Busklus: een ouwe dame kreeg een face-lift

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » ma nov 23, 2015 23:35 pm

Ik gebruik een cleaner van Valma (uit de tijd van de Batavieren ;) ) en daarmee blijven de kleine krasjes nog wel zichtbaar maar een stuk minder. Ik zou het nog een keer met Commandant kunnen proberen. Gebruik je dan de gewone groene bus, of de blauwe voor electrisch poetsen (die gaat iets minder "tekeer")? (De groene is bij mij op, de blauwe staat denk ik aan boord van ons bootje).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door eelke » di nov 24, 2015 7:19 am

Ik heb het toen met de groene gedaan? blauwe moet vast ook lukken!

succes.
hoe???

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door Tuinkabouter90 » di nov 24, 2015 13:03 pm

een ader oud middeltje is brasso koperpoets :-)

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » di nov 24, 2015 22:50 pm

Hmmm, we kunnen dus wel een laboratorium beginnen: wat is het meest geschikt? Ik ga het deze winter eens onderzoeken in de verloren uurtjes...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » vr dec 04, 2015 23:42 pm

Zo, vandaag maar weer eens verder gepuzzeld: welk schroefje moet ik losdraaien om een raam te laten verdwijnen uit de bus, hoe haal ik de motorklep er af en-ga-zo-maar-door. Ik ben nog steeds verbaasd over die raamranden. Wie onze bus kent, weet dat er erg veel roestwater onder de rubbers vandaan kwam, dat er overal van die bruine strepen te zien waren. Maar de randen? Die zien er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
Dit is één van de slechtste randen.

Kortom: ik ben nu een maandje bezig en het lijkt goed te gaan! Jammer dat ik er niet meer tijd in kan stoppen!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door blokkever » za dec 05, 2015 0:29 am

Vanwaar die verbazing, als er roest op de raamranden zit is het toch niet vreemd dat er roestwater onder de rubbers vandaan komt?
Het ziet er trouwens nog niet heel dramatisch uit, als je geluk hebt hoef je alleen maar roestvrij te makn en daarna goed behandelen tegen nieuwe roestvorming.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door EeVeeWee » za dec 05, 2015 6:11 am

Vandaar dus de verbazing, het leek veel slechter te zijn vanwege het vele roestwater. ;)
Dus.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » zo dec 06, 2015 22:58 pm

Zoals mijn opa altijd al zei: "Je komt van geluk nog eens onder de trein"... Alleen roestvrij maken en goed behandelen, dus daar hoeft niet gelast te worden. EeVeeWee heeft het dus helemaal goed! :D
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » vr dec 18, 2015 23:56 pm

Vandaag maar weer verder met de operatie "busje slopen". Wat plaatjes vertellen misschien meer dan de woordjes.

Afbeelding
natuurlijk: roest onder de accu...

Afbeelding
die landing was iets te hard...
Rubbers doorsnijden is op zich wel een goed plan, maar als dan de ruit plotseling de grond op zoekt, is het einde oefening!

Afbeelding
feest in de loods: het dak ging er af... :)

Afbeelding
dak op hoog niveau...

Afbeelding
luchtig busje...

De vraag is nu nog hoe de bagagebak vast zit. Ik heb het hemeltje nog in de cabine zitten (en was eerst niet zo van plan dat te verwijderen, maar gezien de roestplekjes in de gootjes van het dak...). Dat zal ik dan wel moeten gaan verwijderen, denk ik. Of is er een andere methode?
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
berliner
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: do feb 26, 2015 16:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door berliner » za dec 19, 2015 10:01 am

Buitenkant 4 bouten los draaien 2 aan de voorkant en 2 aan de zijkant.
Binnenkant hemeltje aan achterkant, rubberstrip eraf hemel voorzichtig naar beneden buigen
en dan de bouten die daar onder zitten verwijderen. Succes! Piece of cake

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door blokkever » za dec 19, 2015 10:51 am

Wow, er groeien al bijna paddestoelen op die accuplaat.
Had ook niet veel langer moeten duren of je accu had op straat gestaan denk ik.
Voor het verwijderen van de bagagebak moet je inderdaad wel acheraan onder het hemeltje zijn, zitten vier slotbouten met ender het hemeltje de moeren.
Succes met de resto.

