afscheid van Olijfje.....de final update.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
Hopelijk krijg je de spirit en kun je stap voor stap deze bus weer helemaal naar wens maken. Het lijkt me een heleboel werk dus je zal veel geduld moeten hebben. Maar des te groter is straks de voldoening als de bus eenmaal af is!
Succes met moed verzamelen!
Succes met moed verzamelen!
Dus.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
Tja lastig. Ik zou dit afwegen.
1 heb ik de tijd ervoor?
2 heb ik de plek ervoor?
3 heb ik het geld ervoor?
Alle drie moeten ja zijn. Bij 1 kan het antwoordt ja tien jaar zijn als je dat tevreden mee bent. Alles is dus relatief.
Een andere optie is. Blijf kijken naar een betere bus. En dan niet op marktplaats maar misschien meer buiten Nederland.
En goede resto gaat al gauw naar de 10k als je delen uit besteedt zoals spuiten en lassen. Voor dat geld plus eventuele verkoop van deze bus kun je best een leuke bus kopen.
Doe je alles zelf dan kost dat veel tijd maar minder geld en je leert een boel. Maar ja dan moet je daar wel zin in hebben.
Zoals je zelf bij de eerste post zei er staat niet veel te koop in Nederland dus je kan je bus vast wel verkopen voor een redelijke prijs. Misschien zelfs winst.
Succes. Of doe de eelke. En koop een sloper en hap dat de delen van die je nodig hebt en verkoop de rest.
1 heb ik de tijd ervoor?
2 heb ik de plek ervoor?
3 heb ik het geld ervoor?
Alle drie moeten ja zijn. Bij 1 kan het antwoordt ja tien jaar zijn als je dat tevreden mee bent. Alles is dus relatief.
Een andere optie is. Blijf kijken naar een betere bus. En dan niet op marktplaats maar misschien meer buiten Nederland.
En goede resto gaat al gauw naar de 10k als je delen uit besteedt zoals spuiten en lassen. Voor dat geld plus eventuele verkoop van deze bus kun je best een leuke bus kopen.
Doe je alles zelf dan kost dat veel tijd maar minder geld en je leert een boel. Maar ja dan moet je daar wel zin in hebben.
Zoals je zelf bij de eerste post zei er staat niet veel te koop in Nederland dus je kan je bus vast wel verkopen voor een redelijke prijs. Misschien zelfs winst.
Succes. Of doe de eelke. En koop een sloper en hap dat de delen van die je nodig hebt en verkoop de rest.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
Als ik naar je foto's kijk zie ik een bus waar het een en ander aan geklust is, maar op de eerste foto's lijkt het geen 'onrijdbare' bus. Zijn er structureel (balken etc) dingen zo rot dat er meteen aan gelast moet worden? Waar kwam het water vandaag, door je dak (het staal lijkt vrij goed op de foto's, dus dat zou de tent en het rubber zijn) of langs je ramen? En wat is je doel?
De reden om te vragen: ik denk dat de meeste bussen als je ze leeg haalt en je haalt de ramen eruit enorm veel werk laten zien. Tenzij er in de laatste zeg 10 jaar aan gewerkt is zal er altijd iets van roest onder de raamranden te zien zijn, juist ook bij een bus die een tijd lang in de warmte (slechte rubbers!) heeft gestaan. Maar als het raam geen water doorlaat laat je het rustig zitten. En slechte stukken ontkom je ook haast niet aan. Wij hebben onze bus nu ruim 6 jaar geleden gekocht, en toen is er 'een beetje' aan gelast (rond de accuplaat en onderaan de neus). Sindsdien hebben we vele kilometers genoten, maar ik weet zeker dat als ik de boel leeghaal en aan de gang ga met de lak er nog vele slechte plekken tevoorschijn zullen komen (bij de taxatie is de laatste keer ook de afstand tot het staal gemeten... af en toe schrikbarend). We twijfelen ook weleens of we niet liever de bus laten opknappen (ik kan het zelf niet qua ruimte en tijd), maar dat gaat zeker een grote klus worden. Terwijl we nu wel een rijdende bus hebben... Niet perfect, niet keihard, maar wel betrouwbaar.
Mijn advies: wat nu niet open is (maar slecht gerepareerd) lekker laten zitten. Maak dicht wat nu moet (je zult toch je ramen weer moeten monteren, dus raamranden lijken mij wel zo praktisch ), repareer wat nodig is voor de veiligheid, en bouw je interieur er weer in. Investeer in een nieuwe tent voor je hefdak (kan je ook droog slapen) en ga vervolgens genieten. Misschien heb je dan niet de perfecte bus, maar wel een bruikbare bus. En pak daarna eventueel behapbare stukken tegelijk aan (elke winter een deel oid), of laat het lekker zitten tot het écht nodig is (een roestblaasje is niet mooi, maar ook geen ramp!)
De reden om te vragen: ik denk dat de meeste bussen als je ze leeg haalt en je haalt de ramen eruit enorm veel werk laten zien. Tenzij er in de laatste zeg 10 jaar aan gewerkt is zal er altijd iets van roest onder de raamranden te zien zijn, juist ook bij een bus die een tijd lang in de warmte (slechte rubbers!) heeft gestaan. Maar als het raam geen water doorlaat laat je het rustig zitten. En slechte stukken ontkom je ook haast niet aan. Wij hebben onze bus nu ruim 6 jaar geleden gekocht, en toen is er 'een beetje' aan gelast (rond de accuplaat en onderaan de neus). Sindsdien hebben we vele kilometers genoten, maar ik weet zeker dat als ik de boel leeghaal en aan de gang ga met de lak er nog vele slechte plekken tevoorschijn zullen komen (bij de taxatie is de laatste keer ook de afstand tot het staal gemeten... af en toe schrikbarend). We twijfelen ook weleens of we niet liever de bus laten opknappen (ik kan het zelf niet qua ruimte en tijd), maar dat gaat zeker een grote klus worden. Terwijl we nu wel een rijdende bus hebben... Niet perfect, niet keihard, maar wel betrouwbaar.
Mijn advies: wat nu niet open is (maar slecht gerepareerd) lekker laten zitten. Maak dicht wat nu moet (je zult toch je ramen weer moeten monteren, dus raamranden lijken mij wel zo praktisch ), repareer wat nodig is voor de veiligheid, en bouw je interieur er weer in. Investeer in een nieuwe tent voor je hefdak (kan je ook droog slapen) en ga vervolgens genieten. Misschien heb je dan niet de perfecte bus, maar wel een bruikbare bus. En pak daarna eventueel behapbare stukken tegelijk aan (elke winter een deel oid), of laat het lekker zitten tot het écht nodig is (een roestblaasje is niet mooi, maar ook geen ramp!)
'79 VW T2 Berlin
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
"Doe een eelke" :
Ja, zo heb ik het gedaan. Sloper gekocht, delen eruit gashaard die ik nodig Had en rest doorverkocht voor vriendelijk (vond ik dan) prijzen. Soms zelfs wat geld over gehouden!
Op een of andere manier is daar alleen niks van op de spaarrekening terecht gekomen
Groet eelke
Ja, zo heb ik het gedaan. Sloper gekocht, delen eruit gashaard die ik nodig Had en rest doorverkocht voor vriendelijk (vond ik dan) prijzen. Soms zelfs wat geld over gehouden!
Op een of andere manier is daar alleen niks van op de spaarrekening terecht gekomen
Groet eelke
hoe???
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
fahtal schreef:Tja lastig. Ik zou dit afwegen.
1 heb ik de tijd ervoor?
2 heb ik de plek ervoor?
3 heb ik het geld ervoor?
Alle drie moeten ja zijn. Bij 1 kan het antwoordt ja tien jaar zijn als je dat tevreden mee bent. Alles is dus relatief.
Een andere optie is. Blijf kijken naar een betere bus. En dan niet op marktplaats maar misschien meer buiten Nederland.
En goede resto gaat al gauw naar de 10k als je delen uit besteedt zoals spuiten en lassen. Voor dat geld plus eventuele verkoop van deze bus kun je best een leuke bus kopen.
Doe je alles zelf dan kost dat veel tijd maar minder geld en je leert een boel. Maar ja dan moet je daar wel zin in hebben.
Zoals je zelf bij de eerste post zei er staat niet veel te koop in Nederland dus je kan je bus vast wel verkopen voor een redelijke prijs. Misschien zelfs winst.
Succes. Of doe de eelke. En koop een sloper en hap dat de delen van die je nodig hebt en verkoop de rest.
Goed advies, bedankt.
-Heb ik tijd? Ja, maar hier moet ik nog eens goed naar kijken.
Hoe lang zou ik er over willen doen en is dit mogelijk ? Dat zijn vragen die nog bij me opkomen als ik denk aan tijd.
- Plek.....niet de meest ideale ruimte maar hij staat in een garage aan mijn achtertuin, met genoeg beweeg ruimte als ik kant voor kant doe.
- Geld: Tja, niet om heel de bus te laten doen. Geld en tijd zijn eigenlijk de grootste issues, snel is veel geld op kort termijn, langzaam is veel geld verspreid over een lange tijd. Een lange tijd zal het wel worden dan
Deze bus weg doen en in het buitenland zoeken zie ik eigenlijk niet zitten. De reden: simpel, de eventuele 10K die jij voor de resto rekent heb ik niet om in een keer bij deze bus te leggen.
Lassen en alles zou ik zelf doen, spuiten niet, maar ik rij gerust een periode rond met grijze epoxy primer
Een sloper kopen......dat betekend dat ik nog een T2 moet kopen, dat krijg ik er niet doorheen
T2b Taiga groen Westfalia
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: De redding van "Olijfje" update II, valt tegen, help?!
Gliset schreef:Als ik naar je foto's kijk zie ik een bus waar het een en ander aan geklust is, maar op de eerste foto's lijkt het geen 'onrijdbare' bus. Zijn er structureel (balken etc) dingen zo rot dat er meteen aan gelast moet worden? Waar kwam het water vandaag, door je dak (het staal lijkt vrij goed op de foto's, dus dat zou de tent en het rubber zijn) of langs je ramen? En wat is je doel?
De reden om te vragen: ik denk dat de meeste bussen als je ze leeg haalt en je haalt de ramen eruit enorm veel werk laten zien. Tenzij er in de laatste zeg 10 jaar aan gewerkt is zal er altijd iets van roest onder de raamranden te zien zijn, juist ook bij een bus die een tijd lang in de warmte (slechte rubbers!) heeft gestaan. Maar als het raam geen water doorlaat laat je het rustig zitten. En slechte stukken ontkom je ook haast niet aan. Wij hebben onze bus nu ruim 6 jaar geleden gekocht, en toen is er 'een beetje' aan gelast (rond de accuplaat en onderaan de neus). Sindsdien hebben we vele kilometers genoten, maar ik weet zeker dat als ik de boel leeghaal en aan de gang ga met de lak er nog vele slechte plekken tevoorschijn zullen komen (bij de taxatie is de laatste keer ook de afstand tot het staal gemeten... af en toe schrikbarend). We twijfelen ook weleens of we niet liever de bus laten opknappen (ik kan het zelf niet qua ruimte en tijd), maar dat gaat zeker een grote klus worden. Terwijl we nu wel een rijdende bus hebben... Niet perfect, niet keihard, maar wel betrouwbaar.
Mijn advies: wat nu niet open is (maar slecht gerepareerd) lekker laten zitten. Maak dicht wat nu moet (je zult toch je ramen weer moeten monteren, dus raamranden lijken mij wel zo praktisch ), repareer wat nodig is voor de veiligheid, en bouw je interieur er weer in. Investeer in een nieuwe tent voor je hefdak (kan je ook droog slapen) en ga vervolgens genieten. Misschien heb je dan niet de perfecte bus, maar wel een bruikbare bus. En pak daarna eventueel behapbare stukken tegelijk aan (elke winter een deel oid), of laat het lekker zitten tot het écht nodig is (een roestblaasje is niet mooi, maar ook geen ramp!)
Wat je zegt is precies waarom ik twijfel, wij hebben speciaal een bus gekocht met Kenteken én RDW omdan stukje bij stukje de bus op te knappen.
Maar, de raamranden zitten gewoon gaten in, en zijn over de hele lengte rot. Bij het voorraam komt water naar binnen, bij het zij raam ook. Dat het plaatwerk aan de onderkant goed lijkt op de foto's is enigzins bedrog, maar ik zou er mee kunnen rijden.
Ik ben echt slecht reparatie werk tegen gekomen, en waar ik bang voor ben is dat het van kwaad tot erger gaat als ik dit niet goed aanpak.
Ik denk dat het grootste probleem is dat ik alles al gezien hebt, als ik net als jij lekker had rond gereden en een aantal dingen voor lief had genomen dan was het allemaal niet zo erg denk ik. Nu heb ik gezien wat er allemaal aan scheelt en denk ik niet dat ik er een tapijtje over heen kan leggen en denken van, het komt wel.
Bedankt voor je mening/advies. Weer iets om mee te nemen in mijn beslissing.
T2b Taiga groen Westfalia
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
kleine/korte update:
De kogel is door de kerk! Ik heb de titel vanaf begin af aan: De redding van "Olijfje" genoemd en dat is precies wat er gaat gebeuren!!
Een heleboel is nieuw voor mij maar stap voor stap en waarschijnlijk met veel vragen zal ik een eind komen.
Stap 1: Linker zijpaneel eruit en de vloerplaten van de laadruimte.
Foto's volgen! Ik probeer zoveel mogelijk vast te leggen maar heb al gemerkt dat ik daar niet zo heeeeel goed in ben. Maar ik ga echt me best doen, ik wil er eigenlijk een album van maken dus dan moeten er wel foto's zijn
Wish me luck!
De kogel is door de kerk! Ik heb de titel vanaf begin af aan: De redding van "Olijfje" genoemd en dat is precies wat er gaat gebeuren!!
Een heleboel is nieuw voor mij maar stap voor stap en waarschijnlijk met veel vragen zal ik een eind komen.
Stap 1: Linker zijpaneel eruit en de vloerplaten van de laadruimte.
Foto's volgen! Ik probeer zoveel mogelijk vast te leggen maar heb al gemerkt dat ik daar niet zo heeeeel goed in ben. Maar ik ga echt me best doen, ik wil er eigenlijk een album van maken dus dan moeten er wel foto's zijn
Wish me luck!
T2b Taiga groen Westfalia
-
- Beginner
- Berichten: 95
- Lid geworden op: za mar 02, 2013 22:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Antwerpen
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
succes !!!
Grtz JJ
Grtz JJ
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
Heel veel succes gewenst en mooi dat de bus gered gaat worden!
Dus.
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
Welcome to the club !
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
- MACHINE
- Gevorderde
- Berichten: 821
- Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
Goed om te lezen dat je er weer voor gaat! Misschien nog een tip voor je, ik zou niet te veel opzien tegen het lassen. Ben zelf namelijk niet zo zo'n lasser Maar sls je al het voorwerk doet, dus alles netjes uitslijpen, pasklaar inzetstukken etc, dan kan je bij een goede lasser voor weinig de boel er in laten lassen en kan je een dag later al beginnen met afwerken.
vwt2a/b 72 Westy | https://www.facebook.com/vriendenclubT2
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
Good luck
Je gaat het gehele linker zijpaneel en de gehele vloerplaten vervangen?, zijn deze dan zo slecht dat deze niet met reparatieplaatwerk hersteld kunnen worden? vooral de vloerplaten zien er op de foto's best wel goed uit nog.
Ik ben momenteel ook met een vergelijkbare grote aanpak bezig, zij het dat mijn bus waarschijnlijk iets minder ver aangetast is dan die van jou maar kom wel dezelfde plekken tegen.
Raamranden en dak heb ik 2 jaar geleden al aangepakt in de winter.
Je gaat het gehele linker zijpaneel en de gehele vloerplaten vervangen?, zijn deze dan zo slecht dat deze niet met reparatieplaatwerk hersteld kunnen worden? vooral de vloerplaten zien er op de foto's best wel goed uit nog.
Ik ben momenteel ook met een vergelijkbare grote aanpak bezig, zij het dat mijn bus waarschijnlijk iets minder ver aangetast is dan die van jou maar kom wel dezelfde plekken tegen.
Raamranden en dak heb ik 2 jaar geleden al aangepakt in de winter.
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
@MACHINE, het laswerk komt wel goed, maar bedankt voor de tip
@Blokkever: De zijpanelen zijn erg slecht, zowel de raamrand en de onderkant is rot, natuurlijk is dit op te lossen dmv reparatie stukken maar daar wordt het ook niet mooier van. Door het gehele paneel te vervangen komt het geheel er een stuk strakker uit te zien(zonder plamuur) dan dat ik over de breedte ga lassen/slijpen enz..
De foto's zijn verraderlijk, en de keus om het op deze manier te doen heeft ook te maken met de vorige reparaties die erg slecht zijn gedaan. Geen half werk meer, grondig inspecteren en slecht werk vervangen.
Ik twijfel nog over de vloerdelen, ze moeten er wel uit maar ik ga me best doen om dit zo netjes mogelijk te doen en wellicht zijn deze nog te redden. Al met al zitten er best veel gaten in langs de zijkant van de delen.
@iedereen: Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van het zijpaneel(tegenover de schuifdeur)? Ik vraag me namelijk af of het paneel alleen aan de binnenkant gepuntlast is?
Er zitten ook 3 verstevigingsbalkjes over de lengte aan het paneel vast, horen deze aan het paneel, of moeten deze in de bus blijven zitten? Ik heb al hopeloos naar een foto gezocht van de binnenkant van een nieuw paneel maar schijnbaar is dat niet interessant
Bedankt zover! Alle tips zijn welkom en worden gewaardeerd. Hopelijk kan ik snel foto's laten zien van de demontage!!!
@Blokkever: De zijpanelen zijn erg slecht, zowel de raamrand en de onderkant is rot, natuurlijk is dit op te lossen dmv reparatie stukken maar daar wordt het ook niet mooier van. Door het gehele paneel te vervangen komt het geheel er een stuk strakker uit te zien(zonder plamuur) dan dat ik over de breedte ga lassen/slijpen enz..
De foto's zijn verraderlijk, en de keus om het op deze manier te doen heeft ook te maken met de vorige reparaties die erg slecht zijn gedaan. Geen half werk meer, grondig inspecteren en slecht werk vervangen.
Ik twijfel nog over de vloerdelen, ze moeten er wel uit maar ik ga me best doen om dit zo netjes mogelijk te doen en wellicht zijn deze nog te redden. Al met al zitten er best veel gaten in langs de zijkant van de delen.
@iedereen: Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van het zijpaneel(tegenover de schuifdeur)? Ik vraag me namelijk af of het paneel alleen aan de binnenkant gepuntlast is?
Er zitten ook 3 verstevigingsbalkjes over de lengte aan het paneel vast, horen deze aan het paneel, of moeten deze in de bus blijven zitten? Ik heb al hopeloos naar een foto gezocht van de binnenkant van een nieuw paneel maar schijnbaar is dat niet interessant
Bedankt zover! Alle tips zijn welkom en worden gewaardeerd. Hopelijk kan ik snel foto's laten zien van de demontage!!!
T2b Taiga groen Westfalia
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: De redding van "Olijfje" de grote aanpak!
Heb je die carosserie pdf van vw?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige