T2a Sportsmobile camper

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door erik_moust » za feb 27, 2016 18:11 pm

Ziet er mooi uit!!!
Welk relais heb jij gebruikt. Ik moet dit eigenlijk ook nog doen.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za feb 27, 2016 20:44 pm

Deze:

Afbeelding

Ik heb de tail light converter gekocht bij Bos V8 Supercars, incl verzendkosten 50 euro. Best prijzig maar scheelt wel een hoop werk....

Het principe (al snap ik niet precies hoe de schakeling werkt) is dat het relais het signaal van de remlichten en de knipperlichten weer scheidt van elkaar (kijk maar naar het plaatje). Je moet dan nog wel het signaal van de lichten achterlichten zelf "aftappen".

Heb jij toevallig een typegoedkeuring van jouw bus waarmee je een trekgewicht op het kenteken kan aanvragen?

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door erik_moust » zo feb 28, 2016 9:27 am

Je moet gewoon een mail naar de rdw sturen.
Dan sturen ze een mail terug met een formulier dat je ingevuld moet opsturen.
Je hebt dan 3 keuzes. 500/1000kg op eigen risico, een type goedkeuring meesturen met juiste gewicht of laten testen voor 600 euro en dat gewicht.

Ik heb gekozen voor de 500/1000 en na opsturen lag pasje binnen week op de mat.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tuinkabouter90 » zo feb 28, 2016 11:07 am

voor trekgewicht, heb ik papieren wel opgevraagd bij pon, deze gaven ook aan 500 en 1000.
deze heb ik echter niet nodig gehad, omdat er genoeg gegevens bij rdw bekend waren.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » wo mar 02, 2016 19:25 pm

Even een paar foto's van de bus en de kever. Ze stonden voor een keertje naast elkaar. Ik dacht: laat ik van de mogelijkheid even gebruik maken en beide op de foto zetten.

Afbeelding

En een nieuwe sticker!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door erik_moust » wo mar 09, 2016 19:02 pm

Tom1980 schreef:Deze:

Afbeelding

Ik heb de tail light converter gekocht bij Bos V8 Supercars, incl verzendkosten 50 euro. Best prijzig maar scheelt wel een hoop werk....

Het principe (al snap ik niet precies hoe de schakeling werkt) is dat het relais het signaal van de remlichten en de knipperlichten weer scheidt van elkaar (kijk maar naar het plaatje). Je moet dan nog wel het signaal van de lichten achterlichten zelf "aftappen".

Heb jij toevallig een typegoedkeuring van jouw bus waarmee je een trekgewicht op het kenteken kan aanvragen?


Bedankt voor je tip nog. Heb hem inmiddels ook. Wel in Amerika besteld scheelde 13 euro

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » wo mar 09, 2016 22:03 pm

@Eric Das mooi. Nu de trekhaak eronder, aansluiten en rijden maar.....

Ik moet mijn bus nog wel een tandje (of 2) hoger zetten. Hij stond altijd al te laag aan de achterkant. Daar heb ik eigenlijk nooit echt last van gehad. Alleen nu zit er nog wat meer gewicht van de trekhaak achterop (best een zwaar ding zo'n Westfalia trekhaak). Wanneer ik over een scherpe en hoge drempel rijdt komt het gedeelte van de trekhaak waar de elektra-aansluiting en het typeplaatje op zit op de grond. Af en toe wat voorzichtig rijden dus. Wanneer er ook nog gewicht op de kogel zit wordt het alleen maar erger. Binnenkort dus weer een nieuwe klus!!

Vandaag heb ik het ruitensproeiersysteem weer werkend gemaakt. De bus moet in mei weer door de APK en dan moet het systeem wel werken. Het is mij overigens een raadsel waarom ie APK goedgekeurd is 2 jaar geleden bij de vorige eigenaar terwijl dit systeem totaal niet werkte. Er zat een lek reservoir bij en de slangen zaten niet allemaal aangesloten. Vanochtend mee aan de slag geweest. Na het vervangen van het ventiel waarmee je het systeem op druk zet door een autoventiel van een van de velgen die ik nog had liggen en het opnieuw aansluiten van de slangetjes die op de schakelaar (lekten allebei) zaten werkte het systeem naar behoren. Dat is dan weer een meevaller. Ik heb overigens in de twee jaar dat ik de bus heb, het hele systeem nog nooit gemist..... Terwijl ik in de winter ook gewoon rijd..... Goed, de druk is er nu weer af. Voor de APK de druk er weer op en ze werken in ieder geval.

Verder had ik vorige week een brief naar de RDW gestuurd met de vraag om een trekgewicht aan het kenteken toe te voegen. Vandaag kreeg ik de volgende e-mail (ja de RWD gaat blijkbaar ook met zijn tijd mee...).

"Geachte heer/mevr. T.P.H. Hendriks,

In uw brief vraagt u wat het maximaal te trekken aanhangwagen gewicht is voor het voertuig met kenteken AR-76-57.
o.b.v. de door u aangedragen gegevens heb ik kunnen vast stellen wat het maximaal te trekken aanhangwagen gewicht voor dit voertuig is.
Voor een geremde aanhangwagen is dat 1000 KG en voor een ongeremde aanhangwagen 500 KG.

Wij gaan het kenteken register aanpassen.
U ontvangt daarom een nieuwe kenteken card met de toegevoegde gegevens.


Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd ,


Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Fieten
Technisch Medewerker afd. VRD
"

Joepie :!: :!: :!: nu mag ik in ieder geval ook officieel iets achter de bus hangen..... Zou zo slordig zijn.... Wel een trekhaak onder de bus maar officieel niks mogen trekken :D

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » wo mar 23, 2016 19:25 pm

Jaaa.... Weer 2 jaar APK. Blij mee!!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 02, 2016 7:56 am

Vorige week zaterdag heb ik tijdens de maandelijkse sleuteldag van de Keverclub in Den Bosch de veerplaten van de bus een tandje versteld. De bus stond namelijk te laag aan de achterkant. Helemaal sinds ik de trekhaak heb gemonteerd. Helaas geen foto's gemaakt..... Het was een behoorlijke klus om de bouten van de achterwielophanging los te maken. Ik had vantevoren thuis wel eerst flink mijn best gedaan met een hamer WD40 en een slagmoersleutel. Dat gaat alleen niet zo makkelijk als op een brug. Met een langere ijzeren pijp als hefboom is het uiteindelijk redelijk makkelijk gelukt om de moeren los te krijgen. Het uiteindelijke 1 tandje verstellen van de bus bleek niet zo moeilijk. Dus nu heb ik een bus met een aangenamere rijdhoogte aan de achterkant. Schraapt de trekhaak ook niet meer over de grond wanneer ik over een drempel rijdt....

Enig (klein :) :) ) nadeel was dat de bus sinds de verhoging niet meer in de garage past omdat hij niet meer onder de deur doorgaat (die als een rol oprolt boven de ingang). Dat heb ik inmiddels opgelost door een elektrisch rolluik als garagepoort te plaatsen.... Even hard werken maar nu staat de bus weer binnen!!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door EeVeeWee » za apr 02, 2016 9:12 am

Je moet wat overhebben voor je bus! :mrgreen:
Hopelijk wist je dat vooraf en kwam je er niet pas achter toen je de bus binnen wilde zetten.
Maar we willen wel foto's van voor en na de ingreep zien natuurlijk. ;)
Dus.

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 02, 2016 10:07 am

Before:

Afbeelding

Afbeelding

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 02, 2016 10:09 am

After:

Afbeelding

Afbeelding

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 02, 2016 10:11 am

De bus is 1 "buitenste tandje" verhoogd en de torsiestaafrubbers zijn vervangen. Dat leverde een verhoging op van 6,5 cm. Er stond totaal geen druk meer op de torsiestaven meer..... Ik denk dat ie nog wel ietsje zal zakken in de loop der tijd.....

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 02, 2016 10:20 am

Bij het verhogen van de bus hebben we niet helemaal goed opgelet bij het terugplaatsen van alles. Toen ik donderdagochtend naar het tankstation reed, kon ik opeens mijn rempedaal tot de bodem intrappen. Ik keek onder de bus aan de rechterachterkant en de remvloeistof spoot uit de remleiding achter de trommel.....
Gelukkig was ik maar 500 meter weg van huis..... Ben rustig naar huis gereden (moest wel een keer tot stilstand komen met de handrem..... en heb de bus weer in de garage geparkeerd...

's-Avonds het wiel en de trommel eraf. Gelukkig geen remvloeistof in de trommel. Aan achterkant waar de remleiding de trommel ingaat was de remleiding gescheurd. De oorzaak: de remleiding zat iets gedraaid zodat deze tussen de schokbreker is gekomen en bij het veren steeds heen-en-weer heeft bewogen. Nog geluk gehad aangezien we daarvoor nog met de hele familie op pad zijn geweest!!!
Gisteren een nieuwe remleiding gekocht bij de lokale automaterialen zaak en gisteravond gemonteerd en ontlucht.... Hij doet het weer!!!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door EeVeeWee » za apr 02, 2016 10:28 am

Poeh dat zijn wel hele spannende ervaringen, vooral omdat het heel anders kan aflopen! :shock:
Gelukkig is het weer in orde en de andere kant ook neem ik aan.
Dus.

Plaats reactie