Volkswagen T2b (Veel nieuwe foto's 08-06-2015)
Volkswagen T2b (Veel nieuwe foto's 08-06-2015)
Afgelopen maand hebben we (4 vrienden) een T2b gekocht uit 1978.
De buitenzijde is grotendeels gerstaureerd door de vorige eigenaar, en wij gaan er mee verder.
Bij Jaap bergman is de bus nagekeken en vervangen wat echt nodig was. Er zaten 2 lasplekjes onder welke ook direct zijn meegenomen.
Deze winter hopen we de onderkant van de bus in de pansterlak te zetten en de binnenkant aan te pakken.
To-do lijstje:
- Onderzijde schoonkrabben en in pansterlak zetten
- Kabels wegwerken
- Nieuwe stoelen plaatsen of bestaande stoelen opknappen
- Interieur deels opnieuw opbouwen (achterbank vervangen? is geen solide oplossing)
- Hemel opnieuw bekleden en voorzien van verlichting.
- Nieuw vloertje er in.
- Luifel maken zoals het vroegah was.
- Kontzak maken aan achterzijde (ideeen zijn er, nu nog uitvoeren)
Vanmorgen kregen we alleen de compressiemeting van de 2.0 automaat toegestuurd:
1e cil = 20%
2e cil = 32%
3e cil = 30%
4e cil = 85%
Motor loopt dus aardig te lekken.
Vraag is hoe erg dit is en wat zouden de mogelijkheden zijn om dit te verhelpen?
Iemand ideeën en of tips?
En dan hier de plaatjes i.p.v. de praatjes:
De buitenzijde is grotendeels gerstaureerd door de vorige eigenaar, en wij gaan er mee verder.
Bij Jaap bergman is de bus nagekeken en vervangen wat echt nodig was. Er zaten 2 lasplekjes onder welke ook direct zijn meegenomen.
Deze winter hopen we de onderkant van de bus in de pansterlak te zetten en de binnenkant aan te pakken.
To-do lijstje:
- Onderzijde schoonkrabben en in pansterlak zetten
- Kabels wegwerken
- Nieuwe stoelen plaatsen of bestaande stoelen opknappen
- Interieur deels opnieuw opbouwen (achterbank vervangen? is geen solide oplossing)
- Hemel opnieuw bekleden en voorzien van verlichting.
- Nieuw vloertje er in.
- Luifel maken zoals het vroegah was.
- Kontzak maken aan achterzijde (ideeen zijn er, nu nog uitvoeren)
Vanmorgen kregen we alleen de compressiemeting van de 2.0 automaat toegestuurd:
1e cil = 20%
2e cil = 32%
3e cil = 30%
4e cil = 85%
Motor loopt dus aardig te lekken.
Vraag is hoe erg dit is en wat zouden de mogelijkheden zijn om dit te verhelpen?
Iemand ideeën en of tips?
En dan hier de plaatjes i.p.v. de praatjes:
Laatst gewijzigd door Franzz op ma jun 08, 2015 15:43 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- voetj
- Beginner
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma aug 25, 2014 16:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: leerdam
- Contacteer:
Re: VW T2 2.0 automaat
ik heb ook nog gereageerd op deze bus toen wouden ze er 14000 voor hebben, maar stiekem verkochten ze hem dus met een lekkende motor.
ben stiekem wel benieuwd naar wat je er nog voor hem moeten geven.
ik zou ermee naar de expert gaan als ik jouw was.
succes
ben stiekem wel benieuwd naar wat je er nog voor hem moeten geven.
ik zou ermee naar de expert gaan als ik jouw was.
succes
Trotse eigenaar van www.campervoet.nl en www.retrobus.nl. het adres als je een Volkswagen camper wil huren van een liefhebber.
Re: VW T2 2.0 automaat
@ Voetj, zie PB.
Prijs viel erg mee en rest van de bus is eigenlijk buitenwerks goed nu.
Ik zal eens gaan zoeken naar wat experts, denk dat google het wel weet
Prijs viel erg mee en rest van de bus is eigenlijk buitenwerks goed nu.
Ik zal eens gaan zoeken naar wat experts, denk dat google het wel weet
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: VW T2 2.0 automaat
Tja of de zuigerveren zijn op. Dan zou je verwachten dat die hoge carterdruk heeft. Start hem eens een haal de oliedop eraf. Als die daardoorheen blaast dan zijn het je zuigerveren
Het kan ook een slechte klep zijn. Hoe is de speling?
Of een scheur in de kop. Dat zie je alleen van binnen uit.
Koppen van een type4 kosten al gauw 400 per stuk. Via amerka ebay kun je soms setjes kopen voor de helft van de prijs.
Mocht de motor helemaal gaar zijn dan zou je subaru kunnen overwegen ik rij daarmee met een Automaat
Eventueel heb ik voor je nog een 2 liter blok liggen met 1 nieuwe en 1 gebruikte kop die goed is.
Expert tip: fred van hr engineering
Het kan ook een slechte klep zijn. Hoe is de speling?
Of een scheur in de kop. Dat zie je alleen van binnen uit.
Koppen van een type4 kosten al gauw 400 per stuk. Via amerka ebay kun je soms setjes kopen voor de helft van de prijs.
Mocht de motor helemaal gaar zijn dan zou je subaru kunnen overwegen ik rij daarmee met een Automaat
Eventueel heb ik voor je nog een 2 liter blok liggen met 1 nieuwe en 1 gebruikte kop die goed is.
Expert tip: fred van hr engineering
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: VW T2 2.0 automaat
Tja, mooie vragen , antwoorden weet ik nog niet!
Zie PB, over het motorblok wat je hebt liggen.
Hoor graag van je.
Zie PB, over het motorblok wat je hebt liggen.
Hoor graag van je.
Re: VW T2 2.0 automaat
Zo, weer een update m.b.t. de bus.
We zijn ondertussen druk bezig met het strippen van de binnenkant en hem klaar aan het maken voor het lassen. We wouden eigenlijk alle panelen en de vloer laten zitten, maar nadat ik hier e.e.a. gelezen heb en vooral gezien heb zijn we toch maar aan het slopen gegaan..
Plaatjes zeggen meet als woorden!
De onderzijden waren krom, eens kijken of we ze zo recht kunnen krijgen!
En dan de mogelijke kleur van de zijpanelen (Azur):
En van de bekleding (banken en stoelen marine blauw):
Al met al is de bus nu leeg, gaan we hem deze week klaar maken voor het lassen, en na het lassen gaan we alle laspunten en het metaal wat je niet meer gaat zien behandelen met een antiroest spray en zetten we ze in de spuitwas. De onderkant hopen we deze week ook nog helemaal klaar te kruigen zodat deze na het lassen in de pansterlak gezet kan worden.
Het interieur is ontworpen en het wordt straks een 7 zits busje met veel bergruimte onder de zittingen en achterin komt een uitschuifbaar deel waar het kookpitje en de wasbak in zitten. Genoeg werk te doen dus!
En ondertussen zoeken we nog een mooi imperial achterop en mogelijk een nieuw hefdakje
We hebben ook de zittingen en de rugleuning voor de banken binnen:
We zijn ondertussen druk bezig met het strippen van de binnenkant en hem klaar aan het maken voor het lassen. We wouden eigenlijk alle panelen en de vloer laten zitten, maar nadat ik hier e.e.a. gelezen heb en vooral gezien heb zijn we toch maar aan het slopen gegaan..
Plaatjes zeggen meet als woorden!
De onderzijden waren krom, eens kijken of we ze zo recht kunnen krijgen!
En dan de mogelijke kleur van de zijpanelen (Azur):
En van de bekleding (banken en stoelen marine blauw):
Al met al is de bus nu leeg, gaan we hem deze week klaar maken voor het lassen, en na het lassen gaan we alle laspunten en het metaal wat je niet meer gaat zien behandelen met een antiroest spray en zetten we ze in de spuitwas. De onderkant hopen we deze week ook nog helemaal klaar te kruigen zodat deze na het lassen in de pansterlak gezet kan worden.
Het interieur is ontworpen en het wordt straks een 7 zits busje met veel bergruimte onder de zittingen en achterin komt een uitschuifbaar deel waar het kookpitje en de wasbak in zitten. Genoeg werk te doen dus!
En ondertussen zoeken we nog een mooi imperial achterop en mogelijk een nieuw hefdakje
We hebben ook de zittingen en de rugleuning voor de banken binnen:
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: VW T2 2.0 automaat
Toevallig heb ik ook deze bus (als één van de eersten) uitgebreid bekeken en foto's genomen, ongeveer een uur voordat ik naar mijn huidige bus ging
De term "De buitenzijde is grotendeels gerestaureerd" moet je wel met een heel pak zout nemen. Het voorwerk van het spuiten was wel heel belabberd (lees: veel roestvorming door spuitwerk heen), maar dat zul je inmiddels zelf ook ondervonden hebben.
De vraagprijs was in het begin niet reëel, dus goed om te lezen dat je een mooie prijs betaald hebt!
De basis is een leuke bus, waarvan de automaat lekker schijn te rijden, zie mijn topic hier wat over deze bus ging:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=15590&p=326324&hilit=+automaat#p326324
Heel veel succes met opknappen en alvast veel plezier ervan!
Je hebt ook een PB
De term "De buitenzijde is grotendeels gerestaureerd" moet je wel met een heel pak zout nemen. Het voorwerk van het spuiten was wel heel belabberd (lees: veel roestvorming door spuitwerk heen), maar dat zul je inmiddels zelf ook ondervonden hebben.
De vraagprijs was in het begin niet reëel, dus goed om te lezen dat je een mooie prijs betaald hebt!
De basis is een leuke bus, waarvan de automaat lekker schijn te rijden, zie mijn topic hier wat over deze bus ging:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=15590&p=326324&hilit=+automaat#p326324
Heel veel succes met opknappen en alvast veel plezier ervan!
Je hebt ook een PB
Dus.
Re: VW T2 2.0 automaat
Ik heb zelf ook getwijfeld bij deze bus, en vroeg er inderdaad 14000 euro voor, na lang heen en weer mailen kon ik hem voor 10000 euro halen. Ik hoop dat je minder hebt betaald, aangezien het werk wat je nog moet doen. Bij mij werd er gezegd dat de motor gereviseerd was....... Al met al is ie nu in goede handen en je maakt er wat van. Volgens mij zijn veel bussen hetzelfde, ik heb er ook een gekocht met het nodige werk, binnenkort eens voorstellen. Succes er mee.
Groetjes Ron
Groetjes Ron
Re: VW T2 2.0 automaat
Zo, hier is al een poos niets gepost, tijd voor een update.
We zijn al een eindje verder.
na het kaal maken van de bus hebben we de voorste steunbalken en de krikpunten vrij gemaakt van tecyl en toen kon het slijpen beginnen.
Ook onder de vloer zaten wat gaatjes zoals verwacht. Deze zijn ondertussenallemaal gereed en is de hele onderkant verder nagelopen, roestvrij voor zover we het zien
Aangezien we een fotoboek willen maken, maken we natuurlijk een hoop foto's.
Hieronder een impressie van de afgelopen 2 maand:
Als 1e hebben we (was ook het makkelijkste werkje) de tankdop vervangen:
Voor:
Na:
Aangezien we niet met 4 man in een bus kunnen werken zijn we direct begonnen met het kaalmaken van de panelen:
Verwijderen van de houten plaat op de bodem:
En het repareren van sommige platen:
Na wat opruimwerkzaamheden:
Was de binnenkant klaar om wat mee te gaan doen:
Alle panelen klaar om te gaan bekleden (skai met daaronder schuim (voelt luxe aan ):
Knippen en meten:
En voor de panelen die echt kapot waren nieuwe gemaakt van hardboard:
Leuk werkje!:
Lekker lijmen:
Plakken:
En randjes kaal maken voor nieuwe skai:
En na veel plakken, knippen en lijmen was dit het 1e resultaat:
Na 2 dagen drogen de panelen op het schuim geplakt:
Ondertussen hard aan het slijpen en kaal maken om te kunnen lassen:
Dit is dus nie goed, we hebben voor beide zijden gewoon compleet nieuwe delen gekocht incl. de H-balk die er op ligt:
Slijpen, bodem lassen etc kosten veel tijd, dus daar is best wat werk in gaan zitten, maar we konden gelukkig ook met de leuke klusjes verder!:
Ideaal trouwens dat folie van de Aktion, kost niets en je kunt er 6x een tafel mee bedekken, scheelt veel geknoei met die lijm!
Verder hebben we via MP 2 stoelen uit een T4 gekocht... onee, gratis op te halen, moesten wel opneiuw bekleed worden!
Daar zijn we dus maar mee aan de gang gegaan! Beetje testen wat mooi zou worden:
En daarna de stof van de stoelen uit elkaar gehaald, alles genummerd en dit is het eerste resultaat!
Toen weer naar de bus, tijd voor gaatjes stoppen in het dak en spuiten (is een graffiti lak, blijft soepel en is super mooi!), afplakken is NIET leuk:
Daarna de eeste vloerplaat weer pas gemaakt (komt nog een 6mm afdekvloer op en dan PVC);
Afgelopen maandag en dinsdag begonnen aan het interieur (vanaf de schuifdeur naar achteren). Veel schetsen en tekeningen later is de conclusie dat er een 3 zitsbank komt die een opklapbaar deksel heeft, en achterin komt een uitschuifbare keuken..) Hier een impressie van de maandag (3-zits bank)+ dinsdag (kofferbak).
Eerst de achterste panelen geplaatst omdat het frame in de bus kwam:
Daarna een frame bouwen, i.v.m. de tank er achter eerst alles met HI-TAC gelijmt en daarna alles met hoekijzers vastgezet (popnagels).
's middags de accu laten testen (dood als een pier):
Tijd voor een nieuwe (gebruiken we als huishoudaccu, dit was voldoende voor 2 led strips verlichting + een koelbox, we gaan er toch niet meer mee overnachten o.i.d.).
Dinsdag begonnen met de achterzijde (tyleen buisje om niet door te schieten met de boormachine werkt perfect):
En weer lekker frame bouwen. We maken het zo dat wanneer het nodig is we bij het inspectieluik+ de tank kunnen:
Mooie rails die veel gewicht verdragen kunnen:
Hier een stukje uitgeschoven, maar aangezien hij nog niet vast zit... Hij kan 50cm naar buiten, op de foto is het ca 25 cm:
En tot zover ons busverhaal.
Zaterdag gaan we weer verder!
We zijn al een eindje verder.
na het kaal maken van de bus hebben we de voorste steunbalken en de krikpunten vrij gemaakt van tecyl en toen kon het slijpen beginnen.
Ook onder de vloer zaten wat gaatjes zoals verwacht. Deze zijn ondertussenallemaal gereed en is de hele onderkant verder nagelopen, roestvrij voor zover we het zien
Aangezien we een fotoboek willen maken, maken we natuurlijk een hoop foto's.
Hieronder een impressie van de afgelopen 2 maand:
Als 1e hebben we (was ook het makkelijkste werkje) de tankdop vervangen:
Voor:
Na:
Aangezien we niet met 4 man in een bus kunnen werken zijn we direct begonnen met het kaalmaken van de panelen:
Verwijderen van de houten plaat op de bodem:
En het repareren van sommige platen:
Na wat opruimwerkzaamheden:
Was de binnenkant klaar om wat mee te gaan doen:
Alle panelen klaar om te gaan bekleden (skai met daaronder schuim (voelt luxe aan ):
Knippen en meten:
En voor de panelen die echt kapot waren nieuwe gemaakt van hardboard:
Leuk werkje!:
Lekker lijmen:
Plakken:
En randjes kaal maken voor nieuwe skai:
En na veel plakken, knippen en lijmen was dit het 1e resultaat:
Na 2 dagen drogen de panelen op het schuim geplakt:
Ondertussen hard aan het slijpen en kaal maken om te kunnen lassen:
Dit is dus nie goed, we hebben voor beide zijden gewoon compleet nieuwe delen gekocht incl. de H-balk die er op ligt:
Slijpen, bodem lassen etc kosten veel tijd, dus daar is best wat werk in gaan zitten, maar we konden gelukkig ook met de leuke klusjes verder!:
Ideaal trouwens dat folie van de Aktion, kost niets en je kunt er 6x een tafel mee bedekken, scheelt veel geknoei met die lijm!
Verder hebben we via MP 2 stoelen uit een T4 gekocht... onee, gratis op te halen, moesten wel opneiuw bekleed worden!
Daar zijn we dus maar mee aan de gang gegaan! Beetje testen wat mooi zou worden:
En daarna de stof van de stoelen uit elkaar gehaald, alles genummerd en dit is het eerste resultaat!
Toen weer naar de bus, tijd voor gaatjes stoppen in het dak en spuiten (is een graffiti lak, blijft soepel en is super mooi!), afplakken is NIET leuk:
Daarna de eeste vloerplaat weer pas gemaakt (komt nog een 6mm afdekvloer op en dan PVC);
Afgelopen maandag en dinsdag begonnen aan het interieur (vanaf de schuifdeur naar achteren). Veel schetsen en tekeningen later is de conclusie dat er een 3 zitsbank komt die een opklapbaar deksel heeft, en achterin komt een uitschuifbare keuken..) Hier een impressie van de maandag (3-zits bank)+ dinsdag (kofferbak).
Eerst de achterste panelen geplaatst omdat het frame in de bus kwam:
Daarna een frame bouwen, i.v.m. de tank er achter eerst alles met HI-TAC gelijmt en daarna alles met hoekijzers vastgezet (popnagels).
's middags de accu laten testen (dood als een pier):
Tijd voor een nieuwe (gebruiken we als huishoudaccu, dit was voldoende voor 2 led strips verlichting + een koelbox, we gaan er toch niet meer mee overnachten o.i.d.).
Dinsdag begonnen met de achterzijde (tyleen buisje om niet door te schieten met de boormachine werkt perfect):
En weer lekker frame bouwen. We maken het zo dat wanneer het nodig is we bij het inspectieluik+ de tank kunnen:
Mooie rails die veel gewicht verdragen kunnen:
Hier een stukje uitgeschoven, maar aangezien hij nog niet vast zit... Hij kan 50cm naar buiten, op de foto is het ca 25 cm:
En tot zover ons busverhaal.
Zaterdag gaan we weer verder!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: VW T2 2.0 automaat (veel nieuwe foto's 25-02)
Wat zijn jullie van plan om met de bus te doen? Waarvoor gebruiken? Die achterlade lijkt gemaakt voor een specifieke toepassing.
Bijzonder trouwens om met z'n vieren een bus te kopen. Ik moest er niet aan denken, maar het is natuurlijk wel leuk om met zn allen te klussen.
Wat betreft de motor, daar zit maar 1 ding op. Subaru of TDI.
Bijzonder trouwens om met z'n vieren een bus te kopen. Ik moest er niet aan denken, maar het is natuurlijk wel leuk om met zn allen te klussen.
Wat betreft de motor, daar zit maar 1 ding op. Subaru of TDI.
Take the planet and make it spin your way
Re: VW T2 2.0 automaat (veel nieuwe foto's 25-02)
Dagjes weg en 's avonds meenemen naar de Ijssel om te gaan varen met de RIB
(zie: http://youtu.be/KHjJiWDbItk)
Achterin komt linksvoorin een koopplaatje met wasbak, linksachterin komt de gasfles, rechtsacterin komt de watertank en rechtsvoorin komt een bak/lade waar bestek, bordjes en pannetjes in gaan. We nemen nu altijd 2 auto's mee (6 a 7 personen), los gasstelletje, altijd dezelfde die rijdt i.v.m. trekhaak en een los krat met alle pannetjes etc.
Nu zit alles in de bus, passen straks 7 personen in en zit een trekhaak achter. problem solved.
En we hebben de bus als vrienden gekocht, gaan vele met elkaar om en dit is wel een mooi middel om samen bezig te zijn. En.. hij gaat dit zomer mee op vakantie, samen met mn eigen kever. lekker luchtgekoeld weg
TDI of subaru lijkt me geweldig, maar dat is iets waar we 0,0 verstand van hebben.
Tips zijn dus welkom .
(zie: http://youtu.be/KHjJiWDbItk)
Achterin komt linksvoorin een koopplaatje met wasbak, linksachterin komt de gasfles, rechtsacterin komt de watertank en rechtsvoorin komt een bak/lade waar bestek, bordjes en pannetjes in gaan. We nemen nu altijd 2 auto's mee (6 a 7 personen), los gasstelletje, altijd dezelfde die rijdt i.v.m. trekhaak en een los krat met alle pannetjes etc.
Nu zit alles in de bus, passen straks 7 personen in en zit een trekhaak achter. problem solved.
En we hebben de bus als vrienden gekocht, gaan vele met elkaar om en dit is wel een mooi middel om samen bezig te zijn. En.. hij gaat dit zomer mee op vakantie, samen met mn eigen kever. lekker luchtgekoeld weg
TDI of subaru lijkt me geweldig, maar dat is iets waar we 0,0 verstand van hebben.
Tips zijn dus welkom .
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: VW T2 2.0 automaat (veel nieuwe foto's 25-02)
ziet er super uit maar voldoet een houten achterbank wel aan de rdw /apk eisen ?
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
Re: VW T2 2.0 automaat (veel nieuwe foto's 25-02)
ko de fries schreef:ziet er super uit maar voldoet een houten achterbank wel aan de rdw /apk eisen ?
grtz ko
een westfalia slaapbank is ook niets anders dan een houten bank
als hij maar goed bevestigd zit is er niets aan de hand
Re: VW T2 2.0 automaat (veel nieuwe foto's 25-02)
Wauw dat namaken van de interieurpanelen wil ik wel van jullie leren. Super gaaf!!!
Cruizin' California sunshine ...