Niet gehinderd door enige kennis.
Niet gehinderd door enige kennis.
Beste VCT2'ers. Mijn naam is Frank, en nieuw op dit forum. Ik heb jullie al met enige vragen bestookt en ik heb nu besloten om mijn T2 a/b verhaal met jullie te delen.
Op 4 juli jl, de dag voor onze vakantie, sleurde ik mijn vrouw mee om toch nog even een busje te bekijken. Het idee voor een campertje hield mij nog maar een week bezig maar dan moet ie er ook komen natuurlijk!
Na een proefritje en een oppervlakkige inspectie hakten.we uiteindelijk de knoop door. De bus gaat mee terug naar Amstelveen. We hebben het interieur schoongemaakt, de bus gepakt en zijn de volgende ochtend vertrokken om van Amstelveen via Barcelona en uiteindelijk Texel ruim 4000 km af te leggen in een voor ons totaal onbekende bus.
Na thuiskomt ontdekte ik toch wel de nodige slechte plekken en mede aangemoedigd door verhalen op deze site besloot ik om herstellen, conserveren en wellicht restaureren eerst zelf te proberen. Lascursus gedaan (heel leuk), haakse slijper aangeschaft en inmiddels de accuplaat er uit geslepen.
Vandaag had ik zin in een ander soort klus. Ik heb de lamellenschijf op de onderrand van de achterklep gezet. Ik weet dat deze klep tot vervangen dient te worden maar er zijn urgentere klussen en ondertussen vind ik dat mijn bus, en dus ook de achterklep, er best wel met wat kunst en vliegwerk, netjes uit mag zien. Buitenplaat vertoont enkele gaatjes, binnenplaat is voor 50% reeds opgelost. Wellicht dat de puristen onder u nu even de ogen moeten sluiten maar ik heb besloten om de rand, na verwijdering van losse roest, vol te smeren met polyester plamuur, te schuren, gronden en spuiten. Ziet de klep er voorlopig weer netjes uit en kan ik vervangen nog even uitstellen.
Op 4 juli jl, de dag voor onze vakantie, sleurde ik mijn vrouw mee om toch nog even een busje te bekijken. Het idee voor een campertje hield mij nog maar een week bezig maar dan moet ie er ook komen natuurlijk!
Na een proefritje en een oppervlakkige inspectie hakten.we uiteindelijk de knoop door. De bus gaat mee terug naar Amstelveen. We hebben het interieur schoongemaakt, de bus gepakt en zijn de volgende ochtend vertrokken om van Amstelveen via Barcelona en uiteindelijk Texel ruim 4000 km af te leggen in een voor ons totaal onbekende bus.
Na thuiskomt ontdekte ik toch wel de nodige slechte plekken en mede aangemoedigd door verhalen op deze site besloot ik om herstellen, conserveren en wellicht restaureren eerst zelf te proberen. Lascursus gedaan (heel leuk), haakse slijper aangeschaft en inmiddels de accuplaat er uit geslepen.
Vandaag had ik zin in een ander soort klus. Ik heb de lamellenschijf op de onderrand van de achterklep gezet. Ik weet dat deze klep tot vervangen dient te worden maar er zijn urgentere klussen en ondertussen vind ik dat mijn bus, en dus ook de achterklep, er best wel met wat kunst en vliegwerk, netjes uit mag zien. Buitenplaat vertoont enkele gaatjes, binnenplaat is voor 50% reeds opgelost. Wellicht dat de puristen onder u nu even de ogen moeten sluiten maar ik heb besloten om de rand, na verwijdering van losse roest, vol te smeren met polyester plamuur, te schuren, gronden en spuiten. Ziet de klep er voorlopig weer netjes uit en kan ik vervangen nog even uitstellen.
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Geef het een jaar. maar vorlopig werkt het even
Stoer om direct na aanschaf (2x) 4000 km het diepe in te duiken
Stoer om direct na aanschaf (2x) 4000 km het diepe in te duiken
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Is die klep echt aan vervanging toe? Je kun de slechte plekken ook uitslijpen en nieuwe stukjes plaat inlassen!
Met plamuur dichtsmeren is een korte termijn oplossing idd. Maar maakt evtueel later alsnog goed repareren ook moeilijker!
Met plamuur dichtsmeren is een korte termijn oplossing idd. Maar maakt evtueel later alsnog goed repareren ook moeilijker!
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Op het blik stond verwerkingstijd 20 min. Ik had echter alle harder in het blik gegooid dus na een minuutje was er al niks meer mee te beginnen........ Nieuw blik halen dus. Over lassen; wat is het beste Mig lasapparaat voor de busklus?
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Heb m al jaren en ben zeer tevreden.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
FrankT2 schreef:Op het blik stond verwerkingstijd 20 min. Ik had echter alle harder in het blik gegooid dus na een minuutje was er al niks meer mee te beginnen........ Nieuw blik halen dus. Over lassen; wat is het beste Mig lasapparaat voor de busklus?
verwerkingstijd is temp. afhankelijk dwz hoe warmer het is hoe minder harder je nodig hebt maar dat alles wel relatief natuurlijk als er te weinig harder gebruikt word dan word het spul niet hard, het is zaak uit te kienen hoeveel je nodig denkt te hebben, dit er uit scheppen met een schoon plamuurmes die daar alleen maar voor gebruikt mag worden!!!!!!!!
Dit doe je op een stuk gladde plaat/glas/ blik oid. daar een klen beetje harder opdoen en dan met een plamuurmes flink mengen zodat er geen rode strepen meer zichtbaar zijn maar dat alles wel vlug met dit weer heb je maar een paar min. en het aanbrengen waar je het hebben wil, ook dat heel snel en dan meteen je mes schoonmaken , dat doe je het best met een ander plamuurmes en zo om en om afsteken .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Als het nog niet uitgehard is kun je je gereedschap heel eenvoudig reinigen met een lap thinner.
Uitgehard materiaal niet meer.
Uitgehard materiaal niet meer.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Max schreef:Als het nog niet uitgehard is kun je je gereedschap heel eenvoudig reinigen met een lap thinner.
Uitgehard materiaal niet meer.
Klopt maar ik gebruik liefst zo weinig mogelijk thinner, het is duur en het stinkt, is brandgevaarlijk (zeer snel en fel ontvlambaar) en ook nog eens slecht voor je gezondheid (dat merk je pas als het te laat is)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
old brumax schreef:Max schreef:Als het nog niet uitgehard is kun je je gereedschap heel eenvoudig reinigen met een lap thinner.
Uitgehard materiaal niet meer.
Klopt maar ik gebruik liefst zo weinig mogelijk thinner, het is duur en het stinkt, is brandgevaarlijk (zeer snel en fel ontvlambaar) en ook nog eens slecht voor je gezondheid (dat merk je pas als het te laat is)
Je moet de lap niet nat maken maar een beetje klam, werkht nog beter.
Dat ontvlammen is waar. Ik werk met een natte lap (water) goed uitgewrongen en dan even op de fleshals.
Vervliegt zo weer.
Goed ventileren en geen ontstekingsbronnen in de buurt.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Bedankt heren! Heb de harder verhouding nu onder controle. Steeds beetje aanmaken en verwerken met plamuurmes. Maak morgen een fotootje van het resultaat. Max, jij kunt me vast wel vertellen of er in een A/b een a of een b klep zit. Ik wil nl een nieuw rubber bestellen.....
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Even een paar pica's
Teveel harder......
Before foto's achterklep staan hierboven. Hier wielkastrand.....
En nu na schuren, plamuren, schuren, ontvetten, roestomvormer/primer;
En hier de tijdelijke verblijfplaats van de accu (accuplaat uitgeslepen).
Zoals eerder gezegd; puur een paar tijdelijke cosmetische ingrepen. Meer duurzaam opknappen doen we met het lasapparaat. Maar ik ben niet zo'n held die z'n hele bus uit mekaar haalt, straalt etc etc. Stap voor stap harder!
Teveel harder......
Before foto's achterklep staan hierboven. Hier wielkastrand.....
En nu na schuren, plamuren, schuren, ontvetten, roestomvormer/primer;
En hier de tijdelijke verblijfplaats van de accu (accuplaat uitgeslepen).
Zoals eerder gezegd; puur een paar tijdelijke cosmetische ingrepen. Meer duurzaam opknappen doen we met het lasapparaat. Maar ik ben niet zo'n held die z'n hele bus uit mekaar haalt, straalt etc etc. Stap voor stap harder!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
goed bezig hoor.
probeer ook te achterhalen waarom het op bepaalde plekken roest. vaak kun je de oorzaak hoger op vinden bij een rotte raamrand. dan kun je het beneden wel mooi dicht en glad hebben maar als er dan van bovenaf weer water op komt te staan wordt het er niet beter op.
dus stap voor stap verder gaan. mooi klusje voor de aankomende winter.
probeer ook te achterhalen waarom het op bepaalde plekken roest. vaak kun je de oorzaak hoger op vinden bij een rotte raamrand. dan kun je het beneden wel mooi dicht en glad hebben maar als er dan van bovenaf weer water op komt te staan wordt het er niet beter op.
dus stap voor stap verder gaan. mooi klusje voor de aankomende winter.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
FrankT2 schreef:Bedankt heren! Heb de harder verhouding nu onder controle. Steeds beetje aanmaken en verwerken met plamuurmes. Maak morgen een fotootje van het resultaat. Max, jij kunt me vast wel vertellen of er in een A/b een a of een b klep zit. Ik wil nl een nieuw rubber bestellen.....
Volgens mij kun je nu alleen universeel kopen.
Maar als je naar het slot van de klep zelf kijkt en je ziet een driehoekige vorm dan heb je een A-klep, is het rechthoekig dan is het B
PS vergeet de achterkant van je plamuurwerk niet (mn de wielkasten) te behandelen, de plamuur is hygroscopisch (trekt vocht aan) en dan heb je echt alles voor niets gedaan en gaat het sneller dan voorheen roesten.
Behandelen met tectyl is al voldoende (voorlopig)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Top! Dank Max en Fathal. Heb een busje tectyl staan.
Re: Niet gehinderd door enige kennis.
Heren, ik heb advies nodig. Ik bleek een gat in m'n wielkast rand te hebben. Te groot om dicht te smeren naar mijn eigen oordeel. Vandaar stukje uitgeslepen. Vervolgens vervangingsdeel op maat gemaakt maar een meetfoutje gemaakt.
Vraag; nieuw deel bestellen en alleen uitgeslepen stuk vervangen of groter aanpakken?
Ja, zit ook een gat in de wielkast.
Alvast bedankt,
Gr. Frank
Vraag; nieuw deel bestellen en alleen uitgeslepen stuk vervangen of groter aanpakken?
Ja, zit ook een gat in de wielkast.
Alvast bedankt,
Gr. Frank