afscheid van Olijfje.....de final update.

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door Type3 Tommy » vr nov 07, 2014 12:58 pm

Hallo,

Dan heb je het over dit paneel, en deze balken?

Afbeelding

Balkjes moeten blijven zitten, dus alle puntlassen uitboren...

Welk merk ga je gebruiken voor de panelen? Mijn ervaring is dat het meeste plaatwerk redelijk tot heel slecht past (Funky Green Panels uitgezonderd, maar is dat verkrijgbaar voor T2B??), dus dat je alsnog een hoop aan het plaatwerk moet verbouwen (dus slijpen en lassen) en dat je dus niet ontkomt aan plamuur. Volgens mij is plamuur (in normale mate) ook geen probleem, als het daaronder maar goed is gelast en behandeld.

Als ik de foto's zo zie zou ik toch echt gaan voor herstel van de slechte plekken en niet voor hele panelen, maar dat is mijn mening ;)

Succes, en in ieder geval goed dat je er mee aan de slag gaat!

Groet Tom

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door Type3 Tommy » vr nov 07, 2014 13:00 pm

Nog een kleine toevoeging:

Als je de onderkant van het zijpaneel gaat vervangen, slijp hem dan net onder die laatste balk door (mits je nieuwe paneel groot genoeg is ;) ). Dan heb je voor je nieuwe las de meeste stevigheid en dus minder krom trekken.

Groet Tom

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 965
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door ardeko » vr nov 07, 2014 13:15 pm


Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door Marco&Joyce » vr nov 07, 2014 15:14 pm

fahtal schreef:Heb je die carosserie pdf van vw?



Nee die heb ik niet, maar ik zal een "search" doen. Bedankt voor de tip.



@Tom, bedankt voor de uitleg/tips. Als het alleen de onderkant de zou betreffen zou ik ook zeker niet het hele paneel willen verwijderen maar aangezien de raamrand binnen en buiten én de onderkant slecht is ben ik langer aan lassen/slijpen herstellen en gladmaken bezig om (hopelijk) een mooi resultaat te krijgen, dan dat ik het paneel vervang.

Merk plaatwerk? geen idee. Zoveel merken zullen er toch niet zijn? :oops:
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door blokkever » vr nov 07, 2014 15:45 pm

Voor de raamrand aan de binnenkant zul je toch zelf reparatiestukken moeten maken of een goed donorstuk zien te vinden.
De raamrand aan de buitenkant is ook niet heel moeilijk om te repareren er zijn zelfs speciale reparatiestukjes voor leverbaar.
Ik denk ook dat het nog tegen gaat vallen om een kompleet paneel er in te lassen qua hoeveelheid werk en ook qua kosten.
Heb je al projecten gevonden waarbij dit complete paneel is vervangen? wordt volgens mij niet veel gedaan namelijk.

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door DOKA '73 » vr nov 07, 2014 19:39 pm

Ik zou voor panels eens bij Alan H Schofield krijken, vlgs mij is het meeste ook via Paruzzi te bestellen

de url voor alanHschofield panels:

http://www.alanhschofield.com/ourparts/ ... Posts.html

een tip, pas op dat de panelen echt goed passen , zo zag ik een paneel orgineel VW brasil met een tankopening die vlgs mij niet op de juiste plaats zit voor een T2A of B
succes , ook bij de beslissing wat je doet deel vervanging of het hele paneel, voor het hele paneel zou ik overwegen om, in ieder geval deels te lijmen scheelt een hoop warmte in het metaal en zit vaster. Ik heb dat toegepast bij mijn achterschermen voor de Doka

succes Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door Marco&Joyce » vr nov 07, 2014 22:36 pm

Na alles te hebben gelezen wil ik dit graag afsluiten. Er komt nogal wat op me af :lol:

Allen bedankt voor de reactie's, tips en meningen. Fijn dat dit "vrienden" forum ook actief is voor iemand die nagenoeg onbekend is 8-)


Ik heb mijn plan getrokken en vanaf heden hoop ik dit (ondertussen opbouwend) busverhaal te gaan vullen met foto's en wellicht nog wat vragen. :twisted:
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!

Bericht door Marco&Joyce » ma nov 17, 2014 19:53 pm

Aan de onderkant van het zijpaneel begonnen met lak weg schuren en achteraf ook een heleboel plamuur :o
Ik kon in ieder geval goed zien hoe het niet moest
Afbeelding
Afbeelding

Maakt eigenlijk niet zo uit, het gaat er toch uit!
Even een klein stukje eruit geslepen, stukje plaatwerk weg, je begrijpt als je onderstaand foto bekijkt dat ik een beetje huiverig ben voor wat ik nog tegen ga komen.
Afbeelding

Ik heb het paneel van binnen uit precies boven de rand van de vloerplaat door geslepen, vervolgens de dorpel gesloopt. Even wat los roest en restjes metaal/plaatwerk wat er als vulling in lag verwijderd en dit is het resultaat
Afbeelding
Afbeelding

Er moet nog wat meer naar de zijkanten geslepen worden, de B-stijl is ook aangetast maar dat lijkt op eerste gezicht makkelijk te redden.



Ik begrijp een ding niet helemaal, op de foto's is te zien dat tegen de achterkant een plaat is gebakken, deze lijkt wel een geheel te zijn met de bodemplaat. Ik heb alleen de buitendorpel verwijdert en een stukje plaatwerk.
Ik post nog wat foto's en misschien kan iemand me zeggen of dat dit zo hoort of dat er iets mist, want dat gevoel heb ik aangezien de dorpel slecht aangepast was.
Afbeelding
En de dorpel, hier zit een extra rand aan gelast(nou ja, een paar hechtjes dan):
Afbeelding
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door blokkever » ma nov 17, 2014 22:55 pm

Volgens mij hoort dat (de binnendorpel) enkel plaatwerk te zijn.
Ik denk dat bij mijn bus deze week de buitendorpel er ook nog uit gaat aan die kant, ik laat je nog wel even weten hoe het er bij mijn bus uit ziet!

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door Marco&Joyce » di nov 18, 2014 14:49 pm

Top! ik hoor/zie het wel. Ik heb nog veeeel meer weg te slijpen dus dit blijft nog even open ;)
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door Airtime » wo nov 19, 2014 11:41 am

Super dat je je bus aanpakt! Heel veel succes! 8-)
Easy!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door blokkever » vr nov 28, 2014 22:43 pm

Marco&Joyce schreef:Top! ik hoor/zie het wel. Ik heb nog veeeel meer weg te slijpen dus dit blijft nog even open ;)

Ik heb vanavond de dorpel er uit geslepen, bij mijn bus bestaat de binnendorpel, zoals verwacht, uit enkel plaatwerk.
Ik denk dat bij jouw bus de dorpel een keer gerepareerd is met overzetplaatwerk zoals onderstaand plaatje:
Afbeelding
Dit moet onder de bus wel kunnen zien, normaal zitten de u- draagbalkjes voor de vloer tegen de binnendorpel aan gepuntlast, als je dit niet kunt zien dan zit er 99% zeker zo'n stuk overzet plaatwerk overheen.

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door Marco&Joyce » vr dec 05, 2014 23:13 pm

Bedankt! Als ik naar jouw plaatje kijk en naar mijn foto's herken ik niet direct de binnendorpel zoals op jouw afbeelding.

Bij mij is het ook slecht vast gebakken, ik ga het van de week maar eens weg halen. Desnoods haal ik een nieuwe binnendorpel.


Als het weg is plaats ik wel weer een foto ;)


Bedankt! 8-)
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door Marco&Joyce » di dec 16, 2014 21:43 pm

Vandaag maar eens even in de wondere wereld van de linker dorpel gedoken, aangezien het niet helemaal duidelijk was hoe dat ding hersteld was heb ik wat meer weg geslepen en een en ander beter bestudeert.

Het resultaat.........

Zie foto's, ik kan maar een ding bedenken, balkjes los slijpen en die complete dorpel eruit, maar oordeel zelf :twisted:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is door het tektyl misschien niet goed te zien maar de balkes zijn ook redelijk beroerd vast gebakken. Deze zijn dus al eens los gehaald.

Gelukkig kan ik een hoop afkijken van de resto van blokkever.....ze lijken wel op elkaar volgens mij :D
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: De redding van"Olijfje" foto update!!

Bericht door blokkever » wo dec 17, 2014 23:31 pm

Daar is inderdaad flink mee gerommeld, lijkt mij ook het beste om de hele dorpel te vervangen!
Succes met de resto!

Gesloten