'69er panel
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
'69er panel
Hallo allemaal.
Toch maar tijd om een 'nieuwe' panel in Nederland voor te stellen. Wij hadden al een T2b Westfalia waar net weer zonder ook maar een centje pijn 2000 km mee gereden is naar de Franse Alpen.
Maar de wens voor een t2a panel was er altijd. Die is dus nu gevonden in de bus die paneltje'70 aanbood en uit Finland komt. Hij is zijn hele leven in Finland geweest na daar ook te zijn afgeleverd.
Helaas rijdt hij niet en dat is dan ook het eerste punt wat aangepakt gaat worden. Als de motor er dan toch uit is gaat meteen de benzinetank er ook uit om schoon te maken en deze ruimte te behandelen. Ook wil ik de motorruimte schoonmaken en daarna netjes spuiten in de originele kleur van de bus, die, in tegenstelling tot op de foto', lotuswit is. Hij is handgeschilderd in deze rode kleur!! Heerlijk! Daarna technisch in orde maken voor de RDW keuring en dat hij rijden kan.
Vervolgens iets verlagen met dropped spindels en uiteindelijk het uiterlijk aanpakken, maar eerst met 'ratlook' rondrijden is ook wel leuk. Wel moeten eventuele slechte plekken even goed aangepakt worden zodat die niet slechter worden. Maar de bus is wonderbaarlijk hard en heeft niet echt noemenswaardige slechte plekken. Maar zoals we allemaal weten komt er toch nog wel 's wat tevoorschijn. Dus we zullen zien
Eerst dus met de motor aan de slag. Alles zal niet in een razend tempo gaan, want ik heb een drukke baan, maar dat hoeft ook niet. Geen haast. Algaande weg zien we wel hoe en wat. Maar heb er wel zin in.
Toch maar tijd om een 'nieuwe' panel in Nederland voor te stellen. Wij hadden al een T2b Westfalia waar net weer zonder ook maar een centje pijn 2000 km mee gereden is naar de Franse Alpen.
Maar de wens voor een t2a panel was er altijd. Die is dus nu gevonden in de bus die paneltje'70 aanbood en uit Finland komt. Hij is zijn hele leven in Finland geweest na daar ook te zijn afgeleverd.
Helaas rijdt hij niet en dat is dan ook het eerste punt wat aangepakt gaat worden. Als de motor er dan toch uit is gaat meteen de benzinetank er ook uit om schoon te maken en deze ruimte te behandelen. Ook wil ik de motorruimte schoonmaken en daarna netjes spuiten in de originele kleur van de bus, die, in tegenstelling tot op de foto', lotuswit is. Hij is handgeschilderd in deze rode kleur!! Heerlijk! Daarna technisch in orde maken voor de RDW keuring en dat hij rijden kan.
Vervolgens iets verlagen met dropped spindels en uiteindelijk het uiterlijk aanpakken, maar eerst met 'ratlook' rondrijden is ook wel leuk. Wel moeten eventuele slechte plekken even goed aangepakt worden zodat die niet slechter worden. Maar de bus is wonderbaarlijk hard en heeft niet echt noemenswaardige slechte plekken. Maar zoals we allemaal weten komt er toch nog wel 's wat tevoorschijn. Dus we zullen zien
Eerst dus met de motor aan de slag. Alles zal niet in een razend tempo gaan, want ik heb een drukke baan, maar dat hoeft ook niet. Geen haast. Algaande weg zien we wel hoe en wat. Maar heb er wel zin in.
Laatst gewijzigd door AWOL op wo jan 07, 2015 13:42 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 874
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: '69er panel
Gefeliciteerd met de aankoop, plannen klinken goed . En gezien je andere bus gaat het vast goed komen
Grt Richard
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: '69er panel
Deze Panel gaat een mooi leventje tegemoet!
Daar zit ik niet over in de war!
Succes... En ik kom gauw het tussenschot langsbrengen!
Daar zit ik niet over in de war!
Succes... En ik kom gauw het tussenschot langsbrengen!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: '69er panel
De panel's jongere broertje moest vandaag even door de APK mangel en lijkt er een beetje verschrikt bij te kijken. Maar ging er, net als de hele vakantie de afgelopen weken, zonder problemen en fluitend door.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: '69er panel
Als hij fluit zal ik eens naar je uitlaat laten kijken...
Dat hoort niet.
Gefeliciteerd! Mooi plaatje!
Dat hoort niet.
Gefeliciteerd! Mooi plaatje!
hoe???
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: '69er panel
Zo, de eerste werkdag aan de panel zit erop. En het was geen slechte dag, al kwamen er, zoals altijd, dingen tevoorschijn die je liever niet zou tegenkomen. Zo ook al wat plekken die gelast zullen moeten gaan worden. maar dat weetje haast van tevoren. Vraag is altijd alleen; hoeveel?
Maar vandaag was het cardiologie dag en hebben we de motor uit de bus gehaald. Dat liep vlot.
Ook de benzinetank verwijderen ging goed.
In de benzine tank ruimte ging je 44 jaar terug in de tijd en was de lak als nieuw en de ruimte leek nog nooit opengemaakt te zijn. Nu weet ik ook weer hoe mooi de originele Lotus witte kleur is en de hele bus deze dus ook echt weer terug zal krijgen.
Binnenin de stoelen eruit gehaald om schoon te maken en alle paarse bekleding ervan verwijderd. De gele Pipi Langkous stijl gordijntjes verwijderd en de ooit geinstalleerde Renault veiligheidsgordels, die zeker niet door de RDW keuring zouden komen, verwijderd.
In de laadruimte meerdere provisorisch gemaakte kastjes weggehaald die weer goed de Webasto standkachel tevoorschijn liet komen. Ook een relikwie die we nog wel even willen proberen voordat hij de bus uit gaat. Helaas heeft de uitlaat en warmte buis van de kachel wel gezorgd voor gaten in bodem en wand. maar die gaan wel weer dicht gelast worden. De bodem en tussenwand zien er goed uit en hebben alleen wat gaatjes van waar er wat in geboord is om wat op vast te zetten.
Verder de bus schoongemaakt en jemig wat kwam er veel zooi uit. Gewoon rommel in de vorm van afval, maar ook zand. Leken wel kilo's! Zit ook veel heel fijn zand in en om de onderkant. Maar nu is ie al een stuk schoner en netter om aan te zien.
Zijn wel eigenlijk heel benieuwd wat de geschiedenis van de bus is, want zijn laadvloer heeft duidelijk er niet enorm van langs gehad.
De benzinetank leek in orde, maar bij nadere inspectie zit er toch wel wat roest in. Kan iemand mij vertellen hoeveel roest je mag of kan hebben. Of helemaal geen roest en dus tank vervangen? Kijk maar op de foto hoeveel roest er te zien is op bodem en tussenschotten.
Verder kwamen er ook nog achter dat de remleidingen vervangen moeten worden. Verder kwam er nog een, wat lijkt, lastig probleem tevoorschijn en dat was dat de rechtsachter bumpersteun bout in het chassis los draait. Waardoor de hele steun half los zit. Maar je kunt hier bijna niet bij, omdat de moer aan de binnenkant van de chassisbalk zit? Iemand een idee hoe dit op te lossen, behalve de balk open te maken en weer dicht te lassen?
De motor liep niet en nadat hij eruit was werd onze vrees bevestigd. het vliegwiel had speling en zal waarschijnlijk de lagers van de krukas beschadigd hebben. Samen met de tweede aanwezige motor gaan ze weg voor revisie/ reparatie. Altijd handig om een oude stationwagen te hebben waar twee VW motoren in passen.
Verder veel delen gedemonteerd en deze ga ik schoonmaken en nieuw lakken. Nou vroeg ik me alleen af, is de motor beplating in dezelfde kleur als de bus of heeft deze een andere kleur, bijv. zwart? Motorklep moet wat aan gelast worden. net als de voorbumper, maar die heb ik er nog niet af.
Nu de motor laten fixen en de bus technisch in orde krijgen en dan langzaam verder met interieur en carrosserie.
Maar het begin is er nu en dat is erg leuk.
Kan iemand verder nog zeggen wat voor kleur de bumpers van een Lotus witte panel behoren te hebben? Wolkenwit of dezelfde kleur als de bus, in dit geval Lotuswit?
Maar vandaag was het cardiologie dag en hebben we de motor uit de bus gehaald. Dat liep vlot.
Ook de benzinetank verwijderen ging goed.
In de benzine tank ruimte ging je 44 jaar terug in de tijd en was de lak als nieuw en de ruimte leek nog nooit opengemaakt te zijn. Nu weet ik ook weer hoe mooi de originele Lotus witte kleur is en de hele bus deze dus ook echt weer terug zal krijgen.
Binnenin de stoelen eruit gehaald om schoon te maken en alle paarse bekleding ervan verwijderd. De gele Pipi Langkous stijl gordijntjes verwijderd en de ooit geinstalleerde Renault veiligheidsgordels, die zeker niet door de RDW keuring zouden komen, verwijderd.
In de laadruimte meerdere provisorisch gemaakte kastjes weggehaald die weer goed de Webasto standkachel tevoorschijn liet komen. Ook een relikwie die we nog wel even willen proberen voordat hij de bus uit gaat. Helaas heeft de uitlaat en warmte buis van de kachel wel gezorgd voor gaten in bodem en wand. maar die gaan wel weer dicht gelast worden. De bodem en tussenwand zien er goed uit en hebben alleen wat gaatjes van waar er wat in geboord is om wat op vast te zetten.
Verder de bus schoongemaakt en jemig wat kwam er veel zooi uit. Gewoon rommel in de vorm van afval, maar ook zand. Leken wel kilo's! Zit ook veel heel fijn zand in en om de onderkant. Maar nu is ie al een stuk schoner en netter om aan te zien.
Zijn wel eigenlijk heel benieuwd wat de geschiedenis van de bus is, want zijn laadvloer heeft duidelijk er niet enorm van langs gehad.
De benzinetank leek in orde, maar bij nadere inspectie zit er toch wel wat roest in. Kan iemand mij vertellen hoeveel roest je mag of kan hebben. Of helemaal geen roest en dus tank vervangen? Kijk maar op de foto hoeveel roest er te zien is op bodem en tussenschotten.
Verder kwamen er ook nog achter dat de remleidingen vervangen moeten worden. Verder kwam er nog een, wat lijkt, lastig probleem tevoorschijn en dat was dat de rechtsachter bumpersteun bout in het chassis los draait. Waardoor de hele steun half los zit. Maar je kunt hier bijna niet bij, omdat de moer aan de binnenkant van de chassisbalk zit? Iemand een idee hoe dit op te lossen, behalve de balk open te maken en weer dicht te lassen?
De motor liep niet en nadat hij eruit was werd onze vrees bevestigd. het vliegwiel had speling en zal waarschijnlijk de lagers van de krukas beschadigd hebben. Samen met de tweede aanwezige motor gaan ze weg voor revisie/ reparatie. Altijd handig om een oude stationwagen te hebben waar twee VW motoren in passen.
Verder veel delen gedemonteerd en deze ga ik schoonmaken en nieuw lakken. Nou vroeg ik me alleen af, is de motor beplating in dezelfde kleur als de bus of heeft deze een andere kleur, bijv. zwart? Motorklep moet wat aan gelast worden. net als de voorbumper, maar die heb ik er nog niet af.
Nu de motor laten fixen en de bus technisch in orde krijgen en dan langzaam verder met interieur en carrosserie.
Maar het begin is er nu en dat is erg leuk.
Kan iemand verder nog zeggen wat voor kleur de bumpers van een Lotus witte panel behoren te hebben? Wolkenwit of dezelfde kleur als de bus, in dit geval Lotuswit?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: '69er panel
Panels hadden ook geen witte daken.
Ben er haast zeker van dat de bumpers in dezelfde kleur als de carroserie horen.
Mijn panel wat helemaal origineel toen ik hem kocht. Ene deze hadden ook Lotus witte bumpers.
Ongelofelijk hoe de ruimte van de tank bewaard is gebleven na al die jaren!
Leuk om te zien...
Ben er haast zeker van dat de bumpers in dezelfde kleur als de carroserie horen.
Mijn panel wat helemaal origineel toen ik hem kocht. Ene deze hadden ook Lotus witte bumpers.
Ongelofelijk hoe de ruimte van de tank bewaard is gebleven na al die jaren!
Leuk om te zien...
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: '69er panel
Wat betreft die moer in de balk, kan je er nog wel een bout in krijgen om hem op de plaats te houden?
Ik zou er een bout in draaien, en vlak naast de bout twee (of meer) kleine gaatjes in chassis balk boren. Dan aan de bout trekken, zodat de moer op de plek zit, en een de door de gaatjes heen de moer opnieuw aan het chassis vast lassen.
Mooie bus trouwens. ik wil ook nog wel een panel...
Ik zou er een bout in draaien, en vlak naast de bout twee (of meer) kleine gaatjes in chassis balk boren. Dan aan de bout trekken, zodat de moer op de plek zit, en een de door de gaatjes heen de moer opnieuw aan het chassis vast lassen.
Mooie bus trouwens. ik wil ook nog wel een panel...
Take the planet and make it spin your way
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: '69er panel
@Wilfred,
De bout zit erin en vast aan de moer en die draait dus dol in de balk. Dus de steun zit in de weg om onderin gaatjes te maken net naast de moer en bout. Lijkt erop dat precies hetzelfde aan de andere kant gebeurd is, want daar hebben ze de bovenkant van de balk open gehad en weer gelast. (En zeker niet fraai gelast trouwens) Ik kan dit ook doen aan de andere kant. De plek zit alleen rechts precies naast het chassisnummer. Daarna weer netjes dicht en afvlakken en netjes opnieuw spuiten. Wat ik toch met de hele motorruimte wil doen.
De twee motoren die erbij zaten heb ik weggebracht voor revisie van in ieder geval eentje ervan. Ik laat de B motor met Weber carburateurs reviseren en die komt weer terug in de bus en denk dat deze motor ook de originele is. Maar tjonge, wat is er aan die motor gesleuteld en ook geknoeid!
Wat hoort de kleur te zijn van alle motorbeplating?
De bout zit erin en vast aan de moer en die draait dus dol in de balk. Dus de steun zit in de weg om onderin gaatjes te maken net naast de moer en bout. Lijkt erop dat precies hetzelfde aan de andere kant gebeurd is, want daar hebben ze de bovenkant van de balk open gehad en weer gelast. (En zeker niet fraai gelast trouwens) Ik kan dit ook doen aan de andere kant. De plek zit alleen rechts precies naast het chassisnummer. Daarna weer netjes dicht en afvlakken en netjes opnieuw spuiten. Wat ik toch met de hele motorruimte wil doen.
De twee motoren die erbij zaten heb ik weggebracht voor revisie van in ieder geval eentje ervan. Ik laat de B motor met Weber carburateurs reviseren en die komt weer terug in de bus en denk dat deze motor ook de originele is. Maar tjonge, wat is er aan die motor gesleuteld en ook geknoeid!
Wat hoort de kleur te zijn van alle motorbeplating?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
-
- Actief Lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Noord-Holland
Re: '69er panel
Oei oei, motoren zijn er allebei niet al te best aan toe. Allebei krukas issues. Ziet er naar uit dat er een nieuw hart in de bus moet. Maar wat wordt het? Opties:
1. Weer een type 1 B blok nemen, dubbel poorts met de dubbele Webers erop, loodvrije koppen en een nokkenas die de Webers meer tot hun recht laat komen waardoor er meer vermogen is. En met EMPI set olie hoeveelheid vergroten voor beter koeling, ook goed voor de langere afstanden.
2. Ander type VW bus blok erin zetten.
3. Subaru blok erin. En dan diesel of benzine?
Lijkt alsof ik voor dezelfde keuze sta als mychatype3, zo zie ik in zijn busverhaal.
Hou ik het origineel of ga ik voor een Subaru? Kosten maken moet ik toch?
Iemand enig idee wat een Subaru motor inclusief om en inbouw ongeveer kost?
Kan wel met de twee VW motoren die nu niet gebruikt worden mijn motor vaardigheden wat oefenen en uitbreiden. Heel veel valt daar nu toch niet bij te verliezen als ik wat fout doe.
1. Weer een type 1 B blok nemen, dubbel poorts met de dubbele Webers erop, loodvrije koppen en een nokkenas die de Webers meer tot hun recht laat komen waardoor er meer vermogen is. En met EMPI set olie hoeveelheid vergroten voor beter koeling, ook goed voor de langere afstanden.
2. Ander type VW bus blok erin zetten.
3. Subaru blok erin. En dan diesel of benzine?
Lijkt alsof ik voor dezelfde keuze sta als mychatype3, zo zie ik in zijn busverhaal.
Hou ik het origineel of ga ik voor een Subaru? Kosten maken moet ik toch?
Iemand enig idee wat een Subaru motor inclusief om en inbouw ongeveer kost?
Kan wel met de twee VW motoren die nu niet gebruikt worden mijn motor vaardigheden wat oefenen en uitbreiden. Heel veel valt daar nu toch niet bij te verliezen als ik wat fout doe.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel
T2a '69 panel
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: '69er panel
Zie ombouw topic http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php? ... ie#p294405
daar staan wat prijzen van subaru swaps.
daar staan wat prijzen van subaru swaps.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: '69er panel
Ik heb er een vw golf 2 1.8 gti blok in. Bevalt erg goed! En past op de originele versnellingsbak!
- knopperjohan
- Beginner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Houten
Re: '69er panel
Ziet er goed uit hoor!Kort vraagje, op de foto dat je de scheidingswand voor de tank hebt weggehaald zie je de aansluitkabel van de tankmeter hangen. Waar komt deze origineel doorheen te lopen?? Toch niet tussen de randen van de scheidingswand?!
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: '69er panel
Lekker luchtgekoeld houden....
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: '69er panel
Go to the dark side!
Luchtgekoeld rijden er al genoeg t2's rond...
Luchtgekoeld rijden er al genoeg t2's rond...