68Deluxe uit California

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Plaats reactie
68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » ma okt 21, 2013 17:04 pm

Bij deze stel ik me graag even voor. Mijn naam is Rick en ik woon in Zuid-Limburg.
Sinds februari 2010 ben ik in het bezit van een T2a van oktober 1968. Deze heb ik gekocht bij een welbekende handelaar. Toen ik de bus kocht was ik een aircooled groentje, maar ondertussen heb ik wel het een en ander bijgeleerd en weet ik waar ik wel en niet ga om mijn spullen te halen.

Ik ben al 3 jaar bezig om de bus op smaak te brengen. Het begon uiteraard allemaal met het technisch klaar maken. Zo'n beetje alles wat beweegt heb ik destijds vervangen, de remmen met alles er op en eraan, de fuseekogels, de schokbrekers, enz enz. Er is toen zelfs een nieuwe motor in gekomen.
Vervolgens meer gaan richten op het netjes maken van het interieur, vervangen van raamrubbers, verlagen etc.

Nu 3 jaar verder is het interieur bijna zoals ik het hebben wil. Eerst een tijd rondgereden met de standaardbanken, maar nu heb ik een Rusty Lee R&R bed gekocht in Engeland. Hiervoor laat ik nu nette bekleding maken die matched met de rest van het interieur. Alles is 'Off-white' met 'Biscuit'.
Een beetje in de stijl van het originele interieur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo begon het 3 jaar geleden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een slechte accubak begon met een klein gaatje en eindigde in het uit elkaar vallen van de complete hoek :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motorruimte opnieuw in kleur gespoten, evenals het tussenschot naar de tank.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe 1641cc motor waarvan ik het plaatwerk helemaal had gespoten. Zag er allemaal netjes uit, maar helaas liet de motor me na zo'n 5000 kilometer al in de steek. Momenteel wordt er een nieuwe 1776cc motor gebouwd, deze keer met alleen kwaliteitsonderdelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stoelen zijn opnieuw bekleed met TMI Off-white Basketweave covers.
Afbeelding

Ook nieuwe rubber matten onder de stoelen.
Afbeelding

Afbeelding

Een compleet nieuwe set panelen in 'Biscuit' kon ook niet ontbreken.
Afbeelding

Afbeelding

De laadruimte boven de motor heeft een opknapbeurt gekregen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dak geïsoleerd alvorens een nieuwe hemel te plaatsen en ook de bekleding rondom de ramen vernieuwd
Afbeelding

Afbeelding

Een bijpassende laminaat vloer gelegd en alle panelen op hun plek.

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal spullen naar de poedercoater gebracht.
Afbeelding

Verse bumper geïnstalleerd.
Afbeelding

Het interieur waar ik het afgelopen seizoen mee gereden heb.
Afbeelding

Afbeelding

Speciale scriptlogo's laten maken in Engeland via Earlybay forum
Afbeelding

Afbeelding

Een tijdje geleden heb ik nog het dashboard opnieuw in kleur gespoten, een nieuw stuur geïnstalleerd en een eight-ball op de pook gezet.
Afbeelding

Voor de nieuwe motor heb ik een aantal delen naar de poedercoater gebracht en heb toen gelijk een aantal andere spullen laten doen die ik nu overal aan het monteren ben.
Afbeelding

Momenteel ben ik bezig met de undercoating die bros is geworden af te steken en alles netjes te behandelen.
Afbeelding

De afgelopen 3 jaar heb ik voornamelijk veel gesleuteld aan de bus en het rijden is er een beetje bij achtergebleven, ook door een aantal keren pech met van alles.
In juni van dit jaar zijn we met de bus en een hoop spullen 14 dagen door Spanje gaan toeren. Bij terugkomst had de motor bijna het loodje gelegd dus die wordt momenteel opnieuw opgebouwd.

De updates daarover volgen, evenals het Rock & Roll bed met bijbehorende bekleding.

Groeten,
Rick
Without pics it didn't happen

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door freddeblok » ma okt 21, 2013 18:59 pm

Wees welkom hier
Erg mooie bus
Je pakt het op de enige manier aan geen half werk.
Meteen goed, hou ik wel van.
Veel fijne kmters gewenst

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door los limbos » ma okt 21, 2013 21:06 pm

Welkom,
Op 't forum, je pakt je bus erg netjes en goed aan!
Ps van waar ben je precies?!

Mvg Bart
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » ma okt 21, 2013 21:12 pm

Hoi Bart, ik kom uit Valkenburg.
Bedankt voor de complimenten. Het gaat allemaal niet zo snel, maar er komt een punt dat alles een keer aangepakt is en dan is het klaar. En dan is het tijd voor iets nieuws :-)
Without pics it didn't happen

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door Wilfred » di okt 22, 2013 8:52 am

Wauw, wat een intro! Super gave bus, en heeeeeel veel foto's. Daar maak je vrienden mee :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door Airtime » di okt 22, 2013 9:11 am

Deze ben ik op een ander forum ook al eens tegengekomen. :)

Hoi Rick, welkom hier! 8-)

Succes met je bus, ik vind hem goed! 8-)
Easy!

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » di okt 22, 2013 13:12 pm

Without pics it didn't happen en daar ben ik het helemaal mee eens. Een topic met alleen maar of veel tekst is natuurlijk niet zo leuk om doorheen te scrollen, vandaar de overload aan pics. En ik heb nog veel meer foto's dus ik ben al behoorlijk terughoudend geweest in het plaatsen.

Ik zit veel op het earlybay.com forum, een erg actief Engels Forum waar heel veel kennis aanwezig is van specifiek de vroege T2's zoals de mijne. Afgelopen september ben ik ook naar Busfest geweest in Engeland. Echt geweldig en zeker aan te raden aan iedereen.

Nog een paar random foto's:
Afbeelding

Zo zag de garage er een aantal weken geleden uit toen ik de motor en versnellingsbak onder de bus uit had gehaald en de motor helemaal uit elkaar gehaald heb.
Afbeelding

Rapido gekocht voor achter de bus te trekken:
Afbeelding

Overriders helemaal in orde gemaakt, maar besloten ze niet meer te plaatsen.
Afbeelding

Rusty Lee full width Rock & Roll bed. Bij de meeste bussen kun je deze in de originele gordelbouten bevestigen, bij mij natuurlijk weer niet...
Wel een stevig bed voor weinig geld!
Afbeelding

2 NOS in de doos achteruitkijkspiegels specifiek voor '68 bussen. Duur grapje.
Afbeelding

Aircooled Drive In #3
Afbeelding

Waar het uiteindelijk allemaal om draait:
Afbeelding
Without pics it didn't happen

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door Stuif » di okt 22, 2013 16:30 pm

Wow, Super mooie bus man :D
En veel foto's, daar houden we van ;)
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door Remon T2A » wo okt 23, 2013 20:33 pm

Hey das idd een bekende en welkom hier.

Volgde je draadje ook al op EB.
Groeten, Remon.

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » vr okt 25, 2013 18:07 pm

Vandaag de wielkast die voorbehandeld was in de undercoating gezet. Het resultaat is mooi geworden.
Om tot zover te komen zijn al aardig wat uurtjes besteed en dit is nog maar 1 kant. Niet een van de leukste klussen, maar het geeft wel een bevredigend gevoel.

Afbeelding

In september liep ik in Frankrijk over een rommelmarkt en ik zag 2 Bosch mistlampen liggen. Ik wilde eerst niet eens vragen wat ze kostten want ik dacht dat ze de hoofdprijs zouden vragen. Toch maar gevraagd en ze moesten samen 4 Euro opbrengen...! Daar heb ik maar niet te lang over nagedacht.
Ik wilde ze graag op de voorbumper monteren maar niet in mijn nette bumpers boren. Toen bedacht ik me dat ik ze in de bumpersteunen kon monteren. Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Without pics it didn't happen

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » di okt 29, 2013 23:45 pm

Zaterdag heb ik alle bewerkte en nieuwe motordelen terug gekregen. Alles is bewerkt en verstevigd voor 1776cc.
Voordat alles in elkaar gaat moeten nog een aantal delen nabewerkt worden.
Ik heb de drijfstangen op de gram nauwkeurig gewogen, afgeslepen en gepolijst. Er zat in totaal 11 gram verschil tussen de lichtste en de zwaarste. Nu zitten ze allemaal op 595 gram.

Afbeelding

Ook de zuigers zijn gewogen. Hier zit ook nog eens 4 gram verschil in tussen de lichtste en de zwaarste. Deze moeten ook een gelijk gewicht krijgen. Zo is het draaiende gedeelte mooi in balans straks.

Afbeelding

Er komt een nieuw lichter vliegwiel op de motor, ongeveer 5 kilogram. Uiteraard uitgebalanceerd op de nieuwe krukas, met 8 pennen verstevigd en geharde tanden.

Afbeelding

Een gedeelte van de spullen ligt hier uitgestald. Grofweg worden alleen het bewerkte en verstevigde carter en de bewerkte cilinderkoppen nog gebruikt van de oude motor. Voor de rest is alles nieuw.

Afbeelding

Momenteel ben ik bezig met de cilinderkoppen na te bewerken. De in- en uitlaatkanalen maak ik schoon en worden geflowed voor een betere flow. Ik ben nu halverwege cilinderkop 1 en heb 2,5 uur geïnvesteerd. Totaal geschatte tijd dus 10 uur alleen voor de cilinderkoppen en de inlaatspruitstukken te bewerken.

Nog een paar avonden te gaan en dan kunnen we weer gaan bouwen
Without pics it didn't happen

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » za nov 09, 2013 14:31 pm

Er kwam steeds zwarte rotzooi uit de tank en dat verstopte de carburateur en de filters.
Toch maar eens de tank er uit gehaald en gespoeld. Tot mijn verbazing kwam daar een stuk benzine vulhalsslang uit of wat er nog van over was. Het touw is de versteviging uit de rubber slang! Hoezo de moderne benzine vreet rubber op?!
Afbeelding

De tank heb ik behandeld met ontroester en als die zijn werk gedaan heeft gaat er een coating in.

Ook nog de tweede mistlamp op de bumpersteun gemonteerd. Niet verkeerd al vond ik het met 1 mistlamp ook wel wat hebben.
Afbeelding
Without pics it didn't happen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door Briebelbus » za nov 09, 2013 15:23 pm

Dat ziet er wel erg heftig uit zeg. Was dit een origineel rubber uit de jaren 60 of was deze recentelijk al eens vervangen :?:

En had je veel last van benzine geur tijdens het rijden :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » za nov 09, 2013 17:43 pm

De vulslang die er op zat was nog intact en die heb ik zelf 3 jaar geleden vervangen. Daar is niks mee aan de hand. Dit is dus iets van een vorige eigenaar geweest die er een stuk in heeft laten vallen of iets dergelijks.
Of het origineel was weet ik niet, ik vind er geen logo's meer op ;)

Op zich was er dus niets aan de hand behalve dat de opgeloste rubber zich met de benzine vermengde in de tank en er dan zwarte benzine uitkwam. 1 keer op de zoveel tijd moest ik dan de filter schoonmaken. Om deze reden heb ik destijds een Filterking gemonteerd. Daar kun je de filter in vervangen.
Without pics it didn't happen

68Deluxe
Nieuweling
Berichten: 44
Lid geworden op: wo okt 09, 2013 15:55 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Valkenburg

Re: 68Deluxe uit California

Bericht door 68Deluxe » do jan 23, 2014 0:09 am

Weer wat voortgang te melden.
De kussens voor de slaapbank zijn gereed. Die heb ik in de UK laten maken.

Afbeelding

Afbeelding

De motor staat weer in elkaar en zit in de bus. Nu nog even afstellen en de puntjes op de i.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op Kever Winter Festijn nog een leuke cover gekocht.

Afbeelding
Without pics it didn't happen

Plaats reactie