T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door eelke » ma sep 01, 2014 21:51 pm

Echt super mooi!

2de baantje als interieur bouwer?
hoe???

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » di sep 02, 2014 8:22 am

Dank Eelke. Nou ik doe ik zo lang over, daar is geen droog brood mee te verdienen ;-).
En dan moet ik weer op zoek naar een hobby. ;-) ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door mobiel70 » di sep 02, 2014 23:44 pm

Ik denk dat als je de rugleuning om kunt draaien, dat het patroon van de stof mooi doorloopt. Heb je een bijzonder fraai geheel! Want het ziet er allemaal erg mooi uit!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Sjupergrover » wo sep 03, 2014 10:19 am

De zitting dan, want het motorkussen klopt wel weer met de rugleuning. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » wo sep 03, 2014 22:05 pm

Goed gezien. Was in eerste instantie wel de bedoeling dat het door zou lopen, het pakte echter iets anders uit. Zitting omdraaien kan in principe wel maar dan moeten opnieuw de sparingen aan de onderkant gefreesd worden. En dat kan niet (of nauwelijks) zo dicht bij de rand waar de stof geniet zit.

Op de originele bank die ik had liepen de strepen overigens ook niet door. Ik heb meerdere foto's bekeken op websites en zag dat bij originele banken het ook niet doorloopt. Bij achteraf bekleedde banken inderdaad vaak wel. Daarop heb ik maar besloten het zo te laten.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » zo sep 14, 2014 19:16 pm

Kleine update na het ontvangen van handgreepjes en slotjes.
Deurtje gemaakt in bedbank:
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » za sep 20, 2014 21:10 pm

Ik moet wel wat blijven doen natuurlijk om dit verhaal een beetje boven in het lijstje te houden.... ;-)
Wandpaneel boven kast beplakt, gegalvaniseerde strip op de wand gepopt en rubber P-profiel op de kast geniet. Alles zit klemvast, dat voorkomt tikjes en gerammel tijdens het rijden:
Afbeelding

Aan de andere zijde ook het wandpaneel gemaakt en de strip gepopt.
Deze moet nog vastgezet worden. Omdat dit onderin met schroeven gaat moet daarvoor de bedbankkast er weer uit.
Afbeelding

Dat was het weer voor deze week.....


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door DOKA '73 » za sep 20, 2014 21:26 pm

Mooi werk, word een heel strak interieur volgens mij,
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Briebelbus » za sep 20, 2014 21:43 pm

Ik ben vandaag ook bezig geweest in het interieur van mijn bus. Heb 1 van handvat gaten vergroot. Ik vond het toch erg lastig om het netjes te doen.

Dus kan niet anders dan bewondering hebben voor wat je allemaal maak.

Nog even een vraag. Ga je in de kist met kleppen naast de bank een actieve koelbox doen (zoals het origineel).

Ben benieuwd of en wat daar voor leverbaar is.
Zag dit bijv niet bij Ruud op de site.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » za sep 20, 2014 22:19 pm

Hi Marcel, tja daar ben ik nog niet uit.
De boxen die ik heb gezien zijn allemaal anders van maat.
Het meest praktische is toch een koelkast denk ik.
Zeker als je iets wilt wat op 220V/12V (en misschien op gas) wat lekker stil is (je slaapt er toch direct naast) kom je daar al snel op uit denk ik.
Maar een koelbox benadert het origineel beter dus ik zoek nog lekker door.
Is toch pas volgend voorjaar nodig.

Wat heb jij overigens in je bus? Hoe was de vakantie? Komt er nog een vakantieverhaal of blog?

Het slotje van de bank gaat nog niet helemaal lekker. Ik sprak Barry van OldVolks daar in Budel over, die dacht dat het kan komen als het slotje wat getordeerd zit. Moet ik nog naar kijken of Ruud over bellen. Hier gaat dus ook niet alles vanzelf... ;-).


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Briebelbus » zo sep 21, 2014 0:04 am

Ik heb een actieve koelbox erin liggen, die weigerde begin van de vakantie om te werken.

Was heel vreemd. Thuis voor de vakantie werkte hij prima op 220V, tijdens het rijden geweldig op 12v (bij aankomst op de camping zat er nog ijs op het element) en daarna niets meer.

2 dagen laten rusten, op de 2e camping werkte hij weer prima, zowel op 220v als op 12v rijdens het rijden.
Dus vorige week eens gekeken of er iets nieuws verkrijgbaar is wat je kan inbouwen, echter niets passends gevonden. Enkel een box van 66cm hoog, wat 16 cm teveel is.
Vraag me af wat er in een T5 gebruikt wordt.

