A&E's Finse T1 1967 restauratie
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Heb bij mij het voorschot iets lager gemaakt en er een u pprofiel overheen gedrukt zo dat je een mooi stevig voorfront krijgt en de poten komen op staal te staan is sterker dan op hout!
@ blokkever, heb je de vulaansluiting in de bus zitten???
@ blokkever, heb je de vulaansluiting in de bus zitten???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Gaan jullie ff een biertje pakken op de vj-meet en daar lekker een boom opzetten
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Voor het verbinden en beveiligen van de startaccu en huishoudaccu alvast deze intelligente accuscheider aangebracht met een zekering.
Voor de geïnteresseerden, het is een Cyrix-ct: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf.
Bij het laden wordt eerst de ene accu volgeladen en dan pas de andere, zowel tijdens rijden als met acculader bij walstroom.
Maar met een schakelaar in de cabine kan ook een verbinding van een 30 seconden gemaakt worden om de huishoudaccu te helpen starten indien nodig.
De kabelschoenen zijn niet alleen geklemd maar ook nog gesoldeerd.
Voor de geïnteresseerden, het is een Cyrix-ct: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf.
Bij het laden wordt eerst de ene accu volgeladen en dan pas de andere, zowel tijdens rijden als met acculader bij walstroom.
Maar met een schakelaar in de cabine kan ook een verbinding van een 30 seconden gemaakt worden om de huishoudaccu te helpen starten indien nodig.
De kabelschoenen zijn niet alleen geklemd maar ook nog gesoldeerd.
Dus.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ziet er netjes uit. Echter zou ik toch daar een paar isolatiekappen opzetten!
https://stroomwinkel.nl/aansluiten/isol ... 25mm2.html
Bovendien zou ik de kabel van battery 2 even vastzetten. Het trilt makkelijk los van het scheidingsrelais (spreek uit ervaring).
Hoe zit het bij jou met de dynamospanning en het Cyrix relais? Bij mijn Kever is de boordspanning doorgaans te laag om het relais te doen klappen. Met de externe lader gaat dit prima. Ik heb de spanningsregelaar al vervangen, maar hij komt stationair net aan op de 13,7 volt en dan klapt de Cyrix niet om. Alleen als ik op hogere toeren draai, wil het relais gaan schakelen. Daarom schakel ik beide accu's middels de brug bij om gezamenlijk te laden tijdens rijden. Ik overweeg een high-power dynamo te monteren. Dat weerhoudt mij een beetje om dit in de bus te monteren. (twee accu's in een Kever? ja, iets met een geluidsinstallatie).
https://stroomwinkel.nl/aansluiten/isol ... 25mm2.html
Bovendien zou ik de kabel van battery 2 even vastzetten. Het trilt makkelijk los van het scheidingsrelais (spreek uit ervaring).
Hoe zit het bij jou met de dynamospanning en het Cyrix relais? Bij mijn Kever is de boordspanning doorgaans te laag om het relais te doen klappen. Met de externe lader gaat dit prima. Ik heb de spanningsregelaar al vervangen, maar hij komt stationair net aan op de 13,7 volt en dan klapt de Cyrix niet om. Alleen als ik op hogere toeren draai, wil het relais gaan schakelen. Daarom schakel ik beide accu's middels de brug bij om gezamenlijk te laden tijdens rijden. Ik overweeg een high-power dynamo te monteren. Dat weerhoudt mij een beetje om dit in de bus te monteren. (twee accu's in een Kever? ja, iets met een geluidsinstallatie).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Als alles op maat en klaar is volgt er nog een isolatieronde, bedankt voor de tip.
Bij de T2a waar ik dezelfde opstelling had, werkte het scheidingrelais prima.
Zowel met de Cyrix acculader als de dynamo.
Ik ga er maar van uit dat het hier ook zal werken.
Bij de T2a waar ik dezelfde opstelling had, werkte het scheidingrelais prima.
Zowel met de Cyrix acculader als de dynamo.
Ik ga er maar van uit dat het hier ook zal werken.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Omdat de motor er nog niet in zit, nog eens in de motorruimte gedoken.
De huishoudaccu gemonteerd met een hoofdschakelaar in de driehoek naast de motorklep.
Via een zekering gaat de voedingsleiding naar binnen, vlak boven de wielkast links achter.
De huishoudaccu gemonteerd met een hoofdschakelaar in de driehoek naast de motorklep.
Via een zekering gaat de voedingsleiding naar binnen, vlak boven de wielkast links achter.
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
ziet er goed uit,
alleen vraagje waar heb je dat zwarte buis weg wat je o de draden heen hebt??
alleen vraagje waar heb je dat zwarte buis weg wat je o de draden heen hebt??
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
ik heb datzelfde spul paar jaar geleden ook gebruikt, gewoon bij de FLAPS gehaald ( friendly local autoparts store) bij ons is dat de Cartall/Rijsbergen.
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
on topic, bus blijft maar groeien. maar volgens mij is het einde van het project wel in zicht.
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Ik bestel alles zoveel mogelijk bij Rick Donkers.Tuinkabouter90 schreef: ↑zo mar 04, 2018 20:04 pmziet er goed uit,
alleen vraagje waar heb je dat zwarte buis weg wat je o de draden heen hebt??
https://www.rdae.nl
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Nou eind nog niet, maar wel flinke vorderingen.Briebelbus schreef: ↑zo mar 04, 2018 20:14 pmon topic, bus blijft maar groeien. maar volgens mij is het einde van het project wel in zicht.
gr
Marcel
Aanstaande zaterdag de motor ophalen!
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Projectfoto nummer 900: De 1775 cc motor opgehaald bij H.R. Engineering en samen met de CSP uitlaat naar onze bus gebracht.
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
dat wordt straks met 160 over de snelweg. ziet er allemaal weer proper uit
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's Finse T1 1967 restauratie
Het uitlaat bouwpakket is al gemonteerd, op de einddemper na.
Dus.