Busklus: een ouwe dame kreeg een face-lift
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Busklus: een ouwe dame kreeg een face-lift
Hoe ging dat nou, met dat busje? Je zit op je werk, kan even niet verder en kijkt wat rond op het intranet. Daar tref je een advertentie aan voor een T2-busje.
Met oude auto's had ik al wel wat (er staat zo'n luchtgekoeld Italiaantje in de schuur) en m'n dochter en schoonzoon zijn helemaal weg van een camper... Dus: op naar de collega, en een dag later zijn we een busje rijker... Dat busje heeft dan al wat last van jeugdpuistjes want in de jaren zeventig heeft een nare meneer er gaatjes in geboord om er een strip op te schroeven. Die jeugdpuistjes worden langzaam maar zeker gezwelletjes... Als dan de bus ook nog een hele winter sneeuw staat te happen hebben we zoiets van "zij zou eigenlijk binnen moeten slapen".
Nou treft het: in het clubblad van de plaatselijke klassiekerclub wordt voor een heel redelijk bedrag een stallingsruimte aangeboden. In een koelcel nog wel, handig tegen verder bederf
In die koelcel vriest het niet meer, wordt het niet warm en is het droog. Maar je kan er niet aan de bus klussen. Dat moet in een andere loods. En dus verhuist het busje in het begin van februari naar die andere plek en nemen we de schuurmachine ter hand. De rauhfaser-verf moet er af, het dak moet glad! Ik heb het afgelopen jaar dat dak al een aantal malen met de bezem schoongemaakt, maar even buiten en het is weer zwart. Kijk maar naar het oppervlak:
Dus: we gaan uren schuren... Dat heeft het resultaat dat je hier onder ziet. O ja, natuurlijk eerst ontvetten met wasbenzine!
Na het schuren weer ontvetten, en dan een laagje primer er op, want het ziet er naar uit dat de gelcoat van het dak hier en daar is verdwenen. Maar daar wordt het al beter van, het dak wordt wit. Achter in het dak zitten vier schroeven die er niet thuis horen. Die gaan er uit en de gaten worden dicht gemaakt: polyester-hars en een glasvezelmatje doen - in combinatie met wat plamuur hun dichtende werk.
Na die eerste laag gaat de schuurmachine weer aan, wordt er afgestoft en komt de eerste laag mono-urethanelak van Epifanes er op. Had die lak nooit gedacht: gemaakt voor een boot, maar zit op een bus. Om te voorkomen dat het roestige bruin gelakte plaatwerk wit gespikkeld wordt (die rollers spetteren altijd zo), wordt de dame van een doorkijkrokje voorzien:
Dan gaan we een zaterdagje schuren, afstoffen en weer lakken: de tweede laag hoogglanzende mono-urethane lak wordt aangebracht. Dat heeft een glanzend effect:
Als we een week later weer komen staat de ouwe dame in een stikdonkere schuur achter 10 of 20 ton winterpeen, die wacht op transport naar het vaderland van de bus. Al snel wordt de weg vrij gemaakt, en kan de bus het daglicht weer zien. Vandaag gaat ze naar een andere plek, waar in elk geval het voorraam vervangen zal worden. Dat is wel nodig, want dat raam heeft een merkwaardige afwijking:
Dus: het raam er uit. Hoe je dat doet? In mijn geval het rubber doorsnijden en dan vanuit de stoel met je voeten het raam er uit drukken. Wat je dan ziet... roest natuurlijk! Met extra ventilatiegaatjes
Dat wordt dus lassen... Ondertussen breng ik bijna de hele dag onder de bus door: de oude roestwerende laag moet er af, in elk geval waar deze los zit, want daar heeft die laag geen positieve functie meer. Alleen maar narigheid komt daar van: vocht kruipt tussen de laag en het metaal van de busbodem, en dat is een wedstrijd die de bodem te allen tijde gaat verliezen. Dus: krabben aan je auto terwijl het niet vriest.
Over het algemeen valt de staat van die bodem heel erg mee: nergens is ze doorgeroest. Wel enkele roestplekken in de rechter wielkast en op het bekende plekje voor aan de bus: waar het front is bevestigd. Daar is ooit al eens eerder gelast.
(alle foto's zijn met een slimme feun genomen, en dus niet zo geweldig van kwaliteit. Maar je kunt in elk geval zien wat we aan het doen zijn.) Als er weer nieuws is, komt dat hier te staan!
Met oude auto's had ik al wel wat (er staat zo'n luchtgekoeld Italiaantje in de schuur) en m'n dochter en schoonzoon zijn helemaal weg van een camper... Dus: op naar de collega, en een dag later zijn we een busje rijker... Dat busje heeft dan al wat last van jeugdpuistjes want in de jaren zeventig heeft een nare meneer er gaatjes in geboord om er een strip op te schroeven. Die jeugdpuistjes worden langzaam maar zeker gezwelletjes... Als dan de bus ook nog een hele winter sneeuw staat te happen hebben we zoiets van "zij zou eigenlijk binnen moeten slapen".
Nou treft het: in het clubblad van de plaatselijke klassiekerclub wordt voor een heel redelijk bedrag een stallingsruimte aangeboden. In een koelcel nog wel, handig tegen verder bederf
In die koelcel vriest het niet meer, wordt het niet warm en is het droog. Maar je kan er niet aan de bus klussen. Dat moet in een andere loods. En dus verhuist het busje in het begin van februari naar die andere plek en nemen we de schuurmachine ter hand. De rauhfaser-verf moet er af, het dak moet glad! Ik heb het afgelopen jaar dat dak al een aantal malen met de bezem schoongemaakt, maar even buiten en het is weer zwart. Kijk maar naar het oppervlak:
Dus: we gaan uren schuren... Dat heeft het resultaat dat je hier onder ziet. O ja, natuurlijk eerst ontvetten met wasbenzine!
Na het schuren weer ontvetten, en dan een laagje primer er op, want het ziet er naar uit dat de gelcoat van het dak hier en daar is verdwenen. Maar daar wordt het al beter van, het dak wordt wit. Achter in het dak zitten vier schroeven die er niet thuis horen. Die gaan er uit en de gaten worden dicht gemaakt: polyester-hars en een glasvezelmatje doen - in combinatie met wat plamuur hun dichtende werk.
Na die eerste laag gaat de schuurmachine weer aan, wordt er afgestoft en komt de eerste laag mono-urethanelak van Epifanes er op. Had die lak nooit gedacht: gemaakt voor een boot, maar zit op een bus. Om te voorkomen dat het roestige bruin gelakte plaatwerk wit gespikkeld wordt (die rollers spetteren altijd zo), wordt de dame van een doorkijkrokje voorzien:
Dan gaan we een zaterdagje schuren, afstoffen en weer lakken: de tweede laag hoogglanzende mono-urethane lak wordt aangebracht. Dat heeft een glanzend effect:
Als we een week later weer komen staat de ouwe dame in een stikdonkere schuur achter 10 of 20 ton winterpeen, die wacht op transport naar het vaderland van de bus. Al snel wordt de weg vrij gemaakt, en kan de bus het daglicht weer zien. Vandaag gaat ze naar een andere plek, waar in elk geval het voorraam vervangen zal worden. Dat is wel nodig, want dat raam heeft een merkwaardige afwijking:
Dus: het raam er uit. Hoe je dat doet? In mijn geval het rubber doorsnijden en dan vanuit de stoel met je voeten het raam er uit drukken. Wat je dan ziet... roest natuurlijk! Met extra ventilatiegaatjes
Dat wordt dus lassen... Ondertussen breng ik bijna de hele dag onder de bus door: de oude roestwerende laag moet er af, in elk geval waar deze los zit, want daar heeft die laag geen positieve functie meer. Alleen maar narigheid komt daar van: vocht kruipt tussen de laag en het metaal van de busbodem, en dat is een wedstrijd die de bodem te allen tijde gaat verliezen. Dus: krabben aan je auto terwijl het niet vriest.
Over het algemeen valt de staat van die bodem heel erg mee: nergens is ze doorgeroest. Wel enkele roestplekken in de rechter wielkast en op het bekende plekje voor aan de bus: waar het front is bevestigd. Daar is ooit al eens eerder gelast.
(alle foto's zijn met een slimme feun genomen, en dus niet zo geweldig van kwaliteit. Maar je kunt in elk geval zien wat we aan het doen zijn.) Als er weer nieuws is, komt dat hier te staan!
