Busklus: een ouwe dame kreeg een face-lift

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door freddeblok » vr jan 15, 2016 23:40 pm

Zo
Fijn een meevaller.
Je pakt het grondig aan, maar ik had ook niet anders verwacht.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » za jan 16, 2016 21:40 pm

Die laatste reactie is een klein feestje waard: Fred heeft zojuist bericht nummer 2.500 geplaatst... Maar ja, dat hebben we vanmiddag al gevierd :lol:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » di jan 19, 2016 23:04 pm

Nog maar even een plaatje. Het lijkt heel erg, maar dat is het totaal niet: helemaal hard en roestvrij. Wat op de foto lijkt op een polyester-matje is in werkelijkheid tweezijdig klevend plakband waarmee voorkomen werd dat het instaprubber zelfstandig op vakantie zou gaan.

Afbeelding

Komende vrijdag de vloer in de cabine verder netjes maken en dan maar eens zien of we al wat kunnen gaan doen aan roestbehandeling. Of wellicht wat ander kluswerk. De benzine-vulleiding moet ook nog verwijderd worden voordat de plaat eruit geslepen kan worden. Kortom: nog even klussen, en dan gaat de eigenlijke restauratie beginnen!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » zo jan 31, 2016 23:39 pm

In de tussen tijd is er al weer een hoop gebeurd. de hele linkerachterplaat is verwijderd. Dat levert meteen een kijkje op bij het binnenspatbord, waar op de rand wat "vreemde" gaatjes te zien zijn. Maar even wegnemen, die narigheid...

Afbeelding

En dan al dat PUR-schuim... Is dat origineel VW-purschuim, of is dat soms Hubo-purschuim (als u begrijpt wat ik bedoel...). Ik heb het maar weggesloopt, want we kunnen anders nergens bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het wegslopen van al dat PUR-gedoe zag je dit:

Afbeelding

De motor is er ook al uit, de tank en wat er aan hangt zal de komende week wel volgen. O, ook het rechterachterzijpaneel moet er aan geloven. Je steekt met je wijsvinger dwars door het paneel in het PURschuim, het metaal is al lang geleden op vakantie gegaan... Eigenlijk vreemd dat er verder weinig aan de oude dame mankeert!

Afbeelding

We hebben wat gefilosofeerd over lassen of plakken en de keuze is om in elk geval veel te plakken. Als je het hele paneel eruit sloopt kom je namelijk voor de keuze te staan om òf te plakken, òf een flink gat in de binnenbeplating te maken om bij de felsrand aan de achterzijde te kunnen komen. Daar kun je namelijk niet meer bij als je de plaat voor het "gat" houdt. Ander voordeel: roestvrij en geen vervorming van het plaatwerk. We moeten alleen even uitzoeken of we velpon of bisonkit gaan gebruiken :lol:

Intussen ben ik maar begonnen aan de andere kant met het losmaken van de binnenkant. Het "kruis" er uitgeslepen, de puntlassen losgeboord. Ook daar wacht weer een grote hoeveelheid pur-schuim om verwijderd te worden.
Weliswaar hebben we twee hele panelen inclusief de raamopening, maar die gaan we eraf halen, zodat alleen het stuk onder het raam over blijft. Het is nog even nadenken over wat er allemaal afgeslepen moet worden. De panelen worden geleverd inclusief een deel van de C-stijl. Aan de linkerkant van de bus laten we die vrijwel zeker helemaal zitten, aan de rechterzijde is het merendeel van die stijl met het paneel vertrokken. Ook de kruizen zitten "gewoon" aan het paneel, aan een zijde gepuntlast, aan de andere zijde met een soort van waaibomenkit. Moeten we dus nog eens even naar kijken. 't Zal wel plakwerk worden...

Kortom: de bus wordt nu wel heel erg luchtig. We gaan hard aan de slag om hem weer dicht te krijgen, maar eerst moet er nog het een en ander geslepen worden... In elk geval kreeg ik de kans om flink jaloers te worden: afgelopen vrijdagmiddag kwam een A-tje op bezoek, net terug van de spuiter... Oei, wat mooi!

Afbeelding

Zover ben ik nog lang niet! Maar let op: het gaat wel lukken en de bus krijgt een andere kleur dan de A hierboven. Wat ik al eens aangaf: het wordt een BBC-bus: een Bruine Bussen Club-bus! Maar dat is van later zorg, nu eerst de sloperij voltooien.

Ik heb ook al eens even een "boodschappenlijstje" gemaakt. Dat is vast nog niet compleet, maar de prijs onder de streep is al een duizend eurootjes... Tja, je moet er wat voor over hebben... Als die bus straks klaar is doe ik hetzelfde als in Downing Street: ik laat een hek plaatsen :mrgreen: Staat m'n mooie buis tenminste achter slot en grendel...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jan 31, 2016 23:57 pm

Genoeg ventilatie in ieder geval, leuk om de foto's te zien.
Succes met de verdere resto

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door DOKA '73 » ma feb 01, 2016 7:25 am

Dat is geen half werk, goed bezig!
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door blokkever » ma feb 01, 2016 12:11 pm

Dat wordt een goede grondige aanpak
Dat PUR is volgens mij niet orgineel, mijn '77 westfalia heef het niet i.i.g.

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door berliner » ma feb 01, 2016 19:35 pm

Bij mijn bus heb ik ook beide zijpanelen vernieuwd, ook de raamranden eraf geslepen,
net in het gedeelte waar de schuifdeur overheen schuift ,en ik heb het hier niet gelijmd maar gelast .
Als ik het nu nog moest vervangen zal ik het toch anders doen omdat met het lassen er toch wel wat vervormd
Nu zou ik het paneel ongeveer 5 cm boven de onderste ruitrand doorslijpen waardoor je minder warmte
van het lassen hebt (wel meer sloopwerk) plus dat je ook een nieuwe raamrand in je bus hebt .
misschien heb je hier iets aan en beschouw het maar als een tip . maar ieder doet het op zijn eigen manier.


Mvg Jan

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » ma feb 01, 2016 22:07 pm

@ Jan,

De raamranden van mijn bus zijn weliswaar oppervlakkig wat roestig, maar nog in goede staat. Ook wij zijn van plan om onder de ramen de nieuwe zijpanelen te bevestigen, voornamelijk met carosserielijm, en wellicht enkele lasjes. Dat doen we onder de afdekkap, zodat je er vrijwel niets van kunt zien. We hopen zo minder vervorming te krijgen. Jouw suggestie hebben we al wel bekeken maar dit levert ook een compleet raam op voor een eventuele andere bus. Niettemin bedankt voor de tip!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » za feb 06, 2016 0:13 am

Vandaag maar weer verder: het motorcompartiment schoon gemaakt van veertig jaar stof en vet.
Afbeelding

Afbeelding
Eerst de benzinetank leeg laten lopen in een paar jerrycans, want ik zou er in principe nog een flink stuk in kunnen rijden. Tussendoor ben ik begonnen met het wegnemen van de tank. Dat had best wat voetjes in de aarde: de moeren van de tankstroppen zaten behoorlijk vast. Maar WD40 doet wonderen! Uiteindelijk is alles gelost en kon de tank er uit.
Afbeelding
En dat leverde weer een plek op waar het roestduiveltje zich dacht te nestelen: mooi uit het zicht... Ik heb op dit forum gezien dat er wat producten zijn die dat goed kunnen voorkomen, dus ik denk dat ik maar eens Brantho Korrux ga zoeken. Dat is namelijk ook geschikt voor mijn bootje, in het motorruim. Voorlopig echter eerst maar de "busklus"!
Afbeelding
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » ma feb 22, 2016 22:56 pm

Intussen is er weer het een en ander aan de bus gewerkt. de linker zijkant is nu ook open, en dus kan die bus eindelijk eens even goed doortochten.

Afbeelding

Het jeugdpuistje aan het linker binnen-spatbord is hersteld, en ook het slechte plekje aan de rechter-achterhoek is van wat nieuw staal voorzien, net zoals de rechter spatbordrand en dorpel. Verder zijn de nieuwe stukken pas gemaakt, ze zijn voorlopig even met griptangen en lijmklemmen in positie gebracht. Rechts is de raamrand "meegenomen" in het nieuwe gedeelte, links is de plaat net onder die rand afgeslepen.

Afbeelding

Veder is in het motorruim het een en ander aan roest verwijderd en ook de accuplaat waarop de huishoudaccu staat is onder handen genomen. Die is echter in een slechte staat, wat betekent "Vervangen"! We kunnen er nu goed bij, dus doen we dat nu.

Na al dat werk is de rechterplaat al vast voorbereid op de spuiter: de zwarte beschermlak is weggeschuurd. Dat geeft wel een aardig gezicht (en voordat je 't weet heb je een ratlook bus).

Afbeelding

Komende vrijdag maar eens even naar Apeldoorn voor wat doosjes anti-dreun en een afspraakje over een matras. We nemen dan de bootkussens in de heupzwaai mee, geld beleggen heeft nu toch geen zin (op een banksaldo kan je niet lekker zitten, laat staan slapen). Wie meer wil lezen over dit "spannende" verhaal: kijk op http://beereboot.blogspot.nl/p/de-oude-dame-krijgt-een-tweede-jeugd.html. Compleet met veel plaatjes...

Voor de uiteindelijke aansluiting van de "walstroom" hebben we een leuke oplossing bedacht dankzij de Braziliaanse zijplaat links. Daarin zit een behoorlijk groot "gat" voor een benzinetank of zoiets, maar dan groter dan wat er normaliter aan de rechterzijde zit. Achter dat gat maken we een voorziening om het stopcontact op te monteren, klep erover en het valt niet meer op. Dat wordt nog een leuk klusje...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door berliner » ma feb 22, 2016 23:35 pm

Mooie voortgang! Goed dat je de onderste raamrand ook hebt mee genomen in de restauratie.
Zo te zien had je bus wel een hoog piepschuim gehalte :)

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door Pat » di feb 23, 2016 19:06 pm

mobiel70, doe je zelf het laswerk?
geen gezeik, in de oliewijk

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » wo feb 24, 2016 21:10 pm

@ Pat,

Als ik zelf het laswerk zou doen, kan ik daarna de bus alleen nog maar in rondjes laten rijden :mrgreen: Ik heb ooit één dag een lascursus gedaan (via de superleuke VCT2-club) en daar eigenlijk geleerd dat ik mijn mooie bus daar (nog) niet aan wil wagen. Bovendien ontbreekt het me een beetje aan tijd: ik heb slechts één dag per week beschikbaar voor de bus, want ik heb ook nog een bootje (winterklus: schilderen) en een huis met een grote tuin (altijd wel wat in te doen). En als ik niet op mijn werk kom, wordt mijn werkgever heel erg onrustig, dat wil ik hem ook niet aandoen :mrgreen: Kortom: woekeren met mijn tijd! Maar de tijd die ik er wel in stop wordt besteed aan domme klusjes als de piepschuimtsunami verwijderen, de purschuim-bult wegbreken, proplasjes doorboren, motorruim schoonmaken en meer van dat soort werkzaamheden. Daar komt bij dat ik gratis en voor niets voor mezelf werk :lol:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » di mar 01, 2016 0:28 am

De afgelopen week heb ik me vervoegd bij die kussenmeneer in Apeldoorn en daar het hele schuim-rubber gebeuren eens even doorgenomen. Zo'n boot heeft veel meer kussens dan een bus, en die stomme dingen waren na 39 jaren intensief gebruik al versleten... Tja, slechte kwaliteit :D
Meteen maar eens even gekeken naar de matras boven in de bus. Die gaf een merkwaardig luchtje af en de hoes had nog de oorspronkelijke kleur die bij een geheel Lotuswitte bus behoort: oranje-groen. Beneden hebben we echter geel-groene kussens (een vervanging uit de tijd dat de bus al bruin-wit was). Dat spreekt ons meer aan, en dat willen we boven ook graag. Dus dat mag Sam gaan maken, met een kussen er op van traagschuim in combinatie met polyether. Boven zacht, onder stevig, in totaal 5 cm dik. Ik krijg al slaap als ik er aan denk...
's Middags toch nog maar even aan de slag gegaan met de bus: plaatje schuren... Dat kost dus veel tijd!

Afbeelding

Dit is het paneel aan de linkerzijde van de bus. In het "gat" komt het stopcontact voor de "walstroom". Het kleine gat daarachter is van een van de zijlichten.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie