T2B Highroof 1979

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door fahtal » di okt 20, 2015 18:02 pm

Heb je nog het originele filter?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door gijsv » di okt 20, 2015 18:06 pm

anders heb ik er nog wel een.....

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » di okt 20, 2015 19:31 pm

dat spul hebben we nog wel ergens liggen hier, dat is het probleem niet.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door zomerbloempje » wo okt 21, 2015 11:57 am

jaxxer schreef:
fahtal schreef:Daar hoort een pijpje met twee elleboogjes die bovenop het filter vast komt.


Dat zou betekenen dat ik dit niet af kan doppen maar gewoon ergens op een luchtfilter aan moet sluiten. Ik vind het een beetje vreemd want hij zuigt als een waanzinnige..... en dan plug je hem zonder bijbedoeling in het luchtfilter?


Tuurlijk zuigt dat.
Er zit vacuüm op dus......
Aangesloten op het luchtfilter is het systeem gesloten.

Deze dient als "overdrukventiel"
daarmee perst hij een eventueel teveel aan lucht
en daarna olie je luchtfilter in.

Als je teveel olie gevuld hebt is als het goed is je papieren luchtfilter ook aan vervanging toe
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door knoof » do okt 22, 2015 0:34 am

Ik kwam ook zo'n pijpje tegen, nadat de bus startproblemen kreeg. Stationair lopen ging ook niet van harte... Ik kwam links achter het luchtfilter een "Afgedopt" pijpje tegen, met een verteerd rubber en een bout. Na vervanging met een stukje rubberslang waren de startproblemen verholpen.

Wat ik precies gedaan heb weet ik eigenlijk ook niet :oops: Ik kan mij zo voorstellen dat het iets met de lucht/brandstof verhouding doet (valse lucht o.i.d.), waardoor moeilijker lopen van de motor...

Is dit het zelfde pijpje / slang?

Hier een foto (2L dubbele carburateur)

Afbeelding

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door gijsv » do okt 22, 2015 7:06 am

Wat je daar afgedopt hebt is je stationair omloop circuit (een 2L wordt origineel enkel vanaf de linker carb stationair aangestuurd), zo te zien heb je ook niet de originele carb zitten, want de stelschroeven zitten normaal bovenop.

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » do okt 22, 2015 17:58 pm

Tja, op die carburateur zit ook die aansluiting niet voor die pijp op de juiste plek. Verder zie je strak langs de achterplaat de buislopen die lings opeens door een gat in je beplating verdwijnt. Dat is de veelbesproken rembekrachtigeraansluiting. Check ook of die buizen onder de auto niet lekken.

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » zo okt 25, 2015 19:53 pm

Kleine update. De motorruimte is af, alles gelast wat er gelast moest worden. Zwart gemaakt, geel leek me niet geweldig. De motor er weer in, loopt als een zonnetje nu. Ik sta niet op mijn eigen brug en de voorwaarde was dat de auto mobiel moest blijven. Nou, starten lopen als nodig. Verder heb ik de bodem dichtgelast waar de roestgaten van kachels en leidingen zaten. Na een paar opmerkingen over het lelijke laswerk linksmidden heb ik besloten om dat dan ook maar te doen. Het was wel hard en af maar niet netjes. Nu zit er gewoon een stuk in wat er in hoort. Maandag aflassen.

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door mobiel70 » zo okt 25, 2015 21:05 pm

Jammer dat je het motorruim zwart hebt gemaakt. Als je voor een lichte kleur kiest, kan je het daar allemaal veel beter zien (en dus in de gaten houden...). Voor de rest zou ik denken: Klasse!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » za feb 13, 2016 23:33 pm

Het heeft even geduurd maar we zijn er weer. December / Januari zijn altijd lastig ivm de kou, we zitten tenslotte in een kas. Nou, zaten eigenlijk. Afgelopen weekend is er ergens brand uitgebroken en er is heel wat in vlammen opgegaan. Wonder boven wonder is het vuur bij ons gestopt en door de tussenmuur is er ook niet heel erg veel schade aan onze werkplaats. Dat in tegenstelling tot andere hobbyisten die bij elkaar meer dan 14 autos compleet af hebben zien branden.

Afbeelding
De Foto is van Omroep West / W. Duivestein

In onze werkplaats en die van de overige VW liefhebbers stonden 5 T2s, 3 Kevers, een T3 camper en een stuk of 5 T1 busjes. Deze hebben het gelukkig allemaal gered. Wel wat roetschade en een brandlucht.

Toch hebben we de afgelopen weken niet stilgezeten alleen mijn busje lag een beetje stil. Voor de brand heb ik nog rondom de remmen vervangen. Alles zat vast, lekte of was doorgeroest. Flink schoonmaken en nieuwe onderdelen erop. Ben blij dat dat gebeurd is want zoals een beetje in de lijn der verwachting lag is het hele klusgebeuren gecanceld hier en is alleen stalling nog mogelijk... Op zoek maar weer naar een nette ruimte in de buurt zodat ik weer verder kan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de schijfrem had ik nog een probleem. Eén van de nippels zat zo ontzettend vast dat ik na veel gepruts een stukje uit de klauw brak. Vrij snel vond ik een andere klauw en na revisie heb ik die gebruikt. Nu zie ik overal dat je een linker en een rechterklauw kan kopen maar hoe ik ook speur, ik kan geen wezenlijk verschil ontdekken. Je kan een linkerklauw dus ook op de kop aan de rechterkant zetten. Draairichting zou ook niet uit moeten maken want je moet tenslotte ook achteruit kunnen remmen. iemand een idee?

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » wo feb 24, 2016 22:19 pm

Een kleine update: we hebben een nieuwe werkplaats gevonden. Helaas moeten we nog dik 4 weken wachten voordat we de sleutel krijgen en tot die tijd mogen we niets doen in onze oude ruimte behalve opruimen en inpakken. Begrijpelijk natuurlijk maar ik zie Scheveningen wel heel rap dichterbij komen... Maandag de Kever voor de APK, kan ik toch nog een beetje aircooled rijden. Wordt vervolgd.

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » zo apr 03, 2016 17:28 pm

Inmiddels April. We hebben na de brand in de oude werkplaats een nieuwe ruimte gevonden. Ik zal de drukte van de andere sleutelaars gaan missen. De verlaagde jappen, de Fordjongens, de USA gasten en de andere airheads, het ga jullie goed.

Ondertussen waren er wel wat probleempjes, mijn bus kon niet door de deur van de werkplaats ivm de hoogte. Zelfs na het maximale verhogen van de deur paste de bus niet dus hebben we hem maar verlaagd. Er was geen tijd voor een hele as revisie en lassen mocht niet meer in de oude ruimte dus moest er een andere manier gevonden worden. Dat is gelukt dmv een coiloversetje voor en een binnentandje achter. En jawel! De bus staat weer binnen. gelijk de stuurkogels vervangen, die waren daar wel aan toe.

Nu dus weer geen tijd voor het busje. De brug is over, nu de rest nog. Electriciteit aansluiten, gereedschap ophangen en overal lucht en stroom beschikbaar maken. Door het lage dak was er alleen een fatsoenlijke maar onlogische plek voor de brug. Ach, hier is het tenminste droog binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

UPDATE: Druk aan het verhuizen. Deur verhoogd en de bus verlaagd, nu paste hij zo naar binnen!!!!

Afbeelding

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979 (nieuwe plaatjes)

Bericht door jaxxer » za jun 25, 2016 22:03 pm

Juni schiet alweer aardig op. We hebben er aardig wat tijd in gestoken en de werkplaats is inmiddels bruikbaar. Ook de bus heeft inmiddels een metamorfose ondergaan, hierbij wat plaatjes. Onderkant weer wat gedaan. Electriek aangepakt. Achteruitrijlicht werkt nog niet. Bumpers gedaan, wat zijn die dingen krom! :-) Onverwacht laswerk aan weer een raamrand. Op verzoek een motorluik in een andere bus gezaagd tussendoor. Antoine heeft de hele bus geplamuurd wat ik vervolgens mocht schuren en schuren en schuren... alles was wit, wat een stof. Toen heeft hij er meerdere lagen opgesmeerd. Netjes met het rolletje, polyurethaanverf RAL1006, Maisgeel. Ik had deze kleur al eerder gezien en vond het een tikje vrolijker dan de Marinogelb laag die er op zat. Ondertussen tussen het drogen door wat werk aan het interieur gedaan.

Nu de voorlopige lagen erop zitten is de bus van buiten afgemonteerd, misschien al een APK met de tijd of wat cruisen. Over een paar maanden als de verf redelijk is uitgehard gaan we poetsen en de laatste laag erop smeren, lekker dun. Dan moet het wel een keer klaar zijn. Dan de motor. Die klinkt niet lekker...

In de achtergrond kun je ook zien waarom de bus op stel en sprong verlaagd moest worden.... wat een deur...

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2007
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jun 26, 2016 11:02 am

dat ziet er weer vlorijk en fris uit, kan het toeren maar beginnen.
hoop dat de motor ook snel weer lekker pruttelt :-)

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: T2B Highroof 1979

Bericht door jaxxer » di jun 28, 2016 10:33 am

Dank je! Zou mooi zijn om nog even rond te karren deze zomer! Gisteren nog wat verfwerk aan de binnekant afwerken en de achterbumper er onder. Zijn zusje stond er ook.

Afbeelding

Plaats reactie