Laatst gewijzigd door mobiel70 op za jan 04, 2020 0:19 am, 2 keer totaal gewijzigd.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Mooi verslag tot zover
Lucht bevriest en kookt nooit
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Zo, de raamrand is weer compleet, de spontane ventilatiegaatjes zijn gedicht. ook een hoekje dash is aangepakt, dat was ook "verdwenen"... Bumpers en velgen zijn mee naar huis voor een nieuw verfje.
de nieuwe rand
het "hoekje" van de dash...
de nieuwe rand
het "hoekje" van de dash...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
leuk je voortgang te zien !
"Had die lak nooit gedacht: gemaakt voor een boot, maar zit op een bus. "
Wij hebben in de familie een Buggy, die ook met 2-componenten bootlak is gerollerd. Ziet er super uit.
Trok mooi strak (en wij ook van de damp )
"Had die lak nooit gedacht: gemaakt voor een boot, maar zit op een bus. "
Wij hebben in de familie een Buggy, die ook met 2-componenten bootlak is gerollerd. Ziet er super uit.
Trok mooi strak (en wij ook van de damp )
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Ik zie het al weer: stiekem snuiven Maar de bumpers zijn inmiddels weer mooi wit (die waren heel erg fout goudkleurig gespoten). Nu de velgen nog!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Airtime
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Ik heb de hefdaken van mijn vorige en huidige bus ook behandeld met Epifanes mono-urethane en ben erg tevreden over het resultaat en ook hoe het er na een tijdje uitziet. Je dak is er ook echt van opgeknapt!
Easy!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
goed bezig met een eigen busverhaal!
kwam je nog een keertje buurten om de kleuren te bekijken?
kwam je nog een keertje buurten om de kleuren te bekijken?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Dat zijn we zeker van plan, dat buurten. Maar mijn idee om dat 22 of 23 maart te doen wordt het denk ik niet. Ik zal het nog eens even met de feestcommissie overleggen!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Natuurlijk moet er ook weer ruimte komen in de garage thuis. En dus heb ik na het spuiten de bumper maar weer meegenomen naar de bus en die er - voorzien van een geheel nieuw rubber - weer opgezet. Da's meteen een heel ander gezicht, want wij vonden het goud helemaal fout! Het pastelweiss (L90D) staat erg mooi bij de bruine kleur en steekt heel subtiel af bij het heldere wit van het dak. Het voorraam zit er weer in, met een raamrubber met een iets langere lip, zodat de naad van het front is afgedekt. Ook het dashboard is weer netjes, de weggeroeste plek is netjes opgevuld en weer zwart. De wielen hebben nu allemaal een zilveren kleurtje (die waren ook goud gespoten, net als het grilletje). Binnenkort gaan we weer verder, nu moet eerst het bootje even te water (dat glimt namelijk zo erg, dat je er bijna door verblind wordt). De grill moet nog gespoten worden, die wordt in elk geval voorlopig ook wit (en later misschien wel dezelfde kleur als de bus).
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
netjes, 10X beter die bumper in het wit (vind ik)
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Dan zijn we het daar tenminste over eens
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Mooi wwrk daar aan de andere kant van de dijk.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
Kom je na twee weken terug, dan is je bus voor de komende twee jaar weer van een APK voorzien, en kun je gaan tectyleren. Die klus hebben we dus ook al weer achter de rug, een mooie laag roest-werende meuk onder de bodem. Alle nare plekken (en dat waren er helemaal niet zoveel) zijn deskundig weggewerkt met een nieuw stukje stevige plaat. Martin Wapenaar heeft daar in Marknesse goed werk gedaan! We gaan nu eerst maar weer eens bus-genieten en dan gaan we het komende jaar maar eens aan de slag met plaatwerk-restauratie. In ieder geval is het foute goud verdwenen en is de bus weer wat meer onze bus geworden! Er komen nog twee klusjes: de inbouw van de electronische ontsteking èn het aanbrengen van de bamboe-rekjes ter vervanging van het stalen hangmandje dat in het verleden bij iemand uit de linnenkast was ontsnapt
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
gaaf, jij kunt de komende zomer lekker rijden ! (met witte bumpers!)
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Busklus: een ouwe dame krijgt een face-lift
't Eerste ritje is al weer achter de rug: van Marknesse naar huis, via de jachthaven. Leuke onweersbui gehad onderweg, een overstroomde weg en veel water uit de lucht...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/