opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
Bob de Bouwer
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 23:58 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wateringen

even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Bob de Bouwer » za sep 13, 2014 23:36 pm

Allereerst zal ik me even voorstellen aan alle mede-forummers. Ik heet Michel Meevers Scholte en woon in Wateringen. Mijn lidnummer is 276.
Sinds acht jaar zijn we in het trotse bezit van een westfalia 1600 uit 1974. http://tinypic.com/view.php?pic=2whnpls&s=8Binnen een paar maanden lid geworden van de vct2 voor de nodige info en contacten. Ik zal na al die jaren putten uit alle ervaringen tips en verhalen van alle medeforummers nu ook wat meer posten. Ik ben niet zo'n schrijver maar zal meer mijn best doen. Maar dit terzijde.
Uiteraard meteen naar de nazomermeeting in Naarden geweest om lekker te genieten van ons bussie (toen nog zonder kinderen) en de gezelligheid. Om vervolgens tijdens de terugreis een auto vanachterop naar binnen te krijgen... Gelukkig geen letsel maar wel flink schade. Toen besloten om de boel maar gelijk goed aan te pakken en de bus zijn welverdiende restauratie te geven. We besloten om dit niet zelf te doen en hebben na goede verhalen van medeforummers de bus in de buurt van Gorinchem gebracht bij een vwbusjes bedrijf om te laten restaureren. Aangezien dit een dure grap ging worden gingen we dit in etappes doen en ondertussen de bus stallen bij de buurman op hetzelfde industrieterrein.http://tinypic.com/view.php?pic=24ew5zc ... =u077t&s=8
Om een lang verhaal kort te maken: de bus is na jaren weer helemaal top alleen niet dankzij laatstgenoemde adres...http://tinypic.com/view.php?pic=2n24oyu ... qk55z6&s=8
Ik ga hier nu niet over uitweiden maar fraai was het allemaal niet. Laten we het daar maar op houden.
Het plaatwerk en spuitwerk hebben we uit laten voeren door een familiebedrijf in Schiebroek.http://tinypic.com/view.php?pic=24vogms ... 5qu6c1&s=8
Ik krijg nog steeds veel complimenten voor zijn werk. Echt een vakman.
Nadat de bus klaar was bij de spuiter.....OPBOUWEN!!! http://tinypic.com/view.php?pic=2n8ncyb&s=8
Eindelijk!
Helaas raakte ik mijn baan als timmerman kwijt.http://www.vct2.nl/forum/posting.php# Maar dit had als voordeel dat ik even de tijd had om ons busje alle TLC, die ze na al die jaren wel verdiende, te geven.http://www.vct2.nl/forum/posting.php#
Ik besloot om samen met mijn oom een garage unit in de buurt te huren naast een oldtimerrestaurateur.http://tinypic.com/view.php?pic=353b2o8&s=8 Dit was een geweldig leuke tijd voor ons allebei. Mijn oom heeft van jongs af aan kevermotoren van binnen en buiten gezien bij mijn opa in de garage.http://tinypic.com/view.php?pic=2rw1aw2 ... ort6k6&s=8 En ik kon me lekker uitleven in het interieur.http://tinypic.com/view.php?pic=fw6anb& ... c=tj5z&s=8
Het werden uiteindelijk 5 maanden van bloed zweet en tranen maar vooral plezier.http://tinypic.com/view.php?pic=2lc4isx ... a8kazc&s=8
En het resultaat mag er zijn vind ik.http://tinypic.com/view.php?pic=xnez3s& ... 03x1dy&s=8

Bob de Bouwer
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 23:58 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wateringen

Even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Bob de Bouwer » zo sep 14, 2014 1:29 am

Allereerst zal ik me even voorstellen aan alle mede-forummers. Ik heet Michel Meevers Scholte en woon in Wateringen. Mijn lidnummer is 276.
Sinds acht jaar zijn we in het trotse bezit van een westfalia 1600 uit 1974.

