1971 Vw t2a Westfalia

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door brampk8 » wo okt 01, 2014 13:42 pm

Hoi,

Ik zal me even voorstellen; Ik ben Bram, 34 jaar en ik woon op dit moment in Den Haag. Ik heb sinds 2003 een T2a Westfalia uit December 1970. Ik heb in al die jaren al vele uren op dit forum doorgebracht en er een boel nuttige informatie vandaan gehaald waarvoor veel dank.

Toen ik de bus net gekocht had heb ik hem, niet gehinderd door enige kennis van zaken, opnieuw geverfd (gerold) en alle rubbers vervangen. Er daarna veeeel trips mee gemaakt en goed van genoten:

Afbeelding

Afbeelding

In 2010 kreeg ik, tijdens een weekendje weg (zonder bus), telefoon van de brandweer. Iemand had een bouwcontainer naast m'n bus gezet en een ander had die voor de lol in de brand gezet. Mijn bus zag er goed aangebrand uit maar ik heb ongefelijk veel geluk gehad dat hij niet volledig in de fik is gevlogen. De gordijntjes waren zwart geblakerd maar hebben geen vlam gevat. Was dat wel gebeurd dan was t einde verhaal geweest.

Afbeelding

Het was toch al hoog tijd om de bus weer eens een flink opknapbeurt te geven dus heb ik hem in een schuur gezet en ben aan de slag gegaan. Door werk, reizen etc is er vervolgens niet heel veel aan gebeurd in de afgelopen 4 jaar. Dat is nu aan t veranderen. Heb de zin weer gevonden en ben onwijs gemotiveerd aan de slag gegaan.

Wat er sowieso moet gebeuren:

- Laswerkzaamheden aan:
* achterhoeken,
* Accuplaten
* buitenkant wielrand linksachter,
* Linker buiten dorpel (binnendorpel nog geen idee),
* Deuren krijgen nieuwe huidplaat,
* Schuifdeur ook
* Raamranden,
* Klein(?) stukje dak,
* Klein stukje laadvloer,
* Rechter D-stijl bij motorklep,
* Kriksteuk linksvoor
* etc.

Afbeelding


Afbeelding

- Lak: Lak gaat er af en opnieuw opbouwen.
Heb besloten om hem helemaal kaal te halen. Dan kan ik goed zien wat er onder de verf zit. Plamuur, roest, pitten etc etc kan ik dan allemaal mooi weghalen, uitdeuken, behandelen en opnieuw opbouwen. Stralen en spuiten kan bij de buurman. Ben van zin om hem met cleanstrip schijven helemaal kaal te halen en dan de lastige en 'dikke' delen te stralen

Afbeelding

- Exterieur: Nieuwe rubbers voor ramen, deuren, motorklep, lichten, etc. Vierkante klapramen gaan eruit.

- Onderkant: tbd. Ziet er op zich wel goed uit, behalve op t punt bij de kriksteuk linksvoor. Ik twijfel nog om hem helemaal kaal te halen aan de onderkant en dan de bescherming opnieuw op te bouwen. sowieso gaan een boel rubbers vervangen worden. Assen etc worden gechecked en nagelopen. ik twijfel om hem iets lager te leggen. Komt waarschijnlijk later wel.

Afbeelding


- Motor: tbd. Lekte behoorlijk wat olie en werd steeds meer. Heb de motor er onderuitgehaald om de pakkingen te vervangen. Koppen gechecked: scheurtjes. Op 1 van de zuigers zag ik een vervorming opt zuigervlak met een scherp randje wat ik niet vertrouw. Blok is niet gesplit. Ben er nog niet uit wat ik ga doen. Stel dat voor nu uit omdat ik de motor zie als een deel wat ik in 1 keer kan vervangen/uitbesteden. Ga daar nu niet al mijn tijd aan besteden. Beter grote stappen blijven maken.

- Versnellingsbak: schoot regelmatig met een *bonk* uit de vierde versnelling.
Wil ik het liefst na laten kijken nu hij er toch uit ligt. Alternatief is een andere bak er onder. En de huidige tzt na laten kijken. voor de versnellingsbak geldt hetzelfde als voor de motor: ik zie dit als een vervangbaar onderdeel wat ik later altijd nog 'goed' aan kan pakken.

- Interieur opfrissen: opschuren en een licht kleurtje, binnenpanelen vervangen, nieuwe houten vloer, bekleding van banken en gordijntjes. Extra kastje boven het bed. Binnenkant ga ik niet helemaal kaal halen want is in prima staat zonder roest. Hooguit 'even' opschuren en een tussenlaagje erop voordat ik hem weer fris maak.

- Verwarmingssysteem: krijgt een upgrade.


De bus is nu gestript. Deuren, ramen, hefdak. Alles gedemonteerd. Motor en versnellingsbak liggen er naast. Benzinetank ga ik er komend weekend uithalen. Ben nu aan kijken voor een spit om de bus in te hangen zodat ik ook de onder en bovenkant makkelijk aan kan pakken. Ik ga deze week t eerste plaatwerk bestellen, een lasapparaat regelen en dan kan t slijpen en lassen beginnen. Wordt zoveel mogelijk autocraft en funky green. Ga de al bestelde klokkenholm achterhoeken en accuplaten laten voor wat ze zijn.


Volgorde (advies is zeer welkom):
- Plaatwerk, ramen, etc Slijpen
- Plaatwerk ramen, etc Lassen
- Onderkant checken. Nog niet zeker of ik die helemaal kaal ga halen. (advies?)
- Exterieur kaalhalen
- Exterier strak maken
- Exterieur Lak opbouwen
- Binnenkant opschuren en in de verf zetten.
- Allerlei (benzinetank, rubbers, voor- en achteras?, verwarmingssysteem, etc)
- Motor
- Versnellingsbak
-.....

Ik zal hier de vorderingen documenteren.


*** Update 19/10/2014 ***

Achterkant kaal gehaal om te kijken wat er achter zat. Vermoedde al wat narigheid en ben deze plak tegengekomen. toch wel een puntje van zorg want volgens mij is dat een lastig plekje. Iemand ervaring hiermee?

Afbeelding

TIPS welkom!



Vervolgens het dashboard losgehaald. Heb dat wat onhandig gedaan door eerst de bovenplaat eraf te halen. Dacht dat ik dan beter kon zien waar ik hem los moest halen. Nou is dat ook wel zo maar t lashalen van die bovenplaat is een enorm gepriegel omdat je nauwelijks bij de moertjes kunt die je af moet draaien. Uiteraard de dashboard bedrading eerst goed genummerd om straks alles weer makkeljk aan te kunnen sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder flink plaatwerk besteld bij funky green en Schofield. Lasapparaat gekocht (esab miggy 125) De raamstijlen kaalgehaald en de puntlassen uitgeboord...kan niet wachten om te gaan slijpen en lassen!

(is t een idee om een lijst van plaatwerk + beoordelingen te maken? of gaat dat tegen de forum regels in? Denk dat een boel mensen daar veel aan gaan hebben want t ene deel is heel goed van bijv autocraf terwijl je voor een anderdeel prima klokkenholm kunt gebruiken)
Laatst gewijzigd door brampk8 op zo okt 19, 2014 15:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door blokkever » wo okt 01, 2014 14:50 pm

Dat wordt een grondige aanpak!
Kijk voor plaatwerk ook eens bij Alan H . Schofield, zij hebben voor sommige delen een eigen productie van goede kwaliteit en betaalbare prijzen i.t.t. Funky Green panels.
Een deel van hun plaatwerk zit al in het leveringsprogramma van Paruzzi en delen die nog niet in het leveringsprogramma zitten kunnen ze op verzoek voor je bestellen (scheelt je zelf hogte verzendkosten vanuit de UK).

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door brampk8 » wo okt 01, 2014 15:36 pm

Thanks voor de tip Blokkever!

Ik lees her en der dat Autocraft en Funky Green met kop en schouders boven de rest uitsteken. Maar volgens jou is Schofield dus ook goed?
Zal waarschijnlijk ook per onderdeel erg verschillen. Ik koop over het algemeen wel liever wat duurder plaatwerk dat perfect past dan dat ik een weekend lang loop te rommelen om het passend te maken.
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door Eppo91 » wo okt 01, 2014 21:23 pm

Veelbelovend! Tof dat je het voor ons bij gaat houden. Kan ik veel van leren ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door brampk8 » ma okt 27, 2014 12:01 pm

Vraagje:


Ben aan t slijpen en t reparatieplaatwerk op maat aan t maken.

Wat doen jullie met dat raparatieplaatwerk: Haal je dat kaal aan blinde kant of is de zwarte / groene (transport?) verf die er op zit goed genoeg. Indien kaal halen; waar behandel je het vervolgens mee?

- RX5 + RX7? -> gaat dat goed met erin lassen?
- 2K epoxyprimer?
- Loodmenie?

iets anders?


Voor de duidelijkheid: het gaat om de blinde kant. De zichtbare kant krijgt dezelfde behandeling als de rest van de bus.
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door DOKA '73 » ma okt 27, 2014 19:17 pm

Bram ,

Als de verf op het reparatiedeel makkelijk eraf gaat ( bijv door een platte schroevendraaier of een doek met ene beetje thinner) dan maak ik het deel kaal. Het plaatwerk wat niet in de buurt vd las komt zet ik in de 2K epoxyprimer en het stuk van het plaatwerk waar de proplassen komen zet ik in de lasprimer ( ook wel inoxspray) dit verbrand niet bij het lassen. Mocht je delen koud tegen elkaar lassen dan moeten de raakvlakken volledig kaal zijn.

RX5 / RX7 en lassen is een hele slechte combi, je kan dat pas aanbrengen nadat het las en slijpwerk klaar zijn.

Voor de blinde kant kun je als je erbij kunt ook de lasnaden nog met strijkkit behandelen dit zal roest minder kans geven,

Bovenstaande is mijn aanpak na een las en plaatwerk cursus bij Rustbuster en tips / ervaring opgedaan op diverse forums.
succes
Groet Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door brampk8 » zo nov 02, 2014 23:06 pm

Wordt er na de 2k epoxyprimer dan nog iets anders aangebracht?

(specifiek aan de binnenkant van t plaatwerk, niet de buitenkant)
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door blokkever » ma nov 03, 2014 8:59 am

Het is aan te raden de binnekant van het plaatwerk na het lassen nog te behandelen met een middel speciaal voor holle ruimtes (RX5/RX7, ML, WAX Mike sanders fett, o.i.d.).

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: 1971 Vw t2a Westfalia

Bericht door DOKA '73 » ma nov 03, 2014 9:20 am

Bram,

Het binnenplaatwerk waar ik bijkan werk ik af met een 2K lak in de kleur van mijn bus, De holle delen, zoals blokkever zegt, met RX5/ RX7 ( maar dat doe ik pas nadat de bus gespoten is) ,
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Plaats reactie