Redwesty '71
Geplaatst: ma nov 09, 2015 10:10 am
Hallo, Ik ben Maarten, ben 22 jaar oud en woon in Zeeland. Na een Kever opgeknapt te hebben en een 181'er samen met mijn vader, ben ik bij mijn nieuwe project aanbeland; een T2a Westy uit '71. Een Westy stond al een tijdje op mijn verlangenlijstje en de afgelopen maanden hield ik diverse sites in de gaten, waaronder ook deze. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen in Washington, Amerika en heb daar mijn slag kunnen slaan. Waarom in Amerika? Zo is het allemaal gegaan:
De Kever, nog steeds in mijn bezit:
De 181'er, vorige maand verkocht:
Het was eind augustus toen ik een beetje aan het rondneuzen was op TheSamba. Ik had niet direct de intentie om iets te kopen, maar ik houd toch altijd de verkoopsites in de gaten, want wie weet. Die dag was zo'n dag. Tijdens het scrollen kwam ik een Westy uit 1971 tegen. Ik klikte erop las de advertentie en werd doorgelinkt naar een Facebookpagina. Daar stond een filmpje van 5 minuten met een rondleiding van de Westy.
De Westy trok mijn interesse omdat het ding nog in de originele lak stond, de neus geen deuken had en het interieur bijna helemaal compleet was. Ik stuurde een mail met de vraag of ze ook aan internationale verkopen deed en liet mijn telefoonnummer achter. Verschepen was geen probleem en toen werd het serieus.
De weken daarna volgden meer filmpjes, foto's en kwam ook het verhaal waarom ze de camper verkocht. Haar man had was recent overleden en aan haar de taak om de hobby van hem te verkopen. Circa 30 dertig bussen, 20 Kevers en een berg aan onderdelen stonden daar te wachten op een nieuwe eigenaar. Een daarvan was ik.
Het besef kwam dat ik -nog studerende- er niet drie auto's op na kon houden en ik besloot de 181 te verkopen. Binnen twee weken ging die op transport naar Duitsland. Het geld ging naar de Westy en ik regelde een 'shipper'. Hij zorge dat de bus in Washington werd opgehaald, 1400 kilometer over de weg naar California werd gebracht. Vanaf daar ging de Westy aan boord om vervolgens nog 9 havens aan te doen en deze week is het dan zo ver; Rotterdam.
De plannen zijn om eerst te kijken of alle elektriciteit werkt en anders werkend te krijgen en dan de motor aan de praat te krijgen. Vervolgens het laswerk aan te pakken, want ik weet sowieso dat de linker dorpel vervangen moet worden, de wielschermrand links en de voorvloer links en rechts. Tevens moet er een nieuwe voorruit in, een nieuw keukenblokje (dat ontbreekt) en alles opnieuw laten bekleden ook het tentdoek.
Het is de bedoelding de Westy voorlopig nog niet te spuiten. Tenzij het echt heel erg tegen zit en er dermate veel plaatwerk vervangen moet worden dat spuiten wel moet. De bedoeling is om er een soort beschermlaag overheen te zetten, zodat de 'patina' behouden blijft. Zodra de bus in de garage staat, zal er een update volgen!
De Kever, nog steeds in mijn bezit:
De 181'er, vorige maand verkocht:
Het was eind augustus toen ik een beetje aan het rondneuzen was op TheSamba. Ik had niet direct de intentie om iets te kopen, maar ik houd toch altijd de verkoopsites in de gaten, want wie weet. Die dag was zo'n dag. Tijdens het scrollen kwam ik een Westy uit 1971 tegen. Ik klikte erop las de advertentie en werd doorgelinkt naar een Facebookpagina. Daar stond een filmpje van 5 minuten met een rondleiding van de Westy.
De Westy trok mijn interesse omdat het ding nog in de originele lak stond, de neus geen deuken had en het interieur bijna helemaal compleet was. Ik stuurde een mail met de vraag of ze ook aan internationale verkopen deed en liet mijn telefoonnummer achter. Verschepen was geen probleem en toen werd het serieus.
De weken daarna volgden meer filmpjes, foto's en kwam ook het verhaal waarom ze de camper verkocht. Haar man had was recent overleden en aan haar de taak om de hobby van hem te verkopen. Circa 30 dertig bussen, 20 Kevers en een berg aan onderdelen stonden daar te wachten op een nieuwe eigenaar. Een daarvan was ik.
Het besef kwam dat ik -nog studerende- er niet drie auto's op na kon houden en ik besloot de 181 te verkopen. Binnen twee weken ging die op transport naar Duitsland. Het geld ging naar de Westy en ik regelde een 'shipper'. Hij zorge dat de bus in Washington werd opgehaald, 1400 kilometer over de weg naar California werd gebracht. Vanaf daar ging de Westy aan boord om vervolgens nog 9 havens aan te doen en deze week is het dan zo ver; Rotterdam.
De plannen zijn om eerst te kijken of alle elektriciteit werkt en anders werkend te krijgen en dan de motor aan de praat te krijgen. Vervolgens het laswerk aan te pakken, want ik weet sowieso dat de linker dorpel vervangen moet worden, de wielschermrand links en de voorvloer links en rechts. Tevens moet er een nieuwe voorruit in, een nieuw keukenblokje (dat ontbreekt) en alles opnieuw laten bekleden ook het tentdoek.
Het is de bedoelding de Westy voorlopig nog niet te spuiten. Tenzij het echt heel erg tegen zit en er dermate veel plaatwerk vervangen moet worden dat spuiten wel moet. De bedoeling is om er een soort beschermlaag overheen te zetten, zodat de 'patina' behouden blijft. Zodra de bus in de garage staat, zal er een update volgen!