Afbeelding

Binnen een paar maanden lid geworden van de vct2 voor de nodige info en contacten. Ik zal na al die jaren putten uit alle ervaringen tips en verhalen van alle medeforummers nu ook wat meer posten. Ik ben niet zo'n schrijver maar zal meer mijn best doen. Maar dit terzijde.
Uiteraard meteen naar de nazomermeeting in Naarden geweest om lekker te genieten van ons bussie (toen nog zonder kinderen) en de gezelligheid. Om vervolgens tijdens de terugreis een auto vanachterop naar binnen te krijgen... Gelukkig geen letsel maar wel flink schade. Toen besloten om de boel maar gelijk goed aan te pakken en de bus zijn welverdiende restauratie te geven. We besloten om dit niet zelf te doen en hebben na goede verhalen van medeforummers de bus in de buurt van Gorinchem gebracht bij een vwbusjes bedrijf om te laten restaureren. Aangezien dit een dure grap ging worden gingen we dit in etappes doen en ondertussen de bus stallen bij de buurman op hetzelfde industrieterrein.

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken: de bus is na jaren weer helemaal top alleen niet dankzij laatstgenoemde adres...Ik ga hier niet over uitweiden maar fraai was het allemaal niet. Laten we het daar maar op houden.

Afbeelding

Op transport naar Schiebroek!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het plaatwerk en spuitwerk hebben we uit laten voeren door een familiebedrijf in Schiebroek.Ik krijg nog steeds veel complimenten voor zijn werk. Echt een vakman.

Afbeelding

Nadat de bus klaar was bij de spuiter.....OPBOUWEN!!!
Eindelijk!
Helaas raakte ik mijn baan als timmerman kwijt. :cry:

Afbeelding

Maar dit had als voordeel dat ik even de tijd had om ons busje alle TLC, die ze na al die jaren wel verdiende, te geven!

Afbeelding

Ik besloot om samen met mijn oom een garage unit in de buurt te huren naast een oldtimerrestaurateur.
Dit was een geweldig leuke tijd voor ons allebei. Mijn oom heeft van jongs af aan kevermotoren van binnen en buiten gezien bij mijn opa in de garage. Hij heeft het technische en motorische gedeelte voor zijn rekening genomen. De motor was een gereviseerd blok. Maar liep niet lekker meer. Rust roest zeg maar.
Het is een 1600 AD dubbelpoort standaardmotor.

Afbeelding

Ik besloot om op basis van een Berlin interieur een zelfbouwinrichting te maken.Ik heb 9 mm en 15 mm watervast multiplex gebruikt. Het weegt wat maar dan heb je ook wat.. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe schuifdeur. Oude was niet meer te redden.

Afbeelding

Plek voor het bestek

Afbeelding

Tapijtje erin voor de warme voetjes

Afbeelding

Driepunt voor de maxi cosi en twee keer heup omdat het niet anders kan zonder allerlei constructies.

Afbeelding

Voor...

Afbeelding

...en na.

Afbeelding
Afbeelding

Velgen worden wit gepoedercoat.

Afbeelding

De achterklep is gearriveerd :P
Nu de deuren nog.

Afbeelding
Afbeelding

Veiligheid voor alles.

Afbeelding

Drie keer blanke lak geeft een mooie diepe glans, en hoofdpijn :x

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Derde remlicht in de bovenkast verwerkt

Afbeelding

Ik heb de achterbank en het bovenbed door de plaatselijke stofferder laten bekleden. Onder met 9cm traagschuim en skai, boven 5cm traagschuim en stof.

Afbeelding

mooi neusje

Afbeelding

Fijn aanhangertje hoor Jack. Van mijn meissie mogen alleen de bloemen er niet af... :evil:

Afbeelding

Platen erop

Afbeelding

Letters erop

Afbeelding

En het resultaat mag er zijn vind ik!

Afbeelding

Het zonnetje in de straat!

Afbeelding

De favoriete hangplek

Afbeelding

Plek zat op de achterbank

Afbeelding

En toen...genieten!

Afbeelding

Met gierende banden naar Luxemburg
Laatst gewijzigd door Bob de Bouwer op di sep 16, 2014 23:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Lomax » zo sep 14, 2014 9:00 am

[MOD]
Ik heb beide topics samengenomen, ik hoop dat je nog even de moeite gaat nemen om je verhaal weer goed te maken door het aan te passen en de foto's er nu wel goed in te zetten.

Ook heb ik je foto's even doorgelopen en hier en daar wat hersteld.
tip: doe even een enter na iedere foto link, heb je een veel beter overzicht of de links kloppen ;)

Ik hoop ook dat je gewoon in dit topic je reisverhaal gaat zetten.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door freddeblok » ma sep 15, 2014 8:06 am

Ik wist niet dat wij dezelfde schoonvader hebben :-)
Maar er is iets mis gegaan met de foto's plaatsen.
Foto 4 en 5 komen uit mijn bus verhaal.

