T2b Tintop 1975

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » zo nov 22, 2015 20:28 pm

Toch maar eens begonnen met het verhaal van onze bus.

Wat vooraf ging…. We hebben al een aantal jaren een kevertje als tweede auto. Toen mijn werk te ver werd om te fietsen en toch allebei mobiel wilden zijn heb ik mijn kans gegrepen en een kever gekocht. Niet dat ik er verstand van heb, nog niet trouwens, maar ik wilde al jaren een kever. Nou dat heb ik geweten. Toch meer verrot als ik dacht, stuurhuis heel veel speling en nog wat waarschijnlijk bekende punten. Verkocht met leergeld en beetje doorgespaard voor een andere. Deze tweede kever rijden we nu al een jaar of zes.

Afbeelding

Februari 2014. werd ik getipt over een busje. Ook te gek, dat leek me wel wat! Afspraak gemaakt, proefritje en ergens op de brug gezet om de onderkant eens te bekijken. De bus was al eens aangepakt en opnieuw gespoten, maar er waren toch alweer wat roestplekken op de bekende plekken. Dit ook omdat de bus alweer een paar jaar op de openbare weg was geparkeerd. Misschien tegen beter weten in, zonder echt verstand van zaken, een bod gedaan. Wat meteen werd geaccepteerd…… oei! We hebben een bus :o :D Te gek!
De bus had een simpel zelfbouwinterieurtje, maar dat moest eruit natuurlijk. Dat kan beter. Mooi winterproject. Eerst maar eens een beetje rijden en wennen. Dagje weg, en ook naar de keverdag in Schagen geweest. Ha, zelfs nog een minivakantie (rondje IJsselmeer) om te kijken wat we nou precies makkelijk zou zijn als interieur.
September 2014. De bus leeg gerooid en alles naar het grof vuil, behalve de koelkast. Natuurlijk wilde ik ook de slechte plekken meteen aanpakken. Dit kan ik niet zelf, dus hulp ingeroepen om het laswerk te doen, waarvoor hulde!
Uiteindelijk is de bus dus voor 75% rondom aangepakt, dwz de onderste 20 cm. Met name de wielkasten en de achterkant. Was allemaal slechter als ik dacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

December 2014. Ik mocht bij de spuiterij de bus zelf strak maken met hun spullen en instructies. Top! Wel een lastig klusje trouwens. Finishing touch door hun laten doen, zelf krijg je het niet goed genoeg :roll: , aldus de pro’s. Uiteindelijk heeft de bus daar 3 maanden gestaan en kom ik m’n gang gaan. Dus van het een komt het ander en zijn er toch wel extra dingen aangepakt zoals onderkant en wielkasten in de tectyl, laadvloer en dakrand. Ook de rand van de voorruit zaten wat extra afwateringsgaatjes….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maart 2015. Tijd om te beginnen aan het interieur. Hele winter over na kunnen denken hoe en wat. Ook wel een beetje afgekeken bij anderen…. Sorry. Dit is het resultaat tot zo ver:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hoe het was.... :lol: :lol:
Afbeelding

Tussendoor ook nog wat andere dingen verbeterd. Onder andere gereviseerde carbs, trekhaak eronder, nieuwe startmotor, louvreraam opgeknapt (moet nog in elkaar en nog geplaatst), bumpers opnieuw gespoten en velgen gestraald en gespoten.
We zijn hartstikke blij met onze bus, moet nog wel wat gebeuren. Onder andere huishoudaccu met alles wat er aan vast zit. Ben me wel aan het inlezen maar ben een behoorlijk onwetend met 12 volt. Ben ook nog bezig met 2 kastjes. Al met al leuk om te doen en heel leerzaam.

Zomer 2015 een paar leuke uitjes gedaan en jawel, ook nog een week naar België geweest. 1200 km zonder noemenswaardige problemen (behalve een verkeerd aangesloten stekkertje op de startmotor. Met hierdoor zo nu en dan wat startproblemen :x ) maar onderweg opgelost.

Wordt vervolgd! Groet vanaf Texel.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door EeVeeWee » zo nov 22, 2015 20:35 pm

Goed aangepakt de rottigheid zo te zien, hopelijk heb je er nu voorlopig geen last meer van.
Mooie bus zeg, vooral de kleurcombinatie staat erg goed!
Dus.

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door rastabus » zo nov 22, 2015 20:51 pm

hele mooie bus, ziet er weer fris uit zo.
Is het een voormalige brandweerbus? je hebt namelijk een verhoogde voorbumper en de speciale bevestiging hiervoor.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Tuinkabouter90 » zo nov 22, 2015 20:54 pm

goed bezig geweest is leuke bus om te zien :D

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » zo nov 22, 2015 21:20 pm

Bedankt! Moet nog een hoop leren maar dat komt wel denk ik.
Het idd een oude brandweer bus uit Duitsland. Helaas niet meer met de originele 2 ltr motor maar nu een 1800. Ergens rond 2002 naar Nederland gehaald en als project weggezet. In 2011 of 12 afgemaakt en verkocht aan de gene van wie wij hem gekocht hebben. Is hoogst waarschijnlijk ook bij een ongeluk betrokken geweest. Gezien de laag plamuur rechts. Magneetje vergeten[SMIRKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door berliner » zo nov 22, 2015 21:41 pm

Ziet er goed uit! en ook een mooi interieur.

Gebruikersavatar
Jonne_f
Actief Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: wo apr 08, 2015 18:12 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Jonne_f » zo nov 22, 2015 21:55 pm

Netjes! Heel verschil zonder die ventilatie gaten;)

Gebruikersavatar
VWT2a
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: do nov 13, 2014 15:13 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door VWT2a » ma nov 23, 2015 23:38 pm

Die is opgeknapt. Mooi gedaan hoor. Ken de bus nog toen ie buiten stond in Den Helder. Leuk om de bus winters te zien staan maar voor de bus toch stuk minder.

Veel plezier er mee.

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » di dec 01, 2015 21:14 pm

Vandaag bus laten keuren. Geen probleem zoals wel verwacht. Kan ik weer verder met het interieur. Electra ben ik me in aan het verdiepen. komt wel goed hoop ik.
Ook meteen compressie laten meten. Cilinder 3: 6, de rest was 10. Tijdens het rijden merk ik er eigenlijk niets van. Er zit in ieder geval genoeg power in de motor. Moet ik me zorgen maken of maakt het niet zoveel uit? Niet dat ik het zelf kan oplossen maar toch..

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door mobiel70 » di dec 01, 2015 22:31 pm

Ziet er erg fraai uit!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » di dec 01, 2015 23:05 pm

Bedankt!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door freddeblok » wo dec 02, 2015 6:56 am

Kunnen we al dat moois bekijken op de voorjaarsmeeting?

Denk zo maar dat veel gekeken gaat worden naar je huisvlijt.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » do dec 03, 2015 14:36 pm

Helaas ga ik daar niet bij zijn. Wat ik overigens wel eens wil meemaken, er komen vast meer kansen. De datum kwam ik tegen in de nieuwe Pano, waarvoor hulde, en deze ziet er weer goed uit. Maar hemelvaart weekend ga ik echt niet redden, of het moet een heenenweertje worden op zondag. Dan is als ik aankom iedereen al aan het inpakken. Ik werk in de horeca en dit is hier een topweekend.
Veel plezier op de voorjaarsmeeting

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » za jan 30, 2016 13:27 pm

Het gaat gestaag verder, met dank aan onderwerpen en antwoorden in andere onderwerpen. Nu wil ik een acculader plaatsen boven het linker achterwiel, en daar moet ik een paar gaten voor boren. Kan ik dat ongestraft doen of zit er iets kwetsbaarste achter? Volgens mij is het een lege ruimte...
Afbeelding
Ook ben ik nog op zoek naar een deksel die hier op moet. Kan iemand me hier aan helpen?
Afbeelding

Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: T2b Tintop 1975

Bericht door Henk Tex » vr feb 05, 2016 23:22 pm

Achterste kast en dakkast met verlichting in de bus geplaatst. Zelfbouw. Is wel zoals ik het in gedachten had
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk

Plaats reactie