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door DOKA '73 » zo dec 20, 2015 10:11 am

Succes met de klus en erg herkenbaar, als je eenmaal de bus gaat strippen zie je steeds meer en sta je voor de keus doe ik in een keer goed, of …

Voor de erg roest gevoelige plekken zoals de naden en de dakgoot is het misschien een idee om deze nadat het plaatwerk vervangen/ hersteld is te laten schooperen. Ik heb dat ook laten doen en verwacht dat de doka daardoor een stuk langer goed blijft

http://www.austinseven.eu/over-ons/rest ... chooperen/

In ieder geval ga zo door en bedankt voor de update.

grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » zo dec 20, 2015 22:03 pm

Als ik zo naar die bagagebak kijk, zijn alle bevestigingen slotbouten, met uitzondering aan de achterzijde. Het hemeltje gaat dus naar beneden, anders krijg ik die bak er niet af, da's duidelijk. Schooperen is geen verkeerd idee, ik heb een boot uit 1972 die geschoopeerd is, en daardoor eigenlijk nooit last van roest heeft. De vraag is natuurlijk wat dat gaat kosten en hoe dan vervolgens de lak er op houdt. Het budget is natuurlijk niet onbeperkt!

En wat die accubak betreft: het leek me al wonderlijk dat de accu niet op straat gekieperd was... Maar een slimme geest had er een los polyestermatje op gelegd, en daarop de accu... Ik had al wel vermoed dat die plek een beetje ziek was ;)
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » di jan 12, 2016 22:41 pm

En dan??? Dan komt de kerst, de jaarwisseling en het Aircooled Winterfest. Even geen busje om aan te werken, familie gaat voor, en dat leuke festijn daar in Rosmalen. Daar ook even een babbel gemaakt met Martin en Maaike uit Marknesse, die hun stand op de beurs hadden. Daarom kon ik er toch niet bij, dus heb ik me maar vermaakt met ons bootje (moet ook van alles aan gebeuren). Komende vrijdag (15 januari) gaan we weer "bussie-slopen"... En dan kan volgens mij het betere werk beginnen: de slijptol er in.
Ondertussen houd ik me ook nog bezig met andere zaken. Zo ben ik op zoek naar de gebruiksaanwijzing van dit apparaat:
Afbeelding
Ik heb er slechts één gezien op internet, maar daarvan was de prijs me wat te hoog :cry:
Als iemand van de lezers wat weet, houd ik me natuurlijk aanbevolen!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift

Bericht door mobiel70 » vr jan 15, 2016 22:56 pm

Vandaag maar weer eens even in een wat koele loods aan onze cabrio-buis gewerkt. De bagagebak moest er nog af, en de boutjes daarvoor wonen boven het hemeltje. Dat hemeltje bestaat uit een plaat hardboard-met-foam-erop-geplakt. Dat hemeltje heeft hard teruggevochten, maar uiteindelijk heb ik - met wat hulp van Martin - de strijd gewonnen. Na wat beuzelklusjes (wegnemen van rubbers, wieldoppen en sierringen) kwam er weer een wat serieuzer verhaal...

Afbeelding

O ja, ze maken daar reclame voor de verkeerde auto, zo'n Amerikaans ding waarmee ze water warm maken. Alleen leverbaar in zwart (we leveren alle kleuren auto's, als ze maar zwart zijn).
Het serieuzere verhaal? De vloer van de cabine, is die nog goed? Iemand heeft mij ooit verteld dat daar een fors risico zat, zeker bij onze bus, want daarin hebben vorige eigenaren piepschuim in geplakt, en dat zag er af en toe niet lekker uit. Die iemand heeft toen de bus maar niet gekocht... Dus de mat er uit geworsteld, en vervolgens met een plamuurmes aan de gang... En dan krijg je dit te zien:

Afbeelding

Kijk, dat geeft de burger moed! Ik ben blij dat de bus toen is blijven staan, zodat wij hem konden kopen! Maar een klein beetje oppervlakkige roest, dus daaraan is nog wel wat te doen. Kortom: ik word steeds tevredener met dit busje, dat na bijna veertig jaren (dat is volgend jaar aan de orde) er bijna geen narigheid is te zien. Wat me wel op viel: de bus staat nu een week of zeven, acht binnen. En toch tref je dan nog water aan onder de rubberen mat voorin. Daar word ik dan weer niet zo blij van, want dat betekent dat er roestvorming kan plaatsvinden en ik reis in de bus het liefst met z'n tweetjes: m'n meisje en ik, aan het roestduiveltje hebben we geen behoefte!

Afbeelding

Dit moeten we wel even aanpakken, maar het is niet door-en-door roest!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie