Als je een yellowtop naast je startaccu zet werkt dat niet kijk maar op hun site!
Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Dat is de vraag toch niet?
Edit: ik besef mij dat ik misschien wat onduidelijk was in mijn vorige bericht en dat ik nu wat kortaf overkom. Dit is niet mijn bedoeling.
Hieronder wat meer uitleg.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Edit: ik besef mij dat ik misschien wat onduidelijk was in mijn vorige bericht en dat ik nu wat kortaf overkom. Dit is niet mijn bedoeling.
Hieronder wat meer uitleg.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lars op di sep 21, 2021 18:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik zal het verder uitleggen. Ik overweeg om een yellowtop 75Ah huishoudaccu te plaatsen en zal dan óók mijn startaccu vervangen voor een 38Ah yellowtop. Reden is inderdaad om dat het anders niet samen gaat, daar was ik dus al achter. Ik overweeg de yellowtop vooral vanwege de capaciteit.
Mijn vraag over de maximale spanning van de dynamo stel ik omdat wij tijdens het wildkamperen zullen leven van een door de motor opgeladen huishoudaccu. Voorlopig nemen wij nog geen zonnepaneel. Volgens mij zit de extra capaciteit vooral in het feit dat een yellowtop tot 15v opgeladen kan worden, maar als ik hem op de motor maar tot 13,8v opgeladen krijg behaal ik nooit die extra capaciteit van deze dure accu. Met andere woorden, dan is een gewone (Bosch) 90Ah semitraktie accu misschien net zo goed, maar wel een stuk goedkoper....
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Mijn vraag over de maximale spanning van de dynamo stel ik omdat wij tijdens het wildkamperen zullen leven van een door de motor opgeladen huishoudaccu. Voorlopig nemen wij nog geen zonnepaneel. Volgens mij zit de extra capaciteit vooral in het feit dat een yellowtop tot 15v opgeladen kan worden, maar als ik hem op de motor maar tot 13,8v opgeladen krijg behaal ik nooit die extra capaciteit van deze dure accu. Met andere woorden, dan is een gewone (Bosch) 90Ah semitraktie accu misschien net zo goed, maar wel een stuk goedkoper....
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Mss erg omslachtig en heb geen idee wat de verliezen zijn maar stel dat je de yellowtop er toch in zet , vervolgens een omvormer naar 220 en daar achter weer een lader die op die yellowtop aangesloten word dan kun je naar max laden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3330
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Leuk, waar zet je die omvormer op? Op de yellow top? Dan laadt die zichzelf op... Volgens mij kan dat niet.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Denk dat hij bedoeld voor tijdens het rijden, dus je dynamo.. lijkt me erg omslachtig en niet werken.. maar wie weet.. haha..
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
dus je start accu en dan via een lader de yellowtop laden en dat kan bij stilstand of tijdens rijden en dan achter de beveiliging zetten zodat hij bij stilstand niet je startaccu leeg kan maken maar alleen een klein gedeelte.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Die omvormer kun je wel weg laten dan, pak dan een DC-DC Omvormer/Acculader, dan kun je rechtstrreeks vanaf een andere 12V voeding een accu laden.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Het was zomaar een ideetje om de spanning hoog genoeg te krijgen, mss zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Enkele weken geleden ben ik na veel denkwerk begonnen aan onze bus een soort van zelfvoorzienend te maken.
Ik ben begonnen met de oude koelkast te demonteren, waarna er een zuinige Webasto in is geplaatst.
Daarna heb ik mijn accu's geplaatst. Onze bus was enkel voorzien van een startaccu, welke toch al wat jaren mee ging. Mede om die reden hebben we ervoor gekozen om samen met de nieuwe huishoudaccu ook een nieuwe startaccu aan te schaffen.
Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor een Victron AGM 110Ah huishoudaccu en een Victron AGM 38Ah startaccu.
Voor het laden heb ik ook gekozen voor een Victron lader uiteraard icm het bekende Cyrix relais. Vóór de lader zit een aardlek met zekeringautomaat.
In de bus zelf heb ik een zekeringkast gebruikt om alles op één plek samen te laten komen. Koelkast, lampjes en USB lader (vervangen voor de sigarettenaansteker) zijn aangesloten op deze zekeringkast. Ik heb er bewust voor gekozen om ook een Dometic 12v/220v omvormer te plaatsen, omdat wij wenselijk vinden een stopcontact te kunnen gebruiken als we offgrid kamperen.
Voor de monitoring en alarmering heb ik gekozen voor een Victron BMV 702. Hier kan ik zowel de huishoudaccu als de startaccu mee in de gaten houden.











We hebben heel bewust gekozen om (nog) geen zonnepaneel te plaatsen. Ik hoop dat het met deze setup ook mogelijk is een paar nachten ergens te staan, om vervolgens tijdens het rijden alles weer terug op te laden.
Mocht dit toch tegenvallen, dan is met deze setup een zonne-laadregelaar en een paneeltje zo geplaatst en aangesloten natuurlijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Ik ben begonnen met de oude koelkast te demonteren, waarna er een zuinige Webasto in is geplaatst.
Daarna heb ik mijn accu's geplaatst. Onze bus was enkel voorzien van een startaccu, welke toch al wat jaren mee ging. Mede om die reden hebben we ervoor gekozen om samen met de nieuwe huishoudaccu ook een nieuwe startaccu aan te schaffen.
Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor een Victron AGM 110Ah huishoudaccu en een Victron AGM 38Ah startaccu.
Voor het laden heb ik ook gekozen voor een Victron lader uiteraard icm het bekende Cyrix relais. Vóór de lader zit een aardlek met zekeringautomaat.
In de bus zelf heb ik een zekeringkast gebruikt om alles op één plek samen te laten komen. Koelkast, lampjes en USB lader (vervangen voor de sigarettenaansteker) zijn aangesloten op deze zekeringkast. Ik heb er bewust voor gekozen om ook een Dometic 12v/220v omvormer te plaatsen, omdat wij wenselijk vinden een stopcontact te kunnen gebruiken als we offgrid kamperen.
Voor de monitoring en alarmering heb ik gekozen voor een Victron BMV 702. Hier kan ik zowel de huishoudaccu als de startaccu mee in de gaten houden.












We hebben heel bewust gekozen om (nog) geen zonnepaneel te plaatsen. Ik hoop dat het met deze setup ook mogelijk is een paar nachten ergens te staan, om vervolgens tijdens het rijden alles weer terug op te laden.
Mocht dit toch tegenvallen, dan is met deze setup een zonne-laadregelaar en een paneeltje zo geplaatst en aangesloten natuurlijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10861
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ziet er netjes uit!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Netjes geworden. Nog kunnen uitvogelen hoe het zit met laden via de acculader? Dus agm laadstand en startaccu.
Heb even moeten googelen wat een " Victron BMV 702" was, maar waarom heb je hiervoor gekozen? Vind ze erg duur om alleen de spanning van je accu's te kunnen aflezen
Heb even moeten googelen wat een " Victron BMV 702" was, maar waarom heb je hiervoor gekozen? Vind ze erg duur om alleen de spanning van je accu's te kunnen aflezen
zij die vielen zijn gevallen
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3330
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
De BMV's van Victron geven je alle info die je wilt hebben over de toestand van je accu. De eenvoudigste geeft waardes van voltage, amperage, verbruik (zowel van de afgelopen periode als van nu), resterend aantal uren capaciteit, percentage lading. Meer geavanceerde BMV's geven nog meer info. In sommige situaties is dat heel prettig!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Nice, ik kwam deze nog tegen wellicht kun je hier nog wat mee.
- Rowan
- Beginner
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ziet er goed uit!
Ik heb alles in de motor ruimte geplaatst maar dat is toch wat rommeliger
@Dirty Harry het filmpje gaat over lithium accu's. Bij AGM/Gel is dit een ander verhaal.
Ik heb alles in de motor ruimte geplaatst maar dat is toch wat rommeliger

@Dirty Harry het filmpje gaat over lithium accu's. Bij AGM/Gel is dit een ander verhaal.
T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl