jul 03, 2017 20:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door eelke » ma jul 03, 2017 19:16 pm

Mooie bus! Veel plezier ermee!
hoe???

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma jul 03, 2017 19:59 pm

Bedankt!

Mijn eerste vraag is al opgepopt.
Tijdens het rijden ruiken we in de bus een lichte geur van uitlaatgassen/benzine. Niet heel heftig, maar het is aanwezig. Achterin is het iets meer aanwezig ten opzichte van voorin, dus ik denk niet dat het via de verwarmingsbuizen komt.

Nu zitten er een aantal gaten onderin de motorruimte. Enkele kleine door slijtage, en 1 gat kan ik niet thuis brengen. Is het mogelijk dat de geur via deze gaten in de motorruimte komt, waarna hij waarneembaar word in de bus zelf?
Op onderstaande foto is links in het midden een rond gat van ongeveer 4cm diameter te zien, het lijkt of het ergens voor dient aangezien het geen slijtage lijkt omdat het perfect rond is. Verder zijn er rechtsboven en rechtsonder twee kleine gaatjes van ongeveer een halve centimeter doorsnede door corrosie.
Raden jullie aan deze gaten dicht te maken ivm de geur?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jul 03, 2017 20:25 pm

ziet er leuk uit, zijn benieuwd om hem een keer in het echt te zien.
veel plezier er mee :-)

en daar hoort nog een slang te zitten die op je lucht filter uitkomt. weet zo even niet waar hij onder het plaatwerk op uitkomt. :-)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6357
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma jul 03, 2017 22:18 pm

Tuinkabouter90 schreef:ziet er leuk uit, zijn benieuwd om hem een keer in het echt te zien.
veel plezier er mee :-)

en daar hoort nog een slang te zitten die op je lucht filter uitkomt. weet zo even niet waar hij onder het plaatwerk op uitkomt. :-)

Die steekt gewoon door het plaatwerk, bij koude omstandigheden zuigt ie de lucht over de uitlaat aan dus voorverwarmd.
Het is zaak om het plaatwetk rondom de motor dicht te maken, ook de schuim rondom moet goed dicht en gaaf zijn dit om de warme lucht uit de motorruimte te weren en koude lucht door de luchthappers onder druk door de koeltunnel te krijgen als extra hulp voor de fan!
Tevens is het veiliger om dat dunne buisje van de carb. naar het vacuumpotje op de verdeler een beetje te verbuigen zodat deze met een boog welke hoger is dan de bovenkant carb komt te zitten om te voorkomen dat, indien er onverhoopt problemen met de afsluiter in de carb optreed er geen bezine via dat buisje in de verdeler kan komen want het is nu eenmaal zo dat een vonk en benzine boem doet! :)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » di jul 04, 2017 10:11 am

Leuke bus, die geur kan ook komen van je tankontluchting of benzinevulbuis. De zoekfunctie van het forum moet je de oplossing geven

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door freddeblok » di jul 04, 2017 10:55 am

Mooie bus en kleur.



Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di jul 04, 2017 13:10 pm

old brumax schreef:
Tuinkabouter90 schreef:ziet er leuk uit, zijn benieuwd om hem een keer in het echt te zien.
veel plezier er mee :-)

en daar hoort nog een slang te zitten die op je lucht filter uitkomt. weet zo even niet waar hij onder het plaatwerk op uitkomt. :-)

Die steekt gewoon door het plaatwerk, bij koude omstandigheden zuigt ie de lucht over de uitlaat aan dus voorverwarmd.
Het is zaak om het plaatwetk rondom de motor dicht te maken, ook de schuim rondom moet goed dicht en gaaf zijn dit om de warme lucht uit de motorruimte te weren en koude lucht door de luchthappers onder druk door de koeltunnel te krijgen als extra hulp voor de fan!
Tevens is het veiliger om dat dunne buisje van de carb. naar het vacuumpotje op de verdeler een beetje te verbuigen zodat deze met een boog welke hoger is dan de bovenkant carb komt te zitten om te voorkomen dat, indien er onverhoopt problemen met de afsluiter in de carb optreed er geen bezine via dat buisje in de verdeler kan komen want het is nu eenmaal zo dat een vonk en benzine boem doet! :)

Kun je nader uitleggen welk dunne buisje je bedoeld wat ik moet verbuigen? Misschien even in paint een kleur geven ofzo.
Ik begrijp nu namelijk niet wat je precies bedoeld.

Ik ga vanmiddag eens de buisjes van de tankontluchting nakijken ivm de geur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3148
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » di jul 04, 2017 14:13 pm

hoi, leuke bus en gefiliciteerd met je aanwinst.

Er zit maar 1 buisje tussen je carburateur en verdeler. Je carb is dat ding wat op jouw blokje er het nieuwst uitziet, en je verdeler is dat ding met de rode kap erop met daarop de bougiekabels. Hiermee moet het lukken toch :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo jul 05, 2017 10:17 am

Wilfred schreef:hoi, leuke bus en gefiliciteerd met je aanwinst.

Er zit maar 1 buisje tussen je carburateur en verdeler. Je carb is dat ding wat op jouw blokje er het nieuwst uitziet, en je verdeler is dat ding met de rode kap erop met daarop de bougiekabels. Hiermee moet het lukken toch :-)


Gelukt, bedankt voor de uitleg.

