Project Rusty; schuren, schuren en ....schuren

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door mobiel70 » do mar 24, 2022 13:27 pm

Ach, die gaatjes zijn er later toch ook nog...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » vr apr 01, 2022 17:19 pm

...en nu ...bijna geen gaatjes meer !

Omdat ik de vloerdelen in de verkeerde volgorde monteer (ik ging er vanuit dat rechts kon blijven zitten Afbeelding) heb ik het laatste randje van de linker plaat omhoog moeten buigen om de rechter plaat erlangs te krijgen. Dus nu nog de uitdaging om dit randje weer strak te krijgen maar het ziet er niet verkeerd uit.
Afbeelding


Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » vr apr 08, 2022 22:17 pm

Met veel cleco's en parkers best netjes recht kunnen trekken
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door blokkever » zo apr 10, 2022 12:27 pm

Netjes!
Ben je nu bijna klaar voor de spuiter?

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » zo apr 10, 2022 12:36 pm

Nog een paar raam randjes en dan .....

Gebruikersavatar
A3T2
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 02, 2022 18:34 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door A3T2 » za apr 16, 2022 14:51 pm

Ik heb je topic van begin tot eind gelezen. Moet zeggen dat je het mooi aanpakt. Ik herken er veel van, mijn bus is in wat mindere staat. Ben pas net begonnen ;)

Waar haal jij je plaatwerk ? En waarmee conserveer je nu de vervangen delen mee? Ik zoek iets wat de laatste roestpitting weg neemt of vertraagd. Succes verder !!!!

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » za apr 16, 2022 15:20 pm

Thanks

Achteraf gezien had ik beter een spit kunnen kopen en hem (laten) stralen.

Ik gebruik Fertan roestomvormer voor laatste restjes roes en Brantho korrux 3in1 voor de conservering.

Plaatmateriaal koop ik bij : Paruzzi, Bus-Ok, Alan Schofield, JustKampers, Autocraft, HotRod .....afhankelijk van de kwaliteit en de beschikbaarheid. Mar het valt me op dat er steeds meer plaatdelen beschikbaar komen en ook de kwaliteit beter wordt.

Gebruikersavatar
A3T2
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 02, 2022 18:34 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door A3T2 » za apr 16, 2022 21:35 pm

ardeko schreef:
za apr 16, 2022 15:20 pm
Thanks

Achteraf gezien had ik beter een spit kunnen kopen en hem (laten) stralen.

Ik gebruik Fertan roestomvormer voor laatste restjes roes en Brantho korrux 3in1 voor de conservering.

Plaatmateriaal koop ik bij : Paruzzi, Bus-Ok, Alan Schofield, JustKampers, Autocraft, HotRod .....afhankelijk van de kwaliteit en de beschikbaarheid. Mar het valt me op dat er steeds meer plaatdelen beschikbaar komen en ook de kwaliteit beter wordt.
Ik ben bang als ik de mijne laat stralen dat ik het kan ophalen met een stoffer en blik.... daarnaast vallen mij de kosten ook wat tegen. Maargoed dan is er wel duidelijk wat er goed en slecht is.

Bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door KeesAA » ma apr 18, 2022 10:51 am

Goed bezig! Vraag, wat gebruik je verder als conservering? Ik heb op de chassis balken delen met roest en delen met nog goed hechtende oude lak. RX5 kan alleen op roest en tast lak aan. Bestaat er iets wat overal overheen kan? Of moet ik het als een lappendeken behandelen, het ene stukje met RX5 en RX10 en over de lak gewoon epoxy en lak? Ik kom er nog niet uit...

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » di apr 19, 2022 10:10 am

De delen met roest behandel ik met Fertan roestomvormer ...eerst nat maken met water zodat roest "actief" is en na paar uur dan Fertan erop. Minimaal 24 uur later werken. Het staal maar vooral de roest wordt dan zwart ....dit zou je kunnen gebruiken om al direct op verder te conserveren. Maar ik schuur dit er altijd zoveel mogelijk weer af en breng dan laagje zink spray aan en dan de Brantho Korrux meestal in 3 lagen en soms maar 2 ...of 1 als ik haast heb en er later niet meer bij kan. .....dit is hoe ík het doe, niet zeggende dat dit de manier is. Waarschijnlijk is het sowieso overkill omdat het busje toch nooit meer door de pekel zal rijden en zelfs regen zal waarschijnlijk maar weinig voorkomen.

