Afgelopen week behoorlijk wat ondersteboven in de motorruimte gehangen. De bus wilde opeens niet meer stationair blijven lopen. De verdenking viel al gauw op een luchtlek, maar probeer dat als absolute leek maar eens te vinden. Uiteindelijk bleek dat er een afdopping was losgeschoten van een vacuumaansluiting op het rechterspruitstuk. Een nieuwe dop gemaakt van een stuk brandstofslang, een M10 bout en twee slangenklemmen en het probleem was weer opgelost. Zonder de hulp van de forumleden was ik waarschijnlijk nog aan het zoeken geweest. Zie ook het topic in het technische forum.
Tijdens de zoektocht naar het luchtlek kwam ik er ook achter dat de motor zijn verbrandingslucht uitsluitend uit de opgewarmde koellucht achter cilinder 1 vandaan haalde omdat de regelklep zat vastgeschroefd. Op advies van Lex deze nu andersom vastgezet, zodat altijd lucht uit de motorruimte wordt gebruikt.
Verder toen ik toch bezig was de verdelerkap even losgehad en van een drupje olie voorzien. En vanavond de kleppen gesteld. De inlaatkleppen stonden iets te krap. Ik denk dat bij de laatste stelbeurt de kleppen random op 0,15mm zijn gesteld. Zowel de Haynes als de Bentley spreken voor een 1800 type 4 echter over 0,20mm voor de uitlaatkleppen. Daar staan ze nu op. Het enige dat ik nu nog moet doen voor de vakantie is even het ontstekingstijdstip controleren, maar daarvoor moet ik even de werking van mijn stroboscoop achterhalen. Dat is er nog eentje zonder inductietang, maar met een krokodillenbek voor op de bougie. Ik kreeg al een tip om dit met een spiraalveertje tussen bougie en dop op te lossen, maar moet nog even puzzelen.
Groet Remco
Van fietskamperen naar Buskamperen.
- Type3 Tommy
- Actief Lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Houten
Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.
Inmiddels zijn we alweer druk met de voorbereidingen voor de zomervakantie. In 4 weken met ons busje langs de Franse kanaal- en Atlantische kust, om vervolgens via de Dordogne/ Lot, Limousin, (haute) Loire, Champagne en de Ardennen weer terug te keren in Nederland
Hoe is het met de oranje bus? Hebben we bovenstaand reisverslag nog tegoed?
Groet Tom
Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.
Geduld.... De tekst staat zo goed als klaar maar moet de foto's en het trackbestand nog even uploaden. Zal ergens in de loop van deze week zijn.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.
RemcoD schreef: Ik kreeg al een tip om dit met een spiraalveertje tussen bougie en dop op te lossen, maar moet nog even puzzelen.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dit gaat heel gemakkelijk als je een naald tussen het afschermrubber en de bougiekabel op de verdeler steekt zo ver mogelijk naar beneden doorsteken en dan zet je het krokodillenbekje op de kabel met de naald ertussen, die naald kun je ook laten zitten dan kun je ten alle tijde zo de scoop erop zetten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.
Dat is een goeie. Ik ga het proberen. Eerst even een goeie naald uit de naaidoos van m'n eega snaaien.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD