Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door gerbenpool » do jun 26, 2014 10:28 am

Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om mijn verhaal te posten maar vond het er telkens niet het juiste moment voor. Omdat ik verder niet zo posterig ben maar het forum wel graag volg bij deze mijn (project) verhaal. Ik wil graag een verhaal starten omdat ik het leuk vind mijn bezigheden te delen en zo nu en dan advies nodig heb. Ik schrijf dit verhaal niet te promotie van het bedrijfje waar onze bussen het midden van zijn. Ik schrijf het om mijn busverhaal te vertellen. Mocht dit anders geïnterpreteerd worden hoor ik dit graag.
Ik volg het forum op de voet en vond het nu tijd voor deze stap. Nu ik links en rechts een aantal topics heb aangemaakt of vervuild met mijn hulpvraag en/of beslommeringen, eindelijk een eigen plek op dit mooie platform.

Afbeelding

Lees en huiver:

Om met de bussen te beginnen: Little Miss Sunshine (1976) & Sandy Coast (1973) beide zijn t2b’s met Westfalia Helsinki camper interieur en dak dat (deels) omhoog kan.

Afbeelding

Dan wij, mijn vrouw: Martine, onze dochters: Lieve (okt. 2012) & Wende (mei 2014) en ik: Gerben.
Hiernaast hebben we 4 goudvissen, maar die gaan nooit mee op reis.
Wij allen zijn jonger dan onze bussen :-).

Dat ik op dit forum en bij de mooiste bus ter wereld zijn uitgekomen is te danken aan Martine, mijn liefde. Martine droomde van een T1/T2 sinds haar 16e. Ook leefde bij haar de wens om eens een bedrijfje te beginnen. Door een camperbus te kopen en die te verhuren werden beide zaken gecombineerd, ideaal. Lang heb ik niet hoeven wennen aan een T2, ik ben dol op de vormgeving en het geluid! Vroeger droomde ik wel eens een oude auto te bezitten maar had nooit het geld om ook echt iets aan te schaffen. Ik droomde in de trand van een Engelse klassieker. Verzachtend werkte ook dat mijn opa vroeger een gele T2 personenvariant om z'n vrouw en 9 kinderen in rond te rijden.

Na een zoektocht via internet en een bezoekje aan een oldtimerdealer bij ons in de buurt kwamen we terecht bij een kleinschalige handelaar uit het oosten van het land. Hij had wel wat moois voor ons staan, dus wij op een zondagavond met vrienden die kant op. Nadat wij ons dus voorzichtig georiënteerd hadden was dit de eerste bus die we stuurden en ook direct maar de knoop doorgehakt. En zo kochten wij in 2011 groener als gras een L20A Chrome gele T2b Westfalia met zelfbouw interieur.

Afbeelding

De bus die we later Little Miss Sunshine of LMS zijn gaan noemen, was voordat we hem kochten verhuurd geweest aan Smiths. Met onze bus presenteerde Nicolette van Dam 'feestje bij je thuis’. De feestjes waren een deel van 'Life 4 You' op RTL 4, onder de naam 'ik kom bij je eten’.

Een zeer korte impressie van t geheel: http://youtu.be/B08pPa_CE-4

De bus was voor dit avontuur geheel gewrapt. Bij het verwijderen van de bestickering werd grondig gepoetst met thinner waardoor, de bus op één plek helemaal kaal was. Nu ik er zo over nadenk moet daar schade gezeten hebben die hersteld is. Hoe dan ook, we hebben de bus chrome geel en wit laten spuiten, de oorspronkelijke kleur maar in plaats van helemaal geel nu een witte bovenkant. De kosten waren te overzien omdat er dus schade aan de lak was.

Tijdens de eerste herfststorm, op 11 november, van dat jaar haalden we de bus op. Nog wennend aan het weggedrag de hoge wegligging in combinatie met de hoeveelheid wind, kregen we naast een hoop positieve feedback ook gebaard dat we niet zo netjes reden.
Bij ons in de straat aangekomen was het een drukte van jewelste. De straat was gevuld met kinderen die met lampionnen liepen ter ere van St. Maarten. We wonen, volgens het consultatiebureau, in een vruchtbare straat. Er was weinig parkeergelegenheid en zo parkeerden we de bus met 2 wielen op de stoep, om wat meegenomen spullen uit te kunnen laden. Vervolgens zijn we doorgereden naar vrienden waar de bus in de garage mocht staan voor de winter.

Tijdens het KeverWinterFestijn hebben we voorzichtig ons licht opgestoken naar een nieuw interieur maar vonden naast prachtige, erg kostbare, reproducties niets.

Afbeelding

Die winter en voorjaar hebben we een hoop zaken in en om de bus gedaan om haar meer naar onze wensen te krijgen.

Afbeelding

Zo hebben we een nieuw tentdoek geplaatst en hebben we het bruine interieur Roomwit en RAL 9010 geverfd. Ook hebben we de blauw/geel geblokte, verwassen en verkleurde gordijnen rondom vervangen door bloemetjes en hard roze.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de voorjaarsmeting 2012 in Friesland zijn we heel even aan komen waaien.

Afbeelding

Later die zomer zijn we naar Tsjechië gereden.

Afbeelding

LMS hield zich super en bracht ons zonder oponthoud naar de plek van bestemming. Helaas gold dit ook voor de regen. Maar de reis was verder erg leuk.

Afbeelding

Die winter hebben we door de geboorte van Lieve niet zo gek veel aan de bus gedaan.

In de zomer van 2012 zijn we naar Zuid-Frankrijk getuft met onze, toen, 8 maand oude dochter. Super! Fantastisch weer en een hoop complimentjes. Het zelfbouw interieur beviel ons steeds minder goed. De lades gingen slecht open de indeling was weinig flexibel omdat we alleen boven een bed hadden. Direct na afloop van onze vakantie zijn we op zoek gegaan naar een ander interieur, ondanks dat wat we hadden super strak in de verf zat :-).

We zochten een Helsinki interieur vonden het via thesamba.com in Polen. De verkoper was een vrachtwagenchauffeur die het geheel tot Bremen kon brengen, dus wij met een karretje die kant op. We hadden afgesproken bij de eerste parkeerplaats na Bremen, verder geen hectometer- of wegnummer... Dit is natuurlijk vragen om problemen en zo bleek ook. Nadat we eerst een tijd op een parkeerplaats hadden gewacht eens gebeld.. De chauffeur was, natuurlijk, ergens anders. Wij weer in beweging, werden we weer gebeld dat de chauffeur de parkeerplaats had gemist en of we nog even wat verder wouden rijden..
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we elkaar getroffen en konden met de spullen weer richting Groningen.

Afbeelding

Nadat we het oude interieur verwijderd hadden hebben we de binnenzijde van onze (toen lege) Miss wolkenwit laten spuiten. Ook hebben we de panelen rondom laten bekleden in een zeer lichte grijze scy. De deurpanelen hebben we eerder met bruine scy laten bekleden. Thuis hebben we die winter het gekochte interieur gedemonteerd, gereinigd, opgeknapt en weer gemonteerd.

Afbeelding

Ook werden de bloemetjes en hard roze gordijnen omgeruild voor gele.
In het prille voorjaar van 2013 hebben we het interieur laten inbouwen om ook de elektra e.d. keurig te hebben.

Hiernaast hebben we begin 2013, om ons bedrijfje een vliegende start te geven, een tweede bus gekocht: Sandy Coast.

Afbeelding

Sandy was voordat ze bij ons kwam wonen van een verhuurbedrijf dat stopte met de t2 afdeling. Sandy is een vroege b waarbij de vorige eigenaar het scharnierpunt van het hefdak van voor naar achter verplaatst heeft. Hierdoor heeft de bus nu 2 slaapplekken boven. We zijn voor haar gevallen omdat ze er erg charmant uitziet door grote bloemen op haar beige buitenkant, retro bruin/witte gordijnen, de oranje/witte scy bekleding en de het lichtbruine interieur.

Dus toen de bussen helemaal klaar waren en ongeveer zoals we haar wouden hebben kwam de grote dag: onze eerste huurder. En daar bleef het niet bij de hele zomer wisselden Little Miss Sunshine en Sandy Coast vaker van bestuurder dan ik van sokken (bij wijze van spreken). Gelukkig voor ons waren eigenlijk al onze bestuurders even dol op onze bussen als wij dat zijn.

Afbeelding

Omdat Sandy eerder verhuurd werd hoopten we dit zorgeloos onder eigen naam te kunnen voortzetten. Helaas ging het niet helemaal zonder zorgen: de 220=>12v acculader/ omvormer, de startmotor, de dynamo, de campingaccu, de versnellingsbak, veel bedrading en de banden moesten vervangen omdat hier problemen mee waren.
Omdat de verkopende partij begaan was met onze tegenspoeden kregen we een alleraardigst Westfalia Essen aanhangertje aangeboden, daarvoor nog dank!

Afbeelding

Tussen de huurders door zat ik meerdere keren in Hoornsterzwaag (Friesland) bij de kever garage om Sandy weer mee te durven geven.

Gelukkig reageerden de klanten die pech (hoofdzakelijk startproblemen) hadden sportief. Ik heb bij het in ontvangst nemen van de bussen geen lange gezichten gezien en eigenlijk alleen enthousiaste verhalen gehoord.

Afbeelding

in de winter zijn de zusjes uit de verhuur zijn ben ik op regelmatige basis bezig met onderhoud en verbeteringen aan de beide bussen. In de loop der tijd heb ik het een en ander aan spullen verzameld waarmee we het comfort en de looks van de beide bussen verbeteren. Ik doe dit doorgaans in de garage mijn goede vriend Corree waar hij een kever heeft staan die hij restaureert. Zo klussen wij op de woensdagavond simultaan.

Afbeelding

Recente en toekomstige veranderingen : de blauwgeruite bekleding van LMS wordt vervangen door een oranje/groene.
Afbeelding

Dat vinden we beter bij de buitenkant passen.

De bedrading van Sandy is verbeterd en isolatietape vervangen door krimpkousjes. Ook werkt de verwarming weer in beide bussen. LMS heeft een origineel ruitenvloeistof reservoir gekregen waardoor er nu geen gat meer in het knieschot zit maar een dop. Ook zijn de sproeiers van beide bussen elektrisch gemaakt. De zwarte velgen worden wit gespoten.

Waar het ene punt van de to-do-list wordt verwijderd komt er elders vaak een punt bij. Zo bleken de dorpels verrot en daar bleef het helaas niet bij, meerdere delen zijn aangetast reeds vervangen.

Grotere klussen op motorisch of plaatwerk gebied besteden we uit, ik kan nog niet lassen en wil ook geen prutswerk omdat we het geheel verhuren. Ik heb nog wel eens het idee een cursus te volgen oid maar heb daar nu niet de tijd voor, ik studeer nog en verwacht rond februari af te studeren en ben daar nu druk mee.

Een van onze huurders had last van aquaplaning waardoor de voorkant van LMS er wat droevig uitzag. Afbeelding

Het gehele front is reeds vervangen en op een klein kleurverschil in de verf na zie je er niets meer van. De kleur wordt tzt hersteld.

Voor nu is dit zo'n beetje ons busverhaal.