Ik ga uiteraard nog verslag maken van de vakantie, dat komt nog.

Mijn banksloy werkt ook niet altijd naar behoren. Meestal kan ik de bsnk zo optillen. Sporadisch is hij vergrendeld.

Ben echt benieuwd naar je werk.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » za mar 07, 2015 23:03 pm

Vandaag de accu terug gezet, sleutel omdraaien en 1e keer starten :D .
Het seizoen is begonnen! 8-)

Meteen even oliepijl gecheckt en de 2 kunststof ringetjes tussen de spiegels en carrosserie gemonteerd.
Zakken de spiegels ook niet meer weg naar elke drempel.
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Tuinkabouter90 » za mar 07, 2015 23:26 pm

ja dat geeft fijn gevoel dat na stilstand er weer een mooi geronk klinkt.
vond het zelf ook spannend om hem na de winter periode weer te starten. en ging gelukkig bij mij ook goed
:P

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door transporterT2 » zo mar 08, 2015 11:13 am

Bij onze Berlin indeling zat er een koelbox ingebouwd.
Op MP een compressorkoelbox gescoord welke op 12volt werkt.
Deze ging op 3 cm na niet in de bestaande kast.
De bank 3 cm opgeschoven en de scharnieren van het bed aangepast.
De kast iets breder gemaakt dus,de lat waar de beide deksels op scharnieren breder gemaakt.
Box past er nu zuigend in,het merk is me even ontschoten kan dit nog wel opzoeken.
Het is geen Box van het merk Engel maar dacht coolmatic.
Staan regelmatig op MP maar wel rond de 350 euro wat een hoop geld is.
Het wordt zeker een mooie bus zo,zeker doorgaan.

Jan Willem

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin

Bericht door Eppo91 » za mar 21, 2015 20:16 pm

De ochtend doorgebracht met de bus in de garage om de hoek.
VW specialist met historie, een oudere monteur en de eigenaar hebben ooit al heel veel bussen in hun handen gehad. Af kunnen spreken dat ik er bij mocht blijven.

Belangrijkste doel was het remsysteem grondig na te kijken. Ik kende de staat ervan niet en vind dat te kritisch om zelf op ontdekkingstocht te gaan ;) . Veiligheid voor alles. De trommels achter bleken van het type dat los kan zonder dat de grote naafmoer eraf moet. Remblokken bleken nog niet zo oud te zijn en hebben meer dan voldoende voering. Aan één kant kwam de remschoen niet helemaal terug bij het gebruik van de handrem. Hier bleek een veertje verkeerd om te zitten. Was snel opgelost. De remmen schoongeblazen en afgesteld. Voor troffen we ook nagenoeg nieuwe remklauwen aan op de schijven. Leidingsysteem gecontroleerd, mooie RvS slangetjes ipv de standaard, en de remvloeistof getest. Op de remmenbank nog getest en de inspectie afgerond. Was allemaal prima voor elkaar :D .

Afbeelding

Tijd genoeg over om de onderkant eens goed na te lopen en een algemene technische inspectie te doen. Mogen een paar plekjes nog schoongekrabt worden en met tectyl worden bijgewerkt. Maar verder geen gekke dingen gezien, de APK aan het einde van dit jaar lijkt geen probleem. :D :D
Wel gezien dat de kabels naar de verwarmingspotten vernieuwd moeten worden, die werken niet goed.

Ik vermoed al enige tijd dat de koppeling soms slipt. Samen met de monteur een ritje gemaakt en het vermoeden blijkt terecht. Dat moeten we plannen om te vervangen. In de zomer naar Noorwegen met een slechte koppeling de bergen in lijkt me niet zo'n goed idee.

Als laatste de carburateur afgesteld, de motor liep wat hoog stationair.
Euvel bleek een verkeerd afgestelde chokeveer van de gasklep. Met CO2 meting de carburateur ingesteld en nu loopt de motor lekker zoals een luchtgekoelde moet klinken. De nieuwe carburateur die ik vorig jaar op marktplaats heb gekocht blijft lekker in de doos :lol:

Kortom: lekker productieve za-ochtend en een nog beter gevoel over de technische staat van de bus.
De as onderhoudsdag in Hillegom ga ik benutten om de motor een beurtje te geven (incl kleppen stellen Stuif! ;) ) en de vooras door te smeren.
Laatst gewijzigd door Eppo91 op za mar 21, 2015 20:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom? Omdat het kan!

Plaats reactie