Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » vr aug 28, 2015 1:52 am

Hoi,

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een VW Camper. De bedoeling is om deze in de loop van enkele jaren zo origineel mogelijk te restaureren.
Hopelijk is er via dit forum de nodige informatie te vergaren.
Gr Ruud

foto:
Afbeelding

update 29-08-2015: M-Plate

Afbeelding
Laatst gewijzigd door knoof op za aug 29, 2015 14:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door eelke » vr aug 28, 2015 7:47 am

Ziet er goed uit!

welkom.
hoe???

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door rastabus » vr aug 28, 2015 15:12 pm

Mooie basis, succes met de resto!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » vr aug 28, 2015 16:21 pm

Welkom!
Informatie en inspiratie is hier volop te vinden, en als je het niet kunt vinden dan vraag je maar ;)
Mooi kleurtje heeft jouw bus trouwens Afbeelding

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door berliner » vr aug 28, 2015 20:25 pm

Welkom! alweer een taiga groene erbij!! en succes met het restaureren,

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door fahtal » vr aug 28, 2015 20:42 pm

Heeeeel mooi kleurtje!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door Eppo91 » vr aug 28, 2015 20:59 pm

Mooi!
Welkom!!
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door ardeko » vr aug 28, 2015 22:23 pm

Hey is Olijfje terug ???

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » za aug 29, 2015 0:04 am

Leuk, alle reacties.
Nee, het is niet Olijfje. Deze bus is reeds in januari aangeschaft.
Ik heb net wel het verhaal van Olijfje gelezen. Ik vrees dat mijn bus een vergelijkbaar project is ;)
Bij mij ook lekkage op voorruit? en hefdak t.p.v. imperiaal, welke inmiddels verwijderd is. Verder zijn alle deuren en kleppen ROT!
Om de bus verrijdbaar te maken is de rechter dorpel geheel vervangen. (dit was 100% afkeur)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu tijdelijk met een kleurtje groen, dat een beetje lijkt op Taiga Grün. Aangebracht met een rollertje :)
Ik las in het verhaal iets over stukken plaatwerk over elkaar lassen. Bij mij is dit ook gedaan. In eerste instantie leek het mij een rare manier van lassen. De lasser heeft mij uitgelegd dat alles wat je last invloed heeft op de vorm van het plaatwerk. Door 2 harde stukken OP ELKAAR te lassen krijg je uiteindelijk een strakker geheel, dan stukken precies aan elkaar proberen te lassen. Het schijnt dat door vele puntlassen, warmte, rek, interne spanning er altijd wel wat vervorming optreedt.
Verder: nieuwe einddemper uitlaat en een remleiding links voor, waren genoeg voor de APK.

Zelf heb ik voor de stalling een massaschakelaar gemonteerd.

Afbeelding

Tot slot nog een kiekje van binnen (Mobil Büro von Kriminal Polizeibeambte Tampert & Freddy) :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door berliner » za aug 29, 2015 11:23 am

Je hebt in ieder geval al een mooi begin. Bij mijn bus waren op de achterpanelen ook halverwege
de panelen stukken plaat over elkaar gelast, de afwerking hadden ze met dikke lagen plamuur
gedaan :mrgreen: .Ik heb het hele paneel eruit geslepen en een compleet nieuw paneel erin gelast en de las
is gedaan in de naad waar de schuifdeur in rolt. ik had hier ook wel een beetje vervorming,daar ontkom
je niet aan. maar alle twee lasmethoden kunnen , ieder doet het op zijn eigen manier.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door Briebelbus » do sep 03, 2015 13:30 pm

leuk die T65 telefoons, ik heb er thuis ook een aantal in gebruik (via huiscentrale) achter mijn voip-modem :)
en succes met je project.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » vr sep 11, 2015 0:59 am

Wat is nu handig???

Misschien eerst een stukje voorgeschiedenis, WAAROM koop je een rijdend restauratie project?
In de zomer van 2014 zou ik bij kennisen logeren op een kleine camping. Daar mag alleen een klein bijzettentje bij de caravan staan... Dit had ik in 2013 al mogen ervaren :evil:
Zo kwam de gedachte: 'een campertje' zou ideaal zijn. Vervoer met een fatsoenlijk bed! Op Speurders zag ik op een gegeven moment een prachtige T2 met een vraagprijs die te mooi was om waar te zijn. Geboden, maar geen reactie en toen was hij weg ;)
Intussen wel een beetje verliefd geworden op de VW Westfalia campers. Dan ga je kijken wat er zoal op sites te vinden is. Dat viel dus eigenlijk erg tegen. Alles wat mij wel iets leek was boven budget. Wat wel betaalbaar was zag er niet uit. En hoe meer busjes je bekijkt, hoe meer eisen je gaat stellen. ;)
(Helaas ga je ook steeds meer beseffen dat je uiteindelijk veel geld nodig hebt)
Uiteindelijk gezocht op een latere Berlin of Helsinki. Ervan uitgaande dat de techniek van de latere T2's iets beter is dan vroege T2a's en T1's. Plus de mogelijkheid voor meer slaapplaatsen. Verder een zo origineel mogelijk interieur, in een redelijk tot nette staat, zodat die kosten even uitgesteld kunnen worden. En bij het zien van vele busjes op diverse sites, kreeg ik de indruk dat Amerikaanse Import vaak geen keukenblokje had... Dus bij voorkeur een Europeaan (zonder zij lichtjes)

Eind december zag ik een bus, waarbij ik het gevoel had, dat het wel eens een interessant exemplaar kon zijn. Ik had al eens gekeken wat er aan onderdelen te koop was, en zag dat er veel, zo niet alles nog verkrijgbaar is. Gereageerd en een afspraak gemaakt. In de tussentijd ook te raden gegaan bij een bevriende monteur en een autoschade herstelbedrijf, voor de kritieke punten waarop te letten.
De bus viel mee en tegen...
Mij was verteld goed op te letten op: randen v/d wielkasten achter, de naad bij de achterschermen, dakgoot, en eventueel onderkant. Verder of er geen olie onder lag (en controleren of er olie in zat)
De bus stond helaas strak tegen een muur in een bedrijfsruimte, zodat de schuifder niet open kon en ik die kant moeilijk kon bekijken. Al met al, de punten waarop ik moest letten leken in orde. De verkoper zei er eerlijk bij dat de rechterdorpel slecht was en dat het front waarschijnlijk flinke schade had, wat met (veel) plamuur gefatsoeneerd was. Het interieur zag er netjes uit en er waren originele stickertjes aanwezig op de meubels. Het was een latere T2 met 2L motor, Europese uitvoering... Gezien ik goed van vertrouwen ben en de verkoper mij eerlijk over kwam, kon dit wel eens mijn bus zijn. Tijdens de kestdagen nagedacht en besloten om de gok te wagen ;)

Bij aankomst in Alphen bij een bevriende monteur zagen ze precies zoals ik het beschreven had... Geen fraaie bus, maar hard op de punten waar het moet en mooi interieur.

Dit jaar vooral gekeken wat er gedaan moet worden en schoon gemaakt. (lees aanhikken tegen grote restauratie) ;)

NU de vraag: Wat is handig en zijn er tips??

Ik heb al het een en ander gevonden en gezien, te weten:
Bij het reinigen van het dak zag ik dat de afwatering van het bagege deel slecht is. Bij het rommelen aan de rubbers, bleef er water onder vandaan stromen... 1e vraag: Hoe hoort de afwatering te lopen?
Zoals al eerder vermeld, de gehele onderkant is eigenlijk slecht. (vermoedelijk al eens eerder geheel opgelapt) Front is ook slecht.

Mijn voorlopige idee is:
Plaatwerk rondom geheel aanpakken, buitenkant spuiten, ramen nieuwe rubbers, tochtraamframe links achter vervangen en de voorruit ook.
Het dak is erg verweerd en het tentdoek heeft zijn langste tijd gehad. Ik vrees dat ik deze gelijk zal moeten aanpakken met de rest van de buitenkant.
In het interieur heb ik helaas moeten constateren dat de zijpanelen waarschijnlijk niet origineel zijn (triplex met retro behang) en erger: HOUTWORM ! :cry:
Ik wilde eigenlijk het interieur voorlopig zo laten, maar de houtworm gooit roet in het eten...

PLAN:
- plaatwerk bij autoschade bedrijf dat de dorpel reeds vervangen heeft
- Interieur vergassen bij Ruvoma te Montfoort (milieu vriendelijke methode)
- Renovatie dak bij Repro Westy in Nieuwegein.
- Ruiten moet ik nog even bekijken, Renovatie lamellen ruit nu of later?
Waarschijnlijk is na restauratie van de buitenkant het budget weer even op ;)

- Motorisch loopt de bus goed, maar wat is minimaal nodig om ernstige schade te voorkomen? (ik mis o.a. de afdichting rond het blok en de bodemplaat. Waarschijnlijk zal ik eens een kleine controle check doen bij Volksrepairs te Berkel en Rodenrijs. (hier zijn ook de benodigde spullen reeds gekocht).

2e plan: interieur renovatie. Ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen of het huidige interieur ook het daadwerkelijk geleverde interieur is. Gezien de gasafvoer in B-stijl lijkt het wel aannemelijk een Helsinki uitvoering te zijn. Hier zal het grootste probleem de koelkast zijn... (niet leverbaar meer in de benodigde afmetingen)

Kort samengevat:
Tips voor restauratie?
Ervaringen met leveranciers en fabrikanten? (D bekende groene delen voor T1, zijn nauwlijks beschikbaar voor T2) Ik wil zo origineel mogelijk! Al vernomen dat fronten in het verleden moeilijk waren ivm pasvorm (braziliaans?)
Wat is handig om in de eerste stap mee te nemen en wat kan makkelijk in een 2e ronde gedaan worden?

Ik zou zeggen: BRAND MAAR LOS :)
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » vr sep 11, 2015 10:08 am

In de eerste stap zou ik zoveel mogelijk concentreren op het restaureren van de carrosserie, ik denk dat je wel je topic titel tijdelijk even een beetje moet inkorten als ik de hoeveelheid werk juist inschat :twisted:
Qua Plaatwerk is er veel keus, zelf heb ik goede ervaring met het plaatwerk van Alan Schofield en Classic Fab.
Probeer echter als het mogelijk is en je budget het toelaat zoveel mogelijk origineel VW plaatwerk te gebruiken.
Complete front heb ik géén ervaring mee, maar weet wel dat hij nu ook leverbaar is zonder "bult" zoals orgineel hoort op duitse bussen.
Als je dan je carrosserie weer netjes hebt kun je in iedergeval de bus weer rijdend maken en dan kun je stap voor stap de overige punten aanpakken zoals interieur, nieuwtentdoek e.d.

En wat de triplex panelen betreft, origineel zijn deze niet voorzien van hetzelfde fineer als wat op de kastjes zit, motief is wel hetzelfde maar het is veel dunner, ik denk dat je, zoals jij het omschrijft, wel de originele panelen er in hebt zitten. Is het motief wel hetzelfde als op de kastjes bij jou?

hieronder een foto van mijn interieur, daar zit het originele triplex nog in maar het motief is er bijna helemaal van verweerd/versleten, dat staat bij mij dus ook nog op het todo lijstje voor later.
Afbeelding

Succes met de restauratie, hou ons op de hoogte :)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door Wilfred » vr sep 11, 2015 10:27 am

leuke bus hoor.

De afdichting rondom je motor is wel cruciaal. Deze moet je echt zsm monteren wil je schade door oververhitting voorkomen.
ik denk dat ik het verder bij rijdend project zou houden als ik jou was. Voor volledige resto is lange adem nodig (en diepe zakken) en er zijn er maar weinig die dat op kunnen brengen. Op deze site strandden zo al een aantal projecten, en op marktplaats/speurders staan nog veel meer gestrande projecten. Daar wil je niet bij horen :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » vr sep 11, 2015 13:20 pm

Plaatwerk aanpakken en bus opnieuw spuiten is eigenlijk niet te doen als rijdens project.
Zeker als je het voorbereinde werk gaat doen voor het spuiten is het niet verstandig om met de bus te blijven rijden.
En bij een front vervangen zul je toch ook even een poosje niet kunnen rijden met de bus ;)

Plaats reactie