Ik probeer mijn bezigheden en beslommeringen hier vanaf dit startpunt organisch vorm te gaan geven. Voor vragen en opmerkingen ben ik doorgaans bereikbaar.
Laatst gewijzigd door gerbenpool op za jun 28, 2014 23:40 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: Iets minder stil hier: Little Miss Sunshine en Sandy Coa

Bericht door rastabus » do jun 26, 2014 18:53 pm

Leuk begin van het verhaal!
Sent using Tapatalk
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Iets minder stil hier: Little Miss Sunshine en Sandy Coa

Bericht door Eppo91 » do jun 26, 2014 20:04 pm

Heel leuk! Foto's!! :D
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door gerbenpool » zo jun 29, 2014 18:22 pm

Nu met foto's!
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door Eppo91 » zo jun 29, 2014 18:54 pm

Veel beter ;) :D
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door mobiel70 » zo jun 29, 2014 20:06 pm

Zo wordt het nog een spannend busverhaal! Leuk hoor!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door rastabus » zo jun 29, 2014 20:11 pm

mobiel70 schreef:Zo wordt het nog een spannend busverhaal! Leuk hoor!


You can say that again! ;)
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door MACHINE » ma jun 30, 2014 10:58 am

Leuk verhaal!

vraag me 1 ding af, je schrijft:

Sandy is een vroege b waarbij de vorige eigenaar het scharnierpunt van het hefdak van voor naar achter verplaatst heeft. Hierdoor heeft de bus nu 2 slaapplekken boven.

Wat bedoel je hiermee?

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door gerbenpool » ma jun 30, 2014 11:51 am

MACHINE schreef:Leuk verhaal!

vraag me 1 ding af, je schrijft:

Sandy is een vroege b waarbij de vorige eigenaar het scharnierpunt van het hefdak van voor naar achter verplaatst heeft. Hierdoor heeft de bus nu 2 slaapplekken boven.

Wat bedoel je hiermee?


Bij een T2a scharniert het dak aan de voorkant van de bus. Bij Sandy (een T2b uit 1973) was dit ook zo. Doordat het dak aan de voorkant scharniert kan je er slechts 1 slaapplek creëren ivm met de keuken en het sta-gedeelte (denk ik).
Bij LMS (een t2b uit 1976) scharniert het dak fabriek-af aan de achterkant van de bus waardoor je boven 2, niet al te grote, personen kwijt kan. Je hebt effectief dus meer aan je ruimte boven.
Ik voeg via een omweg nog een paar foto's toe ter illustratie.

Afbeelding
En nog een omdat het kan. Afbeelding
Laatst gewijzigd door gerbenpool op ma jun 30, 2014 15:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door MACHINE » ma jun 30, 2014 14:08 pm

gerbenpool schreef:
MACHINE schreef:Leuk verhaal!

vraag me 1 ding af, je schrijft:

Sandy is een vroege b waarbij de vorige eigenaar het scharnierpunt van het hefdak van voor naar achter verplaatst heeft. Hierdoor heeft de bus nu 2 slaapplekken boven.

Wat bedoel je hiermee?


Bij een T2a scharniert het dak aan de voorkant van de bus. Bij Sandy (een T2b uit 1973) was dit ook zo.


aaah, een A dak op een B, nu snap ik het :-) ik vroeg me al af hoe je een b dak anders kon laten scharnieren... foto's zijn altijd leuk natuurlijk! moor om het dak verhaal te verduidelijken hoeft het van mij niet :P

Welke straatje in groningen is dat trouwens ? (1ste foto)

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door Gliset » ma jun 30, 2014 14:54 pm

MACHINE schreef:
gerbenpool schreef:
MACHINE schreef:Leuk verhaal!

Welke straatje in groningen is dat trouwens ? (1ste foto)


Gokje: Gerbrand Bakkerstraat (Oosterpark)?
Afbeelding
(Streetview van Google)

Zie ik daar nou zomaar een foto van een ander zonder bronvermelding? :evil: :roll: ;)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door gerbenpool » ma jun 30, 2014 15:52 pm

Gliset schreef:Leuk verhaal!

