Gisteren is de bus dan opgehaald door familie van de nieuwe Zwitserse eigenaar, waar de bus over twee weken heen gaat.
Toch niet fijn om de bus met een ander te zien wegrijden.
Maar niet lang daarna kreeg ik al een telefoontje, de bus was er mee gestopt!
Na veel stotteren en afnemend vermogen viel de motor uit.
Dat was even schrikken want ik had juist vlak voor de verkoop preventief onderhoud gedaan: kleppen gesteld en bougies, bougiekabels, verdeelkap, rotor, condensator en puntjes vernieuwd.
Het leek me een goede zaak om de nieuwe eigenaar te kunnen melden dat er voorlopig geen onderhoud nodig is.
De bus stond slechts 200 m van mijn huis vandaan midden op de weg.
Eerst maar even aan de kant geduwd en toen geholpen met zoeken naar de storing.
Koud liep de motor redelijk, maar hoe warmer deze werd, des te slechter reageerde hij op gas geven.
Sproeier uit de carburateur schoon gemaakt, afstelling geprobeerd te veranderen, niets hielp.
De oude onderdelen had ik bewaard en meegegeven en maar weer uitgewisseld zoals rotor, contactpunten en verdeelkap maar niets hielp want de bougies vonkten wel gewoon.
Toen maar de ANWB wegenwacht gebeld, mijn vriendin is al 29 jaar lid en heeft woonplaats service.
Na een uur een VW T5 van de ANWB er bij en die heeft ook van alles geprobeerd, waaronder een elektrische benzinepomp in plaats van de mechanische. Hij had ook voelermaatjes bij zich dus ik heb de puntjes nog wat beter afgesteld, maar alles zonder resultaat.
Ik wilde thuis ook nog een nieuwe bobine halen (die bleek achteraf nog in de bus te liggen) maar die er in bouwen hielp ook niet. De verdachte bleef de carburateur, maar echt testen konden we niet ter plekke.
De wegenwacht een collega Rob gebeld die in de buurt was en die zelf twee Kevers heeft (uit 1958 en 1961
).
Die heeft ook van alles geprobeerd en besloot toen om de oude condensator eens parallel aan de nieuwe te proberen. Bingo! Bleek de nieuwe condensator al weer defect te zijn! Dan krijg je dus een veel te flauwe vonk en wordt het slechter als de motor warmer wordt. Ik heb toen de oude condensator er maar weer in gezet en de bus is zo'n 4 uur later er alsnog vandoor gegaan. Ik kreeg later het bericht dat de T2a weer als een zonnetje liep en hij veilig in Dieren aangekomen is. Gelukkig maar want ik voelde me knap beroerd na zijn telefoontje met pech!