Onze Volkswagen T2b 1977 "Dinky"

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
jornbergers
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: wo aug 03, 2011 21:38 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Onze Volkswagen T2b 1977 "Dinky"

Bericht door jornbergers » za jan 25, 2014 21:49 pm

na een tijdje een in-actief lid te zijn van VCT2 wordt het nu toch tijd om mijn eigen busverhaal te beginnen.

Ik ben altijd al dol geweest op Volkswagen busjes. Dus toen ik mijn rijbewijs had gehaald werd mijn eerste auto een T3 uit 1989.
Een auto waar ik veel avonturen mee heb beleefd. Geweldig voor het vervoer van mijn windsurfspullen van en naar het strand en naar de wedstrijden, en voor de weekendjes weg naar mooie spots.
Uiteindelijk werden de kosten om hem rijdend te houden zo hoog, dat ik dit niet meer kon opbrengen als student...... En dus moest de T3 vertrekken...... :(

Maar de liefde voor de VW busjes bleef altijd.....

In 2011 werd ik door iemand op mijn werk benaderd door een dame, die mij er attent op maakte dat haar oom zijn bus wilde verkopen. Hij wilde deze alleen verkopen aan familie of bekende, maar de dame van mijn werk wilde ons wel voorstellen als eventuele kopers van zijn bus.
Uiteindelijk moesten wij langskomen op de koffie bij de meneer die zijn bus te koop heeft staan om kennis te maken, zodat hij ons beter kon leren kennen. Wij mochten ook een proefrit maken in zijn T2b, en natuurlijk waren wij meteen in LOVE!!!
Na de proefrit, was wel bekend dat we de bus mochten kopen! :lol:

Toen het papierwerk allemaal was geregeld, vroeg hij of we ook interesse hadden in wat reserve onderdelen en kwam aan met een grote kist...... NATUURLIJK!!!! 8-)

En toen hadden we onze eigen T2b........
Afbeelding

We zijn al een aantal keren met de bus op vakantie geweest, en dit was heerlijk........
Afbeelding
Afbeelding

Maar nadat de bus een jaartje rust heeft gekregen in verband met de geboorte van onze dochter, werd het toch echt wel tijd dat er wat Tijd en Liefde in de bus werd gestopt........
Er zijn een aantal dingen die nodig gedaan moeten worden aan onze bus, onder andere: Schuifdeur, zijpaneel tegenover de schuifdeur, raamranden van de zijramen, beide kniestukken, achterhoeken onder de achterlichten.

Ik ben begonnen met de schuifdeur, dit was hard nodig want het begon toch wel te tochten tijdens het rijden.......
Na wat zoeken heb ik een schuifdeur in goede staat kunnen vinden, welke wat kleine plekjes had maar dit wilde pa wel voor mij bijwerken en uiteindelijk spuiten.
Afbeelding

En het was meteen al een duidelijke verbetering!
Afbeelding

Maar zoals jullie hierboven al hebben kunnen lezen heb ik nog genoeg te doen......
En na lang zoeken heb ik uiteindelijk een overdekte klusruimte kunnen vinden. Het is gewoon een boerenschuur, maar ik sta droog en heb electra (nadat ik het zelf heb aangelegd).
Afbeelding

Ik heb echter nog een paar vragen voordat ik verder kan gaan, en hopelijk kunnen jullie mij helpen;
- Klopt het dat het kniestuk alleen aan de voorkant en achterkant vast gelast zit, en bij de stoel onder een metalen lip geschoven zit?
- krijg ik het zijpaneel tegenover de schuifdeur los door gewoon de lasnaden vanaf de buitenkant door te slijpen, of zit het paneel ook nog aan de binnenkant vast en moet ik hem daar ook nog los slijpen?


Ik zal proberen dit bus/restauratie verhaal zo veel mogelijk up to date te houden.

Alvast bedankt voor jullie tips/trucs!!!

Gr Jorn

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Volkswagen T2b 1977 "Dinky"

Bericht door old brumax » zo jan 26, 2014 0:07 am

Zover ik weet is het kniestuk helemaal gelast en dus niet alleen voor en achter, is wss al eens gerepareerd.
Zijpaneel zit aan de binnenkant tegen de stijlen aan gepuntlast, het gemakkelijkst is er een strook aan vast te laten zitten daar een verzet in te zetten en dan de plaat daar in te leggen en lassen zodat je de naad strak en intact houd,
is ook die rand weg dan zou je kunnen overwegen er eerst weer een rand aan te lassen met zo'n verzet en dan weer de plaat, of nog beter het hele paneel er in z'n geheel uit en weer in zetten zodat je op de grote vlakken geen laswerk hebt en dus ook geen of minder werk om het weer strak te maken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

jornbergers
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: wo aug 03, 2011 21:38 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Volkswagen T2b 1977 "Dinky"

Bericht door jornbergers » vr feb 07, 2014 20:01 pm

Vorige 2 weken dan serieus aan de slag gegaan.

2 weken geleden eerst eens begonnen met het demonteren van het interieur.
Het is echt ongelofelijk hoeveel blauwe electradraad je kwijt kan achter kastjes en een koelkast....... :?
En natuurlijk allemaal niet gelabeld, dus dat doe ik nu meteen maar en als het interieur eruit is dan meteen maar netjes met gekleurde bedrading aanleggen zoals het hoort.

Vorige week zondag had mijn schoonvader tijd mij te helpen. Want om toch voor het eerst die slijptol in onze bus te zetten vond ik toch een beetje spannend....... :oops:
Eerst maar eens begonnen om goed te bekijken hoe alles in elkaar zit, en daarna moest toch echt de slijptol erin.....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar meerdere mensen mij voor gewaarschuwd hadden bleek ook waar te zijn......
Er zat inderdaad meer roest achter dan we hadden gedacht/verwacht.
Afbeelding

En helaas bleek na het wat nader inspecteren van de neus van de bus ook hier wat meer roest dan verwacht (onder een flinke plak plamuur....... :( )
Afbeelding


Onze bus staat er nu zo bij
Afbeelding


Ik moet zeggen dat er natuurlijk nu al meer werk is dan verwacht, maar ook dat ik er juist meer enthousiast van word!!!
Aanstaande zondag gaan we weer aan de bak!!! 8-)

Gebruikersavatar
Guytje
Actief Lid
Berichten: 295
Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Delft

Re: Onze Volkswagen T2b 1977 "Dinky"

Bericht door Guytje » za feb 08, 2014 8:37 am

lekker veel werk voor het voorjaar nog te doen zeg...wel een leuke kleur!!

Plaats reactie