T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
-
- Lurker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do sep 10, 2015 12:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Hallo vriendenclub van de T2,
Afgelopen najaar zijn wij de trotse eigenaar geworden van een T2 Westfalia Berlin uitvoering uit 1979. De bus komt uit Amerika en is nog keihard en heeft alleen vliegroest. Los van dat moet alles aangepakt. Interieur, exterieur en motor moeten worden gerestaureerd.
Voordat ik er vol aan ga beginnen moet in eerst nog wat klussen aan het huis afmaken. Ik wil van de zomer vol starten met de restauratie. Ik kijk al een tijdje mee op het forum en zie allerlei interessante topics voorbij komen. Ik maak straks graag gebruik van de kennis, maar dan moet ik mij natuurlijk wel even netjes voorstellen.
Ik ben Jeroen en ik woon samen in Haarlem met mijn vriendin Mia en mijn zoon Lucas van 8 maanden. Ik ben bouwkundig ingenieur en heb een technische achtergrond.
Onze bus komt uit het warme California en heeft daarom ook de GE 2.0 liter motor met automaat. De motor loopt niet, maar is wel grotendeels compleet. Origineel zat er een airco in, maar deze is verwijderd. Ik ga de motor er binnenkort nog uithalen om hem beter te kunnen bekijken. In principe denk ik dat ik deze motor ga reviseren, aangezien dit het minste werk en het goedkoopst is. Als de motor teveel mankementen heeft overweeg ik om een Subaru motor te plaatsen. Als ik dit doe wil ik wel “all the way” gaan en ook de versnellingsbak van een Subaru plaatsen. Dit om de configuratie van de Subaru motor niet te wijzigen en om een 5de versnelling te hebben vanwege het geluid. Mijn afweging om voor een Subaru motor te gaan is omdat ik de bus ook voor kortere ritten wil gaan gebruiken (ik rij in het dagelijkse leven op de motor). Daarbij wordt de benzine met alle toevoegingen van tegenwoordig steeds agressiever.
Het interieur is gehavend. Het vinyl laat los maar is niet gebroken. Ik denk dat ik dit terug op het hout kan gaan lijmen. Ik heb al een grote plaat vinyl op de kop weten te tikken dus als dat niet lukt vervang ik alle vinyl. Lukt het wel dan maak ik er een tafel en porta-potti-stoel van. De kussens zijn al een keer vervangen en niet meer origineel. Alleen het matras in de poptop is nog origineel en bruikbaar. De overige delen breng ik nu terug naar de originele stof. Omdat we moeten zitten en slapen op de kussens heb ik een hoge kwaliteit, composiet kussen toegepast. Omdat ik de bus helemaal kaal haal van de binnenzijde wil ik ook de bus voorzien van akoestische matten om het rijgeluid te dempen.
Het exterieur van de bus is vervaald en gedeukt. Nadat alles gedemonteerd is wordt het dus flink schuren en uitdeuken. Ik wil de bus in de originele kleur spuiten (mexico beige). Ook de binnenzijde wordt geheel gespoten. De bus komt uit een droog klimaat. Gunstig voor de roestvorming, maar erg destructief voor de rubbers. Alle rubbers moeten daarom worden vervangen. De poptop-tent is vergaan en moet worden vervangen.
Om de bus in de beoogde topvorm te krijgen is dus nog wel wat werk te verzetten, maar ik heb er veel zin in. Ik wil graag in mijn busverhaal iedereen op de hoogte houden van mijn vorderingen en hoop dat jullie mij af en toe kunnen helpen bij de uitdagingen die ongetwijfeld op mijn pad gaan komen.
Afgelopen najaar zijn wij de trotse eigenaar geworden van een T2 Westfalia Berlin uitvoering uit 1979. De bus komt uit Amerika en is nog keihard en heeft alleen vliegroest. Los van dat moet alles aangepakt. Interieur, exterieur en motor moeten worden gerestaureerd.
Voordat ik er vol aan ga beginnen moet in eerst nog wat klussen aan het huis afmaken. Ik wil van de zomer vol starten met de restauratie. Ik kijk al een tijdje mee op het forum en zie allerlei interessante topics voorbij komen. Ik maak straks graag gebruik van de kennis, maar dan moet ik mij natuurlijk wel even netjes voorstellen.
Ik ben Jeroen en ik woon samen in Haarlem met mijn vriendin Mia en mijn zoon Lucas van 8 maanden. Ik ben bouwkundig ingenieur en heb een technische achtergrond.
Onze bus komt uit het warme California en heeft daarom ook de GE 2.0 liter motor met automaat. De motor loopt niet, maar is wel grotendeels compleet. Origineel zat er een airco in, maar deze is verwijderd. Ik ga de motor er binnenkort nog uithalen om hem beter te kunnen bekijken. In principe denk ik dat ik deze motor ga reviseren, aangezien dit het minste werk en het goedkoopst is. Als de motor teveel mankementen heeft overweeg ik om een Subaru motor te plaatsen. Als ik dit doe wil ik wel “all the way” gaan en ook de versnellingsbak van een Subaru plaatsen. Dit om de configuratie van de Subaru motor niet te wijzigen en om een 5de versnelling te hebben vanwege het geluid. Mijn afweging om voor een Subaru motor te gaan is omdat ik de bus ook voor kortere ritten wil gaan gebruiken (ik rij in het dagelijkse leven op de motor). Daarbij wordt de benzine met alle toevoegingen van tegenwoordig steeds agressiever.
Het interieur is gehavend. Het vinyl laat los maar is niet gebroken. Ik denk dat ik dit terug op het hout kan gaan lijmen. Ik heb al een grote plaat vinyl op de kop weten te tikken dus als dat niet lukt vervang ik alle vinyl. Lukt het wel dan maak ik er een tafel en porta-potti-stoel van. De kussens zijn al een keer vervangen en niet meer origineel. Alleen het matras in de poptop is nog origineel en bruikbaar. De overige delen breng ik nu terug naar de originele stof. Omdat we moeten zitten en slapen op de kussens heb ik een hoge kwaliteit, composiet kussen toegepast. Omdat ik de bus helemaal kaal haal van de binnenzijde wil ik ook de bus voorzien van akoestische matten om het rijgeluid te dempen.
Het exterieur van de bus is vervaald en gedeukt. Nadat alles gedemonteerd is wordt het dus flink schuren en uitdeuken. Ik wil de bus in de originele kleur spuiten (mexico beige). Ook de binnenzijde wordt geheel gespoten. De bus komt uit een droog klimaat. Gunstig voor de roestvorming, maar erg destructief voor de rubbers. Alle rubbers moeten daarom worden vervangen. De poptop-tent is vergaan en moet worden vervangen.
Om de bus in de beoogde topvorm te krijgen is dus nog wel wat werk te verzetten, maar ik heb er veel zin in. Ik wil graag in mijn busverhaal iedereen op de hoogte houden van mijn vorderingen en hoop dat jullie mij af en toe kunnen helpen bij de uitdagingen die ongetwijfeld op mijn pad gaan komen.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Wees welkom hier. En we houden van veel foto's
Op naar een lang en heet bus seizoen.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Welkom, zo te lezen een interessant project!
Het zou leuk zijn als je het project bijhoudt met foto's inderdaad, altijd leuk en leerzaam voor anderen.
Er zijn wel meer eigenaren met Subaru motor, dus een kwestie van inlezen hier.
Succes!
Het zou leuk zijn als je het project bijhoudt met foto's inderdaad, altijd leuk en leerzaam voor anderen.
Er zijn wel meer eigenaren met Subaru motor, dus een kwestie van inlezen hier.
Succes!
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
wees welkom en we zullen met je project mee lezen en het liefst ook kijken naar de foto`s
succes
succes
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Jeroen ,
Welkom en veel busplezier
grt Richard
Welkom en veel busplezier
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Steeds meer bussen met een GE blok. Das goed voor de kennisdeling
Succes!
Succes!
Cruizin' California sunshine ...
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Welkom, ik heb ook een bus uit california waar een airco in heeft gezeten!
Ik ben benieuwd naar de foto's
Ik ben benieuwd naar de foto's
-
- Lurker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do sep 10, 2015 12:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Het duurde even voordat ik door had hoe de foto's geupload konden worden.
Hierbij wat foto's van het startpunt:
Hierbij wat foto's van het startpunt:
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Mooie basis (zo op het eerst oog).
Groeten
Tom
Groeten
Tom
Re: T2B Westfalia Berlin uit 1979 (2.0L GE motor)
Welkom en veel klusplezier!