A&E's Finse T1 1967 restauratie
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
De mallen voor de vorm van het frame zijn nu ook klaar, nu eerst een frame samenstellen.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Nu maar eens de scharnierpennen van de voordeuren verwijderen, want er zit flink ruimte in.
Eerst met een gelaste strip geprobeerd, maar zo'n pen breekt dan meteen af.
Daarna met aangepaste kogelgewrichttrekker, pendrijver en steeksleutel aan de slag.
Eerst een holletje in een scharnierpen geboord en een punt aan de drukbout gemaakt om te centreren.
Vervolgens stukjes pendrijver (lekker hard) ertussen om verder te persen.
Het laatste stuk met een andere pendrijver eruit getikt.
Na twee uur werk waren ze er allemaal uit.
Eerst met een gelaste strip geprobeerd, maar zo'n pen breekt dan meteen af.
Daarna met aangepaste kogelgewrichttrekker, pendrijver en steeksleutel aan de slag.
Eerst een holletje in een scharnierpen geboord en een punt aan de drukbout gemaakt om te centreren.
Vervolgens stukjes pendrijver (lekker hard) ertussen om verder te persen.
Het laatste stuk met een andere pendrijver eruit getikt.
Na twee uur werk waren ze er allemaal uit.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Weer lekker wat kunnen doen vandaag.
Ik had een gebruikte T2 bandenbak gekocht en hiervan het plaatwerk deel losgemaakt.
Dit deel als mal gebruikt om in mijn bus af te tekenen.
Daarna met slijptol en decoupeerzaag aan de slag om een gat te maken.
Even een wiel er in gezet en het past prima!
Rondom vastgelast en in de zinkspray gezet.
Daarna de lasnaden aan zijkant van de bus geheel dicht gemaakt, op advies van twee verschillende spuiters.
Zowel onder het raam als het gehele paneel aan de onderzijde over de hele lengte dicht gelast, steeds afkoelend met perslucht.
Ik had een gebruikte T2 bandenbak gekocht en hiervan het plaatwerk deel losgemaakt.
Dit deel als mal gebruikt om in mijn bus af te tekenen.
Daarna met slijptol en decoupeerzaag aan de slag om een gat te maken.
Even een wiel er in gezet en het past prima!
Rondom vastgelast en in de zinkspray gezet.
Daarna de lasnaden aan zijkant van de bus geheel dicht gemaakt, op advies van twee verschillende spuiters.
Zowel onder het raam als het gehele paneel aan de onderzijde over de hele lengte dicht gelast, steeds afkoelend met perslucht.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Dubbel...
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op za okt 01, 2016 8:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
en zo had je er 2 in gelast
wou je de band niet liever weer op z`n originele plekje hebben??
wou je de band niet liever weer op z`n originele plekje hebben??
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Tuinkabouter90 schreef:en zo had je er 2 in gelast
wou je de band niet liever weer op z`n originele plekje hebben??
Ja het gaat lekker met het forum...
Nee want dan kunnen de bank en stoel voorin niet helemaal naar achteren.
Dat is de reden dat die wielbakken er vaak uitgeslepen worden.
Ik heb wel die "ondergaande zon" er in gelast, maar daar komen nu kastjes in de laadruimte die dan volledig benut kunnen worden.
Dus.
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Wow, effe niet gevolgd maar jij gaat ook als een gedegen speer. Je pakt het heel grondig aan Top!
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Je blijft super bezig, en aan een fantastisch tempo!
Dit is zo'n topic dat waar ik altijd zit te wachten op updates, en het altijd jammer vind als ik aan het einde zit van de laatste update! Kijk al uit naar de volgende.
Doe zo verder!
Dit is zo'n topic dat waar ik altijd zit te wachten op updates, en het altijd jammer vind als ik aan het einde zit van de laatste update! Kijk al uit naar de volgende.
Doe zo verder!
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Bedankt, ik hou jullie op de hoogte!
Helaas veel reizen voor het werk op het moment (afgelopen weken Estland, Spanje, Duitsland en morgen weer naar Iran) en dat kost zoveel vrije tijd.
Helaas veel reizen voor het werk op het moment (afgelopen weken Estland, Spanje, Duitsland en morgen weer naar Iran) en dat kost zoveel vrije tijd.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
De snelheidsmeter/kilometerteller was in een duidelijk gebruikte staat, zowel voor als achter.
Ik heb hem in Duitsland laten reviseren, waarbij veel nieuwe onderdelen gebruikt zijn.
Het lijkt nu wel een nieuwe teller, zelfs de kilometerstand.
Ik heb hem in Duitsland laten reviseren, waarbij veel nieuwe onderdelen gebruikt zijn.
Het lijkt nu wel een nieuwe teller, zelfs de kilometerstand.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Vandaag een leuk klusje gedaan, namelijk een gat in het dashboard gemaakt.
Maar wel met een goed doel, namelijk voor een klokje.
Op dezelfde plek waar normaal de DeLuxe klok zit, de maten heb ik gekregen van iemand van TheSamba.com.
Lekker bijdetijd als de bus eenmaal rijdt.
Maar wel met een goed doel, namelijk voor een klokje.
Op dezelfde plek waar normaal de DeLuxe klok zit, de maten heb ik gekregen van iemand van TheSamba.com.
Lekker bijdetijd als de bus eenmaal rijdt.
Dus.
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
EeVeeWee schreef:De snelheidsmeter/kilometerteller was in een duidelijk gebruikte staat, zowel voor als achter.
Ik heb hem in Duitsland laten reviseren, waarbij veel nieuwe onderdelen gebruikt zijn.
Het lijkt nu wel een nieuwe teller, zelfs de kilometerstand.
ziet er goed uit, zou je het adres willen delen, of op het forum of via PB! Mijn meter is nog prima, maar de teller is versleten en staat soms stil, en dit ziet er ook wel lekker fris uit!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Geen probleem, ik weet alleen niet zeker of hij ook T2 tellers doet maar dat is een kwestie van een vraag per e-mail sturen. Het is Thorsten Schneider en dit is zijn e-mail adres:
vw-museum@freenet.de
vw-museum@freenet.de
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Op zondag 11 oktober 2015 begonnen met dit project, dus vandaag precies een jaar bezig.
Vorige week 50 geworden dus dubbel feest.
Inmiddels voorlopig het laatste laswerk gedaan, het neusdeel ook volledig doorgelast.
Alleen nog afwachten wat er eventueel met het stralen tevoorschijn komt.
Voor vervoer van de bus naar de straler, de spuiter en misschien later naar een warm land een autoambulance gekocht.
Om deze te verankeren de knop van een trekhaak aan een paal van 2 meter lang gelast en deze anderhalve meter in de grond geplaatst.
Daarna volgestort met beton, dus hopelijk niet makkelijk te verwijderen.
Vorige week 50 geworden dus dubbel feest.
Inmiddels voorlopig het laatste laswerk gedaan, het neusdeel ook volledig doorgelast.
Alleen nog afwachten wat er eventueel met het stralen tevoorschijn komt.
Voor vervoer van de bus naar de straler, de spuiter en misschien later naar een warm land een autoambulance gekocht.
Om deze te verankeren de knop van een trekhaak aan een paal van 2 meter lang gelast en deze anderhalve meter in de grond geplaatst.
Daarna volgestort met beton, dus hopelijk niet makkelijk te verwijderen.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Vandaag een spannende dag want het werd tijd om het gat voor het Dormobile hefdak te maken.
Eerst veel gemeten, lijnen uitgezet en daarna nog tig keer gecontroleerd voordat met de Dremel de hoeken uitgezet werden.
Daarna met extra dunne slijpschijf alle zijden doorgeslepen en een bijna-cabriolet is een feit!
Wel handig met zwaaien zo.
Eerst veel gemeten, lijnen uitgezet en daarna nog tig keer gecontroleerd voordat met de Dremel de hoeken uitgezet werden.
Daarna met extra dunne slijpschijf alle zijden doorgeslepen en een bijna-cabriolet is een feit!
Wel handig met zwaaien zo.
Dus.