Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Das waar, maar ik heb mijn frontje ook vervangen en toen was de bus paar weken uit de roulatie. Dat is wat anders dan alles uit elkaar halen, en vervolgens de bus minimaal een jaar en vaak meer te moeten missen.
Jij bent zelf toch ook bezig met plaatwerk, waarbij je niet de complete bus uit elkaar haalt?
Wat ook vaak gebeurt is dat men het dan ook niet meer ziet zitten. Alleen een frontje dan weer dichtmaken is een kwestie van paar dagen. Ligt je hele bus op dat moment uit elkaar.... vind dan maar eens de tijd en puf om het weer rijdend te maken.
Jij bent zelf toch ook bezig met plaatwerk, waarbij je niet de complete bus uit elkaar haalt?
Wat ook vaak gebeurt is dat men het dan ook niet meer ziet zitten. Alleen een frontje dan weer dichtmaken is een kwestie van paar dagen. Ligt je hele bus op dat moment uit elkaar.... vind dan maar eens de tijd en puf om het weer rijdend te maken.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Nou momenteel zit alleen het dashboard er nog in en de wielen zitten er nog onder, hij kan dus nog steeds rijden maar moet wel zelf duwen
Vorige klussen lasklussen heb ik ook in de wintermaanden gedaan en daarbij werd de bus ook enkele maanden niet gebruikt.
Ik hou er ook niet van om een reparatieklus snel af te raffelen en ik hou ook van een grondige aanpak waarbij toch zoveel mogelijk van het originele plaatwerk blijft behouden, dat kost tijd.
Ik herken het laatste ook wel (tijd en puf vinden voor mijn project) maar aan de andre kant vind ik het ook wel lekker dat ik het op mijn gemak kan doen en ik ben niet het type dat snel opgeeft!
TS mag zelf beslissen welke aanpak het beste bij hem past
Vorige klussen lasklussen heb ik ook in de wintermaanden gedaan en daarbij werd de bus ook enkele maanden niet gebruikt.
Ik hou er ook niet van om een reparatieklus snel af te raffelen en ik hou ook van een grondige aanpak waarbij toch zoveel mogelijk van het originele plaatwerk blijft behouden, dat kost tijd.
Ik herken het laatste ook wel (tijd en puf vinden voor mijn project) maar aan de andre kant vind ik het ook wel lekker dat ik het op mijn gemak kan doen en ik ben niet het type dat snel opgeeft!
TS mag zelf beslissen welke aanpak het beste bij hem past
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Restaureren kost nou eenmaal tijd en geld.Probeer het niet af te raffelen zoals Blokkever ook al heeft gezegd,
bij het snel afraffelen krijg je later altijd spijt.
Ik kan heel goed begrijpen dat je graag wil blijven rijden, maar een goede restauratie
betaald zich zelf terug, zowel in geld als fun.
bij het snel afraffelen krijg je later altijd spijt.
Ik kan heel goed begrijpen dat je graag wil blijven rijden, maar een goede restauratie
betaald zich zelf terug, zowel in geld als fun.
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Kleine update:
Afgelopen jaar niet zo veel gedaan. Had het idee om heel misschien een weekendje weg te gaan om eventueel nog het een en ander te ontdekken... Zoals ik al beschreven had bij "Highroof1979" waren er start problemen ivm een pijpje dat niet goed meer leek af te sluiten. Momenteel rijdt de bus weer zoals moet
Er werd daar geopperd dat ik niet de originele carb. zou hebben. (motorisch heb ik nog niets uitgezocht) Ik heb twee maal een Solex:
Voor de stalling wil de eigenaar van de caravanstalling graag een massaschakelaar op de campers hebben. Normaal gesproken in de cabine in de buurt van het stuur. Ik had al uitgelegd dat dat in het geval van een VW Transporten zeker 2 maal 4 meter kabel zou gaan kosten. Na overleg mocht hij ook achter geplaatst worden. Na wat zoeken naar een geschikte plaats en bevestigingsmogelijkheden ben ik tot de volgende oplossing gekomen. Dicht bij accu, dicht bij de klep en geen extra gaten hoeven boren:
Binnenkort weer de stalling in en volgend jaar als eerste de buitenkant in orde maken.
