T2a Sportsmobile camper

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » zo apr 12, 2015 22:21 pm

Zow na een tijdje alleen maar "geconsumeerd" te hebben op dit geweldige forum maar eens mijn eigen busverhaal openen!

Vorig jaar juli mijn eigen bus aangeschaft gekocht van een particulier in Gelderland. De bus is in 2013 vanuit Amerika geimporteerd. Weet helaas niks van de historie. Het is een a-tje uit 1971 die door de firma sportsmobile is omgebouwd tot camper.

Ondertussen genoeg geklust. Een kort verslag met wat foto's onder het motto foto's zeggen meer dan.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Allereerst de schokbrekers vervangen voor wat stevigere exemplaren zodat de bus wat minder zwalkte in de bochten...
Afbeelding

Vervolgens waren de kachelpotten, een lekke olievulpijp, het relais onder het contactslot, het contactslot zelf, de rubbers van de voordeuren, enz. enz aan de beurt. Bij nader inzien voor het vervangen van de olievulpijp/dynamosteun beter de motor kunnen demonteren aangezien het verwijderen van de dynamo geen leuk klusje was....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een massaschakelaar gemonteerd, een nieuwe accu, een nieuwe startmotor...
Afbeelding

Hier en daar wat geisoleerd.
Afbeelding
Afbeelding

En dan vergeet ik vast nog een aantal dingen die intussen aangepakt zijn....

Waar ik in het bijzonder trots op ben is het interieur dat we samen opnieuw bekleed hebben. Lees vooral mijn vrouw Els die hiervoor de meeste credits verdient!!! Verder heb ik het kastje/de zitplaats gemaakt dat achter de bestuurder staat en de zijwanden en het plafond voorzien van een nieuwe laklaag...

Het laatste project is dat het grote pop-up dak is verwijderd zodat dit opgeknapt kan worden. Ik heb de binnenkant inmiddels gedeeltelijk voorzien van nieuw houtwerk en een nieuw plafond. De buitenkant is deze week aan de beurt. Schuren en voorzien van een frisse laklaag. Vervolgens het rubber vernieuwen. De tentstof voor de pop-up tent hebben we ook gekocht. Deze gaan we zelf maken...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door EeVeeWee » zo apr 12, 2015 22:51 pm

Leuke bus en netjes bezig, vooral de bekleding!
Weer eens wat anders dan een Westfalia of een Riviera.
Weet je zeker dat de eerste foto's niet in Australië genomen zijn? ;) :mrgreen:
Succes verder en hou ons op de hoogte!
Dus.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tuinkabouter90 » zo apr 12, 2015 22:57 pm

goed bezig, leuk busje om te zien :-)

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door ardeko » zo apr 12, 2015 23:13 pm

Welkom , leuk busje !

Gebruikersavatar
Tije
Nieuweling
Berichten: 47
Lid geworden op: za aug 16, 2014 16:21 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tije » ma apr 13, 2015 8:16 am

Mooi hoor! En keurig die bekleding.

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door DOKA '73 » di apr 14, 2015 10:47 am

Bekleding ziet er goed uit , leuk om te zien dat de workshop bij Meneer Sam tot zulke mooie resultaten kan leiden! Wij hebben de bekleding besteld en gaan er binnenkort ook mee aan de gang.
Veel bus plezier,
Groet Richard en Angela
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Eppo91 » di apr 14, 2015 20:54 pm

Wauw Tom en Els, dat ziet er super uit!
Jullie hebben goed opgelet bij Meneer Sam 8-) .
Het interieur is als nieuw, heel erg mooi.

Blijf posten, ik volg het graag. Wellicht zien we elkaar weer eens in Den Bosch, om te klussen ofzo.
Waarom? Omdat het kan!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » ma apr 20, 2015 20:46 pm

Schuren, schuren, in totaal wel een hele dag schuren. Ik wist niet dat dat zo leuk kon zijn... :D :D :( :oops: :lol:

Vanavond eerste laag jachtlak erop met een lakroller. Blij met het eerste resultaat!!. Een paar fotootjes voor het idee. Er zullen nog een paar lagen volgen tussendoor opgeschuurd met een zeer fijne korrel schuurpapier...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » za apr 25, 2015 17:23 pm

Vandaag tijdens de maandelijkse sleuteldag van de keverclub bij garage Van den Udenhout in Den Bosch nieuwe remschijven en remblokken gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu met nieuwe remleidingen, remcilinders, hoofdremcilinder, rembekrachtiger, remschoenen achter, remschijven en blokken voor moet het toch goedkomen de komend jaren!!!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Spuitwerk

Bericht door Tom1980 » za mei 09, 2015 20:14 pm

Weer even een update.

Een nieuwe radio met een retro uitstraling. Heb twee boxjes onder het handschoenenvakje gemaakt zodat je ze nauwelijks ziet zitten. Verder zitten er twee boxjes ingebouwd in het kastje/zitje achter de bestuurder.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het popup dak eraf is, besloten om de bovenkant van de auto van een nieuwe laag verf te voorzien. Dit is het uitgelezen moment omdat ik er nu goed aankom....

Toen ik het reservewiel aan de voorkant verwijderde, bleek dat de auto aan de voorzijde wat schade had. Toen ik deze uitdeukte bleek het plaatwerk van de neus op twee plaatsen gescheurd te zijn. Precies in de naad. Daar heb ik naar beste kunnen twee plaatjes ingelast. Verder schuren, schuren, schuren. Na een hele dag schuren met de hand toch maar een schuurmachine op lucht aangeschaft. Wat een verademing..... Krijg het front niet helemaal strak.... De enige remedie zou zijn een nieuw front. Misschien over paar jaar.....

Daarna de boel strak gemaakt en voorzien van spuitplamuur, primer en lak. Was wel spannend om te gaan spuiten. Heb namelijk nog nooit van die grote oppervlaktes gespoten. Ben tevreden met het eindresultaat gezien het feit dat het spuiten gewoon in mijn (goed afgedekte en schoongemaakte) garage is gedaan. Het eindresultaat past netjes bij de rest van de auto alhoewel de kleur een klein beetje lichter is.... En weer een hele ervaring rijker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door ardeko » za mei 09, 2015 20:46 pm

Nice!

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Eppo91 » za mei 09, 2015 20:48 pm

Wauw Tom, je bent je bus stevig aan het aanpakken.
Zo maar gaan lassen, schuren, plamuren en spuiten :) .
Knap dat je er zo voor gaat!
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Briebelbus » ma mei 11, 2015 9:56 am

Resultaat ziet er netjes uit zeg. Goed bezig.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » wo mei 13, 2015 23:17 pm

Afgelopen dagen het popup dak voorzien van zijn laatste laklaag. Er zitten nu in totaal 3 lagen op. Verder voorzien van een nieuw rubber en het houtwerk dat in het dak zit is waar nodig vernieuwd. Verder een nieuw plafond erin gemonteerd.

Het terugplaatsen van het dak heb ik vanavond met mijn schoonvader gedaan. Het was nog een hele klus om het dak vanuit de plaats waar het opgeknapt is weer op het dak van de bus te krijgen, Maar het is onbeschadigd gelukt. Zie hier het eindresultaat. Nu nog een nieuwe hemel monteren, de ruit er weer in. Koplampen, knipperlichten dakrek en bumper weer monteren en ik kan weer rijden!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: T2a Sportsmobile camper

Bericht door Tom1980 » zo mei 31, 2015 21:34 pm

Ondertussen niet stilgezeten... :)

De bus is inmiddels bijna klaar voor onze eerste kampeerervaring. Wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen weken? Nou ik heb een nieuwe hemel in de cabine geplaatst. Dat was een behoorlijke klus die wel hoog op het verlanglijstje stond. Althans het resultaat..... Eerst de achterkant goed vastgeklemd en dan vanuit het midden van de voorruit in fases steeds meer iets aanspannen en vastzetten met een klem. Toen ik tevreden was heb ik deze met hemellijm om de ruitsponning gelijmd. De volgende dag heb ik de zijkanten gedaan. Dat bleek toch een stuk lastiger. Hier en daar zit er helaas nog een kreuk in. Met name aan de voorkant in de hoeken. Ben toch tevreden met het eindresultaat. Helemaal nu de gordijnrails, de zonnekleppen en de spiegel er weer inzit. Het was nog een behoorlijke puzzel om de bevestigingsgaatjes weer te vinden.....

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik samen met mijn schoonvader Mees en vrouw Els de voorruit er weer ingeplaatst. Wat klinkt dat toch makkelijk als je dat opschrijft..... Had een aantal filmpjes op you tube gekeken en dacht.... het is lastig maar het moet toch te doen zijn. Na een drietal pogingen waarbij ik steeds dacht toen de ruit in de onderste sponning stond..... dat gaat nooit passen lukt het wonder boven wonder toch.... Daarna wist ik niet hoe snel ik weer een stukje wilde rijden.... Toch een paar weken gemist : ) :)

Vervolgens begonnen aan de tent voor het grote popup dak. De stof is in totaal zeven meter "in de rondte". Met goede moed en met de ervaring van het maken van de bekleding van de banken etc. ging ik aan de slag. Het bleek niet gemakkelijk. Vooral het innaaien van de ritsen was de grootste kunst. En de hoeveelheid en grootte van de stof is ook een uitdaging met onze semi industriele pfaff naaimachine. Na (qua uren) drie dagen achter de naaimachine ben ik toch trots op het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende uitdaging was de tent monteren in de bus.... Omdat mijn popupdak recht omhoog gaat en ik voor het monteren alle stabiliteit van het dak af moest "schroeven"(lees steunen die het dak recht houden) moest ik een manier vinden om die stabiliteit zonder alle steunen te verkrijgen. Met gipsplaatsteunen en spanbanden is dat uiteindelijk gelukt. Wel spannend omdat het dak twee keer dreigde naar een kant te gaan. Stond ik daar alleen in de bus met 1 hand het dak vasthouden en met de ander te proberen het weer te stabiliseren. Gelukkig is het goed gegaan. De volgende keer toch maar met zijn tweeen doen.... Het monteren is verder goed gegaan. Ik had op het stof en op de auto al het midden en de hoeken gemarkeerd waardoor ik in ieder geval wist waar de tent moest komen. Hij paste met name aan de onderkant verassend goed. De bovenkant had ik wat stof teveel maar daar zie je uiteindelijk bijna niets meer van. Blij met de tent! En weer een stap dichterbij kamperen met de kids!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Els is afgelopen week een aantal uren aan de slag geweest met het naaien van gordijnen met een leuk retromotief. We hebben ervoor gekozen om aan de binnenkant een andere stof te nemen als de buitenkant en er bovendien ook nog verduisteringsstof tussen te doen (is dat niet een beetje overdreven???). De eerste drie gordijnen van de negen zijn klaar.... Ik heb die van het achterraam al in de bus gehangen. Schattig!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie