Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door berliner » wo feb 15, 2017 20:12 pm

Bij een autospuiter kunnen ze de kleur scannen . De taiga groene kleur op onze bus, is op het voorfront orgineel gebleven. hier heeft de spuiter een scan van gemaakt en exact de zelfde kleur op de rest van de bus gespoten en afgelakt met een blanke lak met een mooi resultaat.

m

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » wo feb 15, 2017 21:59 pm

Mijn spuiter heeft de kleur prima kunnen mengen op kleurnummer, ik had voor de zekerheid het frontrooster achtergelaten zodat ze nog wat aan konden passen maar was niet nodig.
Bij mijn bus komt er wel blanke lak overheen juist omdat de oude loodhoudende pigmenten er niet meer in zitten om verkrijting door UV te voorkomen.

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » zo feb 19, 2017 23:18 pm

De bus staat dus momenteel bij een autoschadeherstel bedrijf in Alphen aan den Rijn.
De jongen die 2 jaar geleden de rechter dorpel vervangen heeft (om de bus door de APK te slepen), is nu weer hard bezig met laswerk. Hij is begonnen met de deuren passen. Daarna heeft hij het front eraf geslepen. Bij het passen, meten en bekijken van de plaatdelen, krijgen we steeds meer de indruk dat alles op enkele slordige reparaties nog origineel in elkaar zit met puntlassen, zoals destijds in de fabriek gemaakt. Getracht wordt alles weer zo origineel mogelijk terug te plaatsen.

Afbeelding

Hierna bleek ook het binnenscherm van de voorruit ook geheel doorgerot te zijn. Gelukkig kon ik online nog een nieuw binnenscherm bestellen :)
Onder bij de bumper was de schade gelukkig aanzienlijk minder.

Afbeelding

Hier zijn enkele stukjes in gelast en is de boel in een koperverf gezet. Deze is overlasbaar en biedt bescherming tegen corrosie.

Afbeelding

De bovenkant van de luchtinlaat is ook vervangen en weer netjes vast gemaakt aan het nieuwe voorruit binnenscherm.

Afbeelding

Het binnenscherm was helaas niet helemaal gelijk aan het oude, er ontbraken lipjes, waaraan het dashboard bevestigd zit. Deze zijn er aan gezet. Verder bleek bij passen, dat de zijkanten lager liepen, dan het front. Hiervoor is er in de hoeken een klein reepje extra aan gezet.

Afbeelding

Voor het definitief plaatsen van het front, is er een gelijkende kleug groen gespoten op de plaatsen waar ze niet meer komen met spuiten.

Afbeelding

Aangezien mijn bus ooit geleverd is met een radio, (Blaupunkt Braunschweig als ik het goed heb), moest er ook een antenne bij. deze nu alvast geplaatst, zodat het gat hopelijk beter beschermd is tegen corrosie. Plaatsen via een boormal via een andere VW camper site uit Dordrecht ;)

Afbeelding

Vervolgens is het front geplaatst en weer met puntlassen vast gezet. Hiervoor heeft Jacob (de lasser) een van zijn klemtangen aangepast. ;)

Afbeelding

Eind resultaat zag er al heel behoorlijk uit :)

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer!
PS de kleur gaat gescanned worden. de eigen scanner gaf nog geen bevredigend resultaat. Wat de blanke lak betreft ben ik er nog niet uit. Origineel was het niet, en met extra lagen kunnen ook extra fouten ontstaan. (denk aan loslaten van blanke lak, wat je soms wel ziet bij auto's) Anderzijds geeft het mogelijk meer glans en bij goede verwerking geeft het ook misschien extra bescherming...

Gr. Ruud

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door Tuinkabouter90 » ma feb 20, 2017 0:08 am

goed bezig, word weer een nette bus zo :-)

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door DOKA '73 » ma feb 20, 2017 20:50 pm

ziet er goed uit, succes met de volgende stappen,
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door old brumax » di feb 21, 2017 0:19 am

Blanke lak nat in nat gespoten geeft de minste kans op afbladderen, dat gebeurd meestal als de lak ovder oude lagen gespoten moet worden bij bv reparatiewerk dan is het zaak om zeer zorgvuldig te werken of je komt in de problemen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » zo mar 26, 2017 1:58 am

Weer een kleine update:

Bij het leeghalen zag ik al dat er op de bodem enkele slechte plekken zaten.

Afbeelding

Ook kwam ik een naderhand gezaagd gat tegen. (afgedekt met een losse plaat/rooster)

Afbeelding

gezien deze gaten is besloten om deze helft te vervangen.

Afbeelding

Nu we toch bezig waren leek het beter om de andere helft er ook uit te halen, daar de draagbalken van de bodem van de fabriek uit slecht gespoten zijn en lichte roestvorming vertoonden. Achteraf gelukkig maar, want er kwamen weer verrassingen tevoorschijn....
De linker kokerbalk, waarvan gedacht werd dat deze redelijk tot goed was, bleek ernstiger aangetast dan gehoopt...

Afbeelding

Blijkbaar was hier in 1976 ook geen verf of iets dergelijks gekomen ;)

Met het vervangen van de binnendorpel is ook de buitendorpel vervangen, de delen kwamen mooi op hun plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Met een paar kleine aanpassingen is ook de voorste draagbalk van de bodem vervangen en ziet het er weer redelijk net uit. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ook het achterscherm kwam mooi op z'n plaats, alleen jammer dat er iets welvingen in zitten. (Het plaatwerk is niet altijd zo mooi als je zou willen.)

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort iets over de instapjes en kniestukken.
Gr Ruud

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door DOKA '73 » zo mar 26, 2017 9:13 am

Goed bezig !
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » zo mar 26, 2017 10:39 am

Ziet er goed uit.
Gaat ook in lekker tempo, moet hij voor de zomer nig klaar?

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door knoof » do mei 04, 2017 1:25 am

Weer een kleine foto reportage van mijn bus.

Bij aanschaf had ik al gezien dat een aantal plekken erg slecht waren. Om er geen al te grote puzzle van te maken ben ik van te voren al onderdelen gaan verzamelen. Omdat de instap. kniestuk links voor een erg dubieus uiterlijk had, had ik o.a. een compleet deel in A-kwaliteit gekocht (origineel VW?)...

Afbeelding

Bij plaatsen liep het niet lekker. De plaatwerker had veel moeite om hem onder spanning te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de slechte pasvorm en het afwijkende spiegelbeeld rechts, kregen we de indruk dat het deel verkeerd in elkaar gezet is bij productie. Na losrezen van de instap en deze vervolgens weer opnieuw te plaatsen, kwam alles wel mooi op z'n plaats. :)

Afbeelding

Afbeelding

Bij het passen van de rubberen instapmatjes, bleken ook deze gaten afwijkend geplaatst... Toch wel een beetje vervelend voor een stukje plaatwerk van €425,-- :(

Rechts was 2 jaar geleden al een stukje vervangen. Dit was gedaan in het kader van (minimale) APK normen. Het was immers een rijdend restauratie project ;)
Nu bij het vervolg bleek de instap rechts ook niet geheel fris te zijn. Na de ervaring van een dure instap, en het gegeven dat er al een deel gedaan was, besloten om een deel reparatie te plaatsen. Dit was de volgende teleurstelling...

De 2 losse delen pasten bij aanschaf al niet mooi op elkaar. En de instap was nog slechter gevouwen, dan de gemiddelde loempia! :evil:

Eerst maar even gefatsoeneerd ;)

Afbeelding

En daarna geplaatst:
Afbeelding

Afbeelding

En er was nog een kleine tegenvaller, wel een luxe probleem! :?
Ik had nog een nieuwe deur kunnen vinden en een hele mooie NOS deur. Bleek bij passen, dat de nieuwe deur net een andere scharnier bevestiging had. Verder viel het mij op dat er aan de voorzijde een ribbel reliëf ontbrak, welke op de oude en NOS deur wel aanwezig was... Het zijn futuliteiten, maar ik weet dat ik mij daaraan achteraf ga ergeren. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Dit is verholpen door een extra NOS deur te kopen :x

Binnenkort meer foto's want het gaat hard :D

Gebruikersavatar
LexT2b
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: za mar 25, 2017 17:26 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door LexT2b » za aug 05, 2017 14:51 pm

Mooi project, reparaties zien er goed uit! Even wat vragen aangezien ik zelf nog minder ver ben maar graag van je wil leren...
Heb je er bewust voor gekozen niet verder te strippen en compleet te stralen?
Welk type (merk/site) voor de plaatwerk delen. Hoor veel verschillende verhalen over kwaliteit en pasvorm.
Veel succes met je project!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door EeVeeWee » za aug 05, 2017 22:56 pm

knoof schreef:Weer een kleine foto reportage van mijn bus.

Afbeelding[/url]



Bij mij passte ook heel veel plaatwerk niet direct goed, en dan gebruikte ik nog wel gerenommeerde merken als Autocraft en Klassic Fab. Maar met een beetje plaatwerken komt het altijd weer goed. :mrgreen:
Maar is die kier niet een beetje erg groot onder de deur?
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo aug 06, 2017 9:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door blokkever » zo aug 06, 2017 0:43 am

Die kier hoort zo groot te zijn, is bij mijn bus ook zo.
Raar maar waar.

En wat moet ik me bij gerenoveerde merken voorstellen?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door EeVeeWee » zo aug 06, 2017 9:39 am

blokkever schreef:Die kier hoort zo groot te zijn, is bij mijn bus ook zo.
Raar maar waar.

En wat moet ik me bij gerenoveerde merken voorstellen?


De spellingschecker had me te pakken, ik denk dat het merken zijn die een slecht imago hebben en door een goede marketingstrategie toch weer goed in de markt gezet worden? :mrgreen:
Afijn, gerenommeerd dus.

Maar de kier bij mijn T1 is een stuk krapper, vandaar dat het zo opviel.

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
LexT2b
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: za mar 25, 2017 17:26 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki

Bericht door LexT2b » zo aug 06, 2017 13:22 pm

EeVeeWee schreef:
knoof schreef:Weer een kleine foto reportage van mijn bus.

Afbeelding[/url]



Bij mij passte ook heel veel plaatwerk niet direct goed, en dan gebruikte ik nog wel gerenommeerde merken als Autocraft en Klassic Fab. Maar met een beetje plaatwerken komt het altijd weer goed. :mrgreen:
Maar is die kier niet een beetje erg groot onder de deur?


Ok, ik kom in na wat googelen in Engeland op de site van www.customandcommercial.com waar ze zogenaamde correct fit wheel arches (kniestuk) aanbieden ca. 250 pond en een (b-merk; Dickholmer) voor ca 110 pond.
Wat is jouw ervaring met kniestukken en wat kun je me aanraden?

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie