A&E's T2a Riviera camper 1968

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » zo feb 08, 2015 20:59 pm

Vandaag het 230 volt circuit afgerond. Nu gewoon binnen in de bus de stopcontacten gebruiken in plaats van een haspel vanaf buiten :mrgreen:

Aan de buitenkant:
Afbeelding

Hier komt de 230 V voeding binnen:
Afbeelding
Afbeelding

Via de aardlekschakelaar en automatische zekering naar binnen:
Afbeelding


Naar een centraal punt onder de bank:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaar o.a. naar een druppellader in de bandenbak:
Afbeelding

En twee stopcontacten onder de bank:
Afbeelding

Twee in het kastje waar de koelkast in komt:
Afbeelding
Afbeelding

En een stopcontact in het kastje voor de koelkast:
Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Briebelbus » zo feb 08, 2015 22:36 pm

Ik vraag me af waarom je die zekering automaat in de motorruimte geplaatst heb :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » ma feb 09, 2015 8:25 am

Briebelbus schreef:Ik vraag me af waarom je die zekering automaat in de motorruimte geplaatst heb :?:


Zo dicht mogelijk bij de connector, maar toch relatief makkelijk bereikbaar.
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » do feb 26, 2015 22:16 pm

Vandaag een spannend moment, nadat de passieve koelbox uit het kastje gesloopt was, de decoupeerzaag in het blad gezet. Verder alvast de nieuwe koelkast en spoelbak gepast, met ook het waterreservoir op zijn plek. Het past allemaal net.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In hetzelfde kastje twee wandcontactdozen, 2 USB voedingen en sigarettenaansteker voeding geplaatst. Ook een 12 V schakelaar met lampje voor de koelkast voeding.
Verder een relais aangebracht die automatisch de 12 V voeding van de koelkast uitschakelt als er 230 V voeding aanwezig is. Ook komt er een pompje in het waterreservoir bediend door de kraan in de wasbak.
Het was bij elkaar een leuke puzzel :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » di mar 17, 2015 21:51 pm

Vandaag een mooi moment, de kast met wasbak en koelkast afgemaakt.
Ik heb nu een koelkast werkend op 12 V of 230 V en een kraan met pomp werkend op 12 V.
Verder 4 230 V stopcontacten, interieurverlichting op 12 V, 2 sigarettenaansteker aansluitingen en 2 punten met USB voeding. Hiermee is het project afgerond met aanleggen van het 12 V en 230 V circuit.
Tevens zijn de voltmeters van de huishoud- en startaccu nu werkend, beide accu's zijn goed vol :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo mar 29, 2015 18:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Wilfred » wo mar 18, 2015 8:51 am

Leuke acties!

Is de foto van de voltmeters met bus aan of uit?

Als je bus uit is, vermoed ik dat je meters wat overijverig zijn. Heb je het al gecontroleerd met een multimeter?
Take the planet and make it spin your way

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » wo mar 18, 2015 8:52 am

Wilfred schreef:Leuke acties!

Is de foto van de voltmeters met bus aan of uit?

Als je bus uit is, vermoed ik dat je meters wat overijverig zijn. Heb je het al gecontroleerd met een multimeter?

Bedankt voor je meedenken, maar de acculader staat hier beide accu's op te laden ;)
Dus.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door ko de fries » wo mar 18, 2015 19:34 pm

ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko :)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » wo mar 18, 2015 19:56 pm

ko de fries schreef:ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko :)


Ja dat lijkt me het veiligste, ook om de aardlekschakelaar te laten functioneren.
Bij het centrale punt onder de bank heb ik een lange M6 schroef van buiten naar binnen gestoken, en daaraan alle massadraden vastgezet.
Dus.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door ko de fries » do mar 19, 2015 9:32 am

EeVeeWee schreef:
ko de fries schreef:ziet er goed uit
een vraagje heb jij je 230v aarde aan het chasis gelegd ?
grtz ko :)


Ja dat lijkt me het veiligste, ook om de aardlekschakelaar te laten functioneren.
Bij het centrale punt onder de bank heb ik een lange M6 schroef van buiten naar binnen gestoken, en daaraan alle massadraden vastgezet.


persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk..,stel dat er iemand over je kabel rijdt en er sluiting tussen fase en aarde onstaat
,je bus staat geisoleerd op 4 rubbere banden , daar kom je vrolijk naar je bus en pakt de deur hendel vast :roll:
dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in het goed functioneren van je aardlek ,waar ik dan mijn twijvels bij heb! bovendien is de electra op campings ,festivals vaak erg onbetrouwbaar aan gelegd ,heb zelf 380volt op
mijn bus gehad bij het hippie festival te zamen met meerdere vct2 ers ,wat was ik toen blij dat ik mijn aarde niet aan het chasis had! de aarlek was toen geroosterd grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Wilfred » do mar 19, 2015 12:17 pm

EeVeeWee schreef:Bedankt voor je meedenken, maar de acculader staat hier beide accu's op te laden ;)


Aaah, dan klopt het precies!!!

Mooi werk hoor!
Take the planet and make it spin your way

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » do mar 19, 2015 16:38 pm

ko de fries schreef:
persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk..,stel dat er iemand over je kabel rijdt en er sluiting tussen fase en aarde onstaat
,je bus staat geisoleerd op 4 rubbere banden , daar kom je vrolijk naar je bus en pakt de deur hendel vast :roll:
dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in het goed functioneren van je aardlek ,waar ik dan mijn twijvels bij heb! bovendien is de electra op campings ,festivals vaak erg onbetrouwbaar aan gelegd ,heb zelf 380volt op
mijn bus gehad bij het hippie festival te zamen met meerdere vct2 ers ,wat was ik toen blij dat ik mijn aarde niet aan het chasis had! de aarlek was toen geroosterd grtz ko


Dan moet de aarde vanaf de camping doorgesneden zijn en wel toevallig een voeding met de aarde van de bus doorverbonden zijn en weer niet met de nul. Hoe groot acht je die kans ;)
Dus.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door ko de fries » do mar 19, 2015 22:32 pm

redelijk groot !!!veel campings stelt de aarde niks voor ,en de sluiting kan in veel aparaten optreden , hoe groot acht je de kans dat er 380v uit je stopcontact komt? check maar eens met marchel [briebelbus] of han en joke
gtz ko [vev msi ]
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Inactief Account

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door Inactief Account » do mar 19, 2015 23:42 pm

ons (han en Joke) heeft het 1 thermostaat van de koelkast gekost op het hippie festival
en op kevertreffen heeft het sjef een koffiezetter en omvormer gekost
dus dat waren 2 evenementen waar wij aanwezig waren

Tegenwoordig meet ik op treffens waar centrale aggregaten of losse stroompunten staan ook eerst door wat er uit het stopcontact komt

en met aarde aan je chassis kan het in een meest ongunstig geval je accu opblazen of je dynamo roosteren

Ik heb van alle twee de resultaten zien staan bij de plaatselijke camper handel
voorral de geexplodeerd accu heeft wel een indruk achtergelaten , wat een zooi maakt dat accuzuur
je moet je niet bedenken wat er gebeurd als je net toevallig je motorklepje open hebt
En dat gebeurd nogal eens op treffens

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: A&E's T2a Riviera camper 1968

Bericht door EeVeeWee » vr mar 20, 2015 12:48 pm

En dat allemaal door een slechte aardeaansluiting van de aanbieder van stroom?
Dus.

Plaats reactie