A&E's T2a Riviera camper 1968
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Vandaag het 230 volt circuit afgerond. Nu gewoon binnen in de bus de stopcontacten gebruiken in plaats van een haspel vanaf buiten
Aan de buitenkant:
Hier komt de 230 V voeding binnen:
Via de aardlekschakelaar en automatische zekering naar binnen:
Naar een centraal punt onder de bank:
Vandaar o.a. naar een druppellader in de bandenbak:
En twee stopcontacten onder de bank:
Twee in het kastje waar de koelkast in komt:
En een stopcontact in het kastje voor de koelkast:
Aan de buitenkant:
Hier komt de 230 V voeding binnen:
Via de aardlekschakelaar en automatische zekering naar binnen:
Naar een centraal punt onder de bank:
Vandaar o.a. naar een druppellader in de bandenbak:
En twee stopcontacten onder de bank:
Twee in het kastje waar de koelkast in komt:
En een stopcontact in het kastje voor de koelkast:
Dus.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Ik vraag me af waarom je die zekering automaat in de motorruimte geplaatst heb
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Briebelbus schreef:Ik vraag me af waarom je die zekering automaat in de motorruimte geplaatst heb
Zo dicht mogelijk bij de connector, maar toch relatief makkelijk bereikbaar.
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Vandaag een spannend moment, nadat de passieve koelbox uit het kastje gesloopt was, de decoupeerzaag in het blad gezet. Verder alvast de nieuwe koelkast en spoelbak gepast, met ook het waterreservoir op zijn plek. Het past allemaal net.
In hetzelfde kastje twee wandcontactdozen, 2 USB voedingen en sigarettenaansteker voeding geplaatst. Ook een 12 V schakelaar met lampje voor de koelkast voeding.
Verder een relais aangebracht die automatisch de 12 V voeding van de koelkast uitschakelt als er 230 V voeding aanwezig is. Ook komt er een pompje in het waterreservoir bediend door de kraan in de wasbak.
Het was bij elkaar een leuke puzzel
In hetzelfde kastje twee wandcontactdozen, 2 USB voedingen en sigarettenaansteker voeding geplaatst. Ook een 12 V schakelaar met lampje voor de koelkast voeding.
Verder een relais aangebracht die automatisch de 12 V voeding van de koelkast uitschakelt als er 230 V voeding aanwezig is. Ook komt er een pompje in het waterreservoir bediend door de kraan in de wasbak.
Het was bij elkaar een leuke puzzel
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Vandaag een mooi moment, de kast met wasbak en koelkast afgemaakt.
Ik heb nu een koelkast werkend op 12 V of 230 V en een kraan met pomp werkend op 12 V.
Verder 4 230 V stopcontacten, interieurverlichting op 12 V, 2 sigarettenaansteker aansluitingen en 2 punten met USB voeding. Hiermee is het project afgerond met aanleggen van het 12 V en 230 V circuit.
Tevens zijn de voltmeters van de huishoud- en startaccu nu werkend, beide accu's zijn goed vol
Ik heb nu een koelkast werkend op 12 V of 230 V en een kraan met pomp werkend op 12 V.
Verder 4 230 V stopcontacten, interieurverlichting op 12 V, 2 sigarettenaansteker aansluitingen en 2 punten met USB voeding. Hiermee is het project afgerond met aanleggen van het 12 V en 230 V circuit.
Tevens zijn de voltmeters van de huishoud- en startaccu nu werkend, beide accu's zijn goed vol
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo mar 29, 2015 18:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Leuke acties!
Is de foto van de voltmeters met bus aan of uit?
Als je bus uit is, vermoed ik dat je meters wat overijverig zijn. Heb je het al gecontroleerd met een multimeter?
Is de foto van de voltmeters met bus aan of uit?
Als je bus uit is, vermoed ik dat je meters wat overijverig zijn. Heb je het al gecontroleerd met een multimeter?
Take the planet and make it spin your way
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
Wilfred schreef:Leuke acties!
Is de foto van de voltmeters met bus aan of uit?
Als je bus uit is, vermoed ik dat je meters wat overijverig zijn. Heb je het al gecontroleerd met een multimeter?
Bedankt voor je meedenken, maar de acculader staat hier beide accu's op te laden
Dus.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
ko de fries schreef:ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko
Ja dat lijkt me het veiligste, ook om de aardlekschakelaar te laten functioneren.
Bij het centrale punt onder de bank heb ik een lange M6 schroef van buiten naar binnen gestoken, en daaraan alle massadraden vastgezet.
Dus.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
EeVeeWee schreef:ko de fries schreef:ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko
Ja dat lijkt me het veiligste, ook om de aardlekschakelaar te laten functioneren.
Bij het centrale punt onder de bank heb ik een lange M6 schroef van buiten naar binnen gestoken, en daaraan alle massadraden vastgezet.
persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk..,stel dat er iemand over je kabel rijdt en er sluiting tussen fase en aarde onstaat
,je bus staat geisoleerd op 4 rubbere banden , daar kom je vrolijk naar je bus en pakt de deur hendel vast
dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in het goed functioneren van je aardlek ,waar ik dan mijn twijvels bij heb! bovendien is de electra op campings ,festivals vaak erg onbetrouwbaar aan gelegd ,heb zelf 380volt op
mijn bus gehad bij het hippie festival te zamen met meerdere vct2 ers ,wat was ik toen blij dat ik mijn aarde niet aan het chasis had! de aarlek was toen geroosterd grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
EeVeeWee schreef:Bedankt voor je meedenken, maar de acculader staat hier beide accu's op te laden
Aaah, dan klopt het precies!!!
Mooi werk hoor!
Take the planet and make it spin your way
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
ko de fries schreef:
persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk..,stel dat er iemand over je kabel rijdt en er sluiting tussen fase en aarde onstaat
,je bus staat geisoleerd op 4 rubbere banden , daar kom je vrolijk naar je bus en pakt de deur hendel vast
dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in het goed functioneren van je aardlek ,waar ik dan mijn twijvels bij heb! bovendien is de electra op campings ,festivals vaak erg onbetrouwbaar aan gelegd ,heb zelf 380volt op
mijn bus gehad bij het hippie festival te zamen met meerdere vct2 ers ,wat was ik toen blij dat ik mijn aarde niet aan het chasis had! de aarlek was toen geroosterd grtz ko
Dan moet de aarde vanaf de camping doorgesneden zijn en wel toevallig een voeding met de aarde van de bus doorverbonden zijn en weer niet met de nul. Hoe groot acht je die kans
Dus.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
redelijk groot !!!veel campings stelt de aarde niks voor ,en de sluiting kan in veel aparaten optreden , hoe groot acht je de kans dat er 380v uit je stopcontact komt? check maar eens met marchel [briebelbus] of han en joke
gtz ko [vev msi ]
gtz ko [vev msi ]
If it ain,t broken,don,t try to fix it
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
ons (han en Joke) heeft het 1 thermostaat van de koelkast gekost op het hippie festival
en op kevertreffen heeft het sjef een koffiezetter en omvormer gekost
dus dat waren 2 evenementen waar wij aanwezig waren
Tegenwoordig meet ik op treffens waar centrale aggregaten of losse stroompunten staan ook eerst door wat er uit het stopcontact komt
en met aarde aan je chassis kan het in een meest ongunstig geval je accu opblazen of je dynamo roosteren
Ik heb van alle twee de resultaten zien staan bij de plaatselijke camper handel
voorral de geexplodeerd accu heeft wel een indruk achtergelaten , wat een zooi maakt dat accuzuur
je moet je niet bedenken wat er gebeurd als je net toevallig je motorklepje open hebt
En dat gebeurd nogal eens op treffens
en op kevertreffen heeft het sjef een koffiezetter en omvormer gekost
dus dat waren 2 evenementen waar wij aanwezig waren
Tegenwoordig meet ik op treffens waar centrale aggregaten of losse stroompunten staan ook eerst door wat er uit het stopcontact komt
en met aarde aan je chassis kan het in een meest ongunstig geval je accu opblazen of je dynamo roosteren
Ik heb van alle twee de resultaten zien staan bij de plaatselijke camper handel
voorral de geexplodeerd accu heeft wel een indruk achtergelaten , wat een zooi maakt dat accuzuur
je moet je niet bedenken wat er gebeurd als je net toevallig je motorklepje open hebt
En dat gebeurd nogal eens op treffens
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: A&E's T2a Riviera camper 1968
En dat allemaal door een slechte aardeaansluiting van de aanbieder van stroom?
Dus.