T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Na al wat berichtjes geplaatst te hebben nu maar even de tijd genomen om onze bus (en mezelf) te introduceren:
Na al jaren met kevers bezig te zijn, onder andere deze:
En 6 jaar geleden onze T3 Westfalia (natuurlijk luchtgekoeld;) aangeschaft:
Veel aan gesleuteld en leuke vakanties gehad maar het bleef toch jeuken om een T2 bus te kopen... Na een jaartje op jacht geweest te zijn is het deze geworden!!:
Het is een originele NL bus die (vanaf nieuw) door een camperbedrijf zijn omgebouwd tot camper, in opdracht van PON NL.
Het is een Engelse Devon ombouw, maar dan in NL gedaan. Het is destijds een bepaalde serie geweest, alleen in 1979 maar ik heb al eenzelfde bus op dit forum gezien, erg leuk.
De staat is erg goed, compleet origineel incl bekleding, geen roestproblemen en 1e lak! Maar goed daarom hebben we deze ook gekocht...
Natuurlijk gaan we eraan klussen, het lijstje tot nu toe;
- blauwe kentekenplaten (done)
- Motorlekkage/revisie (zie mijn ander topic..)
- nieuwe gas en water slangen
- wielen 'pimpen'
- trekhaak en fietsendrager monteren
- voorruitrubber vervangen[/list]
Maar het eerste project is de motor eruit halen en reviseren. Met name vanwege de olie lekkage want hij loopt en rijd goed.
Ik hoop nog veel te kunnen leren en wellicht bijdragen op deze site en wellicht tot een volgende meeting!
Na al jaren met kevers bezig te zijn, onder andere deze:
En 6 jaar geleden onze T3 Westfalia (natuurlijk luchtgekoeld;) aangeschaft:
Veel aan gesleuteld en leuke vakanties gehad maar het bleef toch jeuken om een T2 bus te kopen... Na een jaartje op jacht geweest te zijn is het deze geworden!!:
Het is een originele NL bus die (vanaf nieuw) door een camperbedrijf zijn omgebouwd tot camper, in opdracht van PON NL.
Het is een Engelse Devon ombouw, maar dan in NL gedaan. Het is destijds een bepaalde serie geweest, alleen in 1979 maar ik heb al eenzelfde bus op dit forum gezien, erg leuk.
De staat is erg goed, compleet origineel incl bekleding, geen roestproblemen en 1e lak! Maar goed daarom hebben we deze ook gekocht...
Natuurlijk gaan we eraan klussen, het lijstje tot nu toe;
- blauwe kentekenplaten (done)
- Motorlekkage/revisie (zie mijn ander topic..)
- nieuwe gas en water slangen
- wielen 'pimpen'
- trekhaak en fietsendrager monteren
- voorruitrubber vervangen[/list]
Maar het eerste project is de motor eruit halen en reviseren. Met name vanwege de olie lekkage want hij loopt en rijd goed.
Ik hoop nog veel te kunnen leren en wellicht bijdragen op deze site en wellicht tot een volgende meeting!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Gaaf man!
En wat een knots van een hefdak is dat!
Heb je veel sta-ruimte of zijn er bedden bovenin?
En wat een knots van een hefdak is dat!
Heb je veel sta-ruimte of zijn er bedden bovenin?
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
welkom leuke bus.
beetje pech met de motor, maar ach ze is dan ook bijna 40 jaar oud.
en je check list met blauwe plaat. deze mag je officieel toch niet meer voeren??
of heb je de gele achter de bank liggen
maar veel plezier met de bus
en tot de voorjaarsmeeting zou ik zeggen
beetje pech met de motor, maar ach ze is dan ook bijna 40 jaar oud.
en je check list met blauwe plaat. deze mag je officieel toch niet meer voeren??
of heb je de gele achter de bank liggen
maar veel plezier met de bus
en tot de voorjaarsmeeting zou ik zeggen
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
EeVeeWee schreef:Gaaf man!
En wat een knots van een hefdak is dat!
Heb je veel sta-ruimte of zijn er bedden bovenin?