Welke straatje in groningen is dat trouwens ? (1ste foto)

Gokje: Gerbrand Bakkerstraat (Oosterpark)?
Afbeelding
(Streetview van Google)

Zie ik daar nou zomaar een foto van een ander zonder bronvermelding? :evil: :roll: ;)


Gerbrand Bakkerstraat klopt. En ik had je natuurlijk willen vragen Gliset voor de foto maar omwille van de tijd heb ik het verzuimd. :-p
Maar ere wie ere toekomt: de foto van Sandy tussen de bomen door met de witte sticker + getekend VW logo is gemaakt door Gliset! :-)
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door gerbenpool » vr jul 11, 2014 18:05 pm

Bij het organisch vormgeven van mijn busblog had ik toch iets anders in gedachten toen ik het schreef, dan het geval is.

Afbeelding

Blaadjes in de motor bij de olie pomp.

Een tijd geleden heb ik van Wilfred een 1600cc motor overgenomen voor een krat Hertog Jan, dit omdat hij ging dieselen en ik graag meer van de techniek en de werking van de motor wou weten.. Of zoals Wilfred het destijds omschreef: ter learing ende vermaeck.

Nu mijn vrouw voetbal keek heb ik mijn tijd van de wedstrijd besteed aan het de-monteren van de motor. waar voetbal al niet goed voor is.

Afbeelding

Ik wist dat 1 van de zuigers beschadigd is en ook de cilinderkop heeft vormen die er niet in horen. Bij de garage werd mij verteld dat je bij een beschadigde cilinderkop het best al de cilinders kan vervangen (het kost maar €150,-). Toen ik dit vroeg had ik de cilinderkop nog niet gezien, en na een klein onderzoek kwam ik er achter dat je al snel €400,- armer bent als je deze moet vervangen. Ai.. Iemand een idee of dit ook voordeliger kan?

Afbeelding

En voor het reinigen van de motordelen wat kan je daarvoor het beste gebruiken? Ik gebruik nu Dashy intvetter van de Wibra en thinner maar dat slaat zo op je longen en het lost je hersenen op.


Naast het motorblok heb ik bezig met 2 Westfalia Essen bagagewagentjes.

Afbeelding

Ik had één karretje gekregen van de vorige eigenaar van Sandy.

Afbeelding

Later, een oudere versie met beugels achterop, overgenomen van een clubgenoot die zijn renovatie gestaakt was.

Afbeelding

Hoewel de vorige eigenaar al begonnen was ben ik opnieuw begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst alles kaal met een staalborstel op een boormachine dan alles in de Brunox om het later in de lak te kunnen zetten.

Afbeelding

Om het geheel straks af te maken ben ik op zoek naar het juiste hout. Het lichte hout heb ik gevonden bij een specialist op dat gebied maar het mahoniekleurige (beton)hout had hij alleen een slag donkerder.
Iemand een idee waar ik dat in de buurt van Groningen kan krijgen?
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door fahtal » zo jul 13, 2014 8:02 am

Als de vrouw vanavond weer voetbal kijkt stop jij stiekem de motor delen in de vaatwasser. Alu komt er dan bling bling uit
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Nu met foto's: Little Miss Sunshine en Sandy Coast

Bericht door Wilfred » zo jul 13, 2014 10:39 am

gerbenpool schreef:Om het geheel straks af te maken ben ik op zoek naar het juiste hout. Het lichte hout heb ik gevonden bij een specialist op dat gebied maar het mahoniekleurige (beton)hout had hij alleen een slag donkerder.
Iemand een idee waar ik dat in de buurt van Groningen kan krijgen?


Wigbolt aan het boterdiep al geprobeerd? Leuke winkel, uitsluitend houthandel dus veel soorten. En ook kleine hoeveelheden is voor particulieren is geen probleem.

Kratje bier is helaas al wel lang op trouwens. :D
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie