Weer even een update. Er is weer een hoop gebeurd de afgelopen tijd. Eerst begonnen met het afstellen. Begonnen met nieuwe olie en de kleppen gesteld. Gelijk ook maar de klepdekselpakkingen vervangen als het dan toch los ligt. Hierna heb ik de bus naar MCE engineering in Roermond gebracht. Hier is de krukasspeling en compressie gecontroleerd voordat er verder gegaan werd met het afstellen. Dit was allemaal in orde. De bougies die uit het blok kwamen waren echter minder goed, deze kwamen van een kever af, hierdoor en de schacht bijna 1cm korter waardoor de vonk dus een behoorlijke afstand af moet leggen. Niet optimaal zullen we maar zeggen
.
Toen dit vervolgens geregeld was hadden we een goede basis om mee te beginnen. De bus is de dyno op gegaan om vervolgende op een uiterst teleurstellende 28pk en een kleine piek met 68nm koppel. Dit dus al na het vervangen van bougies, kleppen stellen etc. Ook is het feest na 3500 toeren al afgelopen, dan kakt alles gigantisch in.
Maar goed, Emile heeft zijn magie erop losgelaten en 6 runs later kwam daar een respectabele 49pk en 78nm koppel uit aan het wiel. Maar vooral de vlakke en strakke vermogenslijns is daarin erg fijn. Bus rijdt heel erg soepel nu en zit nergens meer een dipje of hapering in. Kortom, ik ben er super blij mee en ook erg te spreken over MCE in Roermond, mag gezegd worden! Zie hier de voor en na situatie:
Nog een fototje van de testbank:
Afgelopen maandag het chassis wat aangepast omdat ik nogal last had van een aanlopende aandrijfsas en reactiearm. Ik ben dit dus (met hulp) gaan notchen. We hebben ervoor gekozen een buis door de flexen en in het chassis te lassen. Eerst achter omhoog zetten, staat aan de voorkant wel leuk
Vervolgens de ophanging en alles wat in weg hangt losmaken en aan de kant hangen. Vervolgens de benodigde ruimte maken in het chassis en proefpassen:
Vervolgens aflassen en hetzelfde truukje 10cm verder herhalen. Deze hebben we ovaal gemaakt omdat de reactiearm schuin onder je chassis doorloopt. Zo heb je wat meer ruimte. Vervolgens menie er overheen en door naar de andere kant.
Tussendoor even een sfeerimpressie van de werkruimte
Vervolgens toen de menie droog was een vers laagje tectiel erover en het ziet er weer prima uit:
Vervolgens liep er nog iets aan tijdens het rijden, dit bleek het nokje boven de veerplaat te zijn. Deze heb ik dus ook nog even weggehaald. Ik moet nog testen of het aanlopen nu dan ook echt voorbij is maar ik ga er vanuit dat nu alles opgelost is. Voor staat de Coiloverset nu op de laagste stand (15cm verlaging) en achter heb ik de bus ook nog 2cm omlaag geschroefd. Foto's volgen nog, was telkens donker of het regende te hard. Het nokje wat weg is:
Omdat ik toch bezig was wou ik gelijk het volgende probleem tackelen. Ik had nogal last van een benzinelucht in de bus als ik net getankt had. Bij halvolle tank of minder is het probleem er niet. Ik moest het dus ergens zoeken in de ontluchting. Gelukkig heb ik een type 4 motor dus kan het brandschot er zonder al teveel moeite uit (lees motor demonteren is niet nodig). Ik trof al heel snel de boosdoener aan:
Gezocht of ik dit bochtje ergens kon kopen maar kwam hem nergens tegen. Iets verder gedacht en de volgende oplossing bedacht:
Weer een probleempje opgelost. De ontluchting ga ik nu helemaal afdoppen en dan ga ik vervolgens een gaatje in mijn tankdop maken. Dan ben ik van alle eventuele benzineluchtjes achter het brandschot af. Wordt dus nog vervolgt.
als afsluiter nog een plaatje van een gala wat ik vorige week heb mogen rijden: