Redwesty '71

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door fahtal » wo aug 10, 2016 13:52 pm

Goed bezig. Nu nog een zonnepaneel erop een je hebt geen wal stroom meer nodig met die koelkast.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Redwesty '71

Bericht door berliner » wo aug 10, 2016 15:24 pm

Ziet er netjes uit! Heb je bewust er voor gekozen om de aluminiumlijst aan de buitenkant van het hefdak
te bevestigen? Orgineel hoort dit aan de binnenkant van het hefdakdoek te zitten ! Het doek staat er
overigens mooi strak bij.

Mvg Jan

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » do aug 18, 2016 16:23 pm

@berlinder Nee niet bewust voor gekozen. Ben er eigenlijk pas kritisch naar gaan kijken na jouw opmerking. Het doek staat inderdaad strak, maar had bij nader inzien de aluminiumlijst liever toch aan de binnenkant gehad ivm water dat in de lijst kan blijven staan. Als de Westy eenmaal door de keuring is, ga ik kijken of ik het doek nog om kan slaan naar binnen.

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » ma jan 30, 2017 21:29 pm

Gezien mijn laatste post, is het weer eens tijd voor een update! De bouw vordert gestaag en ik ben toch maar aan de slag gegaan met het tentdoek aan te passen. Zoals Berliner terecht opmerkte zat het doek wel strak, maar zag het er niet heel fraai uit met de rails zo aan de buitenkant. Gelukkig had ik geen popnagels gebruikt en kon ik alles er weer uit schroeven. Na een paar uur pielen toch weer alle schroeven op de goede plek gekregen en het doek samen met mijn vader strak terug kunnen plaatsen. Job done!

Afbeelding

De grootste klus die daarop volgde was de motor terugbouwen. Omdat de motor in de Kever iets meer vermogen heeft (onder meer 1679cc, 043 cilinderkoppen, 009 ontsteking en dubbele 40mm carbu’s) besloten om deze in te bouwen in de Westy. De weken daarvoor had ik daarom de motor uit de bus nagelopen en gereedgemaakt voor in de Kever. De ruil:

Afbeelding

Afbeelding

De motor uit de Kever ook nagelopen en besloten om nieuwe cilinders te plaatsen, carbu’s te laten reinigen, koppelingsplaat te vervangen en de kleppen op te schuren. Dat gedaan hebbende, hoopvol de motor weer ingebouwd. Zonder hinder van een achterpaneel (bij de Kever en de 181’er allebei niet afneembaar) dachten we dat doen we ‘even’. Lang verhaal kort: zelden zo gefrustreerd geweest bij het inbouwen van een motor. Het lukte ons maar niet om de motor recht voor de versnellingsbak te hangen, waardoor de prise as telkens niet zijn weg vond. Maar ach, de aanhouder wint en na wat vloekjes hier en daar toch de motor erin gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

De dagen erna bezig geweest met de afstelling van de carburateurs. Voor het gaspedaal heb ik trouwens die upgrade genomen van Buttys Bits. Is heel makkelijk te installeren en het pedaal komt nu veel beter terug bij accelereren.

Afbeelding

De bus rijdt, remt schakelt en dus door naar de voorkant. De vooruit. Die had ik er expres nog niet ingezet, omdat we nog wat bedrading bij het dashboard weg moesten werken. De ruit stond al wel twee maanden te wachten, maar gelukkig wel goed verpakt. Toen was het moment daar. De ruit paste als een handschoen alleen het laatste stukje niet. Wij voorzichtig duwen en wat kleine bonsjes geven met al snel dit als resultaat:



Afbeelding

Vaarwel nieuwe ruit. Vaarwel goed humeur. De volgende dag maar om een nieuwe ruit gereden en het trauma van de vorige dag verwerkt:

Afbeelding

Het volgende hoofdstuk was de besturing. Vanaf het begin zat er al niet iets helemaal goed in het stuurhuis. Telkens bij het indraaien hoorde je een tik en stuurde hij zwaarder. Even mijn opties afgewogen: gereviseerd A-stuurhuis of een nieuw B-stuurhuis. Voor dat laatste gekozen vanwege de prijs en de kleinere draaicirkel van het B-stuurhuis. Met een kleine aanpassing (een van de gaten in de chassisbalk komt niet overeen) weer een elegant sturend busje.


Ook begint het interieur steeds meer ergens op te lijken en zijn we nu dan toch echt aan het afronden... Althans voor de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De velgen heb ik laten stralen en grijs laten spuiten. Rondom nieuwe bandjes erop laten leggen en afgelopen maand naar een Apk-keuringsstation in de buurt geweest om de lampen te stellen, remmen te testen en alles eens goed te laten bekijken alvorens we afreizen naar de RDW. Bij het apk-keuringsstation niet echt gekke dingen tegengekomen en ik ben van plan om dit weekend nog wat te klussen waaronder de kachel aan te sluiten en een elektrisch pompje inbouwen voor de ruitenwisservloeistof en dan eens de RDW bellen voor een afspraak.


Afbeelding

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Redwesty '71

Bericht door ardeko » ma jan 30, 2017 21:59 pm

Mooie bus !

Plaats reactie