Pagina 1 van 55

Project Rusty; schuren, schuren en ....schuren

Geplaatst: vr mar 14, 2014 9:46 am
door ardeko
Beste forum-ers,

Hierbij dan toch mijn eigen draadje op jullie forum; mijn naam is Arno en woon in Amsterdam.
Ik ben de gelukkige nieuwe eigenaar van een op het forum bekende bus: de Mac van Max uit Noord-Holland. Max, bij deze bedankt voor je goede zorgen voor Mac de afgelopen jaren (huisvesting en TLC) en de "koopbegeleiding".

Ik ben sinds zomer vorig jaar vader van het mooiste jongetje van de wereld, de bus komt daarbij op de tweede (of derde / vierde) plaats en zal dus in een rustig tempo aangepakt worden.
Vandaar dat ik er 1,5 á 2 jaar voor uittrek om het plaatwerk te herstellen (knaperige delen vervangen door harde) en hem een nieuw kleurtje te geven ....het Agatha bruin van Fahtal staat mij wel aan maar dan met de twist van metallic. Of misschien toch het klassieke roomwit..... ik heb gelukkig nog even tijd om erover te twijfelen ;)
Daarna(ast) moet de motor levend gemaakt worden en de remmerij weer actief. Dan wil de RDW de bus graag zien om er een mooie nieuwe blauwe plaat voor af te geven en dán pas kunnen we er de eerste verkennings rondjes mee rijden.
Dan is er nog iets al interieur en inrichting wat bij elkaar gezocht / gemaakt zal moeten worden en dan is de bedoeling er onder andere mee op vakantie te gaan.

Een volgend project "ooit" zal dan worden om er een Subaru EJ20 motor in te bouwen

Ik zal proberen hier de vorderingen van mijn project bij te houden.

Groeten
Ardeko

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 9:58 am
door fahtal
als je die motor met een paar tweaks aan de praat krijgt dan zeg ik doen anders gelijk aan de subaru beginnen. je hebt veel meer ruimte dan in je kever. qua kosten maakt het niet veel uit.

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:02 am
door ardeko
nou, de RDW vind dat niet zo leuk: ...een VW bus met Oostenrijks kenteken waar een "verkeerde" motor in zit.

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:03 am
door fahtal
over de kleur. agata bruin is natuurlijk ubercool.. iedereen wil dat tegenwoordig;)


maar deze combi vind ik ook altijd nog erg mooi en je ziet hem weinig

Afbeelding

sage green en dakota beige

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:08 am
door fahtal
ardeko schreef:nou, de RDW vind dat niet zo leuk: ...een VW bus met Oostenrijks kenteken waar een "verkeerde" motor in zit.


is dat zo? je kan het altijd vragen.

daar heb je misschien een puntje. ik zou hem voordat je er veel geld in stopt eerst laten keuren. Dus het nodige doen. zoals rubbers vervangen die verdroogd zijn(stuurstang rubbers, homokineten, remleidingen) lassen wat nodig is voor de keuring. en de remmen werkend maken. verder met een zo eerlijke bus naar de rdw gaan. dat hebben ze liever dan een mooi gepoetste bus met een mooi zwart gespoten onderkant waaraan je niet kan zien of iets rot is of niet. Mijn ervaring is dat ze dan veel minder kritisch zijn. En mocht je rdw problemen tegen komen dan heb je nog niet teveel geïnvesteerd.

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:11 am
door ardeko
Ook nice !!!
...op een of andere manier vind ik dat de bus qua kleur moet lijken op een ijsje: roomwit: vanille, Agathabruin met wit; chocolade / vanille .....en dit zou weleens Pistache met slagroom kunnen zijn !! ...lekker !

RDW had ik voor de zekerheid al gebeld; dat hebben ze het liefste. ....maar theoretisch kan ik hem zoals hij nu is naar binnen duwen en voor alleen voor het "indentiteits onderzoek" laten bekijken ("kan u dat ook bij mij doen ? ...nee) maar dan heb ik kans dat ik een WOK melding erop krijg en dan kan ik nog een keer terug terugkomen na de werkzaamheden; schiet niet op dus.

Maar Max had nog (heel kort) gereden met dit blok dus ik heb goede hoop dat het alleen "zachtjes wakker maken" is en er dan nog een tijdje mee rijden. Geeft mij even tijd om budget en onderdelen te zoeken.

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:18 am
door fahtal
ik ben zelf niet zo van de metallic. op de een of andere manier vind ik dat wat neppig ogen op een bus misschien omdat een mettalic beter tot zijn recht komt op een veel rondere auto.

maar van de twee kleuren denk ik dat de groene zich beter voor een metallic leent dan bruin.

let ook op het detail dat de bumpers en velgen beige zijn. blijkbaar deed vw bij dakota beige in de laatste jaren dat met de bumpers en velgen. anders is het meestal witte bumpers en zilver kleurige velgen. of bij een a witte velgen.

wat bij jou ab past weet ik niet maar ik geloof dat je niet zo`n originaliteits freak bent.

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 10:26 am
door ardeko
Het hoeft van mij niet per se origineel te zijn, maar ik moet zeggen dat het beige/groen me wel erg aanspreekt ! ...thanks Fahtal !

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:07 pm
door Lomax
Benieuwd of ik hem een keer zie op bv mijn lunch wandeling door Amsterdam (Westelijke eilanden\Haarlemmerdijk)

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:09 pm
door Wilfred
Leuk dat de bus een nieuwe eigenaar heeft! Hopelijk komt ie de weg weer op.

En helemaal leuk dat je motor ombouw plannen hebt. Als die 1600 op zich goed is, is het er even in hangen natuurlijk een kleine moeite en kan je idd origineel naar de RDW. Daarna natuurlijk een TDI erin. Want Diesel is veel goedkoper dan benzine. Die gekke subaru mensen snap ik dan ook helemaal niets van :-)

Succes ermee

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:12 pm
door ardeko
@ Lomax; Dát zou wel heel toevallig zijn ...ik kom bijna nooit in die buurt ;)

@ Wilfred; hij hangt er nog in ! een TDI ......nee dan een Subaru EJ20 met LPG installatie !

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:18 pm
door Wilfred
oh kijk, dan is het helemaal makkelijk.

Ik heb die bus ooit eens mogen aanschouwen. Natuurlijk zit er werk aan, maar het leek wel goed te doen. Persoonlijk zou ik de bus gewoon rijklaar maken, en naar de RDW brengen, en kijken waar die op afgekeurd wordt.
Misschien heb jij wel vaker zoiets gedaan, maar ik zou niet vrolijk worden van een bus waar ik 2 jaar aan werk, zonder er ooit in te rijden.

Anderzijds... Als je het echt goed wil doen is dat wel de beste optie.

enne... wat betreft de ej20. DAn moet je ook nog een gas tank kwijt, en lpg installatie aanschaffen?!?!? :-)

Een TDI is eigenlijk ook gewoon een 8 cilinder boxer, maar dan rechtop gezet en de helft mist... :-)

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:22 pm
door ardeko
...waarom noem je nou alle nadelen op van een TDI ? ;)

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:45 pm
door FrankVW
Succes met je bus ! onze bus (westfalia dakotabeige 1978) hebben we ook eerst naar de RDW gebracht voor kenteken, toen de afkeurpunten aan laten pakken (was minimaal), en toen een zomer lang gebruiken...kijken of het leuk is, en of de bus OK is. Weekendjes gedaan, ritjes, meeting, midweekje.....
Daarna besloten (omdat het idd leuk is! :-) ) deze winter de bus aan te pakken en nu ligt hij uit elkaar !
Zo hebben we toch een gevoel erbij voordat we er (best wat!) geld in stoppen.
We wonen vlakbij je (Amsterdam toch?), dus misschien zien we elkaar deze zomer rijden......
Succes met het project en het kiezen van een kleur !
PS een groen/witte staat nu op Marktplaats in Amsterdam te koop op het moment (iets andere kleurstelling dan Fahtal liet zien) en er zijn een aantal bussen in je buurt om te checken als je twijfelt....

Re: Project Rusty / "the bus formerly known as Mac van Max"

Geplaatst: vr mar 14, 2014 12:50 pm
door ardeko
Dank u !
"eerst rijdbaar maken" betekend nog steeds eerst het laswerk aanpakken en motor + remmen fixen, anders komt hij echt niet door de APK : die is separaat van het identiteits onderzoek maar wel verplicht bij invoering.