[MOD]
Ik heb de bewuste foto eruit gehaald
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Gangie » ma sep 15, 2014 9:06 am

Dat ziet er gelikt uit! Keurig
Nu nog een Chrome motorklep sluiting/slotje scoren dan is tie helemaal af

Bob de Bouwer
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 23:58 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wateringen

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Bob de Bouwer » ma sep 15, 2014 10:11 am

Sorry fredde, ja ik heb geloof ik wat uit te leggen...;-)
Maar dit geld alleen voor foto 5
Hij lijkt trouwens verdomd veel op de spuiter-senior van ons project in schiebroek!
Foto 4 is absoluut ons busje.
Hij was origineel oranje. Toen werd hij ergens rijtuigengroen gerold. En toen kwamen wij in beeld.
Sorry voor het misverstand.
Ik zal zo snel mogelijk het verhaal en foto's samenvoegen tot een geheel.
Bedankt gangie. Wij zijn ook heel blij met het resultaat. Zeker na alle tegenslagen en moeite. Dat chromen slotje is op dit moment even niet belangrijk. Er moet helaas een motor vervangen of gereviseerd worden. Want hij is er erg slecht aan toe.
Hij is twee weken geleden op de ambulance uit Frankrijk gerepatrieerd dus first things first!

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Gangie » ma sep 15, 2014 12:50 pm

Het was ook maar een klein detail,toen ik mijn bus kochten(13 jr. geleden)was mijn slotje
ook zwart dus vandaar dat ik dat zag! Is nu inmiddels chroom
Maar inderdaad je moet het belangrijkste eerst doen en die andere dingetjes kom dan nog wél
Heb nog wel een goed adresje voor een motorrevisie/vervangen!
Ik zal een PB sturen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Briebelbus » ma sep 15, 2014 13:18 pm

ben benieuwd wat voor kleur de bus nu uiteindelijk geworden is, omdat sommige foto's door het licht inval van elkaar verschillen.

En klopt het dat je het interieur van Berlin met vrije interpetatie hebt nagemaakt :?:
Ziet er wel erg netjes uit iig.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door JackS » wo okt 01, 2014 6:54 am

leuk je aanhanger te zien :D
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door JORO » za okt 04, 2014 17:44 pm

Strakke bus en mooie inrichting zelf gemaakt!! Wel balen van jullie motor pech op vakantie, hopelijk valt het mee. gr joro

Bob de Bouwer
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 23:58 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wateringen

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Bob de Bouwer » zo okt 05, 2014 22:17 pm

Bedankt Marcel. Leuke website heb je trouwens. Aardig on the road geweest al.
Ons ontwerp is idd een vrije interpretatie van de Berlin versie. Mijns inziens de meest praktische. Origineel had de bus een bank voorin en een tussenschot. Wij hebben de bank eruit laten halen en een draaiplateau laten inlassen. Het schot moest grotendeels wijken. Voor wat betreft materiaalkeuze vond ik meranti multiplex het mooiste omdat ik dit dik in de blanke lak kon zetten. ik ben niet zo van de fineer.
En qua kleur is de bus elke keer weer een beetje anders door lichtsterkte en vuil.
We wilden graag een gele two-tone bus maar mijn vrouw was heel duidelijk: het moest en zou het geel worden van een bepaald duplo steentje...
Dus daar kwam ik bij de spuiter...eh...luister eens...
Maar ze had gelijk ik vind het ook nog steeds een mooie tint geel. geen idee wel nummer. maar duplo geel!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Briebelbus » zo okt 05, 2014 22:28 pm

Ha :!: geweldig :lol: duplo geel
Ik vind hem mooi :) veel plezier ervan.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Bob de Bouwer
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 23:58 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Wateringen

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door Bob de Bouwer » zo okt 05, 2014 23:20 pm