Gisteren heb ik ook gekeken naar de lucht in de bus tijdens het rijden. Ik heb de ontluchtingsslangetjes van de tankontluchting nagekeken, maar ik zie daar eigenlijk weinig slechte dingen aan. Alle rubber verbindingsslangetjes zijn nog prima in orde en zijn totaal niet verduurd. Zouden deze lek moeten zijn ivm de lucht? Ik zie er geen benzine doorheen komen, of komt hier enkel maar lucht doorheen? Ik heb al eea gelezen over zeepsop smeren, is dat bij deze slangetjes??
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3148
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » wo jul 05, 2017 10:55 am

Weet je zeker dat je alle rubber verbindingen van het tank beluchting systeem gehad hebt?

klik op deze link voor een plaatje van het systeem

Met name de groene en rode rubber verbindingen zijn rot dingen om te inspecteren, evenals de blauwe direct bovenop de tank. voor de aansluitingen op je tank moet je de motor en firewall verwijderen, anders kan je er niet bij. ook die in de oortjes vragen wat gekruip om ze te controleren. omdat je het met name ruikt achterin, verdenk ik wel het ontluchtingsysteem van de tank.

Wat ook nog kan is dat je rubber vulhals van de tank verrot is, dat gebeurt ook nog wel eens. die kan je inspecteren via het ronde deksel achter je luchtfilter. maar ook dat vergt wat lenigheid.

Zeepsop smeren werkt alleen bij leidingen waar druk op zit, je ziet dan belletjes ontstaan op de plek waar het lekt. Gaat in dit geval niet op. Als je sterk ruikend zeepsop gebruik, en lekker veel, kan je de brandstofgeur wel wat maskeren. Dat is ook een oplossing.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6357
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » wo jul 05, 2017 11:15 am

Is die benzinegeur er altijd of is het erger na het tanken of het rijden met volle tank, vergeet niet dat de bus luchtgekoeld is dus de lucht in de motorruimte is in principe het zelfde als ook binnen in de auto wat geur betreft, bij een modernere waterkoker is dat strenger gescheiden, dat in de eerste plaats.
Kruip even onder de bus en haal die geribbelde verwarmingsslangen tussen de kachel en de bus weg aan beide kanten en dan ook even een prop in de luchtbuis van de bus stoppen dat die dicht is en ga dan een rit maken van en half uurtje of zo zodat de bus kan doorluchten, nu mag je geen benzine of olie lucht meer ruiken, is dat wel het geval dan zou je de vulopening even onderhanden kunnen nemen zodat er geen benzine of bezinedamp langs of tussen naadjes door naar binnen kan lekken, helpt dat allemaal niet dan zou ik zeker alle ontluchtingsslangen nakijken of domweg vervangen voor de zekerheid maar dat is wel behoorlijk veel werk.
Suc6 met de zoektocht!
Laatst gewijzigd door old brumax op wo jul 05, 2017 20:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo jul 05, 2017 20:12 pm

Vandaag met de bus weggeweest. Inmiddels is de tank halfvol, in tegenstelling tot toen ik mijn vraag over de uitlaatgas/benzinelucht stelde, toen was hij namelijk geheel vol.
Vandaag was de geur erg weinig aanwezig. Zodanig weinig dat mijn vrouw en ik tegen elkaar zeiden dat de geur die we vandaag roken, vermoedelijk gewoon de luchtgekoelde motor icm de leeftijd van de bus moest zijn. We hadden er in ieder geval geen last van zeg maar. Of dit nu te maken heeft met de halfvolle tank, dat weet ik niet. We gaan er eerst gewoon wat km's mee rijden, zodat we meer weten te vertellen over het hoe en wat, maar vooral het wanneer ;)

Overigens, het nakijken van àlle ontluchtingsslangen dat gaat me momenteel niet lukken. Ik heb nog nooit een luchtgekoelde motor gehad, laat staan dat ik hem uit kan bouwen. De ontluchtingsslang achter de motor, die kan ik dus helaas niet checken. Wellicht dat dit nog komt, eerst richt ik me op de andere mogelijkheden.
Ook zal ik de rubber vulhals controleren binnenkort.

Vandaag en gisteren heb ik me gerich op het inbouwen van een 4punt gordel op de achterbank. Er zaten, zoals bij velen van jullie, enkel heupgordels. Met een kleintje van om en nabij een jaar, werkt dit niet, aangezien er een kinderstoel geplaatst moet worden. Die 4punts gordel is dus een must voor ons.
Bij deze een foto van hoe het geworden is. Ik heb het orginele gat, zonder schroefdraad, gebruikt. Daar een m12 borgmoer achter met een plaatje er tussen voor de stevigheid. De borgmoer heb ik ertussen gefriemeld met een stuk ijzerdraad en een klein beetje openbuigen van de carrosserie zoals in een ander topic beschreven .
Het rolmechanisme zit op de wielkast gemonteerd dmv een speciaal op maat gemaakte steun.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » do jul 06, 2017 8:36 am

Veiligheid boven alles, heb ook driepuntsgordels achter!

Wat betreft de lucht, wil je bijna de garantie geven dat met volle tank na een rotonde de lucht terug is! Mooi werkje voor de najaarsmeeting

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door AWOL » do jul 06, 2017 11:16 am

Hallo Lars,

Gefeliciteerd met jullie bus! En nog originele Nederlandse bus ook als ik me niet vergis.

Wij hebben exact hetzelfde met onze bus. Bij volle tank dan ruikt het erg sterk naar benzine in de bus en als de tank wat leger is niet meer of een hele stuk minder in ieder geval. Alles ontluchtingsrubbers vervangen. Maar nog steeds. Heb wel een luikje boven het motorruim wat erin gesneden is om bij de vlotter van de tank te kunnen komen. Misschien dat dit het is? Of toch bij de tankhals? Ik weet het nog niet, maar irritant is het wel en zou dit net als jij graag verholpen zien.

Groeten.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Plaats reactie