Beide! Het is vrij flexibel in te delen door 2 losse planken met matrassen. Die kun je tegen elkaar schuiven als een 2-persoons bed of los van elkaar als 2 kinderbedden met ruimte ertussen. Zoals dit laatste willen wij ze gebruiken met de 2 kids van 4 en 6 jaar.
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Tuinkabouter90 schreef:welkom leuke bus.
beetje pech met de motor, maar ach ze is dan ook bijna 40 jaar oud.
en je check list met blauwe plaat. deze mag je officieel toch niet meer voeren??
of heb je de gele achter de bank liggen
Klopt, die neem ik ook mee....
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Welkom! Toffe bus.
Even over die blauwe platen: je mag die niet voeren. Dat mag alleen bij een voertuig die een toelating van voor 1-1-1978 heeft met een aantekening op het kentekenbewijs en een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Officiële platen met een keurmerk zal je ook niet kunnen krijgen. Officieel mag je niet eens rijden met platen zonder een dergelijk keurmerk, maar dat doen er velen die blauwe platen voeren. We vinden namelijk die opgelegde letters zo mooi en die zijn blauw niet met een keurmerk te verkrijgen.
Hoewel een boete van het voeren van onjuiste platen kan oplopen tot zo'n 4500 euro, zal het zo spaak niet lopen en bij een waarschuwing blijven. Maar zorg wel dat je ALTIJD de officiële gele platen binnen handbereik bij je hebt.
Mocht je naar het buitenland gaan, hou je dan aan de regels en normen van de milieuzones en zorg voor voldoende bewijs en een bijbehorende sticker op de voorruit. In veel umweltzones in Duitsland bijvoorbeeld worden de blauwe platen gezien als voldoende bewijs van een historisch voertuig, maar de regel van 2 letters en 4 cijfers kennen ze daar ook. Voorkom gezeur en dek je in.
Even over die blauwe platen: je mag die niet voeren. Dat mag alleen bij een voertuig die een toelating van voor 1-1-1978 heeft met een aantekening op het kentekenbewijs en een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Officiële platen met een keurmerk zal je ook niet kunnen krijgen. Officieel mag je niet eens rijden met platen zonder een dergelijk keurmerk, maar dat doen er velen die blauwe platen voeren. We vinden namelijk die opgelegde letters zo mooi en die zijn blauw niet met een keurmerk te verkrijgen.
Hoewel een boete van het voeren van onjuiste platen kan oplopen tot zo'n 4500 euro, zal het zo spaak niet lopen en bij een waarschuwing blijven. Maar zorg wel dat je ALTIJD de officiële gele platen binnen handbereik bij je hebt.
Mocht je naar het buitenland gaan, hou je dan aan de regels en normen van de milieuzones en zorg voor voldoende bewijs en een bijbehorende sticker op de voorruit. In veel umweltzones in Duitsland bijvoorbeeld worden de blauwe platen gezien als voldoende bewijs van een historisch voertuig, maar de regel van 2 letters en 4 cijfers kennen ze daar ook. Voorkom gezeur en dek je in.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Ik weet het van die blauwe/gele platen, maar ja, blauw is toch mooier en er staat het juiste op, daar gaat het toch om.
En inderdaad, de gele platen neem ik altijd mee.
En inderdaad, de gele platen neem ik altijd mee.
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Zo, ivm de kerstvakantie maar meteen de daad bij het woord gevoegd en het blok uitgebouwd.
Ging redelijk soepeltjes, geen afgebroken bouten of zo
Hierna blok helemaal kaal gemaakt en gaat binnenkort naar iemand die de carters gaat splitsen en reviseren.
Ben nog aan het bedenken wat ik met het plaatwerk en de alu koel behuizing ga doen. Opnieuw stralen/spuiten is natuurlijk het mooiste maar is ook veel werk. Nog eens even verder bedenken.
Tevens vandaag gezien dat de rechter achterrem er niet fris uitziet en de trommel eraf gehaald. En ja hoor de remcilinder lekt al een tijdje zo te zien, alles nat incl de remschoenen.
Dus dat wordt nieuwe cilinders en remschoenen.
Lijkt me trouwens sterk dat dit bij laatste APK nog niet was...
Volgend punt op het lijstje
Ging redelijk soepeltjes, geen afgebroken bouten of zo
Hierna blok helemaal kaal gemaakt en gaat binnenkort naar iemand die de carters gaat splitsen en reviseren.
Ben nog aan het bedenken wat ik met het plaatwerk en de alu koel behuizing ga doen. Opnieuw stralen/spuiten is natuurlijk het mooiste maar is ook veel werk. Nog eens even verder bedenken.
Tevens vandaag gezien dat de rechter achterrem er niet fris uitziet en de trommel eraf gehaald. En ja hoor de remcilinder lekt al een tijdje zo te zien, alles nat incl de remschoenen.
Dus dat wordt nieuwe cilinders en remschoenen.
Lijkt me trouwens sterk dat dit bij laatste APK nog niet was...
Volgend punt op het lijstje
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
dat gevoel ken ik dat er tijdens de apk niet alle dingen even goed gekeurd worden, zo net voor de verkoop.
was bij mij gelukkig alleen de alarm verlichting maar. en die hoop je niet nodig te hebben
was bij mij gelukkig alleen de alarm verlichting maar. en die hoop je niet nodig te hebben
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
@ Richard,
Dat is ook mijn ervaring: de "moderne" keurmeester die de motor van het motorvoertuig voorin zoekt (het torretje woont achter), vorsend in het motorruim staart op zoek naar de aansluiting voor de computer voor de een of andere meting (Fiatje uit 1970, busje uit 1977...) en het ding niet weet te starten (dat rare starthandeltje van die Fiat ook). Ze weten vaak niet eens waarmee ze bezig zijn... En hou' dan maar op over dingen als gordels en stoelvergrendeling... Of CO2-gehalte...
Dat is ook mijn ervaring: de "moderne" keurmeester die de motor van het motorvoertuig voorin zoekt (het torretje woont achter), vorsend in het motorruim staart op zoek naar de aansluiting voor de computer voor de een of andere meting (Fiatje uit 1970, busje uit 1977...) en het ding niet weet te starten (dat rare starthandeltje van die Fiat ook). Ze weten vaak niet eens waarmee ze bezig zijn... En hou' dan maar op over dingen als gordels en stoelvergrendeling... Of CO2-gehalte...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 874
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
hanhoo schreef:Welkom! Toffe bus.
Officiële platen met een keurmerk zal je ook niet kunnen krijgen. Officieel mag je niet eens rijden met platen zonder een dergelijk keurmerk, maar dat doen er velen die blauwe platen voeren. We vinden namelijk die opgelegde letters zo mooi en die zijn blauw niet met een keurmerk te verkrijgen.
Hi Hans,
Volgens mij klopt bovenstaand niet, ik heb namelijk zelf blauwe platen met opgelegde letters/ cijfers voorzien van kenmerk. Gekocht bij Veldhuis Reclame http://velthuisreclame.nl/oldtimer-kentekenplaat.
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
DOKA '73 schreef:hanhoo schreef:Welkom! Toffe bus.
Officiële platen met een keurmerk zal je ook niet kunnen krijgen. Officieel mag je niet eens rijden met platen zonder een dergelijk keurmerk, maar dat doen er velen die blauwe platen voeren. We vinden namelijk die opgelegde letters zo mooi en die zijn blauw niet met een keurmerk te verkrijgen.
Hi Hans,
Volgens mij klopt bovenstaand niet, ik heb namelijk zelf blauwe platen met opgelegde letters/ cijfers voorzien van kenmerk. Gekocht bij Veldhuis Reclame http://velthuisreclame.nl/oldtimer-kentekenplaat.
Grt Richard
COOL! Thanks voor de tip. Ik had ze nog niet gevonden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Jaren terug een set gekocht in Apeldoorn ook met keurmerk ( firma alco ) maar ja weet niet of de regeltjes zijn veranderd in de tijd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: T2b Eurec Cassandra (Devon Moonraker)
Ben met de remmen bezig en valt me op dat uit een klein gaatje aan onderkant hoofdremcilinder wat vloeistof komt.. gaatje zit onderaan de flens waarmee deze aan de rembekrachtiger zit. Is dit een teken van lekkende hrc?