Delen waar de lak nog goed is gecombineerd met roest zou ik minimaal de roest proberen af te schuren / slijpen , dan roest omvormer. Fertan tast de lak niet aan. De lak verder laten zitten en als je met BK aan de slag gaat er gewoon overheen gaan. ...check alleen wel goed of de lakdelen écht nog goed zijn want soms kruipt de roest er onder en zie je er aan de buitenkant niets van. Maar omdat de hechting weg is merk je het als je er overheen gaat met bijvoorbeeld een slijptol / schuurmachine. ...of met een schroevendraaier stekend eroverheen krassen.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door Wilfred » do apr 21, 2022 20:53 pm

Overal gewoon Hammerite op doen ook de aangeroeste delen. loszittende roest wel verwijderen natuurlijk, holle ruimtes Mike Sansders Fett in blazen.

Zie ook de roesttest van oldtimersite: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

Fertan komt er trouwens behoorlijk slecht uit.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door Thijs84 » do apr 21, 2022 21:24 pm

Ik heb alles ingesmeerd met rx5. Ook over de lak. Tast wellicht de oude lak aan (wist ik niet.. thanx) maar je dicht het vervolgens af met rx10. Heb nog niet buiten mogen rijden dus weet niet wat het doet op een bus. Mijn vader heeft het denk 10 jaar geleden op z'n 2cv (lelijke eend) gesmeerd en nog steeds geen roest. (Was bij hem wel echt alles nieuw, dus geen oude lak)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » vr apr 22, 2022 17:02 pm

Tja als de vloer erin zit kunnen de oude vloerdelen weg .... Afbeelding

Gebruikersavatar
KeesAA
Actief Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door KeesAA » ma apr 25, 2022 19:18 pm

ardeko schreef:
di apr 19, 2022 10:10 am
De delen met roest behandel ik met Fertan roestomvormer ...eerst nat maken met water zodat roest "actief" is en na paar uur dan Fertan erop. Minimaal 24 uur later werken. Het staal maar vooral de roest wordt dan zwart ....dit zou je kunnen gebruiken om al direct op verder te conserveren. Maar ik schuur dit er altijd zoveel mogelijk weer af en breng dan laagje zink spray aan en dan de Brantho Korrux meestal in 3 lagen en soms maar 2 ...of 1 als ik haast heb en er later niet meer bij kan. .....dit is hoe ík het doe, niet zeggende dat dit de manier is. Waarschijnlijk is het sowieso overkill omdat het busje toch nooit meer door de pekel zal rijden en zelfs regen zal waarschijnlijk maar weinig voorkomen.

Delen waar de lak nog goed is gecombineerd met roest zou ik minimaal de roest proberen af te schuren / slijpen , dan roest omvormer. Fertan tast de lak niet aan. De lak verder laten zitten en als je met BK aan de slag gaat er gewoon overheen gaan. ...check alleen wel goed of de lakdelen écht nog goed zijn want soms kruipt de roest er onder en zie je er aan de buitenkant niets van. Maar omdat de hechting weg is merk je het als je er overheen gaat met bijvoorbeeld een slijptol / schuurmachine. ...of met een schroevendraaier stekend eroverheen krassen.
Fertan heb ik inderdaad ook op sommige plekken gedaan, is misschien wel handig op de losse plekken. Lastig lastig....:-)

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Project Rusty; knippen en plakken.

Bericht door ardeko » ma mar 06, 2023 14:56 pm

En zo ben je bijna een jaar verder .....
Inmiddels raamrandje links achterste raam vervangen
Afbeelding

En een van mijn eerdere reparaties die inmiddels was gaan roesten ...en die ik inmiddels beter kon doen.
Afbeelding

Stuur huis gemonteerd met veel te duur armpje uit het buitenland....zo duur dat ik het "het gouden armpje" ging noemen
Afbeelding

Nu staat ie weer op zijn wielen voor het eerst in 5 jaar.
Afbeelding

En dat geeft inspiratie om hem klaar te maken voor de spuiter .....

Verstuurd vanaf mijn FP4 met Tapatalk


Plaats reactie