Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
- KoosAbrikoos
- Beginner
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo okt 28, 2015 18:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Groenlo
Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Hoi hoi!
Mijn vriendin en ik zijn sinds enkele weken in het bezit van een uit Californië afkomstige Early Bay uit 1971. We zijn gevallen voor de ontzettend gave patina en willen de charme van de bus dan ook koste wat kost behouden. Gezien de bus geïmporteerd is staat de bus nog niet op Nederlands kenteken. De aankomende maanden zullen we haar dan ook grondig onder handen nemen om de bus op kenteken te krijgen. Maar, uiteraard gaat het verder dan dat..
Afgelopen weekend zijn we begonnen met de demontage. De onderkant van de bus is erg hard, dus hier hebben we gelukkig geen omkijken naar. Echter hebben we wel te maken met een verrotte vloerplaat, cabinevloer, batterijplaat en een aangetaste voorruitrand. Het lassen van de verrotte delen heeft dan ook prio. In de tussentijd staat de remmerij en de voor- & achteras op de planning.
Middels dit topic zullen we jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden!
Bob & Tara
Aankoop:
En het demonteren kan beginnen....
Mijn vriendin en ik zijn sinds enkele weken in het bezit van een uit Californië afkomstige Early Bay uit 1971. We zijn gevallen voor de ontzettend gave patina en willen de charme van de bus dan ook koste wat kost behouden. Gezien de bus geïmporteerd is staat de bus nog niet op Nederlands kenteken. De aankomende maanden zullen we haar dan ook grondig onder handen nemen om de bus op kenteken te krijgen. Maar, uiteraard gaat het verder dan dat..
Afgelopen weekend zijn we begonnen met de demontage. De onderkant van de bus is erg hard, dus hier hebben we gelukkig geen omkijken naar. Echter hebben we wel te maken met een verrotte vloerplaat, cabinevloer, batterijplaat en een aangetaste voorruitrand. Het lassen van de verrotte delen heeft dan ook prio. In de tussentijd staat de remmerij en de voor- & achteras op de planning.
Middels dit topic zullen we jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden!
Bob & Tara
Aankoop:
En het demonteren kan beginnen....
Laatst gewijzigd door KoosAbrikoos op ma nov 02, 2015 21:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
welkom, ziet er leuk uit.
succes met de resto
succes met de resto
- Tije
- Nieuweling
- Berichten: 47
- Lid geworden op: za aug 16, 2014 16:21 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Dat ziet er uit als een mooi project, succes en veel plezier.
Groet Tije
Groet Tije
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Prachtige kleurencombi.
Wat is verder de bedoeling?
Wat is verder de bedoeling?
Groeten, Remon.
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Al weer een mooie early bay in het oosten van het land erbij!
Veel rijplezier ermee en succes met de restauratie.
Veel rijplezier ermee en succes met de restauratie.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Welkom, veel succes en plezier met je mooie bus
grt Richard
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- KoosAbrikoos
- Beginner
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo okt 28, 2015 18:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Groenlo
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Bedankt voor de leuke reacties!
We gaan de bus in fases aanpakken. Om te beginnen zullen we ons de aankomende weken storten op de remmerij en het onderstel. Vervolgens worden de rotte plekken aangepakt, nieuw plaatwerk in de lak gezet en de hele boel van top tot teen geconserveerd. In de tussentijd wordt de originele 1600 gereviseerd, de elektriciteit nagekeken om tot slot af te sluiten met het interieur. Wat klinkt het ineens makkelijk :..
Afgelopen weekend alle slechte plekken maar eens goed in kaart gebracht en alles op de foto gezet. Veelal de 'bekende slechte plekken' waar het roestmonster ook hier zijn werk weer heeft gedaan:
Vloerplaat
Accuplaat
Cabinevloer & Inhaakpunten voor de bank
Raamsponning
Maar gelukkig zijn er ook pluspuntjes:
Dwarsbalken en krikpunten
Voor zover ik kan zien zijn de dwarsbalken, krikpunten, etc niet aangetast. Hopelijk ook niet vanaf de bovenkant, maar daar gaan we snel genoeg achter komen.
Daarnaast v/h weekend ook alle ramen eruit gehaald. Dat was nog een hele opgave met al dat uitgedroogde "rubber"; het was eerder beton te noemen! Gelukkig de voorruit er onbeschadigd uit kunnen halen. Je hoort toch wel vaak dat deze het bij het demonteren spontaan begeeft.
Voorruit en voorruitrubbers
Vervolgens de voorkant omhoog, banden eronder uit en bekijken wat de stand van zaken is omtrent de remmerij, fuseekogels, et cetera. Bij K&K van te voren een remmen- & remklauw reparatieset inclusief nieuwe remleidingen besteld om vliegend van start te gaan. Al snel was te zien dat de wiellagers & fusseekogelhoesjes hun beste tijd hebben gehad. Daarnaast zaten de draagarmen goed onder de troep..
Eenmaal bij de remklauwen aangekomen kwam ik tot de verrassende ontdekking dat er geen remblokjes aanwezig waren. Nóg verrassender was het feit dat er aan de rechter voorzijde niet eens een remklauw aanwezig was. Dacht ik even mijn remmen te gaan reviseren afgelopen zondag .
Te reviseren remklauw
Op de linkerklauw zit echter wel een scheurtje bij het ontluchtingsnippel. De ontluchtingsventielen zijn daarnaast aardig krom getrokken. Ik denk dat dit scheurtje hier dan ook door is ontstaan. Is dit scheurtje (zie onderstaande foto) nog te repareren d.m.v. metaallijm, of raden jullie dit af en adviseren jullie een nieuwe remklauwen set? Je ziet wel dat hier remvloeistof door heen sijpelt, zodra je aan het ontluchtingsnippeltje draait.
Scheurtje onder ontluchtingsventiel
Daarnaast gaat het ontluchtingsnippeltje aan de andere zijde vele malen dieper tot het schroefdraad niet meer zichtbaar is. Aan de kapotte kant draait hij minder ver en blijft het schroefdraad zichtbaar. Is dit normaal, of moet hij ook hier verder kunnen?
Andere (goede) zijde:
Morgen komt er weer een vervroegd kerstpakket van Paruzzi binnen met een factuur van 4 A4'tjes vol aan vervangende onderdelen.. Daarnaast is het wachten op een verstelbare & verlaagde vooras inclusief 2.5" dropped spindles en 3.25" horseshoes van Wagenswest uit America!
Wordt vervolgd..
Bob & Tara
We gaan de bus in fases aanpakken. Om te beginnen zullen we ons de aankomende weken storten op de remmerij en het onderstel. Vervolgens worden de rotte plekken aangepakt, nieuw plaatwerk in de lak gezet en de hele boel van top tot teen geconserveerd. In de tussentijd wordt de originele 1600 gereviseerd, de elektriciteit nagekeken om tot slot af te sluiten met het interieur. Wat klinkt het ineens makkelijk :..
Afgelopen weekend alle slechte plekken maar eens goed in kaart gebracht en alles op de foto gezet. Veelal de 'bekende slechte plekken' waar het roestmonster ook hier zijn werk weer heeft gedaan:
Vloerplaat
Accuplaat
Cabinevloer & Inhaakpunten voor de bank
Raamsponning
Maar gelukkig zijn er ook pluspuntjes:
Dwarsbalken en krikpunten
Voor zover ik kan zien zijn de dwarsbalken, krikpunten, etc niet aangetast. Hopelijk ook niet vanaf de bovenkant, maar daar gaan we snel genoeg achter komen.
Daarnaast v/h weekend ook alle ramen eruit gehaald. Dat was nog een hele opgave met al dat uitgedroogde "rubber"; het was eerder beton te noemen! Gelukkig de voorruit er onbeschadigd uit kunnen halen. Je hoort toch wel vaak dat deze het bij het demonteren spontaan begeeft.
Voorruit en voorruitrubbers
Vervolgens de voorkant omhoog, banden eronder uit en bekijken wat de stand van zaken is omtrent de remmerij, fuseekogels, et cetera. Bij K&K van te voren een remmen- & remklauw reparatieset inclusief nieuwe remleidingen besteld om vliegend van start te gaan. Al snel was te zien dat de wiellagers & fusseekogelhoesjes hun beste tijd hebben gehad. Daarnaast zaten de draagarmen goed onder de troep..
Eenmaal bij de remklauwen aangekomen kwam ik tot de verrassende ontdekking dat er geen remblokjes aanwezig waren. Nóg verrassender was het feit dat er aan de rechter voorzijde niet eens een remklauw aanwezig was. Dacht ik even mijn remmen te gaan reviseren afgelopen zondag .
Te reviseren remklauw
Op de linkerklauw zit echter wel een scheurtje bij het ontluchtingsnippel. De ontluchtingsventielen zijn daarnaast aardig krom getrokken. Ik denk dat dit scheurtje hier dan ook door is ontstaan. Is dit scheurtje (zie onderstaande foto) nog te repareren d.m.v. metaallijm, of raden jullie dit af en adviseren jullie een nieuwe remklauwen set? Je ziet wel dat hier remvloeistof door heen sijpelt, zodra je aan het ontluchtingsnippeltje draait.
Scheurtje onder ontluchtingsventiel
Daarnaast gaat het ontluchtingsnippeltje aan de andere zijde vele malen dieper tot het schroefdraad niet meer zichtbaar is. Aan de kapotte kant draait hij minder ver en blijft het schroefdraad zichtbaar. Is dit normaal, of moet hij ook hier verder kunnen?
Andere (goede) zijde:
Morgen komt er weer een vervroegd kerstpakket van Paruzzi binnen met een factuur van 4 A4'tjes vol aan vervangende onderdelen.. Daarnaast is het wachten op een verstelbare & verlaagde vooras inclusief 2.5" dropped spindles en 3.25" horseshoes van Wagenswest uit America!
Wordt vervolgd..
Bob & Tara
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Toffe bus met een mooie kleuren combi. Laswerk lijkt nog mee te vallen. Hij gaat plat op z'n buik zo te lezen? Mooi project
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Mooi bus in de mooiste kleuren combo
Succes en veel plezier d'r mee..
Succes en veel plezier d'r mee..
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Mooie bus
De raamrubbers niet gewoon door gesneden?? Dan gaat het best makkelijk...
De raamrubbers niet gewoon door gesneden?? Dan gaat het best makkelijk...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- KoosAbrikoos
- Beginner
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo okt 28, 2015 18:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Groenlo
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
nelis schreef:Toffe bus met een mooie kleuren combi. Laswerk lijkt nog mee te vallen. Hij gaat plat op z'n buik zo te lezen? Mooi project
Thanks! Ik heb ze inderdaad erger gezien. Hopelijk valt het allemaal mee! Hij gaat inderdaad functioneel plat. Ik vind de T2 vele malen beter uitkomen wanneer deze subtiel verlaagd is. Echter moeten we er nog wel mee op vakantie kunnen.
los limbos schreef:Mooi bus in de mooiste kleuren combo
Succes en veel plezier d'r mee..
Dankje!
fahtal schreef:Mooie bus
De raamrubbers niet gewoon door gesneden?? Dan gaat het best makkelijk...
We hebben de rubbers van binnenuit doorgesneden. Dat ging behoorlijk goed.
Het loshalen van de deluxe sierlijsten was echter een ander verhaal, haha.
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Raamrubbers heb ik er net wat Fahtal zegt er gewoon uitgesneden en de trim als verloren beschouwd. Bij die bekende winkel in het midden van het land hadden ze nog 1 set Wolfsburg liggen voor een De Luxe en dat zit er nu perfect in.
Wat remmen betreft zou ik lekker verse remklauwen halen. Je wil echt niet te laat tot stilstand komen met je busje dan ben je meer kwijt.
Succes met de voortgang, de gang zit er lekker in.
Wat remmen betreft zou ik lekker verse remklauwen halen. Je wil echt niet te laat tot stilstand komen met je busje dan ben je meer kwijt.
Succes met de voortgang, de gang zit er lekker in.
Groeten, Remon.
- KoosAbrikoos
- Beginner
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo okt 28, 2015 18:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Groenlo
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
We zijn weer een paar weekjes verder! Na lang wachten is dan eindelijk onze verlaagde & versmalde vooras, dropped spindles en horse shoes van Wagenswest uit Amerika binnen gekomen. Super kwaliteit & afwerking!
Daarnaast ook bezig geweest met de rotte plekken. De rotte accuplaat, vloerplaat, raamrand en enkele slechte delen van de cabinevloer eruit geslepen en het nieuwe plaatwerk er alvast ingelegd. Gelukkig nog geen grote verrassingen tegengekomen .
Daarnaast ook bezig geweest met de rotte plekken. De rotte accuplaat, vloerplaat, raamrand en enkele slechte delen van de cabinevloer eruit geslepen en het nieuwe plaatwerk er alvast ingelegd. Gelukkig nog geen grote verrassingen tegengekomen .
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Early Bay Deluxe 1971 Sierra Yellow
Ziet er goed uit.
Mooie kleur combi.
Succes met de restsuratie.
Misschien haal je de voorjaarsmeeting wel.
Fred
Mooie kleur combi.
Succes met de restsuratie.
Misschien haal je de voorjaarsmeeting wel.
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.