weer eens een upgrade aan de bus (P11)
- creepenrietje
- Actief Lid
- Berichten: 479
- Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Burgum
- Contacteer:
Re: Joke en Han bouwen een nieuw interieurtje
Handige standkachel staat daar in de schuifdeuropening!!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be
Re: Joke en Han bouwen een nieuw interieurtje
creepenrietje schreef:Handige standkachel staat daar in de schuifdeuropening!!
In een onverwarmde loods is dat een geweldige oplossing als je aan het klussen bent
Zo even wat stof eraf blazen
Vandaag even een bus upgrade gedaan
Elektrisch bediende ruitensproeier
van een goede vriend mocht ik het
tankje met pomp uit een T3 hebben
Maar dat past dus niet op de plek waar hij bij een T2 zit
en de plek waar hij bij een T3 zit wil bij een T2 ook niet
nou had ik nog een beetje ruimte over onder de bestuurdersstoel in de bak van het reservewiel
dus even een beetje stroomdraad aanleggen en een waterslangetje en klaar.
omdat ik de dop en vulpijp er niet bij had even een vulpijpje en dop gemaakt van een PVC afvoerbuis 40mm mof en een afdekdopje met een klein beluchtings gaatje erin geboord
stoel naar voren om tankje te kunnen vullen
Foto 1 is achter de bestuurdersstoel langs genomen
Foto 2 recht van boven af
Vandaag even een bus upgrade gedaan
Elektrisch bediende ruitensproeier
van een goede vriend mocht ik het
tankje met pomp uit een T3 hebben
Maar dat past dus niet op de plek waar hij bij een T2 zit
en de plek waar hij bij een T3 zit wil bij een T2 ook niet
nou had ik nog een beetje ruimte over onder de bestuurdersstoel in de bak van het reservewiel
dus even een beetje stroomdraad aanleggen en een waterslangetje en klaar.
omdat ik de dop en vulpijp er niet bij had even een vulpijpje en dop gemaakt van een PVC afvoerbuis 40mm mof en een afdekdopje met een klein beluchtings gaatje erin geboord
stoel naar voren om tankje te kunnen vullen
Foto 1 is achter de bestuurdersstoel langs genomen
Foto 2 recht van boven af
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10979
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
ziet er netjes uit. hoe loopt het waterslangetje? onder de bus of onder de rubbercabinemat door?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Nu nog onder de mat maar dat gaat nog veranderen naar onder de auto
maar ik wilde eerst even weten of de pomp op die afstand nog een beetje wateropbrengst over had.
en bij mij ligt er niet zo'n zware rubbermat in
maar ik wilde eerst even weten of de pomp op die afstand nog een beetje wateropbrengst over had.
en bij mij ligt er niet zo'n zware rubbermat in
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Leuk gevonde hoor maar vraagme af; viel het pompje zelf niet over te zetten in de T2 tank
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Pomp zit vast geperst aan het tankje
en een losse pomp bij mijn T2 tank heb ik ooit gehad maar dat beviel niet vanwege de slechte aanzuiging van de pomp
en een T2 tank compleet met pomp vind ik nogal aan de prijs
enige wat ik nu nog een keer wil doen is de schakelaar ombouwen naar de stuur handel inplaats van drukknop op het dashbord
en een losse pomp bij mijn T2 tank heb ik ooit gehad maar dat beviel niet vanwege de slechte aanzuiging van de pomp
en een T2 tank compleet met pomp vind ik nogal aan de prijs
enige wat ik nu nog een keer wil doen is de schakelaar ombouwen naar de stuur handel inplaats van drukknop op het dashbord
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Wat jij zeg herken ik wel, dat tNkje was duur en dan nog zit de pomp op een rotplaats. (Zijkant halverwege) is je tank half leeg; doet ie nix meer. Heb daarom de pomp verplaatst naar de onderkant en dat bevalt mij goed.
Ik kan de sproeier met de hendel bedienen; schakelaartje gemonteerd; draad getrokken en klaar. Maar ik heb dat gedaan toen ik het interval relais monteerde.
Mijn ruitenwissers maken dus ook een aantal slagen als ik de sproeier bedien.
Nadeel vind ik wel dat het even duurt voor er vloeistof komt, daardoor is het begin van de eerste slag droog.
Maar eens kijken naar een terugslagklepje oid.
Toen de pomp halverwege zat was dat nog veel erger.
Gr
Marcel
Ik kan de sproeier met de hendel bedienen; schakelaartje gemonteerd; draad getrokken en klaar. Maar ik heb dat gedaan toen ik het interval relais monteerde.
Mijn ruitenwissers maken dus ook een aantal slagen als ik de sproeier bedien.
Nadeel vind ik wel dat het even duurt voor er vloeistof komt, daardoor is het begin van de eerste slag droog.
Maar eens kijken naar een terugslagklepje oid.
Toen de pomp halverwege zat was dat nog veel erger.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Briebelbus schreef:Wat jij zeg herken ik wel, dat tNkje was duur en dan nog zit de pomp op een rotplaats. (Zijkant halverwege) is je tank half leeg; doet ie nix meer. Heb daarom de pomp verplaatst naar de onderkant en dat bevalt mij goed.
Ik kan de sproeier met de hendel bedienen; schakelaartje gemonteerd; draad getrokken en klaar. Maar ik heb dat gedaan toen ik het interval relais monteerde.
Mijn ruitenwissers maken dus ook een aantal slagen als ik de sproeier bedien.
Nadeel vind ik wel dat het even duurt voor er vloeistof komt, daardoor is het begin van de eerste slag droog.
Maar eens kijken naar een terugslagklepje oid.
Toen de pomp halverwege zat was dat nog veel erger.
Gr
Marcel
hmmm, ja is een aanpassing waar ik ook over zit te denken, op welke manier heb je de schakelaar, en wat voor schakelaar heb je onder de hendel gemonteerd??
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
In mijn bus (model jaar 78) is het ventiel van het sproei systeem gemonteerd in de hendel. Deze kanje losschroeven en houd je een plsk over om een schakelaar te monteren.
Bouwbeschrijving kan je hier vinden:
http://briebelbus.blogspot.nl/2012/07/een-modern-snufje-in-de-bus.html
Gr
Marcel
Bouwbeschrijving kan je hier vinden:
http://briebelbus.blogspot.nl/2012/07/een-modern-snufje-in-de-bus.html
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Ik heb vandaag op diezelfde manier een schakelaartje ingebouwd
ik zal morgen even de fotos erbij plaatsen
Ik laat de schakelaar wel via een apart relais schakelen zodat de schakelaar alleen een stuurstroom hoeft te leveren
het ding kan maar een kleine amperage aan
ik zal morgen even de fotos erbij plaatsen
Ik laat de schakelaar wel via een apart relais schakelen zodat de schakelaar alleen een stuurstroom hoeft te leveren
het ding kan maar een kleine amperage aan
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Vandaag al vast fotos
schakelaartje wat ik gebruik is hetzelfde als die Marcel heeft gebruikt
bij de lokale electronica shop voor 1 euro 40
(bij conrad komt daar 6,50 euro verzendkosten en 3 dagen wachttijd bij op
de schroefdraad die het schakelaartje heeft is M5 x0,5 dit past het beste in de bestaande onderdelen die ik gebruik
De schakelunit vanaf de onderkant gezien
het stukje met de 2 leidingen ga ik aanpassen
mesje erlangs en je hebt een grondplaat die ik ga gebruiken
de kunststof kant boor ik op met een 8mm boor
de metalen kant boor ik op met een 5,2mm boor zodat de drukschakelaar er precies in past
Dan in het plastic van de schakelaar op deze plek in stapjes een gat boren
totdat ik hier een gat van 8mm overhoud
en nadat de schakelaar met houder terug geplaatst was kwam ik erachter dat hij wel inschakelde maar niet weer uit.
Omdat de veerdruk van de schakelaar net iets te klein was om het nokje wat hij aandrukt in de rust stand te krijgen.
Dit heb ik aangepast door een klein drukveertje om de pin van het schakelaartje te doen zodat deze het nokje terug duwt in de ruststand.
daarna nog even een kleindochter de twee kabeltjes aan elkaar laten tapen
en dan ziet het er zo uit
en nog even een relais uit de voorraadschuur gehaald, het relais schakelt bij 12volt met 0,6 ampere
dus dan blijft de schakelaar ook heel
schakelaartje wat ik gebruik is hetzelfde als die Marcel heeft gebruikt
bij de lokale electronica shop voor 1 euro 40
(bij conrad komt daar 6,50 euro verzendkosten en 3 dagen wachttijd bij op
de schroefdraad die het schakelaartje heeft is M5 x0,5 dit past het beste in de bestaande onderdelen die ik gebruik
De schakelunit vanaf de onderkant gezien
het stukje met de 2 leidingen ga ik aanpassen
mesje erlangs en je hebt een grondplaat die ik ga gebruiken
de kunststof kant boor ik op met een 8mm boor
de metalen kant boor ik op met een 5,2mm boor zodat de drukschakelaar er precies in past
Dan in het plastic van de schakelaar op deze plek in stapjes een gat boren
totdat ik hier een gat van 8mm overhoud
en nadat de schakelaar met houder terug geplaatst was kwam ik erachter dat hij wel inschakelde maar niet weer uit.
Omdat de veerdruk van de schakelaar net iets te klein was om het nokje wat hij aandrukt in de rust stand te krijgen.
Dit heb ik aangepast door een klein drukveertje om de pin van het schakelaartje te doen zodat deze het nokje terug duwt in de ruststand.
daarna nog even een kleindochter de twee kabeltjes aan elkaar laten tapen
en dan ziet het er zo uit
en nog even een relais uit de voorraadschuur gehaald, het relais schakelt bij 12volt met 0,6 ampere
dus dan blijft de schakelaar ook heel
Laatst gewijzigd door Inactief Account op di nov 18, 2014 21:33 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
Dat zijn idd de klusjes.
Heb jij geen last dat het drukdingetje (die aan de hendel zit en de schakelaar bedient) eraf schiet bij mij ging hij er vaak naast in het begin. Ik heb dit later nog aangepast.
Gr
Marcel
Heb jij geen last dat het drukdingetje (die aan de hendel zit en de schakelaar bedient) eraf schiet bij mij ging hij er vaak naast in het begin. Ik heb dit later nog aangepast.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: weer eens een upgrade aan de bus (P10)
nee drukt het mooi recht aan ook omdat door dat extra veertje hij mooi op zijn plaats blijft zitten
op deze foto kun je dat veertje zien zitten
op deze foto kun je dat veertje zien zitten