(Benieuwd of het een bodemloze put wordt)
Afgelopen jaar niet zo veel gedaan. Had het idee om heel misschien een weekendje weg te gaan om eventueel nog het een en ander te ontdekken... Zoals ik al beschreven had bij "Highroof1979" waren er start problemen ivm een pijpje dat niet goed meer leek af te sluiten. Momenteel rijdt de bus weer zoals moet
Er werd daar geopperd dat ik niet de originele carb. zou hebben. (motorisch heb ik nog niets uitgezocht) Ik heb twee maal een Solex:
Voor de stalling wil de eigenaar van de caravanstalling graag een massaschakelaar op de campers hebben. Normaal gesproken in de cabine in de buurt van het stuur. Ik had al uitgelegd dat dat in het geval van een VW Transporten zeker 2 maal 4 meter kabel zou gaan kosten. Na overleg mocht hij ook achter geplaatst worden. Na wat zoeken naar een geschikte plaats en bevestigingsmogelijkheden ben ik tot de volgende oplossing gekomen. Dicht bij accu, dicht bij de klep en geen extra gaten hoeven boren:
Binnenkort weer de stalling in en volgend jaar als eerste de buitenkant in orde maken.
(Benieuwd of het een bodemloze put wordt)
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Dat heb ik inderdaad gezegd, maar echt goed kan ik het ook neit zien. Mocht je andere carbs hebben betekend overigens niet automatisch dat je motor minder is oid. Gemonteerd door iemand met verstand kan dit ook een upgrade zijn! Weet dat ligt aangepaste carbs met aangeaste sproeiers van een type3(ponton) meer vermogen kunnen geven op een 2L.
Kan je anders een naar de nummers kijken, en of je L en R dezelfde nummers hebt? Dan weet je iig wat je hebt!
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Vandaag de bus maar weer uit de stalling gehaald. Startte eigenlijk vrij direct, maar sloeg wel enkele malen af. (koude motor?) Afgelopen tijd druk bezig geweest om de benodigde plaatwerkstukken te verzamelen en te bestellen. Hopelijk binnenkort starten met restaureren van de buitenkant.
Vandaag de sleutelbos eens geprobeerd te sorteren. Er zaten bij aankoop 5 VW sleutels en 2 andere sleutels aan de sleutelbos. De 2 anderen zijn waarschijnlijk afkomstig van een hangslot o.i.d.
Nu heb ik:
- 2 maal 1 sleutel voor: deur rechts & contact
- 2 maal deur links (beide gesloten model, door sommige wel 'Hamer Model' genoemd)
- 1 maal dashboardkastje (opengewerkt VW logo, zoals ik in verleden bij T1 bus gezien heb)
Schuifdeur, achterklep, motorklep en tankdop kon ik met alle beschikbare sleutels niet bedienen.
Nu wil ik eigenlijk weten: Wat is origineel geleverd? Ik weet uit ervaring dat er vroeger vaak verschillende sleutels gebruikt werden bij auto's, maar wel met een zekere logica (bv: deuren = 1 , contact = 2 en kofferruimte = 3 (soms dashboard ook apart)
Op dit ogenblik is er volgens mij duidelijk sprake van een ongeorganiseerde verzameling sloten
Ik las al iets over Max uit de Wieringermeer, dus mogelijkheden om er iets (bijna) origineels van te maken lijken voorhanden te zijn. Alleen wat en hoe werd het in 1976 geleverd? (duitse westfalia bus)
Vandaag de sleutelbos eens geprobeerd te sorteren. Er zaten bij aankoop 5 VW sleutels en 2 andere sleutels aan de sleutelbos. De 2 anderen zijn waarschijnlijk afkomstig van een hangslot o.i.d.
Nu heb ik:
- 2 maal 1 sleutel voor: deur rechts & contact
- 2 maal deur links (beide gesloten model, door sommige wel 'Hamer Model' genoemd)
- 1 maal dashboardkastje (opengewerkt VW logo, zoals ik in verleden bij T1 bus gezien heb)
Schuifdeur, achterklep, motorklep en tankdop kon ik met alle beschikbare sleutels niet bedienen.
Nu wil ik eigenlijk weten: Wat is origineel geleverd? Ik weet uit ervaring dat er vroeger vaak verschillende sleutels gebruikt werden bij auto's, maar wel met een zekere logica (bv: deuren = 1 , contact = 2 en kofferruimte = 3 (soms dashboard ook apart)
Op dit ogenblik is er volgens mij duidelijk sprake van een ongeorganiseerde verzameling sloten
Ik las al iets over Max uit de Wieringermeer, dus mogelijkheden om er iets (bijna) origineels van te maken lijken voorhanden te zijn. Alleen wat en hoe werd het in 1976 geleverd? (duitse westfalia bus)
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
sleutel probleem heb ik ook gehad, weet niet wat origineel is.
kan alleen wel aanraden om alles weer op 1 sleutel te krijgen, behalve tankdop bij mij.
en ben ook gezellig even bij max geweest. en toen lekker m`n sleutelbos verkleint
kan alleen wel aanraden om alles weer op 1 sleutel te krijgen, behalve tankdop bij mij.
en ben ook gezellig even bij max geweest. en toen lekker m`n sleutelbos verkleint
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
EINDELIJK...
Ik ga beginnen
Na lang wachten op onderdelen, hoop ik nu voldoende materialen te hebben om te starten met de carrosserie. Vandaag maar een begin gemaakt met het loshalen van het interieur. Nu loop ik gelijk tegen een luxe probleem aan: Hoe verwijder ik de achterbank het makkelijkst?
- 1: Liefst alleen uitvoerbaar
- 2: zo dat ik geen dingen uit elkaar haal, die later moeilijk terug te plaatsen zijn? (iets met ervaring uit verleden)
Ik ga beginnen
Na lang wachten op onderdelen, hoop ik nu voldoende materialen te hebben om te starten met de carrosserie. Vandaag maar een begin gemaakt met het loshalen van het interieur. Nu loop ik gelijk tegen een luxe probleem aan: Hoe verwijder ik de achterbank het makkelijkst?
- 1: Liefst alleen uitvoerbaar
- 2: zo dat ik geen dingen uit elkaar haal, die later moeilijk terug te plaatsen zijn? (iets met ervaring uit verleden)
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
planken van zitting en rug los, scharnieren van wielkast en motorruimte los en dan tillen maar!
hoe???
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
In mijn eigenwijsheid front van de bankkast losgehaald (zaten helaas hele kleine nietjes) had inderdaad niet gehoeven. Kon ik wel gelijk zien waarom ik het houtwerk wil laten vergassen. De bank met onderkast zat vast op motorruimte, bodem en met twee kleinere moertjes aan de wielkast. Met voorzichtig tillen en schuiven van z'n plaats gekregen.
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Heeft iemand toevallig ervaring met het verwijderen van de koelkast?
Met bloed zweet en blaren, heb ik de watertank kunnen verwijderen... Pomp van de kraan zat volgens mij ook niet meer geheel zoals het hoorde, maar die is wel makkelijk los gekomen.
Nu wil ik eigenlijk ook de koelkast eruit hebben. Ten eerste omdat ik het houtwerk wil laten vergassen i.v.m. kleine beestjes die ik aantrof in de bak onder de bank
Ten tweede omdat het plastic van de binnenkant van de koelkast kapot is en het mechanisme erachter er ook niet al te jovel uitziet.
Gewoon aan de achterkant wat los halen en de koelkast in z'n geheel erdoor drukken naar achter? Of moet er grover gewerkt worden, in dat geval moet ik mij nog even bezinnen.
Gr Ruud
Met bloed zweet en blaren, heb ik de watertank kunnen verwijderen... Pomp van de kraan zat volgens mij ook niet meer geheel zoals het hoorde, maar die is wel makkelijk los gekomen.
Nu wil ik eigenlijk ook de koelkast eruit hebben. Ten eerste omdat ik het houtwerk wil laten vergassen i.v.m. kleine beestjes die ik aantrof in de bak onder de bank
Ten tweede omdat het plastic van de binnenkant van de koelkast kapot is en het mechanisme erachter er ook niet al te jovel uitziet.
Gewoon aan de achterkant wat los halen en de koelkast in z'n geheel erdoor drukken naar achter? Of moet er grover gewerkt worden, in dat geval moet ik mij nog even bezinnen.
Gr Ruud
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Moet naar voren
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Kleine update:
Afgelopen zomer en herfst heb ik het hele interieur verwijderd en de bus klaar gemaakt voor verdere restauratie.
Een beginnetje gemaakt.
Leeghalen van de bus.
LEEG!
Hopelijk kan het ook weer in elkaar, zonder al te veel te moeten puzzelen
Motor eruit halen.
Delen van het interieur waren aangetast door houtworm. sommige delen veel "uitvlieg gaatjes" Omdat ik toch zo veel mogelijk originele delen behouden wil, heb ik het interieur laten vergassen bij Ruvoma te Montfoort. Hier hebben ze de delen in een klimaatkamer 30 dagen zuurstofloos bewaard. Zo moeten op een milieu vriendelijke manier al het leven eruit zijn (inclusief eitjes). Grotendeels in een bekisting ingepakt liet ik het achter in de gaskamer
Inmiddels staat de bus bij een autoschade herstelbedrijf en is de plaatwerker naar hartelust aan het lassen.
Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen. Gr Ruud
Afgelopen zomer en herfst heb ik het hele interieur verwijderd en de bus klaar gemaakt voor verdere restauratie.
Een beginnetje gemaakt.
Leeghalen van de bus.
LEEG!
Hopelijk kan het ook weer in elkaar, zonder al te veel te moeten puzzelen
Motor eruit halen.
Delen van het interieur waren aangetast door houtworm. sommige delen veel "uitvlieg gaatjes" Omdat ik toch zo veel mogelijk originele delen behouden wil, heb ik het interieur laten vergassen bij Ruvoma te Montfoort. Hier hebben ze de delen in een klimaatkamer 30 dagen zuurstofloos bewaard. Zo moeten op een milieu vriendelijke manier al het leven eruit zijn (inclusief eitjes). Grotendeels in een bekisting ingepakt liet ik het achter in de gaskamer
Inmiddels staat de bus bij een autoschade herstelbedrijf en is de plaatwerker naar hartelust aan het lassen.
Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen. Gr Ruud
- knoof
- Nieuweling
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
Weer een kleine foto update met wat beelden van demontage. Zoals te zien toch redelijk wat roest en oudere reparaties (in mijn ogen slordig freubelwerk)
Knipperlicht was niet fris meer
ROEST in luchtinlaat in het front
Slechte plekken op de bekende plaatsen (als ik zo verder kijk op fora en internet
Uitsparing voor een kachel, die er niet bij zat... was duidelijk later erin gemaakt. Afgedekt met een losse roosterplaat, welke er los op lag...
oudere reparatie aan de schuifdeur
Ook niet alle raamlijstjes zijn wat ze zouden moeten zijn
Ook de achterkant bij de motorruimte bleek aardig aangetast...
Na verwijderen voorruit en losmaken van het dashboard. Duidelijk zichtbare roest...
Volgende keer wat foto's van het front.
Ook is er al gekeken of de kleur (taiga grün) goed na te maken is... Helaas zijn de ouderwetse loodhoudende kleurpigmenten niet meer verkrijgbaar. Dit houdt in dat de kleur via standaard recept héél erg afwijkt van het origineel. Verder was de vraag of er wel of geen blanke lak over zal gaan. Naar mijn idee is dat niet echt nodig. Wat zijn jullie ervaringen met nieuw spuitwerk? En dan met name TAIGA GRÜN???
Gr Ruud
Knipperlicht was niet fris meer
ROEST in luchtinlaat in het front
Slechte plekken op de bekende plaatsen (als ik zo verder kijk op fora en internet
Uitsparing voor een kachel, die er niet bij zat... was duidelijk later erin gemaakt. Afgedekt met een losse roosterplaat, welke er los op lag...
oudere reparatie aan de schuifdeur
Ook niet alle raamlijstjes zijn wat ze zouden moeten zijn
Ook de achterkant bij de motorruimte bleek aardig aangetast...
Na verwijderen voorruit en losmaken van het dashboard. Duidelijk zichtbare roest...
Volgende keer wat foto's van het front.
Ook is er al gekeken of de kleur (taiga grün) goed na te maken is... Helaas zijn de ouderwetse loodhoudende kleurpigmenten niet meer verkrijgbaar. Dit houdt in dat de kleur via standaard recept héél erg afwijkt van het origineel. Verder was de vraag of er wel of geen blanke lak over zal gaan. Naar mijn idee is dat niet echt nodig. Wat zijn jullie ervaringen met nieuw spuitwerk? En dan met name TAIGA GRÜN???
Gr Ruud
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Rijdend Restauratieproject T2B Westfalia 1976 Helsinki
kun je de kleur niet laten scannen?? bij spuiter of verf winkel??