weer eens een upgrade aan de bus (P11)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door EeVeeWee » za nov 15, 2014 22:21 pm

Geweldig dit soort oplossingen!
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Briebelbus » zo nov 16, 2014 10:26 am

Ik zie nu ook een verschil met zoals ik hem heb gemaakt: Han heeft een luchtventiel opgeofferd en daar de schakelaar ingezet, ik heb de schakelaar rechtstreeks in het huis geschroefd.

Grappig dat je zoiets op 2 manieren kan oplossen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » zo nov 16, 2014 13:42 pm

Hoe heb jij dat opgelost met het scheef naast het schakelaartje komen van dat nokje

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Briebelbus » zo nov 16, 2014 13:50 pm

Ik had een plastic ringetje dat om het drukgedeelte van de schakelaar paste. Nadat ik die geplaast had kreeg ik een groter oppervlakte en had ik geen last meer.

Het pennetje van het ventiel is ook dikker dan dat het schakelaartje is.

Lijmen dat lukte iig niet.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » zo nov 16, 2014 14:33 pm

ok dan weet ik wat ik moet doen als het bij mij ook gebeurd

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » za nov 29, 2014 16:35 pm

Ik heb hem dus ook aan moeten passen omdat het palletje toch scheef naast de drukker van de schakelaar schiet.
dus met een stevige buigzame plastic strip van 45 mm lang en 8mm breed en de uiteinden aangepast zodat ze in bestaande uitsparingen passen.
de gele streep op de foto geeft aan hoe het plastic stripje loopt.
de blauwe streep geeft aan waar een bindbandje het plastic stripje op zijn plek moet houden zodat het aan de rechterkant niet uit het gleufje schiet.
Tussen het voetje waar de schakelaar in zit en het huis van de hele unit heb ik een extra ringetje gezet zodat het schakelaartje op de goede hoogte afgesteld staat en dus niet de hele tijd aan blijft of net niet aangaat bij het indrukken.

het veertje zit nu aan de schakelaar kant en rust op het plastic stripje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Tuinkabouter90 » za nov 29, 2014 20:54 pm

ben vandaag ook met dit probleem bezig geweest.
heb je ook een foto hoe je kunststof stripje er uit ziet en waar heb je dit weg??

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Briebelbus » za nov 29, 2014 22:34 pm

Kijk, we hebben hier dus te maken met een "niet exemplarisch" probleem.

Dus daar zullen anderen ook waarschijnlijk ook tegen aan lopen. Goed opgelost Han !! :)

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » za nov 29, 2014 23:51 pm

Het plastic stripje heb ik uit een zacht plastic bakje gehaald
zoiets als dit
Afbeelding

dikte van minder dan 1MM en toch stevig maar flexibel
patatbakjes zijn te slap en een tupperware broodtrommel te dik
dus iets ertussen in

de kant met het 4 mm uiteinde heb ik aan de linkerkant in een bestaand gat geplaatst ( zie foto met het gele streepje )
en de kant met het 2MM uitsteeksel heb ik in aan de rechterkant in het gleufje gestoken wat daar al zat
ik heb dit gleufje heel iets aan moeten passen ( figuurzaagje) voor de dikte van het plastic stripje.
aan de kant van het gleufje heb ik een heel dun tiewrapje gedaan tegen het losschieten van het plasticstripje
en het houdertje waar ik de schakelaar in heb gemaakt terug geplaatst met een dun carroserie ringetje ertussen zodat het tiewrapje er mooi tussendoor zit en de schakelaar gelijk mooi afgesteld staat

De maten van het stripje staan in dit tekeningetje

Afbeelding

Het is wel makkelijk om even met een Ohm meter ook te kijken of het schakelaartje goed werkt als je het armpje bedient
dit scheelt een hoop werk dan erachter komen dat hij het niet doet als je hem al in je bus hebt zitten
.

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » zo nov 30, 2014 0:00 am

Briebelbus schreef:Kijk, we hebben hier dus te maken met een "niet exemplarisch" probleem.

Dus daar zullen anderen ook waarschijnlijk ook tegen aan lopen. Goed opgelost Han !! :)

Gr
Marcel

Dit vond ik makkelijker dan een ringetje (die ik trouwens ook niet had in die maat)
ik had nog even gekeken of ik het oude "paddestoeltje" wat er normaal inzit en het luchtklepje bedient, kon gebruiken

maar het knopje van het schakelaartje is te dun om het uit te boren zodat dat pinnetje erin past

Ik denk dat als ik het ook nog een keer zo zou moeten maken ik toch zou kijken of een maat dikker schakelaartje iets makkelijker zou werken.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Briebelbus » zo nov 30, 2014 12:07 pm

Dat paddestoeltjes zijn idd niet te hergebruiken. Weet niet of er schakelaartjes te vinden zijn met een dikkere steel. Omdat ik dat ringetje had liggen was dat mijn oplossing geworden.

Lijmen van dat armpje aan de schakelaar lukte overigens ook niet ivm materiaal.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door blokkever » zo nov 30, 2014 12:54 pm

Ik heb deze modificatie zowel bij mijn kever als bij mijn bus ook gedaan, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat het nokje naast het knopje van de schakelaar schoot.
Schakelaartjes die ik gebruikt heb zijn gerecyclede exemplaren die 3 Ampere kunnen schakelen, dat is ruim voldoende voor de ruitensproeier en een relais is dan overbodig.
Afbeelding
Het lijkt ook dat het knopje van het Conrad schakelaartje een beetje bol is, klopt dat? Dat is ook niet bevordelijk om het nokje er niet naast te laten schieten.
Kun je er niet een klein gleufje in vijlen zodat het nokje er een beetje in komt te liggen?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Tuinkabouter90 » zo nov 30, 2014 18:20 pm

blokkever schreef:Ik heb deze modificatie zowel bij mijn kever als bij mijn bus ook gedaan, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat het nokje naast het knopje van de schakelaar schoot.
Schakelaartjes die ik gebruikt heb zijn gerecyclede exemplaren die 3 Ampere kunnen schakelen, dat is ruim voldoende voor de ruitensproeier en een relais is dan overbodig.
Afbeelding
Het lijkt ook dat het knopje van het Conrad schakelaartje een beetje bol is, klopt dat? Dat is ook niet bevordelijk om het nokje er niet naast te laten schieten.
Kun je er niet een klein gleufje in vijlen zodat het nokje er een beetje in komt te liggen?


ja dat klopt dat het schakelaartje een beetje bol is, maar met een klein vijltje zo vlak.
maar het schakelaartje wat jij gebruikt is al groter dan die wij gebruikt hebben dus dat scheelt ook :ugeek:

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » zo nov 30, 2014 21:58 pm

De schakelaar die wij hebben gebruikt is dunner volgende keer als ik zo'n aanpassing doe gebruik ik ook de grotere

ik had hierbij een relais nodig omdat de schakelaar maar 0,5 amp kan/mag hebben

Inactief Account

Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)

Bericht door Inactief Account » di dec 16, 2014 21:28 pm

Eerst nog even een foto van hoe ik dat plastic stripje heb gemonteerd om te voor komen dat het nokje naast de schakelaar schiet

Afbeelding

Plaats reactie