Afgelopen zomervakantie een vakantie geboekt op een camping in z-Frankrijk. Drie weekjes. Lekker op ons gemakkie erheen in drie dagen. Twee weken tent neerzetten en lekker rondtoeren in de omgeving en dan weer rustig aan terug.
Het liep iets anders...
Dag 1: Top! 400km gereden, heuvels Luik geen probleem. Aanhanger, volle bepakking, 25 graden, geen probleem.
Overnachten op een stadscamping in Luxemburgstad.
Dag 2: Hel! Na 100km in de buurt van Nancy heuvel op. Boem! Benzine lucht in de cabine, Compressie weg, motor valt stil.....
Uit laten rollen na de heuveltop naar de Aire die opdoemde gelukkig.
Anwb gebeld. Bus weggesleept naar garage.
Vervolgens in chronologische volgorde:
Garage werkt niet samen met anwb. Opnieuw verslepen...
Volgende garage 40km verderop :evil:
Daar dachten ze aan nieuwe bougies en een kapotte condensator.
Jongste kind werd acuut ziek. spugen, koorts.
Oudste kind werd gestoken door wesp. Zo hard had ze nog niet eerder gegild...
Vrouw zegt: schat volgens mij gaat onze reisverzekering pas over drie dagen in :shock:
Garage monteur zegt: bus kunnen wij niet maken.
Anwb zegt repatrieren gaat, alleen de mooie aanhanger met bloemen niet. Want camperverzekering zonder aanhanger-uitbreiding...kosten 600 euro!
Inmiddels 22:00 uur savonds , honger, ziek kind, bus stuk, geen verzekering, het vooruitzicht van heeeeel veeel kosten en nog geen onderdak.
Toen met taxi naar Nancy gebracht naar een goedkoop hotelletje. Bleek een soort uurtjes-hotelletje te zijn ;)
Vanaf dat moment twee dagen bellen regelen balen vloeken en nog meer vloeken.
Uiteindelijk:
Anwb vergoed hotel obv 50! euro pp. want camper is je huis. De aanhanger kon gerepatrieerd worden kosteloos op onze casco verzekering. De reisverzekering had een fout gemaakt met de ingangsdatum...werd teruggedraaid. Het belangrijkste van alles was natuurlijk dat onze jongste spruit herstelde na tussenkomst van een arts van een oorontsteking :cry:
Wij gingen van een sleezy hotelletje naar een prachtig Novotel in Nancy centrum.
En een dag later werden we gebeld door de anwb dat er een auto met caravan en chauffeur was gearriveerd!
De campers waren op helaas. Dus een sleurhut :oops:
Maar de auto maakte een hoop goed: Een splinternieuwe Volvo XC60 AWD D5 sportuitvoering!!!
215pk en 400nm koppel...echt bizar. Als je bedenkt dat we zelf in een skoda met 75 pk rijden....hahaha
Heuvel op met caravan bij optrekken nog steeds in je stoel gedrukt worden...ongelooflijk.
Toen alsnog de reis richting het zuiden kunnen vervolgen, Maar helaas zonder ons mooie busje :cry:
Op de camping kijkt echt helemaal niemand naar die dikke Volvo met alles erop en eraan.
Maar er stond een Italiaan met een mooie oranje t2a met porsche velgen verlaagd en een dikke empi uitlaat.
En wat denk je: iedereen kijkt en heeft sympathie voor dat geweldige busje!

Motto: Aircooled rules!

Inmiddels is de bus weer gemaakt.
Een hele waslijst:

nieuwe blue coil
nieuwe contactpunten
nieuwe bobine
bedrading deels vervangen vanwege slechte overdracht
cilinderkoppen aangetrokken
kleppen gesteld
vacuumslang vervroeger vervangen
carburateur en ontsteking afgesteld
benzinepomp vervangen

Alleen het inlaatspruitstuk moet nog vervangen worden
Maar hij loopt nu echt als nooit tevoren.
Meetings en vakanties here we come! Eerst nog even een poosje werken :evil:

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door blokkever » ma okt 06, 2014 8:55 am

Balen zeg :(
Was er verder niks mechanisch kapot aan de motor? als er iets knalt en daarna geen compressie meer is dat meestal geen goed teken!
Als ik lees wat er nu aan reparaties zijn uitgevoerd dan vind ik de schade nog erg meevallen, dit hadden ze naar mijn idee ook bij de garage terplekke op kunnen lossen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: opnieuw even voorstellen: ons t2b-tje uit 1974

Bericht door fahtal » ma okt 06, 2014 9:39 am

Nou dat klinkt als probleem wat inderdaad beter goed opgelost moest worden en niet half.

Maar ik zou zeggen op naar busses en bikes!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie